Ik ben dik

25-09-2011 16:17 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dik.

Ik ben me er natuurlijk al langer van bewust.

Gisterenavond werd ik, terwijl ik op een terrasje zat, door een paar gastjes uitgescholden voor "dikke". Ik kan niet verklaren waarom het me opeens zo'n pijn deed. Het leek net of ik kleiner werd en me bewuster van mijn omvang.

Naderhand durfde ik mezelf niet te laten gaan in de kroeg omdat die opmerking me onzeker gemaakt had.

Waarom maakte die ene opmerking zo'n indruk?
quote:zoeter schreef op 25 september 2011 @ 17:14:

[...]

Uit ervaring weet ik dat zelfs na afvallen het lastig is om je eigen lichaam in de juiste propotie te zien. Ik heb nog steeds een vertekend beeld en erg veel moeite met mijn 'dik zijn'.Mijn ervaring daarin is wel anders. Ik ben al eerder afgevallen en een tijdje ''op gewicht'' geweest en ik voelde me toen echt super! Ik had er totaal geen moeite mee om mezelf als een slanke vrouw te zien. Helaas ben ik daarna weer aangekomen, maar dat is een ander verhaal
Ik ben ook te dik.

Ik ben werkelijk nog nooit uitgescholden...
quote:setter schreef op 25 september 2011 @ 18:07:

[...]

Dus ik ben ineens 2.10 meter als andere mensen zeggen dat ze me zo lang vinden? Of ik heb groen haar als anderen dat zeggen?

Wat ongelooflijk oppervlakkig, deze opmerking. Wat een ander zegt of vindt, zegt àlles over die ander en níks over mij.Nee groter kun je niet worden, slanker wel, dus de opmerking klopt. Al is het wel not done om dit als scheldwoord te gebruiken zoals bij TO, dat dient slechts om te kwetsen.
TO heeft duidelijk zelf een probleem met haar overgewicht, anders zou zo'n opmerking haar niet zo enorm raken.

Waarom ga je dan niet afvallen als je zo ongelukkig met jezelf bent??

Ik ben zelf ook te stevig, ik weet het en ben heel langzaam bezig om af te vallen. Heel langzaam omdat ik een voedingspatroon en leefwijze wil houden waar ik me lekker bij voel. Alleen al de wetenschap dat ik er mee bezig ben en heel langzaam maar zeker slanker word maakt dat ik me niet meer 'dik' voel, dus ook zo'n opmerking kan ik heel makkelijk van me af laten glijden.
quote:iris1969 schreef op 25 september 2011 @ 19:18:

[...]

Nee groter kun je niet worden, slanker wel, dus de opmerking klopt. Al is het wel not done om dit als scheldwoord te gebruiken zoals bij TO, dat dient slechts om te kwetsen.

Want als jij mij dik vindt, dan ben ik dat objectief gezien ook?

Volgens mij hoeft dat niet noodzakelijkerwijs zo te zijn.

Dik is een subjectief begrip, wat jij dik vindt, kan ik normaal vinden.

Wat jij slank vindt kan ik graatmager vinden.

Het simpele feit dat iemand anders je dik noemt betekent nog niet dat je het ook bent. Kan wel, maar is geen vaststaand feit.
quote:Gwendolyn schreef op 25 september 2011 @ 20:18:

[...]

Want als jij mij dik vindt, dan ben ik dat objectief gezien ook?

Volgens mij hoeft dat niet noodzakelijkerwijs zo te zijn.

Dik is een subjectief begrip, wat jij dik vindt, kan ik normaal vinden.

Wat jij slank vindt kan ik graatmager vinden.

Het simpele feit dat iemand anders je dik noemt betekent nog niet dat je het ook bent. Kan wel, maar is geen vaststaand feit.Meestal gaat het wel samen op, dan ben je ook echt dik als je dik genoemd wordt. Bij mollig is het wel een stuk subjectiever vind ik.
Ik ben meermaals dik genoemd terwijl ik maat 38 had.

Dat was ik toen beslist niet!

Ik heb toevallig zeer stevige bovenbenen en een flinke kont.

Met een ruimvallende jas aan lijk ik zwaarder dan ik ben bv.

Mijn nicht vindt zichzelf dik, terwijl ze maat 36 heeft.

Ik heb echt de indruk dat dik net zo'n subjectief begrip is als mollig.

Overigens ben ik de mening toegedaan dat mollig vaak gebruikt wordt als mooi eufemisme voor dik.
zeer stevige bovenbenen en een flinke kont

Dit vinden sommige mensen al voldoende om iemand dik te noemen (helaas)
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Gwendolyn schreef op 25 september 2011 @ 20:47:

Ik ben meermaals dik genoemd terwijl ik maat 38 had.

Dat was ik toen beslist niet!

Ik heb toevallig zeer stevige bovenbenen en een flinke kont.

Met een ruimvallende jas aan lijk ik zwaarder dan ik ben bv.

Mijn nicht vindt zichzelf dik, terwijl ze maat 36 heeft.

Ik heb echt de indruk dat dik net zo'n subjectief begrip is als mollig.

Overigens ben ik de mening toegedaan dat mollig vaak gebruikt wordt als mooi eufemisme voor dik.

Tja maat 36 of 38 is niet dik, dus die mensen zeggen maar wat. Bij flink hogere maten is het een andere zaak.

En ja mollig is tegenwoordig vaak net zo iets als volslank en men bedoelt dus dik, maar eigenlijk is het natuurlijk gewoon iets heel anders.
quote:calvijn1 schreef op 25 september 2011 @ 20:54:

zeer stevige bovenbenen en een flinke kont

Dit vinden sommige mensen al voldoende om iemand dik te noemen (helaas)

Helaas waar inderdaad.

Als puber werd ik door sommige mensen al als dik bestempeld. Terwijl ik toen eerder aan de magere kant was. (BMI van 17,5)

En dus ook later, toen ik al lang volwassen was is me regelmatig vertelt dat ik (te) dik was, terwijl ik echt een prima gewicht had (BMI van 22-23).

Ik ben door medicijn gebruik 30 kilo aangekomen, dus nu echt dik.

Het rare is, dat ik nu nooit te horen krijg dat ik dik ben.
quote:iris1969 schreef op 25 september 2011 @ 20:30:

[...]

Meestal gaat het wel samen op, dan ben je ook echt dik als je dik genoemd wordt. Bij mollig is het wel een stuk subjectiever vind ik.Helaas gaat deze vlieger (volgens mijn ervaringen) veel te vaak niet op. Niet alleen veel vrouwen hebben een vertekend zelfbeeld over zichzelf, een heleboel mensen hebben ook een vertekend zelfbeeld van anderen. Een vriendin van me bijvoorbeeld is echt uberslank. Maar als zij een zak chips pakte zei haar ex-vriend heel vaak dat hij vond dat ze dat eigenlijk niet kon hebben. Echt te absurd voor woorden. Hij heeft haar inmiddels ook ingeruild voor een meid die gewoon dun te noemen is. En zo ken ik nog wel meer van dit soort verhalen.
Ik ben ook dik... En soms baal ik ervan, maar vaker voel ik me er prima bij! Waarom zou ik niet van mezelf houden omdat ik dik ben? Ben ik minder waard als iemand die dun is? Ben ik minder leuk, slim, lief, grappig? Nee, ik ben ook gewoon een mens, alleen wat royaler verpakt. De momenten dat ik me slecht voel zijn de momenten dat anderen mijn 'dik zijn' problematisch vinden. Ik voel me rot omdat ik niet aan hun picture perfect voldoe... Gelukkig realiseer ik me altijd snel weer dat ik leuk, lief, slim en grappig ben. En oh ja, ook dik. Lekker dik, vol, plussize en proud of it!
quote:Cuckoo schreef op 25 september 2011 @ 23:54:

Ik ben ook dik... En soms baal ik ervan, maar vaker voel ik me er prima bij! Waarom zou ik niet van mezelf houden omdat ik dik ben? Ben ik minder waard als iemand die dun is? Ben ik minder leuk, slim, lief, grappig? Nee, ik ben ook gewoon een mens, alleen wat royaler verpakt. De momenten dat ik me slecht voel zijn de momenten dat anderen mijn 'dik zijn' problematisch vinden. Ik voel me rot omdat ik niet aan hun picture perfect voldoe... Gelukkig realiseer ik me altijd snel weer dat ik leuk, lief, slim en grappig ben. En oh ja, ook dik. Lekker dik, vol, plussize en proud of it!Mag ik even zeggen dat ik deze post erg opmerkelijk vind? Op zich is het natuurlijk heel fijn voor je dat je lekker in je vel zit en tevreden bent. Maar hoe kun je nou trots zijn op een dik lichaam? Als het alleen om een mooi versus lelijk iets ging, dan zou ik me wellicht in je kunnen verplaatsen. Maar een dik lichaam is zo ongezond en het brengt zoveel ongemakken met zich mee. Waarom daar dan trots op zijn?
quote:annabelleke schreef op 25 september 2011 @ 16:17:

Ik ben dik.

Ik ben me er natuurlijk al langer van bewust.

Gisterenavond werd ik, terwijl ik op een terrasje zat, door een paar gastjes uitgescholden voor "dikke". Ik kan niet verklaren waarom het me opeens zo'n pijn deed. Het leek net of ik kleiner werd en me bewuster van mijn omvang.

Naderhand durfde ik mezelf niet te laten gaan in de kroeg omdat die opmerking me onzeker gemaakt had.

Waarom maakte die ene opmerking zo'n indruk?Doel bereikt.
Maar even OT, eens met Cici... Trots zijn op je ongezonde lichaam lijkt me niet gezond.
@ailien @ cici, dik betekend niet per definitie gelijk ongezond! Een kennis van mij is ook zwaarder en is helemaal gezond, geen hoge bloeddruk, cholesterol, geen suikerziekte niks van dat alles! Gewoon gezond! En waarom mag ze niet trots zijn op haar eigen lichaam? Als zij zich prettig en zeker voelt.....wat...moet ze size zero hebben om trots te mogen zijn???

@cuckoo, you go girlll!!! Be proud!!!!
quote:rania81 schreef op 26 september 2011 @ 00:30:

@ailien @ cici, dik betekend niet per definitie gelijk ongezond! Een kennis van mij is ook zwaarder en is helemaal gezond, geen hoge bloeddruk, cholesterol, geen suikerziekte niks van dat alles! Gewoon gezond! En waarom mag ze niet trots zijn op haar eigen lichaam? Als zij zich prettig en zeker voelt.....wat...moet ze size zero hebben om trots te mogen zijn???

@cuckoo, you go girlll!!! Be proud!!!!

Dat die kennis van jou nu nog geen zichtbare gezondheidsschade heeft is erg fijn, maar wil niet zeggen dat dat zo blijft. Dikke mensen lopen nu eenmaal een veel groter risico op heel veel ziektes. En dat gaat een stuk verder dan alleen een hoge bloedruk of een hoog cholesterol. Vergelijk het maar met een roker. Er zijn genoeg rokers waarbij nu nog helemaal geen zichtbare schade te zien is aan de luchtwegen. Zou je deze mensen dan ook helemaal gezond noemen?

Daarbij gaat het niet alleen om de gezondheidsrisico's. Maar iemand met (veel) overgewicht loopt ook vaak tegen veel andere praktische onhandigheden aan. Denk aan: een slechtere conditie of moeite met geschikte kleding in de juiste maat vinden.

Dus helemaal niet iets om trots op te zijn lijkt mij.

Oh en dat van dat maatje zero raakt ook kant noch wal. Tussen maatje 0 en overgewicht zit nog een wereld van (gezond) verschil hoor.
Ik geloof het nooit zo als dikke mensen zeggen trots op hun lichaam te zijn, want geef ze een toverstafje om slank te worden en ze gebruiken het 9 van de 10 keer.

Ik vind het net als Oprah die in vele shows verkondigd dat "big beautiful" is, maar toch laat ze steeds vol trots haar lichaam zien als ze weer eens afgevallen is.
Het kan een nare reactie zijn maar niemand gaat zomaar tegen een onbekend dun (!) persoon zeggen dat diegene dik is. Dus moet ze wel dik zijn, wat ze zelf ook aangeeft.

Slaat alleen nergens op dat die mensen dat zeiden.
Wat een rare opmerking dus als je gepest word dat je dik/lelijk weet ik veel wat ben is het dan zo?

Ieder heeft een andere kijk op dik zijn. Ik heb maat 38 en vind mezelf ook "dik" omdat ik een buikje heb waardoor ik soms zwanger lijk. Andere mensen vinden zich pas dik in maat 44.
Ik denk van wel. Als iemand heel erg dun is, maken ze namelijk wel andere denigrerende opmerkingen over dun zijn.
Ik ken iemand die dik is....maar die een echte vrouw is!

Erg verzorgd....prachtig gekleed.

En mooie make-up...en ja zij is erg trots op zichzelf.

Je moet niet je dikke reet proberen te stoppen in een strakke broek.

Je moet je kleden na je figuur.
quote:Cici25 schreef op 26 september 2011 @ 00:38:

[...]

Dat die kennis van jou nu nog geen zichtbare gezondheidsschade heeft is erg fijn, maar wil niet zeggen dat dat zo blijft. Dikke mensen lopen nu eenmaal een veel groter risico op heel veel ziektes. En dat gaat een stuk verder dan alleen een hoge bloedruk of een hoog cholesterol. Vergelijk het maar met een roker. Er zijn genoeg rokers waarbij nu nog helemaal geen zichtbare schade te zien is aan de luchtwegen. Zou je deze mensen dan ook helemaal gezond noemen?

Daarbij gaat het niet alleen om de gezondheidsrisico's. Maar iemand met (veel) overgewicht loopt ook vaak tegen veel andere praktische onhandigheden aan. Denk aan: een slechtere conditie of moeite met geschikte kleding in de juiste maat vinden.

Dus helemaal niet iets om trots op te zijn lijkt mij.

Oh en dat van dat maatje zero raakt ook kant noch wal. Tussen maatje 0 en overgewicht zit nog een wereld van (gezond) verschil hoor.Niet waar. Dik zijn wil niet zeggen dat je ook ongezond bent. Er zijn onderzoeken gedaan bij dikke mensen, waaruit bleek dat hun chlorestorol en bloeddruk prima in orde was. Slank is niet altijd gezond, ook al is dat de heersende opvatting.
Je bent niet dik je bent onzeker.

En die gene die het riep is triest want die heeft blijkbaar niets beters te doen dan onbekende uitschelden.
Natuurlijk mag je trots zijn op een dik lichaam, wat is dat nu weer voor onzin.

Ten eerste kan een dun mens ongezonder zijn dan een dik mens, als de eerste meer vet rond de organen heeft, en dat komt vaak voor.

Ten tweede ligt de sleutel tot afvallen juist in het kunnen accepteren van je eigen lichaam. Vaak is teveel eten een vorm van zelfdestructie uit haat naar je eigen lichaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven