Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Ja, helaas wel. Had op hetzelfde niveau een hernia naar links en rechts. Ik ben voor de operatie dmv beweging wel van m'n hernia's afgeweest. Door overbelasting zijn ze toen teruggekomen. Ik moest geopereerd worden. Dit is niet goed gelukt. Het klinkt miss krom, maar ondanks dat de operatie niet het gewenste resultaat had ben ik wel blij dat het is gebeurd. De zenuwpijn was namelijk niet meer te harden. Daar ben ik wel vanaf.

Vaak is het zo dat je van de uitstraling af bent, maar dat de rugpijn aanwezig of een zwak punt blijft.

(dat kraakverhaal is mij helaas te bekend....dat raad ik nu ook iedereen af ;))
Nou heel verhaal getypt, druk ik op escape...

Caroline, wat balen zeg dat de pijn weg was en toch teruggekomen. Wat is er niet goed gelukt met de operatie? Kun je wel een beetje een normaal leven leiden met de pijn die je hebt?

Over het fysioverhaal moet ik niet te lang nadenken. Vooral omdat die scherpe zenuwpijn is ontstaan na dat kraken. Daarvoor was het "gewoon" heel mijn rug die vast zat. Ook wel heel erg hoor met de eerste dagen niet kunnen lopen en de eerste weken niet kunnen zitten, maar dat trok langzaam aan weg. Na dat kraken was de plek heel duidelijk aan te wijzen waar het pijn doet. En dat is niet meer weggegaan. Oh en jij dus ook gekraakt. Jammer he.. Wanneer ben je geopereerd en hoe gaat het nu verder met je?
Het dak is gemaakt en de buitenkant wordt geschilderd. Ja, het ziet er mooi uit .

Nee, ik ben nog niet gaan zwemmen. Ik doe nu 2 keer in de week oefeningen bij de fysio. Merk dat ik hierdoor al best veel met mijn lichaam doe. Daarnaast ook het fietsen, wandelen, extra oefeningen en de dagelijkse dingen. Volgende week willen we ook weer eens naar de sauna. Kijken of ik daar een paar baantjes kan trekken ;).

Er zijn dit weekend een aantal evenementen in de stad. Ik wil er graag naar toe maar ik vind het ook erg spannend. Denk dat we het gewoon gaan proberen! Ga zo maar even rusten en dan zien we wel .

En over het kraken. Ik heb daar geen slechte ervaringen mee. Hij kraakte ook nooit de plek waar de hernia zat. Dat liet hij mooi met rust. Echt vervelend dat jullie wel een slechte ervaring hebben met de fysio. Fysio heb je echt nodig om weer fit en stabiel te worden.
Ja Schuit, ik baal daar ook van. Ook omdat ik er juist ook weer onzeker van word dat ik straks geen fysio heb om me door die eerste weken heen te helpen zeg maar. Ik moet zeggen dat ik er wat dat betreft, ondanks mijn ervaring wel aan toe was om het een nieuwe kans te geven. Maar goed, dat wordt hem dan na zes weken denk ik In mijn geval denk ik dat ik iemand heb getroffen die de richtlijn manuele therapie niet helemaal heeft gevolgd. Denk dat mijn rug nog veel te reactief was en verder denk ik ook dat het een beetje de samenloop van omstandigheden was. De diagnose van de huisarts waar de fysio mee aan de slag ging, mijn leeftijd. Nou ja goed, pech voor mij, maar maakt dus dat ik een beetje huiverig ben. En als ik jou dan zo lees, dan denk ik het kan ook anders en zou ik ook willen dat ik anders getroffen had. Bedoel met mijn ervaring ook niet jouw behandeling af te kraken hoor! (lekkere woordspeling haha!)

Oh klinkt mooi jullie huis zeg. En je hebt gelijk je doet ook al een hoop. Oh lekker naar de sauna. Vond ik van de week ook echt lekker. Houdt je vriend er ook van? Ik krijg die van mij echt niet mee haha! En wat goed dat je op pad gaat. Kan me voorstellen dat je het spannend vindt, woon je in de stad of moet je met de auto? Dan zou ik gewoon de auto in de buurt zetten zodat je gewoon meteen weg kunt gaan mocht het tegenvallen.
Oh Evi... Dat ze je nooit andere medicijnen hebben gegeven als ik je zo hoor. Ik wil absoluut niet zeggen dat dat de oplossing is maar dat gaf mij op zulke momenten wel verlichting. Heb je het idee dat Naproxen of Diclofenac wel ooit geholpen heeft? Straks heb je het allemaal niet meer nodig. Weg met de troep!
Mijn post ging nog over het bezoekje van jou aan de kapper ... Medicijnen post ;)
Haha nee, de diclofenac heeft denk ik niet echt geholpen. Nou ja een beetje. Soms vergeet ik wel eens een pil te nemen en dan merk ik dat de pijn erger is. Maar echt goede pijnstilling heb ik denk ik nooit gehad.
Mijn vriend houdt ook van de sauna. Vind het ook heel gezellig zo'n dagje of avond. Ja, daar heb ik wel zin in. Jammer dat je vriend niet mee wil! Zo gezellig met z'n tweetjes .

We wonen in de buurt van de stad. Zit nog te dubben hoe we zullen gaan. Lopen is misschien net iets te ver en met de auto is geen doen qua parkeren. Denk dat fietsen de beste optie is. Het is zo'n 5 minuutjes fietsen. Vind het ook wel lekker om een drankje te doen .
Ja inderdaad jammer hoor, maar die krijg ik echt niet zover. Oh nou 5 minuten dat is te overzien. Spannend hoor, maar dat komt vast goed!
Schuit heel veel plezier gewenst!

Evi wat belachelijk dat je nooit zwaardere pijnstilling hebt gekregen! Toen ik met uitstraling kwam aanzetten heeft mijn ha mij gelijk op de tramadol 50 mg 3xdaags gezet (waar ik overigens erg ziek van werd). Zit nu aan de zaldiar ( 3xdaagscombi tramadol 37,5 mg en paracetaol 325 mg) en dan is de pijn goed te doen meestal en anders slik ik er 3xdaags 500 mg paracetamol bij.
Mainecoon, denk dat dat ook voor een stukje bij mij ligt. Op de een of andere manier straal ik geloof ik altijd uit dat het wel gaat haha! Daar ben ik al een aantal keer tegenaan gelopen..
Ik heb een enorme dip. Ik heb veels te veel gedaan (als in vorig weekend een keer uit eten geweest en gister naar de kapper) en ik weet nu even niet meer hoe ik het heb. En het erge is, je weet dat het je eigen schuld is. 2 weekenden achter elkaar iets doen, dat kan gewoon niet. 1x doet pijn en heeft een week of 2 nodig om te zakken naar normaal niveau (en dat is ook al geen pretje). En als je dan in die 2 weken toch iets doet, dan komt dat er echt dubbel bovenop lijkt het wel. Ik kan meestal prima relativeren, maar voel me vanochtend echt even zielig. Ik ben nog hartstikke jong en zulke wilde dingen heb ik niet uitgehaald. Ik hoop echt dat ik ooit weer eens een normaal leven kan hebben...
Nummerzoveel:
Dankje, Roos.
Oh nummerzoveel, wat ontzettend balen. En erg hè dat je dan zulke 'normale' dingen moet bezuren met zoveel pijn. Ik herken dat gevoel zo, het is gewoon zo moeilijk accepteren en dan ga je gewoon maar door en probeer je het te negeren, maar feit blijft dat het er wel is dus je wordt er vanzelf weer mee geconfronteerd en als dat dan zo is dan is het inderdaad om te janken. Dikke knuffel voor jou.
@ Nummerzoveel (en natuurlijk ook alle anderen): kan niet meepraten over een hernia, helaas wel over zenuwpijn waarbij ik weinig baat had bij opiaten als morfine en tramadol. Ondanks dat ik een dosis slikte waarmee je een olifant plat kreeg, hielp dat nauwelijks en ging de de pijn er gewoon doorheen.

Ik ben nu bezig met amitriptyline (een anti depressiva).

Klinkt raar maar heeft een pijnstillend effect bij zenuwpijn, al komt dit pijnstillende effect op een andere manier tot stand dan de werking tegen depressiviteit.

De dosis is ook lager dan bij depressiviteit.

Ik ben er nog maar een paar dagen mee bezig en aan het opbouwen, dus kan nog niet echt zeggen of het werkt.

Maar heb je (of iemand anders) dit wel eens geprobeerd?

Zo nee, mischien dan de moeite waard om eens te proberen.

Omdat ik al maanden 's nachts niet meer normaal geslapen heb (max 2-3 uur), voelde ik me, los van de pijn, zo uitgeput en oververmoeid dat ik vorige week zo wanhopig was dat ik bereid was om zo'n beetje alles te proberen. Niet geschoten is altijd mis.

Iedereen heel veel sterkte en een spoedig herstel gewenst!
Bucksie, het klopt wat je schrijft over amitriptyline. Je slaapt er als een blok op. En het kan inderdaad helpen bij zenuwpijn.

Een stapje verder is Lyrica.

Opiaten doen weinig bij zenuwpijn.

Maar goed, dit is off-topic.
De opiaten ken ik (Oxycodon) en dat deed niets voor me. De pest is dat ik wel erg veel last heb van de bijwerkingen van medicatie, dus ik doe het maar liever helemaal zonder. En het houdt me ook scherp. De pijn nu is ontzettend klote, maar ook weer een goede herinnering van waar mijn grenzen liggen. Als je daar met medicatie overheen gaat, dan ben je nog verder van huis.
Nummerzoveel, ik heb zelf ook veel last gehad van de bijwerkingen van morfine en tramadol. Werd er er high van, ging hallucineren en kon helemaal niet meer slapen, zag alles dubbel etc etc. Het middel was bijna erger dan de kwaal en omdat het nauwelijks iets deed tegen de pijn er maar mee gestopt.

Qua pijn maakt het voor mij niets uit wat ik doe. Of ik nu de hele dag op de bank rust houd of gewoon bezig blijf, de pijn neemt door beweging bij mij nauwelijks toe. Ik heb ook geen bewegingsbeperking en kan "gewoon" alles doen, weliswaar met veel pijn maar toch....

Ik heb niet zoals jullie een hernia of een beschadiging van het zenuwstelsel. "Ergens" gaat er wel "iets" mis in mijn zenuwstelsel, alleen waar en hoe is niet duidelijk.

Bij mij zit de pijn rond mijn knieen en kniepees in de huid en het weefsel wat voor pijn, branderigheid, schroeien, zwelling (mijn knieen voelen soms zo dik als pompoenen, maar er is dus geen zwelling te zien) etc etc zorgt. Op slechte dagen kan ik helemaal niets aan mijn knieen verdragen, geen broek, geen deken of laken en zelfs warm douchen zorgt al voor pijn. Heb dus vooral aanrakingspijn.

En met de herfst en winter in het vooruitzicht zou het toch wel fijn zijn als ik weer eens een normale broek aan kan.

Maar goed, ondanks de pijn en alle andere klachten heb ik bij mezelf de knop omgezet (Bucksie je hebt "slechts" pijn maar je kan verder alles dus dan ga je gewoon alles doen) en doe ik dus alles, al zou het wel heel fijn zijn als dat met minder pijn kan.

Door het weinige en slechte slapen functioneer ik nu ook niet altijd zoals het zou moeten.

Amitriptyline heeft als bijwerking dat je er suffig van wordt, dus neem het 's avonds voor het slapen gaan. Heb de afgelopen dagen in elk geval al iets beter geslapen en dat is al een beetje winst! Overdag heb ik (nog) geen last van suffigheid. Hopenlijk krijg ik dat ook niet als ik de dosis ga ophogen.
Evi, mijn situatie was niet te vergelijken met die van jou. Dat zeg ik om je gerust te stellen ;). Ik ga je ook niet vertellen wat er mis is gegaan want wat heb je eraan? Het is appels met peren vergelijken.

Ik heb nog veel last van m'n rug. Ik kan niet meer werken, maar het gaat wel veel beter. Ondertussen ben ik dat wel gewend. Prive kan ik wel meer als ik eens kon. Dat is heel fijn.

Heb nu ook goede begeleiding, dat viel niet mee om die te vinden. Dat werpt z'n vruchten af. Ik leer nu m'n rug goed te gebruiken en te trainen. Wie weet waar ik over een aantal maanden sta!
Goedemiddag! Hè Nummerzoveel wat rot. Het hoort gewoon niet dat je door de pijn bijna niet kan functioneren. Wat je al aangaf. Daar ben je toch veel te jong voor :(. Bah... Dan besef je ineens weer dat je zo beperkt bent. Je kan nog niet eens genieten van 'normale' dingen in een weekend.

Nou, hier is de missie geslaagd. Gisteren een avondje uit geweest. Gehaald en weer thuisgebracht :). Ik heb nu wel meer last maar het gaat best. Ik doe vandaag erg rustig aan en dan kijk ik of het morgen nog minder zal zijn. Mijn been is nog steeds erg moe maar dat vind ik ook niet gek. Een avondje staan heb ik ook al een hele tijd niet meer gedaan. Erg fijn om weer eens mensen te zien in een andere omgeving dan ons huis!
Wat fijn Schuit, dat jouw avond zo geslaagd is geweest!
Caroline, zo zie je maar dat een goede begeleiding zo ontzettend belangrijk is!
Caroline, je hebt gelijk, het heeft eigenlijk ook geen zin om te vertellen hoe of wat want elk 'geval' staat zo op zichzelf. Fijn dat je goede begeleiding hebt gevonden, want dat mis ik echt wel. Ik vind het moeilijk om het allemaal alleen te doen.

Schuit, inderdaad niet gek dat je meer last hebt, maar het klinkt zeker als een weer een stap in de goede richting. Sowieso krijg je zo ook weer meer vertrouwen om wat verder van huis te gaan. Fijn!

Hier vanmiddag naar het zwembad geweest. Ik denk dat ik daar zo langzamerhand een beetje aan verslaafd ben geraakt. Denk dinsdag nog een keer baantjes zwemmen en dan kan het natuurlijk best wel een tijd niet. Dus dat wordt ontwennen haha! Verder morgen nog een paar laatste dingetjes kopen voor in het ziekenhuis en dan ben ik er klaar voor. Ik vind het nu echt wel een beetje spannend worden. Ook omdat ik niet bij de kinderen ben. Mijn vriend is gelukkig gewoon vrij dus die zorgt dat het thuis gewoon doorloopt, maar toch..
Ja Evi nu zit het eraan te komen! Spannend hoor. Ja, dan kun je een aantal weken niet meer zwemmen . Is ook beter voor je haar ;). Je vriend had toch ook 4 weken vrij? Dat is voor jou ook erg fijn. Hoef je je over de zorg voor jou en je kindjes in ieder geval geen zorgen te maken. Verblijf jij ook 1 nachtje in het ziekenhuis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven