Werk & Studie alle pijlers

SOVA-methoden

18-09-2011 14:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op het speciaal basisonderwijs en de methode die wij nu gebruiken voor Sova is eigenlijk 'verouderd'. oftewel, het sluit niet goed meer aan bij de leefwereld van de leerlingen. Ik denk mee in het zoeken van geschikte sova-methoden en heb hier en daar al wat gevonden. Ik vroeg mij alleen af of hier misschien leerkrachten in het speciaal basisonderwijs zitten die werken met een sova methode die aansluit bij de leeftijd, behoeften e.d.. De oudste leerlingen zijn bijv. al erg bezig met verkering, eigen lijf etc.. en daar passen veel sova-methodes helaas niet bij.

Iemand een idee?
Al gekeken naar de Kanjer-methode? Is een hele andere inslag, maar wel toepasselijk volgens mij. (grenzen aangeven enz.)
In Den Haag zit centrum 16.22. Is dat iets misschien?
En (zodat ik geen spammert lijk) het Deltahuis in Maastricht en omgeving

Of misschien de Rots Water trainingen?
Voor de seksuele vorming (die overigens volgens de kerndoelen primair onderwijs verplicht is) zou ik een methode voor seksuele vorming aanschaffen.

Kan alleen nu ff niet op de naam komen van een hele fijne die je shcoolbreed, dwz vanaf de kleuters in kan zetten.

Voor de Sovtraining kun je eens googlen op spetter training

Dan krijg je een leuk pdf bestandje met een kant en klare training...aanpassen naar jullie situatie (bijv de ranja met een koekje weglaten) en voila....
Rots en Water moet je scholing voor hebben gevolgd toch? Mijn collegas hebben dit jaar die training gedaan.
Bij ons de je bent een kei methode van impuls
Dankjewel voor jullie antwoorden! Ik ga zeker even googlen hiernaar.. ik ben ook bezig met het vergelijken van de methoden qua vormgeving.. De leerlingen hebben gedragsstoornissen en vertraagde leerontwikkeling. Ik zit dus ook te kijken of er juist veel visualisatie in voor komt of dat de 'stof' niet te moeilijk is om te begrijpen e.d... best lastig:(
Kijk eens op uitgeverijpica.nl Daar staan verschillende materialen die je misschien kunt gebruiken. De coole kikker 'methode' is ook erg interessant. Staat ook op die website.

Succes met uitzoeken!
Beter omgaan met jezelf en de ander, ik gebruik 'm individueel met so leerlingen...
Op de school waar ik les geef (cluster 4) wordt gebruik gemaakt van Leefstijl. Ik werk momenteel zelf in de onderbouw en vind de methode erg leuk en compleet, al pas ik de lessen wel ietsje aan (niet alles is geschikt voor de doelgroep). Ik heb geen idee hoe geschikt deze methode is voor oudere kinderen, maar weet wel dat ook bestaat voor het voortgezet onderwijs.
Ik heb zelf met PAD en Leefstijl gewerkt. PAD is ontwikkeld voor dove kinderen en vind ik niet zo geschikt voor een andere doelgroep. Het kostte veel moeite om iets leuks van de lessen te maken. Ik heb ermee gewerkt in het sbo.

Leefstijl vind ik een mooie, complete en aantrekkelijke methode. De lessen zijn makkelijk aan te passen aan de doelgroep. Ik heb met Leefstijl gewerkt in het reguliere basisonderwijs.

Voor beide methodes moet je een cursus volgen.
quote:gonien schreef op 18 september 2011 @ 17:22:

Beter omgaan met jezelf en de ander, ik gebruik 'm individueel met so leerlingen...Wat zijn bijv. thema's voor de 11-jarigen die in die methode wordt gebruikt?
Ik zou Kids' skills aanraden. Is gebaseerd op de korte oplossingsgerichte gespreksvoering. Het leert de kinderen natuurlijk over sociale vaardigheden, maar het laat ze vooral zelf nadenken over hoe ze met moeilijke situaties om kunnen gaan zodat ze wanneer ze na de training problemen tegenkomen ze die zelf op kunnen lossen; dat hebben ze namelijk geleerd in de training. Echt een aanrader!! Ik heb gebruik gemaakt van de de variant hiervan voor middelbare scholieren.
Ik werk zelf op school met Leefstijl en dat is zoals gezegd een complete aantrekkelijke methode.

Ik ken het boek Kid's Skills, maar niet de methode; bestaat die ook naast het boek? Alleen het boek zou ik wel heel mager vinden. Wij gebruiken de benadering van problemen met KS en ben daar wel tevreden over, maar het is geen echte methode die alle onderdelen van SV in zich heeft.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Je kunt het voor allerlei problematiek gebruiken. Er is van kid's skills een werkboek waaruit de kinderen kunnen werken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven