Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Evi ja idd maar als er echt een hernia blijkt te zitten overweeg ik het misschien wel omdat ik al sinds maart last heb en het niet echt beter lijkt te worden, eerder slechter. Dan is de beste/snelste oplossing wellicht wel een operatie. Maar ja ik zal maar niet op de feiten vooruit lopen, misschien heb ik helemaal geen hernia.
Het is ook lastig een beeld te krijgen van het herstel. Ik zoek het nog dagelijks uit. Pas vanaf deze week mag ik meer gaan zitten. Dat gaat vrij goed. Op een gegeven moment voel ik dat ik teveel heb gezeten en dan ga ik weer even liggen. De fysio gaf ook aan dat ik niet meer na elke activiteit die ik doe even moet gaan liggen. 

In de ochtend doe ik vrij veel. Douchen, oefeningen, eten en ook de boodschappen. Voor de boodschappen heb ik een karretje gekocht. Wel even wennen! Loop je als meid van 30 met een karretje. Maar ik doe wel de boodschappen ;). In de middag vind ik het fijn om nog even te liggen. Gewoon op de bank met een boekje. Soms begin ik alvast met koken en in de avond loop ik met mijn vriend nog een rondje. Na het wandelen ga ik naar bed om tv te kijken (dan doe ik ook weer wat oefeningen). Dit is ongeveer een gemiddelde dag. Een aantal keer per week krijg ik bezoek of we gaan ergens naar toe voor een paar uurtjes. Het liefst blijf ik nog een beetje in de buurt van ons huis. 

Kleding heb ik ook bijna niet gekocht. Ik vind het ook heerlijk om te shoppen. Afgelopen woensdag heb ik een winterjas gekocht! De eerste aankoop voor de winter :)

En wat Nummerzoveel zegt klopt helemaal. Het viel ook enorm mee.
Succes morgen met de mri Mainecoon. Dan ben je weer een stapje verder in ieder geval!
Dank voor de geruststellende woorden. Probeer me inderdaad te richten op het herstel wat dan eindelijk ingezet kan worden, en waar ik nu al maanden tevergeefs op wacht.

Maar nu het zo concreet is, wil ik er zo snel mogelijk vanaf zijn.

Schuit, dat maakt het voor mij wat concreter. Als ik het zo lees denk ik dat het fijn is dat ik wel een bed heb geregeld. (onze bank is te klein om te liggen)

Wat goed dat je de boodschappen al doet zeg, dan lijkt me zo'n karretje haast wel een must. Tja, zal wel even vreemd zijn zo'n karretje, maar als ik kijk hoe ik nu af en toe loop lijk ik ook vele jaren ouder.

Mainecoon, succes morgen! Hopelijk zal er snel duidelijkheid zijn m.b.t. de oorzaak van je klachten. Dan kun je vandaar uit verder.
Schuit, ik bind het echt bemoediigend om jouw verhaal te lezen. Dat klinkt als vooruitgang, stapje voor stapje. En goed dat je zo'n karretje hebt gekocht. Grappig hè dat je dan het gevoel hebt dat iedereen naar je kijkt. Ik heb dat met mijn badmuts in het zwembad haha, net alsof iedereen naar jou kijkt hihi!

Mainecoon, wij zijn ongeveer even lang onderweg en ik herken je gevoel hoor. Tuurlijk wil niemand een operatie, maar als je op een gegeven moment ziet dat het niet beter wordt, dan wil je ook weer verder kunnen. En aan de andere kant wil je ook niet zomaar tot een operatie beslissen. Maar goed, zoals schuit zegt vandaag dan die mri en dan ben je weer een stapje verder. Ik zei dat gisteren nog tegen mijn vriend, in het begin moest ik niet aan een operatie denken, maar nu is het gewoon klaar. Alles geprobeerd en het helpt niet en dan is er nog maar een optie. Succes vandaag!

Nummerzoveel
Wilde je nog iets zeggen, evi? :-)
Oh ja, de badmuts. Ook zoiets haha.

Daar had ik nog niet over nagedacht. Op onze bank kun je inderdaad liggen. Dan is een bed wel handig dan lig je niet telkens boven. Heb jij ook een bank waar je niet op kan liggen Evi?

Nou, de volgende stap. Ik ga zometeen een rondje fietsen! Het is lekker weer dus daar moeten we even van genieten.

Fijne zaterdag iedereen!
Haha Nummerzoveel, ik wilde gewoon je nick even noemen haha! Nee ik wilde zeggen dat het sowieso spannend is. Ik heb dat zo vaak met dingen dat ik dan achteraf denk pfff... Maar ik vind het wel heel fijn om te lezen hoe jullie het hebben ervaren. Dat geeft toch een stukje rust, want vaak is het natuurlijk ook een beetje angst om het onbekende.

Schuit, ik heb een bank waar ik op kan liggen. Dus ik ga er een gat in liggen En je bent goed bezig! En vwb de badmuts die heb ik trouwens van de week helemaal gefrustreerd afgezet. Op een gegeven moment voelde ik dat hij een beetje omhoog gerold zat. Voelde ik op mijn hoofd, zat heel dat ding vol met water! Toen heb ik hem afgedaan, want dat schiet natuurlijk niet op haha!
Hahaha Evi dat werkt lekker dan zo'n badmuts.

Vanmiddag de mri gehad en daarna zijn er ook nog rontgenfoto's gemaakt. Wist niet dat dat ook nog zou gebeuren, maar ze zei dan kunnen ze beter naar de botten kijken ook. Nou ja prima, was er toch al hihihi.
Haha nee Mainecoon is niet echt handig nee. En fijn dat alles in een keer is gebeurd. Krijg je later in ieder geval niet nog een keer te horen dat dat ook nog zou moeten gebeuren. Nu dus nog even wachten of je eerder terecht kunt dan 4 oktober. Dat zou wel fijn zijn natuurlijk.

Hier veel last vandaag. Vanochtend een stuk gewandeld en dat was eigenlijk te ver. Maar goed, niks aan te doen. Lig nu op mijn ligbedje in de tuin dus dat is goed te doen.
schuit ,hoi ik moest ff bij lezen ik had een virus in mn pc 6dagen zonder gezeten .hoe gaat het nu ben je al naar het zwembad geweest?ik geloof niet dat ik daar iets over gelezen heb .

er is in die paar dagen veel gebeurd zie ik wel .

maincoon ook mri gehad ,ik hoop voor iedereen snel beterschap hoor .
Goedemorgen,

Schuit, leuk trouwens een nieuwe winterjas! Heb jij trouwens nog vakantieplannen? Ik heb zo'n ontzettende zin in vakantie, even eruit, samen met de kinderen, maar hier zal het nog wel even duren. Hebben jullie samen iets in het vooruitzicht?

Marbs, ben je al een beetje aan het idee gewend? Nog maar heel even en dan heb je het weer gehad!

Hier gisteren echt een rotdag gehad. Gisterochtend teveel gedaan en toen ben ik gistermiddag maar een paar uurtjes alleen met de kinderen geweest, maar wel in de drukste tijd en dat was letterlijk en figuurlijk een pijnlijke ervaring. Gisteravond in mijn bed had ik zoveel pijn.. Daar hielp niks meer tegen. Nou ja goed, zometeen zwemmen denk ik en dan gaat het hopelijk weer een beetje beter.
Hè bah Evi dat is wel vervelend zo'n mindere dag. Dan weet je weer waarom je onder het mes zal gaan. Hoop dat je vandaag een betere en rustigere dag hebt!

Hee Luna, alles weer goed met je computer en met jou? Ik mag nu gaan zwemmen al heb ik dat nog niet gedaan. Ga vanaf volgende week ook 2 keer in de week naar de fysio.

Ja, de winterjas is mooi! Had eerst op het net vooronderzoek gedaan . Dit is een dikke jas tot net boven de knie. Ook fijn om mijn rug warm te houden.

In juni zijn we een weekje naar de zon geweest. Dat was wel erg lekker. We zouden nu vakantie hebben :(. Het plan was om weer weg te gaan. Mijn vriend heeft nu vakantie en gaat klussen. Op zich moet dat ook gebeuren al waren we liever op vakantie gegaan. Ik krijg nu ook minder loon dat is best vervelend en daar moeten we echt rekening mee houden. Voor straks ook geen plannen. Eerst maar weer eens aan het werk gaan. Dat zou al een hele stap zijn .

Marbs, nog maar even inderdaad! Laat het over je heenkomen meer kun je toch niet doen. Anderen moeten het werk doen en die zullen het vast goed doen. Laat je erna maar goed verwennen door iedereen!
Leuk zeg schuit dat je zo goed geslaagd bent voor een jas. En wel balen dat je nu minder betaald krijgt. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe dat voor mij zit, maar ik krijg in ieder geval geen onregelmatigheidstoeslagen oid dus dat loop ik niet mis. Wij zijn dit jaar nog helemaal niet geweest. We hadden in april willen gaan, maar dat kon toen niet en in oktober, maar dat gaat hem nu ook niet worden. Hoop dat we in december ofzo nog even kunnen, maar je hebt gelijk hoor weer werken is een eerste stap naar weer een normaal leven..

Hier vanmorgen weer gezwommen en nu gaat het wel weer. Wat dat betreft is dat echt ideaal op het moment, zwemmen biedt echt verlichting, hoop dat dat straks na de operatie nog zo lekker is.
Hmm, wel min of meer gewend aan het idee. Maar merk dat ik wel heel onrustig ben en de zenuwen in vlagen toeslaan.

Maar zoals hierboven ook gezegd probeer ik het zoveel mogelijk over me heen te laten gaan .
Goedzo Marbs! Succes en als je hier vandaag nog een beetje van je af wilt schrijven moet je dat vooral doen!
Alle voorbereidingen zijn gedaan. Inclusief tijdelijke overdracht voor het werk. Tas staat klaar Ben helemaal klaar voor morgen.

( maar oh wat heb ik toch zin in een sigaretje, terwijl dat 24 uur van te voren niet meer mag)
Goedzo Marbs! Spannend hoor! Maar het komt vast goed. Doe je best en heel veel succes!
Goh, Marbs vandaag onder het mes. Ben benieuwd hoe het zal gaan.

Gisteren bij de fysio weer meer oefeningen gedaan. Hoe meer ik beweeg hoe beter het gaat! Er zijn wel 'kwaaltjes' die blijven terugkomen. Last van een moe been en last van mijn hak. Telkens vertelt mijn fysio dat dat komt omdat mijn zenuw nu ineens moet wennen aan de ruimte. De zenuw heeft al die tijd beklemd gezeten. Mijn vriend kwam me ophalen en vroeg aan de fysio of het goed ging. Hij vertelde dat het erg goed ging alleen moet ik geduld hebben. Laat dat nou net niet mijn sterkste punt zijn .

Evi, wanneer is de precieze dag dat je geopereerd wordt?
Tjonge ja Marbs een spannende dag voor jou. Merk dat de zenuwen hier ook beginnen te komen.

Schuit, heel herkenbaar. Ik wil ook altijd heel hard, met alles trouwens. En je moet dit natuurlijk de tijd gunnen. Wel superfijn, dat je zo'n fijne fysio hebt. Klinkt of je daar echt wat aan hebt. En die kwaaltjes, dat is gewoon irritant, want het liefste wil je natuurlijk meteen niks meer voelen. Maar inderdaad zoals ook al vaak tegen mij gezegd is, geduld is een schone zaak.. Ik moet trouwens volgende week woensdag.
Nou hier net het ziekenhuis gebeld, want het stond me bij dat de assistente had gezegd dat je geen fysio mocht tussen de operatie en de nacontrole, maar dacht eigenlijk dat ze daarmee bedoelde dat er iemand aan je rug zit zeg maar. Maar het gaat dus om fysio in het algemeen. Ze willen niet dat je de eerste zes weken naar een fysio gaat, omdat hun ervaringen daarme erg slecht zijn. Dat de ene fysio veel harder wil dan de andere en dat ze daardoor mensen terug krijgen na zes weken waarbij alles geforceerd is. Ik denk dat het ook een aansprakelijkheidskwestie is eerlijk gezegd, maar vind het wel moeilijk. Nu is er al eigenlijk geen begeleiding en zo voelt dat ook een beetje voor na de operatie. Maar goed we zien het volgende week dan wel wat ze er verder over zeggen.
Tsja... Wat moet je daar nu weer mee. Het is overal zo anders! Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de aansprakelijkheid. Je merkt echt wanneer je over je grens heengaat al begrijp ik ook dat niet iedereen dat kan aangeven. Omdat je ervaring al niet goed is begrijp ik ook dat je extra angstig bent. Dan is het advies wat het ziekenhuis geeft denk ik voor jou het beste.
En wat betreft de begeleiding heb je ook helemaal gelijk. Daarvoor ga ik eigenlijk ook naar de fysio. Heb ik tenminste iemand waarmee ik kan overleggen. 1 keer in de week even kletsen met de neuroloog dat zit er hier echt niet in.
Ja dat bedoel ik. Ik kan me zo voorstellen dat het fijn is als iemand alleen al de pijntjes die je hebt kan relativeren. En ook dat je bij iemand bent die er vanaf het begin aan bij is. Maar inderdaad, ik zal het hier maar bij houden. Vind het alleen zo alleen. Maar goed, uiteindelijk zal je het toch zelf moeten doen. En inderdaad, dat is dan ook hier weer niet de bedoeling, je mag gewoon na zes weken op nacontrole komen en dat is het. Nou ja, ik ben benieuwd hoe het Marbs is vergaan vandaag.

En hoe is het verder met jou gegaan vandaag Schuit?
Goedemorgen. Het gaat allemaal best goed. Ik moet weer even wennen dat mijn vriend vakantie heeft. De aannemer is bezig met het dak en mijn vriend en zijn pa zijn de buitenkant aan het schilderen. Ik heb er wel moeite mee want ik mag niks! Dat is best frustrerend. Iedereen lekker bezig en ik zit binnen. Vanochtend even naar de stad gefietst. Fietsen gaat ook steeds beter en ik word minder angstig. Het is wel heerlijk weer!

Hoe gaat het met jou Evi? Ik zou het gewoon nog een keer navragen. Al ga je na een aantal weken alleen maar even naar het centrum om een intake te doen. Dan kun je ook alvast je verhaal kwijt.

Hoe zal het met Marbs zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven