Erkenning Friese staat

25-09-2011 20:31 65 berichten
Wordt het niet tijd dat de Friezen, na ruim 1200 jaar bezetting, een eigen staat krijgen? Gebaseerd op de grenzen van 790. Meer dan 2/3 van de Friese bevolking pleit hier voor. Wie is Nederland dan om haar veto te gebruiken. Tijd dat dat geveto onder de schop wordt genomen! Graag jullie visie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor!

En Drenthe krijgen ze erbij.

En Limburg geven we aan de Duitsers! Of de Belgen. Maar de Duitsers kennende, zullen die wel meteen toehappen.
Friesland zelfstandig? Dan is het binnen een mum van tijd failliet denk ik zo. De noordelijke en oostelijke provincies zijn dunner bevolkt en er is minder bedrijfsvoering.

Ik denk niet dat het een kans van slagen heeft, tenzij ze nog gesponsord worden door de overige provincies.
De grens van 70 liep echter wel van België, langs de gehele kust, totaan Denemarken aan toe, inclusief de Randstad.

Afsteken dus maar?

Als koeien, weilanden en Planetarium weg kunnen, mogen van mij ook evenzogoed al dat asfalt, lelijke gebouwen en stinkfabrieken weg.

Ik geloof wel dat 2/3 van de Friezen liever een eigen staat zouden willen, een regering in Den Haag is zover van hun wereld af, dat men vaak genoeg voelt 'vergeten' te worden.
Graag losmaken, zijn we ook van die Hollanders af!! Weg er mee, kunnen we niks mee. Wij, Friezen, redden ons wel.
Oh het ging hier om:

Stel: in de Verenigde Staten wordt een gek de baas die alle mensen met een Friese grootvader laat oppakken en afmaken. Het wordt een moordpartij van ongekende omvang en als het Anti-Friese bewind eindelijk ten val komt, is duidelijk dat de Friese overlevenden niet meer in Amerika willen wonen. Dus komt er een plan: de Friezen krijgen een eigen staat. En wat is een logischer plek dan het land dat volgens de oude teksten Fries is? Ondanks Nederlands verzet stemmen de Verenigde Naties met het plan in en uit de hele wereld trekken mensen met een Friese grootouder richting de nieuwe Friese staat, royaal gesubsidieerd door Amerika. De overige Nederlanders protesteren: ”Wij hadden toch nooit problemen met de Friezen?’ Maar in de internationale opinie overheerst het medelijden met de Friezen. Er komt een voorstel: de helft van Nederland wordt Frisia, en in de andere helft kunnen de Nederlanders blijven wonen.

De Nederlanders pikken dit niet en er komt een oorlog die de Friezen, met Amerikaanse hulp, winnen en een nog groter deel van Nederland valt in Friese handen. Miljoenen niet-Friese vluchtelingen overstromen de grote Nederlandse steden en de spanningen lopen op, vooral omdat kleine groepjes Nederlanders een guerrilla zijn begonnen tegen de Friezen. ‘Terrorisme!’, roepen Friese voorlichters op CNN: ‘They are killing innocent Frisians!’ Intussen vraagt het Nederlandse volk: ‘Wat hebben wij voor leiders?’

Er volgt een militaire coup en wanneer Nederland probeert in het buitenland wapens te kopen, verovert de jonge Friese staat met een ‘preventieve aanval’ de rest van Nederland, plus stukken van Duitsland en België. Drommen niet-Friese Nederlanders vluchten de grens over naar Duitsland en België, waar ook coups volgen: we moeten voorkomen dat de Friezen ons pakken! Intussen regeert het Friese leger met harde hand over de bezette Nederlandse provincies, wurgt de economie en confisqueert de mooiste stukjes voor nederzettingen en speciale wegen van die nederzettingen naar Frisia.

Dan komt er een vredesproces en krijgt Nederland Limburg, een stukje Brabant en een Zeeuws eiland aangeboden. Die brokjes mogen geen Nederland heten, Nederland mag geen leger hebben en alle grenzen worden bewaakt door Friese troepen’.(Is van Joris Luijendijk uit "Het zijn net mensen")
Palestina, ik zei het toch
Ik als, Fries, vind bovenstaande vergelijking behoorlijk weerzinwekkend. Het hele Israel-Palestina verhaal is ingewikkeld, maar de manier waarop het hier geschetst wordt vind ik afstootwekkend.

Lijkt mij dat je als Hollander ook niet zo hulpeloos afgeschilderd wilt worden.
Eens met Hybelkanin
Mijn vader werkt in friesland en elke keer als ik hem bel op zijn werk vraag ik: Ben je weer bij de vijand? (is een grapje hoor)

Die aktie had ik graag bij meegeholpen, ik heb het gezien op Facebook.

Ik had een keer een excursie van mijn studie naar friesland en daar waren een hoop buitenlandse studenten. Die heb ik toen wijsgemaakt dat ze hun paspoort mee moesten nemen omdat er een grenscontrole zou komen. Gelukkig vroeg er een van de studenten aan de friese leraar wanneer ze hun paspoort moesten laten zien. Hij wist meteen dat dat geintje van mij kwam (de enige Groninger in de groep)
quote:pademelon schreef op 25 september 2011 @ 20:56:

[...]

Chris! Alles goed? Met mij is alles prima!

Met mij ook hoor! Leuk je weer te spotten hierzo

O, en ik zwaai natuurlijk terug
Maarre, waar blijft de TO??
quote:hybelkanin schreef op 25 september 2011 @ 21:13:

Lijkt mij dat je als Hollander ook niet zo hulpeloos afgeschilderd wilt worden.Eerlijk gezegd identificeer ik me meer met heel Nederland, of Europa, dan met de specifieke plek in Nederland waar ik vandaan kom. Is dat met de Friezen dan zo anders?
quote:chrissiy schreef op 25 september 2011 @ 21:29:

[...]

Met mij ook hoor! Leuk je weer te spotten hierzo

O, en ik zwaai natuurlijk terug Jee! Ik ben behoorlijk vaak op het forum, maar ik lees meer dan ik schrijf. En vanavond loopt de site zo vreselijk traag dat zowel lezen als schrijven moeilijk gaat
quote:friezinnetje schreef op 25 september 2011 @ 21:04:

Graag losmaken, zijn we ook van die Hollanders af!! Weg er mee, kunnen we niks mee. Wij, Friezen, redden ons wel.Tige goed idee
quote:pademelon schreef op 25 september 2011 @ 21:35:

[...]

Eerlijk gezegd identificeer ik me meer met heel Nederland, of Europa, dan met de specifieke plek in Nederland waar ik vandaan kom. Is dat met de Friezen dan zo anders?Ik kan niet voor alle Friezen spreken, maar ben wel een echte Friezin. En een trots Friezinnetje Ik identificeer me niet met heel Nederland en al helemaal niet met Europa.
Ondernemer, vergis ik mij? Of is dit een 'parodie' op de aanvraag van de Palestijnen? Indien dat het geval is, dan schiet je jezelf toch in je eigen voet? Los van het feit dat weinigen wakker zullen liggen van een 'afgesplitst' Friesland, lijkt mij.
Ik zou Friesland missen, maar ik geloof dat ik de enige ben
Ik ook, Pademelon!! Ik ook!!
quote:hybelkanin schreef op 25 september 2011 @ 21:13:

Lijkt mij dat je als Hollander ook niet zo hulpeloos afgeschilderd wilt worden.holland? Geen idee, heb ik niks mee.
Ja maar jij zou er nog wonen. Tenminste, dat meen ik op te maken uit je avator en motto. Ik moet dan in de urenlange douanerij en langs de paspootcontroel (tenzij jullie gelijk de grenzen opengooien). Ach ja, ik mis gewoon wat natuur in de Randstad en in Friesland heb je daar veel meer van.
quote:pademelon schreef op 25 september 2011 @ 21:48:

Ik zou Friesland missen, maar ik geloof dat ik de enige ben Ik zou het ook wel missen, maar als ze grag los zouden willen moeten ze dat vooral doen. Gezellig, naast Kosovo nog een onzinland in Europa, wel leuk als experiment, alleen wat sneu voor de friezen.
quote:pademelon schreef op 25 september 2011 @ 21:52:

Ja maar jij zou er nog wonen. Tenminste, dat meen ik op te maken uit je avator en motto. Ik moet dan in de urenlange douanerij en langs de paspootcontroel (tenzij jullie gelijk de grenzen opengooien). Ach ja, ik mis gewoon wat natuur in de Randstad en in Friesland heb je daar veel meer van.Oh ja, dat is ook zo! En nee, die grenzen gaan niet zo maar open, dan willen we niet iedereen er meer in hebben.
Vage vergelijking....

**gaat visum en greencard aanvragen voor Friesland***
Kunnen we snel los van de rest?? Dan houden we dat Sgaaaap mss nog buiten de deur!!

Friezinnetje, that's a lost cause ik ben al met een been binnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven