Geld & Recht alle pijlers

Auto op iemand anders naam laten verzekeren?

20-09-2011 14:46 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een vriendin van mij heeft me haar auto aangeboden, gratis en voor niets, omdat zij een andere auto krijgt. Ik doe sinds mijn scheiding alles op de fiets met 2 kleine kinderen, en voel me soms erg beperkt/opgesloten zonder auto, dus ik was meteen in een jubel-stemming ! Maaaarrr....helaas is het zo dat ik momenteel in de schuldsanering zit, en een auto dus niet 'mag'. Mijn vriend reageerde meteen heel lief dat hij graag de verzekering/belasting/benzine wil betalen ...het is zo'n schat!!!

Nu is mijn vraag: kan ik die auto op zijn naam zetten en ook voor de verzekering als hij zelf geen rijbewijs heeft?

Valt het dan hoog uit in de verzekering, vanwege geen no-claim?

Ikzelf heb in 11 jaar nooit schade gehad, maar heb geen no-claim opgebouwd omdat de verzekering op mijn ex zijn naam stond.

Graag alleen reacties op mijn vraag, en geen antwoorden dat ik ook best met het OV kan gaan etc blablabla, want dat weet ik zelf ook allemaal wel ...

Groetjes, Lily
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:03:

[...]

Minder is leuk is misschien wel dat mijn schoonzus en ik beiden tegelijk op zoek zijn naar een auto. Zij heeft sinds 2 weken haar rijbewijs en heeft het altijd zonder auto gedaan. Ik heb al 2,5 jaar mijn rijbewijs en heb mijn auto aan lief 'afgegeven' zodat hij naar het werk kan. Nu is schoonvader aan het zoeken voor 2 kleine auto's. Alleen vind zij dat zij meer recht heeft dan ik omdat ik al vaker gereden heb. Het is voor haar toch allemaal nieuw ? Ja euh ik moet met kind en boodschappen door de kou zeulen. Sorry hoor....maar euh dit was even geheel oftopic maar moest het even kwijt ! sorrywaarom koopt jullie vader een auto voor jullie? Waarom kopen jullie er niet zelf een?
quote:Starshine schreef op 20 september 2011 @ 15:45:

[...]

Edit: okay je hebt per ongeluk voor de schulden van je ex getekend. ja lullig, maar iedere schuldenaar kan met dat verhaal komen. Laat het een dure les zijn: niet zomaar overal je krabbel op zettenMijn vriend had niet eens zelf zijn krabbel gezet, maar zijn ex had zijn handtekening vervalst. Dat kan ook nog gebeuren.
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:11:

[...]

Ik zeg trouwens niet dat iedereen direct recht heeft op een auto, maar wel op vervoer. Het OV is amper te betalen, een retourtje naar de dichtsbijzijnde grote stad kost hier al ¤7.30. Dat is een hoop geld. Natuurlijk weet ik ook dat je een zelfde bedrag kwijt zou zijn aan parkeergeld en benzine.

dan heb je die auto dus niet nodig omdat het goedkoper zou zijn
Dat gunnen, daar struikel ik over. Als ik al iemand iets gun dan zijn het je schuldeisers die jaren op hun centen moeten wachten des ree.
Kan je vriendin die auto niet gewoon op haar naam houden zolang je vriend alle onkosten maandelijks aan haar betaalt? In geval van wanbetaling door je vriend kan ze haar auto nog direct verkopen, maar gaat 't goed, heb je toch gratis vervoer.
Op papier wil je dus regelmatig gebruik maken van je vriend. Het regelmatig gebruiken van een auto van een ander kan als geschenk gezien worden (net als een tas boodschappen). Met als gevolg: korting op je weekbedrag.

Niet melden en je bewindvoerder komt er achter? Grote kans dat je uit de WNSP gemikt wordt.

Wil je dit echt?

Volgens mij zit je nog maar net in de WNSP en moet je gewoon nog wennen aan alles. Even naar familie die 40 km verderop woont kost geld. Dat geld heb je niet.
...
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 16:15:

Dat gunnen, daar struikel ik over. Als ik al iemand iets gun dan zijn het je schuldeisers die jaren op hun centen moeten wachten des ree.Waarom? Dat geld zou immers niet beschikbaar zijn voor schuldeisers, wat vrienden aan de schuldenaar wensen te besteden.
Ankalida, helemaal correct. Wil je dat risico lopen to?
Oh en ja ik vind dat ik meer recht heb op de eerste auto die gevonden wordt. Alleen al om het feit dat ik als eerste heb gevraagd om te zoeken en omdat ik met een kleine van 9 maanden op de fiets door weer en wind moet. Dat is in de zomer niet erg, maar heb behoorlijk afgezien afgelopen winter !

Daarnaast heeft zij het geld niet bij elkaar om een auto te kopen en ik heb een leuk bedrag liggen. Dus ben ik degene die hem wel kan betalen. Zij zou het geld eerst moeten lenen van mijn schoonouders (geen probleem opzich) en dan pas de auto kunnen kopen.
Je hoeft toch helemaal niet te melden dat jij de bestuurder van die wagen wordt? Een auto is doorgaans voor meerdere chauffeurs verzekerd en daar hoeven ze geen namen bij te hebben. Je leent als 't ware die auto en de frequentie daarvan kan gewoon onbekend blijven.
Elninjoo, zie de post van ankalida. Wsnp is een zwaar traject waarbij er vaak aan de schuldeisers maar 3 of 4 procent betaald wordt en voor de rest finale kwijting is.
quote:Starshine schreef op 20 september 2011 @ 16:14:

[...]

waarom koopt jullie vader een auto voor jullie? Waarom kopen jullie er niet zelf een?We kopen er zelf een, maar hij zoekt er een voor ons. Omdat hij als monteur vaak leuke auto's tegenkomt of inruilt die wij dan voor een leuk bedrag mogen overkopen
Heel de schuldsanering is bullshit. Sommige mensen kunnen jarenlang er een zooitje van maken, worden dan geholpen en zijn er vanaf. Bij mijn vriend was het niet zijn eigen schuld, wordt niet geholpen omdat hij al afspraken had gemaakt met de schuldeisers en zijn deel al afbetaalde en kan gewoon 10 jaar betalen, omdat zij niet betaalt. Ik vind dat mensen eerst zelf maar eens moeten proberen een zooitje op te lossen.
Des ree, je komt verwend en vooral onvolwassen over.
quote:Starshine schreef op 20 september 2011 @ 16:15:

[...]

dan heb je die auto dus niet nodig omdat het goedkoper zou zijnIn het voorbeeld dat ik gaf wel. Maar ik heb met de bus een reistijd van bijna 2 uur ( met overstappen) naar mijn stage adres, en met een auto zou ik minder tijd kwijt zijn, en dus minder uren kinderopvang nodig hebben. Zou nog steeds met de trein/bus naar de stad gaan omdat ik een OV studentenkaart heb. Maar het is een luxe die ik me nu kan veroorloven omdat ik de afgelopen 1.5 jaar mezelf uit de naad heb gewerk ( en nog steeds doe) om schulden af te lossen en te sparen.
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 16:22:

Elninjoo, zie de post van ankalida. Wsnp is een zwaar traject waarbij er vaak aan de schuldeisers maar 3 of 4 procent betaald wordt en voor de rest finale kwijting is.Zwaar traject? 3 Jaar lang met een minimum inkomen leven, er zijn mensen die daar veel langer mee leven. En eerst van alles kunnen uitgeven en na het traject wordt het grootste gedeelte kwijtgescholden en kan je weer lekker verder.
Daantje, je vriend had aangifte van fraude kunnen doen. Heeft hij dat gedaan? Schuldsanering is geen bullshit maar heel zwaar.
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 16:22:

Elninjoo, zie de post van ankalida. Wsnp is een zwaar traject waarbij er vaak aan de schuldeisers maar 3 of 4 procent betaald wordt en voor de rest finale kwijting is.en dat wordt toch niet meer als vrienden/familie de schuldenaar af en toe 'ns trakteren?
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:22:

[...]

We kopen er zelf een, maar hij zoekt er een voor ons. Omdat hij als monteur vaak leuke auto's tegenkomt of inruilt die wij dan voor een leuk bedrag mogen overkopenokay, dat begreep ik later ook. Tja, dat is maar net hoe je dat onderling regelt. Persoonlijk zou ik eerst een auto regelen voor degene met geld (desree dus)
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 16:25:

Daantje, je vriend had aangifte van fraude kunnen doen. Heeft hij dat gedaan? Schuldsanering is geen bullshit maar heel zwaar.ja precies...handtekening vervalsen? Dat komt toch makkelijk uit?
Elninjoo, hoe zou jij het vinden als degene van wie jij nog flink geld krijgt in ene wel in een autootje rijdt terwijl jij klaarblijkelijk voor nop aan het werk geweest bent daar? Daarnaast zijn er gewoon regels mbt schenking zoals ankalida al aangaf.
quote:elninjoo schreef op 20 september 2011 @ 16:26:

[...]

en dat wordt toch niet meer als vrienden/familie de schuldenaar af en toe 'ns trakteren?

Zoals ik al schreef: je moet de inhoud van bv je kerstpakket ook opgeven en als 'ze' vinden dat daar teveel inzit wordt je gekort (dat gaat dan dus wèl naar de schuldeisers).

Als ik mijn broer voor zijn verjaardag een bierpakket cadeau doe of mijn schoonzus een welnesspakket met lekkere douchegel, een wijntje etc, dan kunnen ze daar ook op gekort worden. Als ik ze elke week 50 euro geef, moet dat opgegeven worden. Dus stelselmatig gebruik van een auto zou ook zo gezien kunnen worden en dan wordt TO dus gekort of wordt uit de sanering gegooid en dan kan ze die hele schuld tot de laatste cent betalen en zit ze nog veel langer zonder auto.
quote:Dickens schreef op 20 september 2011 @ 16:24:

Des ree, je komt verwend en vooral onvolwassen over.

Dat kan en mag je vinden. Ben soms inderdaad verwend, maar werkt daarnaast ook ontzettend hard ! Soms vind mijn vader het inderdaad nodig dat ik eens verwend wordt. Dan krijg ik van hem een nieuwe winterjas of gooit hij de tank vol van de auto. Soms betaald hij de boodschappen of koopt wat kleren voor ons zoontje. Daar ben ik hem allemaal ontzettend dankbaar voor ! Zo sparen wij ons weer een klein bedrag uit en kunnen we daar wat meer van aflossen of weer eens wat leuks doen als gezin. We hebben ontzettend hard moeten knokken voor waar we nu zijn en we knokken nog steeds. Lief werkt buiten zijn reguliere baan nog bij schoonvader op de zaak. Ik maak schoon bij 3 huishoudens en doe de strijk van 4 mensen. Buiten dat loop ik 28 uur in de week stage, volg een opleiding en verzorg onze 9 maanden oude zoon. Daar mopper ik niet over, ik ben blij dat ik heb KAN doen. Er zijn mensen die het niet meer kunnen.

Mijn vader heeft een goed inkomen, en wilt al zijn kinderen daar iets van meegeven. Zo heeft hij voor mijn broer die pas op zichzelf is gaan wonen een scooter gekocht zodat hij van het werk en terug kan komen (heeft geen rijbewijs) en heeft mijn nichtje (zoontje van mijn broer) een nieuwe fiets gekregen. Wij gaan met z'n allen op vakantie en hij trakteert. Ik bof ontzettend met zo'n vader !

Maar de schulden die we hadden, die moesten we ook zelf betalen. Om ervan te leren ! En dat heb ik zeker weten gedaan, het was een harde leerschool vooral met een kleintje op komst. Maar het heeft wel mijn hele visie op geld veranderd en daar ben ik dankbaar voor.
Binnen enkele weken ontvangt u van de rechtbank een bericht waarin staat welk deel van uw inkomen u maandelijks mag houden om van te leven. Dat heet het vrij te laten bedrag. Bewindvoerders en rechtbanken in heel het land gebruiken hiervoor een en dezelfde rekenmethode. Het vrij te laten bedrag ligt meestal net onder of boven bijstandsniveau. U moet dus een flinke periode (meestal drie jaar) rondkomen van een beperkt budget.

In principe betaalt u uit het vrij te laten bedrag zelf uw vaste lasten, uw boodschappen en alle andere 'normale' uitgaven. Soms vraagt de rechtbank of bewindvoerder (tijdelijk) iemand anders uw inkomen te beheren.

Het vrij te laten bedrag is dus voor u. Al het geld (of goederen) dat u meer hebt, krijgt of verdient, moet u afdragen aan de bewindvoerder. Dus ook meevallers zoals erfenissen, vakantiegeld, teruggave van belastingen of een verrekening van energievoorschotten.

Daarnaast kan de bewindvoerder kostbare goederen verkopen die niet strikt noodzakelijk zijn voor uw levensonderhoud. In de regel wordt normale huisraad niet verkocht. Uiteraard maakt de bewindvoerder ook waardepapieren, spaartegoeden of erfenissen te gelde. De opbrengst komt op een zogenaamde boedelrekening te staan, waar u verder niet bij kunt.
quote:Des_ree schreef op 20 september 2011 @ 16:19:

Oh en ja ik vind dat ik meer recht heb op de eerste auto die gevonden wordt. Alleen al om het feit dat ik als eerste heb gevraagd om te zoeken en omdat ik met een kleine van 9 maanden op de fiets door weer en wind moet.Recht? Recht? Wat een wijvengezeik. Wees blij dat je schoonvader jullie helpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven