Kleuteraspergers!
donderdag 22 september 2011 om 17:05
Zo, ik ben op zoek naar lotgenoten en ervaringsdeskundigen etc etc!
Wij hebben een zoon, Robbie, 4 jaar oud. Al tijden is hij 'anders dan anderen', vaak helaas op een enigszins negatieve manier. Tegelijkertijd is het natuurlijk de liefste van de hele wereld, maar daar gaat het hier niet om
We zijn met hem naar de kinderarts geweest, en naar een therapiecentrum (we wonen in Zwitserland). De diagnose, die overigens nog officieel gesteld moet worden maar waar wij 100% van overtuigd zijn, is het syndroom van Asperger.
Het leek mij handig, en leuk, en fijn, om met andere moeders te vergelijken, maar vooral ook: tips te krijgen. Het gedrag is soms zo afwijkend dat ik er ten eerste geen lol meer aan heb en ten tweede niet weet hoe ik er op moet reageren. Natuurlijk krijgen we professionele hulp, maar die molens draaien zo langzaam..
Voordat ik helemaal uitgebreid op Robbies problemen en obstakels inga, wil ik eerst es weten of er überhaupt andere moeders met kindjes met Asperger zijn, en of dit topic dus een toekomst heeft.
Daarnaast hangt er een kleuter aan mijn been die persé het alfabet achterstevoren en binnenstebuiten met mij wil opzeggen. En ik kan goed multitasken, maar dàt gaat me toch even te ver
shoot!
Wij hebben een zoon, Robbie, 4 jaar oud. Al tijden is hij 'anders dan anderen', vaak helaas op een enigszins negatieve manier. Tegelijkertijd is het natuurlijk de liefste van de hele wereld, maar daar gaat het hier niet om
We zijn met hem naar de kinderarts geweest, en naar een therapiecentrum (we wonen in Zwitserland). De diagnose, die overigens nog officieel gesteld moet worden maar waar wij 100% van overtuigd zijn, is het syndroom van Asperger.
Het leek mij handig, en leuk, en fijn, om met andere moeders te vergelijken, maar vooral ook: tips te krijgen. Het gedrag is soms zo afwijkend dat ik er ten eerste geen lol meer aan heb en ten tweede niet weet hoe ik er op moet reageren. Natuurlijk krijgen we professionele hulp, maar die molens draaien zo langzaam..
Voordat ik helemaal uitgebreid op Robbies problemen en obstakels inga, wil ik eerst es weten of er überhaupt andere moeders met kindjes met Asperger zijn, en of dit topic dus een toekomst heeft.
Daarnaast hangt er een kleuter aan mijn been die persé het alfabet achterstevoren en binnenstebuiten met mij wil opzeggen. En ik kan goed multitasken, maar dàt gaat me toch even te ver
shoot!
donderdag 22 september 2011 om 17:20
Hier een zoon van 9, ze twijfelen bij hem tussen PDD-NOS en asperger maar hij gaat toch meer de asperger kant op, hij heeft daarnaast een hoog IQ (net niet hoogbegaafd).
Hij zit sinds dit schooljaar op speciaal onderwijs omdat hij het regulier niet trok met alle prikkels en (voor hem) onduidelijkheden.
Hij neemt dingen erg letterlijk, is gek van informatieboeken over van alles (scheepvaart- luchtvaart- treinen en zo nog even verder) en kan hele stukken exact reproduceren, snapt soms sociale interactie niet zo goed en heeft erg veel angsten; alleen in slaap vallen lukt niet dan moet ik of mijn man op zijn kamer zitten en als wij gaan slapen halen we hem op en slaapt hij op een matras naast ons. Ook heeft hij een negatief zelfbeeld gekregen door de jaren heen, mede dankzij de school waar hij zat die waren niet erg coöperatief zal ik maar zeggen. Hij is ook nog niet zindelijk, in tijden van (voor hem) stress dan poept hij zelfs nog wel in zijn broek. Nou ja we gaan nu hij op speciaal onderwijs zit met hele kleine stapjes vooruit.
Hij zit sinds dit schooljaar op speciaal onderwijs omdat hij het regulier niet trok met alle prikkels en (voor hem) onduidelijkheden.
Hij neemt dingen erg letterlijk, is gek van informatieboeken over van alles (scheepvaart- luchtvaart- treinen en zo nog even verder) en kan hele stukken exact reproduceren, snapt soms sociale interactie niet zo goed en heeft erg veel angsten; alleen in slaap vallen lukt niet dan moet ik of mijn man op zijn kamer zitten en als wij gaan slapen halen we hem op en slaapt hij op een matras naast ons. Ook heeft hij een negatief zelfbeeld gekregen door de jaren heen, mede dankzij de school waar hij zat die waren niet erg coöperatief zal ik maar zeggen. Hij is ook nog niet zindelijk, in tijden van (voor hem) stress dan poept hij zelfs nog wel in zijn broek. Nou ja we gaan nu hij op speciaal onderwijs zit met hele kleine stapjes vooruit.
donderdag 22 september 2011 om 17:20
Ik heb een zoon van 7 met de diagnose PDD Nos. Onze zoon zat nog niet koud op de basisschool en bij het eerste de beste tien minuten gesprek kregen we te horen dat hij gedrag vertoonde wat niet bij zijn leeftijd zou passen. Geen agressief gedrag maar beetje horkerig. Als hij wilde spelen dan vroeg hij dat niet maar dan duwde hij bijv. het kindje met wie hij graag wilde spelen. En de juf continue in de rede vallen. Met die wetenschap zijn we naar een psychologenburo gestapt en hebben hem laten testen. De orthopedagoog sprak het vermoeden van Asperger uit, maar zoon kreeg vanwege zijn leeftijd - toen 4- nog geen officiele diagnose. Vorig jaar is hij opnieuw getest en daar kwam PDD Nos neigend naar ADHD uit. Zoon heeft inmiddels een sociale vaardigheidstraining gehad en begint volgende week aan een nieuwe training. Is voor hem een beetje een opfriscursus. Verder zit hij op scouting en willen we hem op judo doen. Hij heeft geen medicijnen ofzo maar we geven hem wel visoliecapsules om zich beter te kunnen concentreren in de klas en om rustiger te worden. De werking ervan is niet bewezen maar ik heb van 2 mensen en onafhankelijk van elkaar gehoord dat onze zoon in positieve zin zo veranderd was.
donderdag 22 september 2011 om 17:26
quote:evelynsalt schreef op 22 september 2011 @ 17:22:
Wij hebben het trouwens heel erg getroffen met de school waar onze zoon op zit. Hij zit op gewoon onderwijs, doet het goed en de juffen zijn erg tevreden over hem.Hier het tegenovergestelde, ik heb moeten lullen als brugman om serieus genomen te worden door de o zo almachtige leerkrachten. Ik heb een professioneel iemand contact op laten nemen met de school en toen pas werd het hun duidelijk dat ik dus echt geen akelige zeik moeder was maar gewoon gelijk had over mijn kind. Godzijdank is de school waar hij nu op zit echt goed met kinderen zoals hij, daar hoor ik alleen maar positieve geluiden over, gelukkig!
Wij hebben het trouwens heel erg getroffen met de school waar onze zoon op zit. Hij zit op gewoon onderwijs, doet het goed en de juffen zijn erg tevreden over hem.Hier het tegenovergestelde, ik heb moeten lullen als brugman om serieus genomen te worden door de o zo almachtige leerkrachten. Ik heb een professioneel iemand contact op laten nemen met de school en toen pas werd het hun duidelijk dat ik dus echt geen akelige zeik moeder was maar gewoon gelijk had over mijn kind. Godzijdank is de school waar hij nu op zit echt goed met kinderen zoals hij, daar hoor ik alleen maar positieve geluiden over, gelukkig!
donderdag 22 september 2011 om 18:03
Oh jee, dat zijn er best wel veel.
Sociaal:
- hij wil het liefst alleen spelen
- interesseert zich niet voor iemand anders
- speelt volgens zijn eigen regels en het Mag Niet Anders
- hij is doodsbang voor groepen, dat begint vanaf 2 personen
-Hij negeert andere mensen, kijkt ze ook amper aan. Je moet steeds enorm z'n aandacht trekken.
Stereotypen en rituelen:
-Teveel om op te noemen! Hij is erg repetitief, en enorm gesteld op veilige rituelen, bijna dwangmatig
-hij speelt maar weinig met zijn speelgoed maar heeft zeer specifieke interesses, ook bij anderen
Taal:
- Hij heeft hyperlexie en echolalie
- hij kan bijzonder netjes praten, maar moelijke zinnen snapt hij niet en hij heeft moeite met vragen
Motoriek:
-Hij is onhandig en niet geinteresseerd in motorische vaardigeheden (zoas fietsen oid).
-Hij is doodsbang om te vallen en doet dus nooit iets wat dat ook maar in de verste verte zou kunnen veroorzaken
Angsten:
- Ook teveel om op te noemen. Hij is zeker ook sensorisch overgevoelig. Nieuwe kleren? NOOIT! Overal moeten de merkjes af, geen regenjassen of -broeken. Geen muts en handschoenen. Angst voor natte spullen inclusief nat haar/hoofd. Bang voor de kapper. Bang voor nagels knippen en ga zo maar door.
Nu koken!
Sociaal:
- hij wil het liefst alleen spelen
- interesseert zich niet voor iemand anders
- speelt volgens zijn eigen regels en het Mag Niet Anders
- hij is doodsbang voor groepen, dat begint vanaf 2 personen
-Hij negeert andere mensen, kijkt ze ook amper aan. Je moet steeds enorm z'n aandacht trekken.
Stereotypen en rituelen:
-Teveel om op te noemen! Hij is erg repetitief, en enorm gesteld op veilige rituelen, bijna dwangmatig
-hij speelt maar weinig met zijn speelgoed maar heeft zeer specifieke interesses, ook bij anderen
Taal:
- Hij heeft hyperlexie en echolalie
- hij kan bijzonder netjes praten, maar moelijke zinnen snapt hij niet en hij heeft moeite met vragen
Motoriek:
-Hij is onhandig en niet geinteresseerd in motorische vaardigeheden (zoas fietsen oid).
-Hij is doodsbang om te vallen en doet dus nooit iets wat dat ook maar in de verste verte zou kunnen veroorzaken
Angsten:
- Ook teveel om op te noemen. Hij is zeker ook sensorisch overgevoelig. Nieuwe kleren? NOOIT! Overal moeten de merkjes af, geen regenjassen of -broeken. Geen muts en handschoenen. Angst voor natte spullen inclusief nat haar/hoofd. Bang voor de kapper. Bang voor nagels knippen en ga zo maar door.
Nu koken!
donderdag 22 september 2011 om 18:59
Hier 2 autisten: 1 klassieke autist met hoog IQ (hoogbegaafd), 1 Asperger met hoog IQ (eveneens hoogbegaafd).
Twee volstrekt verschillende kinderen. De oudste heeft de ene helft van het lijstje autisme-kenmerken, jongste heeft de andere helft.
Twee volstrekt verschillende kinderen. De oudste heeft de ene helft van het lijstje autisme-kenmerken, jongste heeft de andere helft.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 22 september 2011 om 19:19
Jeetje, en ik vind zelf al dat ik het regelmatig zwaar heb met (stief)zoon. Zoon is 7 en heeft een ASS. Ik denk Asperger. Ik twijfel er eigenlijk niet aan. Volgende week zal dit, naar alle waarschijnlijkheid, ook definitief worden.
Hij heeft periodes waarin het heel goed gaat, maar dat is niet nu. Hij zit op regulier onderwijs. Gaat goed. Zeker qua leren, sociaal wat minder maar goed genoeg.
Ik heb het afgelopen jaar vooral nodig gehad om het te accepteren en hem niet als een 'normaal' kind te behandelen en hem dus op zijn gedrag af te rekenen.
We hebben nu een goede stap gemaakt gelukkig. Al vind ik het soms zo moeilijk te begrijpen en vanuit hem te denken.
Komt ook wel door hoe de stoornis zich bij hem uit. Hij is heel dwangmatig. Ook mbt tot aandacht en praten. En daar word ik soms gek van. Hij houdt niet op. Is ook negatief. Als hij niet lekker in zijn vel zit dan moet zijn zusje het ook ontgelden. Ik denk vooral omdathij dan onzeker is en haar dan vooral ook naar beneden wil halen en haar in een kwaad daglicht wil zetten.
Ook ons gunt hij het licht in de ogen dan niet. Dat is gewoon niet zulk aardig en leuk gedrag...
Dit was even een tipje van de sluier. Later meer.
Hij heeft periodes waarin het heel goed gaat, maar dat is niet nu. Hij zit op regulier onderwijs. Gaat goed. Zeker qua leren, sociaal wat minder maar goed genoeg.
Ik heb het afgelopen jaar vooral nodig gehad om het te accepteren en hem niet als een 'normaal' kind te behandelen en hem dus op zijn gedrag af te rekenen.
We hebben nu een goede stap gemaakt gelukkig. Al vind ik het soms zo moeilijk te begrijpen en vanuit hem te denken.
Komt ook wel door hoe de stoornis zich bij hem uit. Hij is heel dwangmatig. Ook mbt tot aandacht en praten. En daar word ik soms gek van. Hij houdt niet op. Is ook negatief. Als hij niet lekker in zijn vel zit dan moet zijn zusje het ook ontgelden. Ik denk vooral omdathij dan onzeker is en haar dan vooral ook naar beneden wil halen en haar in een kwaad daglicht wil zetten.
Ook ons gunt hij het licht in de ogen dan niet. Dat is gewoon niet zulk aardig en leuk gedrag...
Dit was even een tipje van de sluier. Later meer.
vrijdag 23 september 2011 om 09:45
Hier een zoon met klassiek autisme. Sinds kort op de middelbare school. Diagnose is al jaren bekend. Het is er zo eentje waarvan leraren zeggen daar willen we er wel een hele klas van vol, omdat ie zo lekker rustig is. Dat is tevens zijn valkuil want hij houdt alles bij zich zelf. Wij weten nooit wat hij werkelijk denkt of voelt. Lastig is dat. Want als er problemen zijn, dan is het vaak al te laat, is uit ervaring gebleken. We moeten er bovenop blijven zitten. En dat doen we ook, dat hebben we inmiddels wel geleerd. Dan maar een AZM oftewel akelige zeikmoeder, zoals Anyco schrijft.
@Xaloy: wat betreft die angsten over het nagelknippen en de kapper. Als hij zo sensorisch gevoelig, dan kan het goed zijn dat het nagelsknippen en het haren knippen bij hem pijn doen. Zal dan waarschijnlijk ook wel geen beste eter zijn?
groet
Moniek
@Xaloy: wat betreft die angsten over het nagelknippen en de kapper. Als hij zo sensorisch gevoelig, dan kan het goed zijn dat het nagelsknippen en het haren knippen bij hem pijn doen. Zal dan waarschijnlijk ook wel geen beste eter zijn?
groet
Moniek
vrijdag 23 september 2011 om 09:52
Mijn zoon van bijna vier heeft waarschijnlijk een stoornis in het autistisch spectrum, we zitten nog in het traject en er is dus nog geen officiële diagnose gesteld, maar alles wijst erop dat dat er wel uit gaat komen. Hij is door zijn geringe taakgerichtheid nog niet te testen, dus wat zijn IQ is, is heel moeilijk in te schatten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 23 september 2011 om 23:15
Dat hoeft niet, Susan. Robbie heeft ook een flinke taalachterstand die bij hem voorkomt uit hyperlexie. Het gaat sinds een paar maanden ineens veel beter, maar hij loopt nog erg achter.
Noerie, mag ik vragen hoe je dit bedoelt?
'Ik heb het afgelopen jaar vooral nodig gehad om het te accepteren en hem niet als een 'normaal' kind te behandelen en hem dus op zijn gedrag af te rekenen. '
Hoe kan je een kind niet op zijn gedrag afrekenen? Je moet toch wel, als je wilt dat hij enigszins goed terecht komt later? Of bedoel je voornamelijk in je eigen hoofd?
Zo, en nu eerst even slapen .-)
Noerie, mag ik vragen hoe je dit bedoelt?
'Ik heb het afgelopen jaar vooral nodig gehad om het te accepteren en hem niet als een 'normaal' kind te behandelen en hem dus op zijn gedrag af te rekenen. '
Hoe kan je een kind niet op zijn gedrag afrekenen? Je moet toch wel, als je wilt dat hij enigszins goed terecht komt later? Of bedoel je voornamelijk in je eigen hoofd?
Zo, en nu eerst even slapen .-)
zaterdag 24 september 2011 om 08:46
Ik snap trouwens maar weinig tussen de verschillen van de autistische storingen. Wat is het verschil tussen Asperger en PDD Nos? Dat laatste is in Zwitserland trouwens niet erkend als diagnose, dus daar hoor ik hier sowieso erg weinig over. Het is dan gewoon een autistische storing en geen PDD NOS. Geef het beestje een naam. Maar waarom heeft het éne kind nou Asperger en het andere PDD NOS /AS?
zaterdag 24 september 2011 om 08:58
Ik zie nu (na google hulp) dat het verschil in diagnose vooral inderdaad vooral in de taalontwikkeling zit. Gek, omdat Robbie inderdaad een taalachterstand heeft, maar dan een beetje een rare: hij kent ongelovelijk veel woorden maar heeft moeite met zinnen maken. Dat gaat nu wel veel beter dan een half jaar geleden, en hij praat erg precies. Hij spreekt bijna niets verkeerd uit. De oorzaak hiervan is volgens mij hyperlexie, hyperlexie komt voornamelijk bij Aspergers voor.