Geld & Recht alle pijlers

Schoonouders en geld

22-09-2011 10:48 170 berichten
Heb even gedacht of ik er wel of niet een topic over moet openen, maar ik moet dit toch even kwijt.

Mijn vriend en ik willen volgend jaar een huis kopen en hebben besloten dat het dan wel handig is om al het geld op 1 hoop te gooien. Zo hebben we makkelijk en snel een overzicht wat we gespaard hebben en sparen we naar onze mening ook meer en sneller. Een paar weken geleden hebben we al een overzicht gemaakt van de inkomsten en uitgaven. Voor heen regelde mijn schoonvader altijd de financien van mijn vriend. Iets wat voor mij al raar is, maar goed, in Italie is de cultuur nu eenmaal anders. Nu is mijn vriend gisteren naar de bank gegaan om zijn eigen huidige rekening te sluiten. De bank zet alle automatisch betalingen dan over naar onze gezamenlijke rekening. En nu kwam hij er achter dat zijn ouders zo’n 4 maanden geleden de nieuwe bank hebben gekocht op afbetaling op mijn vriend zijn rekening. Bijna 100 euro per maand. Aangezien alles bij ons nu van de grote hoop afgaat, betekent dat, dat ik ook aan die bank meebetaal. Al met al moet er nog ongeveer 400 euro betaald worden. Ik ben daar dus boos om geworden. En eigenlijk vind ik dat mijn schoonouders ons het geld terug moeten geven voor de toekomstige afschrijvingen. Mijn vriend vindt van niet, hij ziet dit als zijn ouders helpen en dat doet hij graag.

Aangezien mijn schoonfamilie een hele moeilijke periode heeft doorgemaakt en nog doormaakt (verlies van hun jongste dochter) ga ik er niets van zeggen. Maar toch zit het me dwars en dat komt omdat zij als gezin alles jaren op 1 grote hoop hebben gegooid, er kwam dus heel veel geld binnen. En waar is dat geld nu denk ik dan? Waarom moet mijn vriend hun bank betalen? Waarom moest de begrafenis van mijn schoonzusje van het kleine beetje spaargeld van mijn vriend betaald worden? Ik weet wat ze aan hypotheek betalen, dus daar kan het geld niet zijn heen gegaan. En als ze de dingen werkelijk niet kunnen betalen, dan vind ik dat ze best wat luxe dingen kunnen laten (lees grote auto, 2 geheel afbetaalde huizen in een ander gedeelte van het land), i.p.v. meubels op afbetaling te gaan aanschaffen.

Wat ik met dit topic wil? Gewoon even van mij afschrijven en jullie mening horen. Is het gek dat ik dit raar en moeilijk vind? Is het normaal dat ik ergens ook boos ben omdat wij nu ¤ 400 nog moeten betalen voor een bank van mijn schoonouders, terwijl wij zelf zoveel mogelijk willen sparen om een huis te kopen en een gezin te stichten?

Overigens hebben we dus nog even hele duidelijke afspraken gemaakt dat dit soort dingen niet weer voorkomen. Zijn ouders werken allebei, dus financieel moeten ze zichzelf zien te redden.
Ik vind dat je vriend deze kwestie met zijn ouders moet afhandelen. Ik zou me hier niet mee bemoeien.

Kan je vriend die 400 euro niet in een keer aan zijn ouders schenken? Dan hoeft het niet van jullie gezamenlijke rekening afgeschreven worden.

Zelf zou ik er geen moeite mee hebben, maar goed ik heb ook een hele sterke band met mijn familie (ook cultuurkwestie denk ik).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je vriend het ziet als broekzak-vestzak, hij bepaalt wel eens iets en andersom hebben zij vast ook wat voor hem betaald.

Als jouw vriend iets voor zijn ouders wil betalen vind ik niet dat jij je daarmee mag bemoeien.

Aanvulling: zeker niet mee bemoeien richting je schoonouders, tegenover je vriend mag je er uiteraard wel wat van zeggen.
"En waar is dat geld nu denk ik dan? Waarom moet mijn vriend hun bank betalen? Waarom moest de begrafenis van mijn schoonzusje van het kleine beetje spaargeld van mijn vriend betaald worden? Ik weet wat ze aan hypotheek betalen, dus daar kan het geld niet zijn heen gegaan. En als ze de dingen werkelijk niet kunnen betalen, dan vind ik dat ze best wat luxe dingen kunnen laten (lees grote auto, 2 geheel afbetaalde huizen in een ander gedeelte van het land), i.p.v. meubels op afbetaling te gaan aanschaffen."

Kun je dit tijdens een gezellig kopje koffie met je schoonouders niet eens zachtjes in de groep gooien? Gewoon als nieuwgierigheidsvraag, waarom zij de dingen zo regelen, vragen of ze misschien in moeilijkheden zitten (ook al weet je van niet, maar toch), en of je ergens bij kunt helpen.

Dan open je het gesprek anders, dan wanneer je vol boosheid 'wil weten hoe het nu zit!' Dit gesprek zou ik trouwens als eerste met vriendlief hebben.
Ik denk niet dat het verstandig is om al jullie geld op één hoop te gooien als jullie verschillende ideeën hebben over geld/familie. Dat kan alleen maar tot problemen leiden. Je kan naast een gezamenlijke rekening en evt. een gezamenlijke spaarrekening gewoon allebei een eigen rekening aanhouden waar je je loon ontvangt.

Voorkom dat jij ooit nog dit soort discussies moet voeren, want dit soort zaken moet tussen je vriend en zijn ouders blijven.
Ga in therapie!
Ik ben ook niet van plan om het tegen mijn schoonouders te zeggen. Maar heb het dus wel tegen mijn vriend gezegd. Hij vond het raar dat ik het niet begreep. Maar staat voor mijn gevoel niet echt open voor mijn cultuur, waarin het dus niet normaal is dat je ouders zomaar even een bank op afbetaling gaan aanschaffen op mijn naam...

En qua het geld zelf. Het is 400 euro, dus niet dramatisch, maar als daar jaren duizenden euro's zijn binnengekomen, waarvan mijn vriend het grootste deel heeft binnen gebracht en hij uiteindelijk na jaren werken 0 spaargeld heeft en we dan ook nog die bank moeten betalen, dat schiet mij gewoon in het verkeerde keelgat.
Ik vind het niet gek dat je het raar vind, maar zou de oplossing verder aan je vriend overlaten.

Bedenk bovendien dat het nu voelt alsof die bank ook van jouw geld wordt gekocht, terwijl het, bij directe betaling alleen van je vriends geld zou zijn geweest. Ik zou die bank dus als een kadootje van hem aan zijn ouders beschouwen en een eventuele verdere reactie naar je schoonouders toe van je vriend af laten hangen.
Ik zou dus beide een rekening op je naam houden en gezamenlijk een rekening nemen voor de rekeningen.

Dan kan vriend gewoon zijn ouder helpen zonder dat jij dat voelt en gewoon de vaste lasten storten op de gezamenlijke rekening.

Ik heb zo een flauw vermoeden dat dit in de toekomst een probleem gaat worden, nog meer een probleem, trust me.
Ik zou lekker voor aparte rekeningen blijven gaan en één gezamenlijke rekening nemen voor de vaste lasten.

Als je vriend van zijn geld z'n ouders wil helpen, dan is dat zijn keuze. Maar 't moet niet van jullie geld af gaan. Dus vandaar: aparte rekeningen houden!
Ik begrijp heel goed hoe je je hierover voelt. Ik denk alleen niet dat dit aan jou is. Het is iets van je vriend en zijn ouders. Als zij besloten hebben zo om te gaan met geld samen, dan was dat hun besluit.

Vanaf nu heeft je vriend besloten dat hij het anders gaat doen. Als hij na vandaag nog nieuwe verplichtingen naar zijn ouders aangaat, dan ben jij daar partij in en heb je daar alles ook over te zeggen. Dit is nog iets ouds, hij vindt dat prima en dus heb jij daar geen taak in. Laat dit los, maak je niet zo druk, je kan het toch niet veranderen van het verleden. Het is hun zaak geweest, hun beslissing en je vriend is daarmee akkoord gegaan. Ook met de massa's geld die er misschien volgens jou zijn uitgegeven en niet op zijn spaarrekening staan.

Je vriend heeft je gezegd dat hij het anders gaat doen, hij heeft daar zelf actie opgenomen en je toekomst ziet er dus anders uit.

Dat geld voor de begrafenis van zijn zusje... ik weet niet of jij een dergelijk verlies zelf ooit heb meegemaakt?! Op zo'n moment maakt je spaargeld helemaal niets meer uit. Je geeft het met liefde uit aan een mooi afscheid van je geliefde. Ik zou, als ik jou was, never nooit hier iets over zeggen. Het verlies wordt niet gedekt met geld. Nooit, nooit, nooit! Zwijg daar over.
Volg je hart. Dat klopt.
Gooi je geld niet op een hoop, dan heb je minder gezeur.

Geld op een hoop gooien is vragen om problemen.

Laat je vriend verantwoordelijk zijn voor zijn familie en hou je daar buiten.

Jij jouw geld en hij zijn geld.
Het gaat je niets aan. Laat je vriend dit inderdaad uit zijn eigen zak betalen aan zijn ouders. Als jij er 200 euro aan meebetaalt is trouwens ook geen ramp toch. Maar wat verwacht je dat er in de toekomst gaat gebeuren als jullie al je geld op één hoop hebben gegooid? Ik vind dat sowieso geen goed idee, zeker niet als je er nu al moeilijk over doet. Houd gewoon je eigen rekening aan, dat is echt het beste!
Overigens zou ik je vriend wel adviseren 'n eigen bankrekening te nemen waar zijn ouders niet aan kunnen. Vind dat wel erg onbeschoft dat die ouders een lening op zijn naam afsluiten. Ze kunnen ook gewoon netjes vragen of ze wat van hem mogen lenen tenslotte.
quote:molly74 schreef op 22 september 2011 @ 11:01:

"

Kun je dit tijdens een gezellig kopje koffie met je schoonouders niet eens zachtjes in de groep gooien? Gewoon als nieuwgierigheidsvraag, waarom zij de dingen zo regelen, vragen of ze misschien in moeilijkheden zitten (ook al weet je van niet, maar toch), en of je ergens bij kunt helpen.

Dan open je het gesprek anders, dan wanneer je vol boosheid 'wil weten hoe het nu zit!' Dit gesprek zou ik trouwens als eerste met vriendlief hebben.

Hmmm, weet niet of dit een goed idee is, want wat heb ik me met hun geld zaken te bemoeien. Maar andersom vind ik dat dus ook. Wij moeten het toch ook met 2 inkomens doen. En ik heb altijd geleerd van mijn ouderd de tering naar de nering te zetten. Dus heb je ergens geen geld voor, dan koop je het niet.

Ik heb overigens wel eens aan mijn vriend gevraagd hoe dat zat met geld etc bij hem thuis. Hij weet niet alles, maar ziet wel dat zijn vader geregeld een nieuwe auto kocht, ene nieuwe tomtom terwijl de oude nog prima functioneert etc. En oh ja, ze hebben een gedeelt evan de bruiloft van zijn zus betaald, want ze vonden het belangrijk dat zij trouwde.
Het is al gezegd, maar het lijkt mij, om problemen te voorkomen, beter om ieder een eigen én een gezamenlijke rekening te hebben. Spreek bv af dat je allebei 400 euro per maand op je eigen rekening zet en de rest op de gezamenlijke. Als hij zijn ouders wil helpen, moet het daarvan. Zelf hebben wij een gezamenlijke rekening waar we ieder een bedrag naar rato op storten tot het op is en dan storten we weer. Hij koopt surfplanken, gitaren en motor-spullen van zijn eigen geld en ik laarzen en tassen (bijvoorbeeld hè) van mijn eigen geld. Geen gezeur en wel zo makkelijk.
Je bemoeit je wel heel erg met de financiën van je schoonouders. Alsof jij wilt bepalen waar zij hun geld aan mogen uitgeven.

Wat is er mis met een huwelijk van een dochter betalen?
Wist je vriend van die afschrijvingen?

Hoe kan het dat jij niet hebt gezien dat er 100 euro van jullie rekening werd afgeschreven?

Wat voor afspraken hebben jullie nu alles op de grote hoop gaat? Overleggen jullie over grotere bedragen of familiedonaties of blijven jullie autonoom in je uitgaven?
Ga in therapie!
Van zijn geld is de bruiloft van zijn zus betaald? Goh, zo'n broer wil ik ook. En als hij wil trouwen, is er dus geen spaargeld meer? Vreemde gang van zaken. Overigens vind ik het ook heel raar om als volwassen man je bankzaken door je vader te laten regelen. Ben blij voor je dat dat afgelopen is.
Qua gezamenlijke rekening etc even een reactie in 1 post. Wij hebben besloten om alles op 1 hoop te gooien omdat we samen een huis gaan kopen en een gezin willen stichten. Mijn vriend geeft zelf aan dit prettiger te vinden en ik ook, omdat je dan rekening met elkaar houdt in de uitgaven en dus uiteindelijk minder uitgeeft. En als er vervolgens een huwelijk in gemeenschap van goederen volgt heeft het hebben van aparte rekeningen niet meer zoveel toegevoegde waarde.

Het was meer de "verrassing" gisteren dat wij niets van deze financiering afwisten. Overigens kan schoonvader/moeder niet meer bij de nieuwe rekening.

Ben trouwens ook van mening dat als er al iets gezegd gaat worden richting schoonouders dat mijn vriend dat moet doen. Die regel hebben wij sowieso, is er iets met mijn familie regel ik dat en hij met die van hem. Neemt niet weg dat ik er wel een bepaalde mening/gevoel bij heb
Ik vind dat je in elk geval niets over je schoonouders te vertellen hebt. Zolang je vriend maar genoeg geld kan bijdragen aan het gezamenlijk huishouden en jullie gezamenlijke pleziertjes, is het aan hem wat ie met de rest van z'n geld doet. En niet nu zeuren over die lening, maar wel over 'n paar jaar geld aannemen van schoonouders die jullie misschien ook wel 'n bijdrage geven voor jullie huis o.i.d.
quote:hipslala schreef op 22 september 2011 @ 11:10:

Je bemoeit je wel heel erg met de financiën van je schoonouders. Alsof jij wilt bepalen waar zij hun geld aan mogen uitgeven.

Wat is er mis met een huwelijk van een dochter betalen?

Als je je zoon daarna niet meer kan helpen vind ik dat wel erg ja. Dat noem ik verschil maken tussen de kinderen.

En ik hoef helemaal geen geld van mijn schoonouders, maar ik kan er niet tegen om te zien dat de 1 overal mee geholpen is en de ander (of dat nu mijn vriend is of niet) moet alles zelf maar regelen
Tja, je kunt je erover verwonderen maar meer ook niet - is simpelweg niet jouw zaak.

Zou je wel adviseren om goede afspraken te maken met je vriend over hoe jullie vanaf nu je financieen regelen. Als hij zijn familie financieel wil blijven steunen is dat zijn goed recht. Maar regel het dan zo dat jij straks niet met het gevoel zit dat jij meebetaalt aan zaken waar je niet aan mee wilt betalen, of dat de luxe auto van schoonpa ten koste gaat van jouw toekomstplannen.

Misschien is het verstandiger om allebei een eigen rekening aan te houden, en van daar uit allebei een vaste bijdrage te doen aan jullie gezamenlijke huishouding (inclusief spaarrekening voor huis, onvoorzien, vakanties, toekomst etc). Dan hebben jullie ook allebei nog een eigen bedrag waarover je geen verantwoording aan elkaar hoeft af te leggen en dus ook geen misverstanden en ruzie over kunt krijgen.
quote:dubiootje schreef op 22 september 2011 @ 11:10:

Wist je vriend van die afschrijvingen?

Hoe kan het dat jij niet hebt gezien dat er 100 euro van jullie rekening werd afgeschreven?

Wat voor afspraken hebben jullie nu alles op de grote hoop gaat? Overleggen jullie over grotere bedragen of familiedonaties of blijven jullie autonoom in je uitgaven?Mijn vriend wist dit niet en het geld ging van zijn eigen rekening af. NU dus straks van onze gezamelijke, omdat de bank de automatische afschrijvingen over zet naar onze nieuwe en/of rekening
Ik vind het onverstandig om een huwelijk in gemeenschap van goederen aan te gaan. Tenzij je met 'n rijke erfgenaam trouwt natuurlijk. En ook als je beiden je eigen rekeningen houdt en een gezamenlijke neemt voor de gezamenlijke kosten, kun je alles prima regelen. Ik zou er als ik je vriend was, in elk geval al genoeg van hebben dat je nu al zeurt over hoe ie z'n eigen geld wil besteden. Het is toch hartstikke benauwend als je partner zich met jouw financieen gaat bemoeien?
quote:marthe16 schreef op 22 september 2011 @ 11:03:

Het gaat je niets aan.[...]

Het gaat TO wel aan als zij en haar partner alle financiën op één hoop gooien en zij het hier niet mee eens is.

Ik zou de financiën dus (nog) apart houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven