Geld & Recht alle pijlers

Schoonouders en geld

22-09-2011 10:48 170 berichten
Heb even gedacht of ik er wel of niet een topic over moet openen, maar ik moet dit toch even kwijt.

Mijn vriend en ik willen volgend jaar een huis kopen en hebben besloten dat het dan wel handig is om al het geld op 1 hoop te gooien. Zo hebben we makkelijk en snel een overzicht wat we gespaard hebben en sparen we naar onze mening ook meer en sneller. Een paar weken geleden hebben we al een overzicht gemaakt van de inkomsten en uitgaven. Voor heen regelde mijn schoonvader altijd de financien van mijn vriend. Iets wat voor mij al raar is, maar goed, in Italie is de cultuur nu eenmaal anders. Nu is mijn vriend gisteren naar de bank gegaan om zijn eigen huidige rekening te sluiten. De bank zet alle automatisch betalingen dan over naar onze gezamenlijke rekening. En nu kwam hij er achter dat zijn ouders zo’n 4 maanden geleden de nieuwe bank hebben gekocht op afbetaling op mijn vriend zijn rekening. Bijna 100 euro per maand. Aangezien alles bij ons nu van de grote hoop afgaat, betekent dat, dat ik ook aan die bank meebetaal. Al met al moet er nog ongeveer 400 euro betaald worden. Ik ben daar dus boos om geworden. En eigenlijk vind ik dat mijn schoonouders ons het geld terug moeten geven voor de toekomstige afschrijvingen. Mijn vriend vindt van niet, hij ziet dit als zijn ouders helpen en dat doet hij graag.

Aangezien mijn schoonfamilie een hele moeilijke periode heeft doorgemaakt en nog doormaakt (verlies van hun jongste dochter) ga ik er niets van zeggen. Maar toch zit het me dwars en dat komt omdat zij als gezin alles jaren op 1 grote hoop hebben gegooid, er kwam dus heel veel geld binnen. En waar is dat geld nu denk ik dan? Waarom moet mijn vriend hun bank betalen? Waarom moest de begrafenis van mijn schoonzusje van het kleine beetje spaargeld van mijn vriend betaald worden? Ik weet wat ze aan hypotheek betalen, dus daar kan het geld niet zijn heen gegaan. En als ze de dingen werkelijk niet kunnen betalen, dan vind ik dat ze best wat luxe dingen kunnen laten (lees grote auto, 2 geheel afbetaalde huizen in een ander gedeelte van het land), i.p.v. meubels op afbetaling te gaan aanschaffen.

Wat ik met dit topic wil? Gewoon even van mij afschrijven en jullie mening horen. Is het gek dat ik dit raar en moeilijk vind? Is het normaal dat ik ergens ook boos ben omdat wij nu ¤ 400 nog moeten betalen voor een bank van mijn schoonouders, terwijl wij zelf zoveel mogelijk willen sparen om een huis te kopen en een gezin te stichten?

Overigens hebben we dus nog even hele duidelijke afspraken gemaakt dat dit soort dingen niet weer voorkomen. Zijn ouders werken allebei, dus financieel moeten ze zichzelf zien te redden.
quote:Helenita2 schreef op 22 september 2011 @ 12:37:

[...]

Tof van je vriend, en goed ook dat schoonouders erin meedenken, berekenen enzo. Ik hoop dat de scenario's die hier geschetst worden te pessimistisch zijn!

Ergernis sucks energie inderdaad, lastig he.. Maar je hebt het nu in elk geval van je af geschreven!Dat hoop ik ook. Ik zie dat mijn schoonouders ook graag op eigen benen willen staan. Maar dat hebben ze in het verleden dus niet gedaan. En ja ik erger mij aan de verschillen die er zijn gemaakt (ook al heb ik er eigenlijk niets over te zeggen) en ja dat zuigt energie idd. Pfffff!
Overigens gaat het niet in alle Italiaanse gezinnen zo!
Alle reacties Link kopieren
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:48:

Overigens gaat het niet in alle Italiaanse gezinnen zo!

Niet in alle, maar wel in veel.. Kinderen horen op latere leeftijd voor hun ouders te zorgen (volgens de italiaanse traditie) en ontroerend goed/grote investeringen hangen vrijwel altijd samen met de familie. Denk dat je schoonouders het gewoon hun 'recht' en normaal vonden om het geld van hun zoon te nemen.

Goed dat je vriend zn ouders hier op aangesproken heeft, maar bedenk wel dat waarschijnlijk je ook geen 'gunsten' meer van hun kan verwachten in de toekomst (als die er al ooit waren).. Geld en familie blijft altijd risky secondo me!
Dus in feite heeft jouw vriend jarenlang gewerkt om de onnodige uitgaven van zijn ouders te bekostigen?

Begrijp ik het goed dat jouw vriend nu helemaal bij 0 moet beginnen met spaargeld opbouwen, na jaren werken, omdat zijn rekening onder het beheer van zijn vader geheel leeg is gemaakt (of zelfs in de min staat door het bankstel)?

Wat vindt je vriend daar zelf van, dat hij jaren aan salaris kwijtgeraakt is omdat zijn vader onder het mom van "financiën beheren" dat geld allemaal heeft opgebruikt?
quote:bellaroma schreef op 22 september 2011 @ 12:52:

[...]

Niet in alle, maar wel in veel.. Kinderen horen op latere leeftijd voor hun ouders te zorgen (volgens de italiaanse traditie) en ontroerend goed/grote investeringen hangen vrijwel altijd samen met de familie. Denk dat je schoonouders het gewoon hun 'recht' en normaal vonden om het geld van hun zoon te nemen.

Goed dat je vriend zn ouders hier op aangesproken heeft, maar bedenk wel dat waarschijnlijk je ook geen 'gunsten' meer van hun kan verwachten in de toekomst (als die er al ooit waren).. Geld en familie blijft altijd risky secondo me!

Geen giften van mijn schoonouders vind ik eigenlijk wel prima. zeker ook omdat dat in de Nederlandse cultuur niet gewoon is en we dat dus ook niet van mijn ouders hoeven te verwachten.

Neemt niet weg dat ik het best wel pijnlijk vind om te zien dat ik dus wel heb kunnen studeren en mijn geld op mijn manier heb kunnen beheren en mijn vriend al jaren heeft gewerkt en nog niets heeft opgebouwd.
quote:Java schreef op 22 september 2011 @ 12:54:

Dus in feite heeft jouw vriend jarenlang gewerkt om de onnodige uitgaven van zijn ouders te bekostigen?

Begrijp ik het goed dat jouw vriend nu helemaal bij 0 moet beginnen met spaargeld opbouwen, na jaren werken, omdat zijn rekening onder het beheer van zijn vader geheel leeg is gemaakt (of zelfs in de min staat door het bankstel)?

Wat vindt je vriend daar zelf van, dat hij jaren aan salaris kwijtgeraakt is omdat zijn vader onder het mom van "financiën beheren" dat geld allemaal heeft opgebruikt?

In de min staat hij niet, maar bij 0 beginnen wel. Ondanks dat hij idd al ruim 10 jaar werkt.

Mijn vriend wist niet beter totdat hij mij leerde kennen. Tja hij vindt het erg jammer dat hij niet heeft kunnen studeren en des te blijer is hij dat ik dat wel heb kunnen doen.

Toch denk ik dat hij niet heel erg tevreden is over zijn jeugd, aangezien hij (en ik ook overigens) heel duidelijk er in is, dat onze toekomstige kinderen zo'n situatie niet hoeven mee te maken. Voor hem is het erg belangrijk dat zij later kunnen studeren, eventueel een baantje erbij hebben (alhoewel dat niet erg gebruikelijk is in Italie) en op hun eigen benen leren staan tegen de tijd dat ze daar de leeftijd voor hebben.
Italiagirl, check voor de grap de OP van het topic "hoe oud was jouw kind" eens.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 13:28:

In de min staat hij niet, maar bij 0 beginnen wel. Ondanks dat hij idd al ruim 10 jaar werkt.Hij moet nu nog 400 euro afbetalen voor zijn ouders toch? Dat vind ik toch ook wel 'in de min'...
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 11:26:

Om onder woorden te brengen waar ik me echt aan erger is dat er jaren veel geld binnen kwam en daar vrij weinig van gespaard is. Ok hun zaak, prima. Vervolgens is de oudste zus geholpen met bruiloft en aanschaf huis. Ook hun zaak, prima. Daarna kwam er nog een aantal jaar veel geld binnen. Uiteraard hebben mijn schoonouders de begrafenis en het monument voor hun jongste dochter moeten betalen wat vreselijk is en ik heb daar ook absoluut geen moeite mee. Dat zie ik niet als gemist spaargeld oid. En iedere rotcent op aarde kan dat verlies nooit goed maken.

Maar om dan een bank te kopen op afbetaling, daar niet duidelijk over te communiceren dat irriteert mij. Als er geen geld is, koop je hem niet! En is die bank nodig, ook goed, maar dan koop je geen nieuwe tomtom.

Aan het feit kan ik niets veranderen. Dat kan alleen mijn vriend, maar als hij dat niet wil en dit is nog een "oude" afspraak, tja so be it.

Voor de toekomst hebben we wel duidelijke afspraken gemaakt. Als er geld geleend/geschonken wordt aan iemand, dan wordt dat eerst overlegd. Daar zijn wij het beiden mee eens.

Qua "eigen" geld, hebben wij beiden een even groot bedrag per maand te besteden. de rest gaar direct naar de spaar rekening aangezien voor een huis nu eenmaal veel geld nodig is.

Lieve TO. Ik vind je echt heel erg lief. En ook heel erg naief. Je geeft zelf al aan dat jullie wel eens problemen hebben vanwege jullie verschillen in culturele achtergrond. Ik raad je net als een aantal mensen voor mij aan om je financieen in elk geval nog een tijd gescheiden te houden. Daarbij kun je elkaar wel volledig inzicht geven in wat er gebeurt, maar zo krijg je de kans om te kijken of deze afspraken ook werken voor jullie.

Ik kan me namelijk voorstellen dat vriendlief op een dag thuis komt alwaar jij geirriteerd zit te wachten. Er "mist" 300 euro en jij wilt weten waar die is gebleven. Vriend heeft die aan ouders gegeven, want voor ouders telt die afspraak natuurlijk niet. Als je ouders geld nodig hebben dan geef je dat toch gewoon.....
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 22 september 2011 @ 13:37:

[...]

Lieve TO. Ik vind je echt heel erg lief. En ook heel erg naief. Je geeft zelf al aan dat jullie wel eens problemen hebben vanwege jullie verschillen in culturele achtergrond. Ik raad je net als een aantal mensen voor mij aan om je financieen in elk geval nog een tijd gescheiden te houden. Daarbij kun je elkaar wel volledig inzicht geven in wat er gebeurt, maar zo krijg je de kans om te kijken of deze afspraken ook werken voor jullie.

Ik kan me namelijk voorstellen dat vriendlief op een dag thuis komt alwaar jij geirriteerd zit te wachten. Er "mist" 300 euro en jij wilt weten waar die is gebleven. Vriend heeft die aan ouders gegeven, want voor ouders telt die afspraak natuurlijk niet. Als je ouders geld nodig hebben dan geef je dat toch gewoon.....Ook dit hebben we al besproken. Ook voor familie ed geldt hetzelfde. En wat mijn vriend betreft ook. Een grote uitgave is een grote uitgave...
quote:Helenita2 schreef op 22 september 2011 @ 13:32:

Italiagirl, check voor de grap de OP van het topic "hoe oud was jouw kind" eens.

Hahaha, ja dat las ik vanochtend hier al in de krant. Moest er wel om lachen. MIjn vriend is overigens 28. Maar dit komt idd veel voor dat kinderen lange tijd thuis blijven wonen. De huizen prijzen zijn duur, maar ook alleen valt dat nog wel te betalen. Heb ik ook 1.5 jaar gedaan en heb zelfs nog kunnen sparen van mijn loon.

Maar veel jongeren in Italie willen een auto en veel andere luxe spullen. Ja dat gaat moeilijk als meer dan 60% van je loon alleen al aan huur opgaat.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 12:17:

[...]

En ik vind dit dus vreemd. Dat vind ik ongelijkheid in een relatie creeeren. Ik heb nu eenmaal een baan met bonus mogelijkheden, dus ik die periode heb ik meer te besteden dan mijn partner. Zou ik andersom ook niet leuk vinden. Ik zou mijn bonus dus ook weer in ons huis pompen.

Die gezamenlijke rekening kun je natuurlijk ook meerdere manieren regelen. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om allebei "zakgeld" over te houden.

Wat wel belangrijk is dat je goede afspraken maakt waarbij je duidelijk op 1 lijn zit. Wat blijkt uit alles wat je hierboven schrijft is dat de financiele opvoeding van jou en je vriend mijlenver uit elkaar ligt. Het lijkt mij dat het vragen om problemen is om nu te zeggen, jouw geld is mijn geld en vice versa en we zien het wel.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 13:42:

[...]

Ook dit hebben we al besproken. Ook voor familie ed geldt hetzelfde. En wat mijn vriend betreft ook. Een grote uitgave is een grote uitgave...En toch zou ik er niet zomaar op durven te vertrouwen dat deze uitspraken door verschillen in culturele achtergronden niet zomaar door jullie beiden anders geinterpreteerd kunnen worden.......
quote:Helenita2 schreef op 22 september 2011 @ 12:23:

Mij is het op 1 hoop gooien tegen gevallen. En dan heb ik nog niet eens een schoonfamilie die gewend is vrijelijk over het geld van mijn vriend te kunnen beschikken.

Want dat is het: zij zijn gewend dat zijn geld, hun geld is. Kan jij een mening over hebben maar dat gaat de zaak niet veranderen (persoonlijk vind ik dat je je ergernis moet proberen los te laten; je kunt er eenvoudigweg niet over oordelen omdat je er niet bij was, de details van de financiele situatie niet kent en bovendien redeneert vanuit een totaal andere context). En nu staat je vriend op het punt om die verhouding drastisch te veranderen. Dat is nogal wat. Je kunt niet voorspellen hoe schoonouders gaan reageren (drama, emotionele chantage, jou zwart maken, vrolijk verder spenden en na 5 jaar met schuldeisers en dikke tranen bij jullie aan de deur...). En ook niet hoe je vriend daarmee om zal gaan. Arme jongen kon straks nog wel eens aardig tussen twee vuren komen te staan. Weet je uberhaput wel of je schoonouders op de hoogte zijn van de aanstaande veranderingen?

Kortom, het zouden mij te veel onzekere factoren zijn om er mijn (financiele) toekomst aan te verbinden.Dit bedoel ik dus eigenlijk.
Ik heb eigenlijk nog een vraag aan de personen die de inkomens gescheiden houden. Zoals ik eerder schreef ken ik een stel in mijn zeer naaste familie die alles gescheiden houdt. Gezamenlijke rekening waar beiden een evenredig deel van het salaris op stort voor de gezamenlijke uitgaven.

De man in kwestie heeft gespaard van wat er over bleef op zijn rekening. Zij niet. Ze hebben wel wat gezamenlijk spaargeld, maar niet ontzettend veel. Kortom hij moet nu bijna alles betalen voor het kind. Vind ik ook niet eerlijk.

En wat doen jullie in situaties als je samen op vakanrtie gaat van het gezamenlijk gespaarde geld. De excursies kosten veel geld. JIj hebt dat extra gespaard van je eigen geld en je partner niet. Wat doe je dan? Ga je dan zelf ook niet(terwijl je het wel kan betalen), of ga je alleen? Of betaal je uiteindelijk toch voor je partner?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 22 september 2011 @ 13:53:

[...]

En toch zou ik er niet zomaar op durven te vertrouwen dat deze uitspraken door verschillen in culturele achtergronden niet zomaar door jullie beiden anders geinterpreteerd kunnen worden.......Als dit letterlijk is uitgesproken zoals "ook als je ouders nu ineens geld nodig hebben, dna moet het niet zo zijn dat jij ineens een x bedrag aan hen leent. Maar dan bespreken wij dat uitvoerig voor er een beslissing wordt genomen." En hij dat met mij eens is, dan vertrouw ik mijn partner daar wel op.
Er wordt hier trouwens net gedaan of wij een "het zien wel" houding aannemen. Dat is absoluut niet waar. We hebben lijsten gemaakt met inkomsten en uitgaven en nu duidelijke afspraken gemaakt over uitgaven, leningen aan familie etc. En beiden hebben we "zakgeld". Dat kunnen we aan de voor de ander grootst mogelijk onzin besteden, zonder dat dat gezeur over komt.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 13:55:

Ik heb eigenlijk nog een vraag aan de personen die de inkomens gescheiden houden. Zoals ik eerder schreef ken ik een stel in mijn zeer naaste familie die alles gescheiden houdt. Gezamenlijke rekening waar beiden een evenredig deel van het salaris op stort voor de gezamenlijke uitgaven.

De man in kwestie heeft gespaard van wat er over bleef op zijn rekening. Zij niet. Ze hebben wel wat gezamenlijk spaargeld, maar niet ontzettend veel. Kortom hij moet nu bijna alles betalen voor het kind. Vind ik ook niet eerlijk.

En wat doen jullie in situaties als je samen op vakanrtie gaat van het gezamenlijk gespaarde geld. De excursies kosten veel geld. JIj hebt dat extra gespaard van je eigen geld en je partner niet. Wat doe je dan? Ga je dan zelf ook niet(terwijl je het wel kan betalen), of ga je alleen? Of betaal je uiteindelijk toch voor je partner?

Wij sparen elke maand van onze gezamenlijke rekening. Hoeveel we sparen is afhankelijk van hoeveel we beiden bij kunnen dragen aan de gezamenlijke rekening en wat onze wensen zijn als het gaat om sparen.

Wij hebben dus twee spaarrekeningen, 1 voor gezamenlijke leuke dingen en 1 als buffer.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 13:59:

Er wordt hier trouwens net gedaan of wij een "het zien wel" houding aannemen. Dat is absoluut niet waar. We hebben lijsten gemaakt met inkomsten en uitgaven en nu duidelijke afspraken gemaakt over uitgaven, leningen aan familie etc. En beiden hebben we "zakgeld". Dat kunnen we aan de voor de ander grootst mogelijk onzin besteden, zonder dat dat gezeur over komt.Dat geloof ik allemaal ook wel en ik gun je het allerbeste, ik denk alleen dat je het verschil in culturele achtergrond niet moet onderschatten.
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 13:46:

[...]

De huizen prijzen zijn duur, maar ook alleen valt dat nog wel te betalen. Heb ik ook 1.5 jaar gedaan en heb zelfs nog kunnen sparen van mijn loon.

Italiagirl, zou ik mogen weten waar je in Italie woont?

Hier in Rome zijn de huizen namelijk echt onbetaalbaar en verstrekken de banken alleen een hypotheek als je min. 20% vd huiswaarde vast aanbetaald (als garantie). Voor een normaal huis zit je hier gauw boven de 4-5 ton en met een gem. italiaans salaris (1000-1200 netto) mag je lang sparen om 50.000-100.000 Euro cash op te hoesten!
Ik woon in de buurt van Milaan. In een dorp aan Milaan vast gegroeid zeg maar. En betaal 550 euro huur voor een 45m2 appartement. Incl. spese condiminiale, maar excl gas (om te koken, heb centrale verwarming), en electrisch.

De huizenprijzen zijn aan het dalen. Wij zijn ons een beetje aan het orienteren op het gebied in Brianza. Dichtbij Monza (moet wel makkelijk blijven ivm werk etc). Daar kun je nu een nieuwbouw appartement krijgen van circa 80 m2 voor ¤ 190.000. de verwachting is dat dit nog ongeveer gaat dalen tot ¤ 180.000 in het voorjaar van 2012. Daar wachten we dus ook op.

Qua hypotheek is hier 80% ook normaal. Alhoewel verschillende banken (o.a. intesa) ook speciale jongeren hypotheken vertrekt tot 95%. Zo lang de hypotheek maandlast maar niet meer dan 40% van het gezamenlijke netto loon beslaat.
Oh ja en bij aankoop van een huis mag je ook het grootste deel van je TFR opnemen.

Voor geinteresserden niet in Italie wonende meelezers. TFR is een extra spaarpot die je werkgever van het loon in houdt. Deze komt vrij wanneer je van baan wisselt, ontslagen wordt. Of je kan een groot gedeelte opnemen op het moment dat je een huis aanschaft.

Jaarlijks spaar je ongeveer 1 netto loon in dit "extra potje"
quote:italiagirl schreef op 22 september 2011 @ 14:37:

Oh ja en bij aankoop van een huis mag je ook het grootste deel van je TFR opnemen.

Voor geinteresserden niet in Italie wonende meelezers. TFR is een extra spaarpot die je werkgever van het loon in houdt. Deze komt vrij wanneer je van baan wisselt, ontslagen wordt. Of je kan een groot gedeelte opnemen op het moment dat je een huis aanschaft.

Jaarlijks spaar je ongeveer 1 netto loon in dit "extra potje"Goed om te weten! Thanks
Als we op vakantie gaan betalen we ieder ons eigen deel, van onze eigen rekening. De gezamenlijke rekening is voor g/w/l, internet, boodschappen en kleine dingen.

Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet? Je hebt ieder een eigen rekening, een gezamenlijke rekening en ieder heeft voor zich een spaarrekening. Je kunt ook kiezen voor een gezamenlijke spaarrekening waar je de vakanties van betaald.
quote:roosje4 schreef op 22 september 2011 @ 14:41:

Als we op vakantie gaan betalen we ieder ons eigen deel, van onze eigen rekening. De gezamenlijke rekening is voor g/w/l, internet, boodschappen en kleine dingen.

Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet? Je hebt ieder een eigen rekening, een gezamenlijke rekening en ieder heeft voor zich een spaarrekening. Je kunt ook kiezen voor een gezamenlijke spaarrekening waar je de vakanties van betaald.

Ja en dit vind ik dus persoonlijk zo afgemeten. Of 1 persoon heeft meer eigen geld en dus meer te besteden, wat ik de gelijkwaardigheid in een relatie niet ten goede vind komen.

Of je werkt met "zakgeld", dus beiden een gelijk bedrag per maand vrij te besteden. Wij hebben dus zakgeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven