Rondkomen van 400 euro p/m
zaterdag 24 september 2011 om 23:53
Het is te doen hoor! Veel studenten houden - na aftrek van de vaste lasten - veel minder over dan 400 euro per maand (ik zit al zes jaar in zo'n situatie). Niet dat het altijd makkelijk is, maar het wakkert wel je creativiteit aan! (en dat kan ook voldoening geven).
Nog wat tips:
- schaf een koelkast met vriesvak aan voor al het eten dat je (gegarandeerd) over houdt.
- wat Kim1988 zegt: koop toiletartikelen etc. in de aanbieding; dat scheelt heul veul geld
- zet geld opzij (volgens mij was dit ook al je plan?) voor grote(re) aankopen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe winterjas, telefoon of nieuwe fiets en koop het in de uitverkoop
- alles valt of staat met een goede planning: wat heb je echt nodig en wanneer moet een aanschaf worden gedaan?
- eh...? Er zijn vast nog veel meer tips
Veel succes!
Nog wat tips:
- schaf een koelkast met vriesvak aan voor al het eten dat je (gegarandeerd) over houdt.
- wat Kim1988 zegt: koop toiletartikelen etc. in de aanbieding; dat scheelt heul veul geld
- zet geld opzij (volgens mij was dit ook al je plan?) voor grote(re) aankopen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe winterjas, telefoon of nieuwe fiets en koop het in de uitverkoop
- alles valt of staat met een goede planning: wat heb je echt nodig en wanneer moet een aanschaf worden gedaan?
- eh...? Er zijn vast nog veel meer tips
Veel succes!
zondag 25 september 2011 om 11:12
zondag 25 september 2011 om 15:24
quote:elninjoo schreef op 24 september 2011 @ 22:27:
marktfruit vind ik altijd zo snel rot, ik haal 't liever bij AH, daar is het meestal van goede kwaliteitToevallig stond er van de week een stukje van de Recensiekoning in de Volkskrant waarin de groente en fruit van AH juist heel slecht beoordeeld werden omdat ze zo snel rotten. En ik ben ook niet onverdeeld positief over de groente/fruit van AH, dus ik kon me er wel in vinden. Dan kun je beter naar de Lidl, daar heb je voor hetzelfde geld of minder biologische spullen, die nog langer goed blijven ook.
marktfruit vind ik altijd zo snel rot, ik haal 't liever bij AH, daar is het meestal van goede kwaliteitToevallig stond er van de week een stukje van de Recensiekoning in de Volkskrant waarin de groente en fruit van AH juist heel slecht beoordeeld werden omdat ze zo snel rotten. En ik ben ook niet onverdeeld positief over de groente/fruit van AH, dus ik kon me er wel in vinden. Dan kun je beter naar de Lidl, daar heb je voor hetzelfde geld of minder biologische spullen, die nog langer goed blijven ook.
zondag 25 september 2011 om 15:32
t Hangt idd heel erg af van je levensstijl.
Als je gewend was 3 avonden per week uit eten te gaan en daarna stappen in een dure tent, plus eens in de twee maanden een weekend weg en drie keer per jaar op vakantie.... dan moet je een flinke stap terug doen.
Anders valt het wel mee
Zelf ga ik niet 'standaard' mee als vriendinnen iets gaan doen. Vind ook niet alles leuk dus dat scheelt. Maar ik kies eens in de zoveel tijd iets wat ik echt leuk vind, de gewone kroegavonden laat ik zitten.
Uit eten ook niet meer 'zomaar'.
Als je gewend was 3 avonden per week uit eten te gaan en daarna stappen in een dure tent, plus eens in de twee maanden een weekend weg en drie keer per jaar op vakantie.... dan moet je een flinke stap terug doen.
Anders valt het wel mee
Zelf ga ik niet 'standaard' mee als vriendinnen iets gaan doen. Vind ook niet alles leuk dus dat scheelt. Maar ik kies eens in de zoveel tijd iets wat ik echt leuk vind, de gewone kroegavonden laat ik zitten.
Uit eten ook niet meer 'zomaar'.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
zondag 25 september 2011 om 15:37
quote:Moonlight82 schreef op 25 september 2011 @ 15:33:
Goede tip van het vlees van de Lidl!
Wat je kunt doen is zowel de aanbiedingen van de AH als die van de Lidl goed in de gatenhouden, probeer ook een beetje zowel de prijzen als ook het gewicht te onthouden, de lidl begint nl ook steeds duurder te worden, lidle was goedkoper met vlees maar dat is het allaang niet meer tenzij het om aanbiedingen gaat en dan nog moet je ook naar het gewicht kijken.
Zoals bijv de xl weken de shoarma was ooit tijdens de XL weken een kilo verpakking nu nog maar 750gr.
Goede tip van het vlees van de Lidl!
Wat je kunt doen is zowel de aanbiedingen van de AH als die van de Lidl goed in de gatenhouden, probeer ook een beetje zowel de prijzen als ook het gewicht te onthouden, de lidl begint nl ook steeds duurder te worden, lidle was goedkoper met vlees maar dat is het allaang niet meer tenzij het om aanbiedingen gaat en dan nog moet je ook naar het gewicht kijken.
Zoals bijv de xl weken de shoarma was ooit tijdens de XL weken een kilo verpakking nu nog maar 750gr.
zondag 25 september 2011 om 16:04
Da's 'n goeie Ronniemitchel. Zo heb ik me aangeleerd om altijd naar de kiloprijs/literprijs te kijken. Nagenoeg alle supermarkten hebben die ook op de prijskaartjes op de schappen staan (in héél klein lettertype, 't is even zoeken soms ) en als je dat consequent doet, ga je ook de èchte aanbiedingen herkennen.
4 halen, 3 betalen is ineens 'n stuk minder aantrekkelijk als de inhoud 'n stuk minder is dan de inhoud van de verpakking bij de concurrent.
Prijs verlagen en dan ipv literverpakkingen ineens 3/4 literverpakkingen in 'n fancy vormgeving aanbieden, ook zo'n instinker.
Voor de grap zou je 's moeten kijken naar de stuksprijs van vaatwastabletten... Die variëren van 6 cent/stuk tot 29 cent/stuk. Leuk, als de A-merk tabletten in de aanbieding zijn, twee voor de prijs van één. Ben je nog altijd dubbel zo duur uit als wanneer je Aldi of Lidl tabletten gebruikt
4 halen, 3 betalen is ineens 'n stuk minder aantrekkelijk als de inhoud 'n stuk minder is dan de inhoud van de verpakking bij de concurrent.
Prijs verlagen en dan ipv literverpakkingen ineens 3/4 literverpakkingen in 'n fancy vormgeving aanbieden, ook zo'n instinker.
Voor de grap zou je 's moeten kijken naar de stuksprijs van vaatwastabletten... Die variëren van 6 cent/stuk tot 29 cent/stuk. Leuk, als de A-merk tabletten in de aanbieding zijn, twee voor de prijs van één. Ben je nog altijd dubbel zo duur uit als wanneer je Aldi of Lidl tabletten gebruikt
zondag 25 september 2011 om 16:44
quote:Summerdance schreef op 24 september 2011 @ 18:26:
[...]
Dat red ik echt niet hoor...
Maar nou wil ik ook echt niet bezuinigen op eten..., hoeft ook niet dat scheelt natuurlijk ook...
Red je dat niet alleen de boodschappen voor 1 persoon voor 250 euro per maand?
Nou ik doe ze zelfs gewoon bij de AH en ook veel biologisch.
Nou ja idd de een eet meer dan de anders dan zal dat het misschien zijn?
[...]
Dat red ik echt niet hoor...
Maar nou wil ik ook echt niet bezuinigen op eten..., hoeft ook niet dat scheelt natuurlijk ook...
Red je dat niet alleen de boodschappen voor 1 persoon voor 250 euro per maand?
Nou ik doe ze zelfs gewoon bij de AH en ook veel biologisch.
Nou ja idd de een eet meer dan de anders dan zal dat het misschien zijn?
woensdag 28 september 2011 om 15:20
woensdag 28 september 2011 om 15:50
quote:Pauline65 schreef op 28 september 2011 @ 15:44:
Het was niet alleen voor de normale boodschappen, maar ook voor extra's en er moet nog gespaard worden van dat bedrag. Niet mijn idee van 'luxe' of 'ruim'nou voor mij anders wel, wij moeten alles ook schoonmaakmiddelen, wasmiddel en dergelijke kopen dus als je ¤100,- pw voor 1 pers ter beschikking hebt is dat voor iemand die ¤60,- voor 3 pers heeft erg luxe ja.
Het was niet alleen voor de normale boodschappen, maar ook voor extra's en er moet nog gespaard worden van dat bedrag. Niet mijn idee van 'luxe' of 'ruim'nou voor mij anders wel, wij moeten alles ook schoonmaakmiddelen, wasmiddel en dergelijke kopen dus als je ¤100,- pw voor 1 pers ter beschikking hebt is dat voor iemand die ¤60,- voor 3 pers heeft erg luxe ja.
woensdag 28 september 2011 om 15:56
woensdag 28 september 2011 om 16:00
woensdag 28 september 2011 om 16:07
Ik beweer nergens dat ze van dat bedrag niet kan rondkomen en ik snap dat er mensen zijn die het met minder moeten doen; maar daarmee is het in mijn ogen niet 'ruim'.
@rm: je geeft zelf aan dat er van dat bedrag geen uitstapjes oid gedaan kunnen worden; dan is het toch niet ruim; dan is het simpelweg krap.
@rm: je geeft zelf aan dat er van dat bedrag geen uitstapjes oid gedaan kunnen worden; dan is het toch niet ruim; dan is het simpelweg krap.
woensdag 28 september 2011 om 17:33
Jahoor, is te doen, maar laat je niet te snel verleiden door de goedkope verse groente (al dan niet op de markt). Ik deed dat ook vaak, maar die moeten echt binnen een paar dagen op en daar kwam ik nooit aan. Met het gevolg dat ik het weg kon gooien. Uiteindelijk dus weggegooid geld. Tenzij je iedere dag boodschappen kunt doen voor het avondeten, maar dan kun je het overzicht qua uitgaven kwijt raken. Ik koop nu groenten in een pot of in een zak uit de diepvries (is het evengoed vers). Dan is het niet erg als ik eens een avondje ergens anders eet. Het bederft toch niet.