kat vergiftigd

26-09-2011 12:19 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben er helemaal ziek van. Een aantal weken geleden heb ik een jong katertje gekregen uit een nestje. Heel blij mee. Sinds kort mocht hij buiten - eerst onder begeleiding nu alleen. De buren die allergisch zijn voor katten brachten hem een paar terug. Ik had daarna ineens een ziek katje thuis. Naar de dierenarts - infuus. Twee dagen later - katje kroop steeds weg - naar de dierenarts. Moest hem laten inslapen. N.a.w. is hem gif toegediend. Ik kan niet bewijzen dat die buren het waren maar ik loop met zulke boze gevoelens rond! Ook kan ik slecht omgaan met dat mensen zeggen - zonde, het was zo'n leuk beestje. En dat was het dan. Ik vraag me af hoe er gereageerd zou zijn als het een kind zou zijn geweest. Ik begrijp niet dat mensen dit doen. Pak een plantenspuit en verjaag hem steeds op die manier. Zo simpel, nee GIF en uitroeien. Moest het even kwijt.
quote:ritmeester schreef op 26 september 2011 @ 12:48:

Katten vergiftigen is niet best inderdaad.

Mensen vals beschuldigen ook niet.

Verwachten dat mensen actie ondernemen om jouw kat uit hun huis te houden is vrij egocentrisch.

Dus ja, sterkte, heel rot voor je, serieus. Maar de manier waarop je over je buren praat zegt toch vooral veel over jou, niet over je buren.

Dierenliefde heet dat.

Als iemand mijn konijnen wat aan zou doen zou ik ook in alle staten zijn. Dat wil niet zeggen dat ik iets zou doen, maar ik zou wel allerlei gedachten krijgen. Er alleen niet naar handelen.

Maar zo gek vind ik het niet dat TO zo over haar buren praat. De meest logische optie lijkt nu dat haar buren hiervoor verantwoordelijk zijn. Je wil niet wonen naast mensen die zomaar dieren mishandelen of vermoorden.

En zelfs al zou het niet gaan om dierenliefde... volgens de wet is een huisdier een bezit. Net als een tuinstoel, eigenlijk.

Ik zou ook best pissig zijn als mijn buren mijn tuinstoel kort en klein zouden slaan. Gewoon, zomaar. Vind ik ook vrij idiote buren dan, als ik eerlijk ben.
@Doddie: je schrijft "Maar het wezelijke verschil weet je pas als je het kunt vergelijken met je eigen kinderen"

Maar dit verschil hóef je niet te weten, je hoeft het niet eerst mee te maken. Dat is het 'm nu juist: dit is het verdriet van TO, het verdriet zoals het nú is.

In het algemeen: daar mag met respect mee omgegaan worden hier, wat niet door iedereen gedaan wordt. Het is niet haar schuld: je zegt ook niet dat het een moeders schuld is als je kind verongelukt tijdens het buitenspelen. Waar ik mee wil zeggen: (bij wijze van spreken) ook al loop je naakt buiten, niemand heeft het recht om aan je te zitten.
hertog geeft er zelf een waarde aan door het te vergelijken met verlies van een kind, aan het gevoel van verdriet wordt niet getwijfelt als je een huisdier verliest. Maar ik denk dat je inderdaad dan niet beseft hoeveel en lang je pijn hebt als je een kind moet verliezen, dus is zo'n vergelijk wat pijnlijk voor hen die dat van dicht bij mee hebben gemaakt.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:Amygdala schreef op 26 september 2011 @ 17:37:

[...]

Maar zo gek vind ik het niet dat TO zo over haar buren praat. De meest logische optie lijkt nu dat haar buren hiervoor verantwoordelijk zijn. Je wil niet wonen naast mensen die zomaar dieren mishandelen of vermoorden.

En zelfs al zou het niet gaan om dierenliefde... volgens de wet is een huisdier een bezit. Net als een tuinstoel, eigenlijk.

Ik zou ook best pissig zijn als mijn buren mijn tuinstoel kort en klein zouden slaan. Gewoon, zomaar. Vind ik ook vrij idiote buren dan, als ik eerlijk ben.

Waar haal je die 'wijsheid' vandaan??

Omdat ze een paar keer de kat terug hebben gebracht (!!) naar TO omdat het beest in hun tuin/huis kwam en zij er allergisch voor zijn?

Het zijn buren, dus zijn ze schuldig? Kom toch op zeg!!

En de tuin van de buren is ook hun bezit. En die zitten ook niet te wachten dat die volgescheten of ondergezeken wordt door buurkatten.

Ik vind jouw reactie ook vrij idioot, als ik eerlijk ben..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maar het is wel háár waarde. En niet die van haar over een ander.

Overigens heb ik beide meegemaakt. En hoewel het gevoel beide heel verdrietig is, is het tegelijk ook totaal niet te vergelijken! Het is van een andere orde, een ander sóórt verdriet zeg maar. Dus daarom alleen al niet te vergelijken eigenlijk.
quote:deborah53 schreef op 26 september 2011 @ 16:11:

[...]

Nou dat mag je ook wel een beetje nuanceren hoor. Ik "smijt" mijn kat niet op straat hoor. Ze loopt gewoon via haar kattenluikje naar binnen en buiten wanneer zij dat wil. En daarbij komt: ze doet netjes haar behoefte op de kattenbak (welke binnen staat). Dus die ruim ik ook netjes dagelijks op.

Ja neem het op straat gooien vooral letterlijk pfff.

Kattenluikje of deur open doen is mij om het even.

Je zadelt andere mensen op met JOUW dier. Tenzij je dus je tuin afschermt. En knap dat je kat al zijn behoefte op de kattenbak doet, maar dat kun je natuurlijk ook nooit zeker weten. De meeste mensen hebben geen idee wat hun HUISdier de hele dag uitspookt, hoeveel mensen hij lastig valt enz.
Wat mij betreft loopt een kat buiten, graag zelfs, maar alleen als het kan en hier riep het kittentje helaas al wat irritatie op.

Toch blijf ik het verdrietig vinden, zo jong nog .
quote:molly74 schreef op 26 september 2011 @ 17:41:

Maar dit verschil hóef je niet te weten, je hoeft het niet eerst mee te maken. Dat is het 'm nu juist: dit is het verdriet van TO, het verdriet zoals het nú is.

In het algemeen: daar mag met respect mee omgegaan worden hier, wat niet door iedereen gedaan wordt. Het is niet haar schuld: je zegt ook niet dat het een moeders schuld is als je kind verongelukt tijdens het buitenspelen. .

Eens. Er zijn bijv. ook veel mensen die geen kinderen hebben / kunnen krijgen, en die hun huisdier als het ware als kind beschouwen. Als het dier komt te overlijden kan dit net zo heftig worden ervaren als verliezen van een kind; zo voelt het althans voor die mensen. Je kunt het in feite niet goed met elkaar vergelijken, ieders verdriet is zijn/haar verdriet zoals de persoon het beleeft.

En wat betreft buitenspelen ben ik het ook eens. Kinderen horen buiten te spelen, dieren eveneens.
wie onderschat nu of overschat? Ik denk dat de meeste wel ervaring hebben wat betreft een huisdier verliezen en dat dat verdriet door de meeste op dit topic goed wordt ingeschat.

Natuurlijk is het bot te horen dat mensen zeggen "het was maar een kat"maar dat heb ik hier nog niemand zien zeggen, ze vallen er wel over als je het gaat vergelijken met een kind dat overlijd. dan is het toch TO die iets overschat. Ik ken maar weinig mensen die jaren lang rouwen over het verlies van een huisdier, ik heb ze wel kapot zien gaan aan het verlies van een kind.

dus inderdaad is het niet te vergelijken, doe dat dan ook niet
quote:YouWish schreef op 26 september 2011 @ 17:55:

[...]

De meeste mensen hebben geen idee wat hun HUISdier de hele dag uitspookt, hoeveel mensen hij lastig valt enz.Hetzelfde kun je zeggen van (kleine) kids die buiten spelen.
quote:doddie schreef op 26 september 2011 @ 18:00:

dus inderdaad is het niet te vergelijken, doe dat dan ook nietKlopt. Alleen is het eenmaal zo dat sommige mensen het in die bewoording uitdrukken. Wat anderen inderdaad kan kwetsen.
ik denk dat niemand hier ontkent dat het verdrietig is dat zo'n jong katje zo aan zijn einde is gekomen. Waar over gevallen wordt, is dat er gelijk een beschuldigende vinger gaat naar de buren, zonder enig bewijs. Mensen die het katje notabene terug komen brengen.

Hertog

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:doddie schreef op 26 september 2011 @ 18:00:

Natuurlijk is het bot te horen dat mensen zeggen "het was maar een kat"maar dat heb ik hier nog niemand zien zeggen, ze vallen er wel over als je het gaat vergelijken met een kind dat overlijd.

En zelfs dat werd niet tegen TO gezegd, maar

quote:Ook kan ik slecht omgaan met dat mensen zeggen - zonde, het was zo'n leuk beestje. En dat was het dan.

Ik vraag me af wat TO had verwacht aan medeleven. Condoleancekaarten? Een avondwake? Tranen?

Ik denk niet dat dat reëel is, hoe zielig het ook is voor TO en haar kat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zoals TO letterlijk schrijft "Ook kan ik slecht omgaan met dat mensen zeggen - zonde, het was zo'n leuk beestje. En dat was het dan. Ik vraag me af hoe er gereageerd zou zijn als het een kind zou zijn geweest. Ik begrijp niet dat mensen dit doen."

Ze bedoelt dat ze zich afvraagt wat mensen zeggen als het haar kind zou zijn geweest wat overleden was: zeggen mensen dan ook 'ach wat rot, het was zo'n leuk kind'. Het enige wat ze dus vraagt is begrip voor haar verlies en haar verdriet. En dát is de vergelijking.

voor TO en een lichtje voor het kleine poezenbeestje.
quote:molly74 schreef op 26 september 2011 @ 18:09:

Zoals TO letterlijk schrijft "Ook kan ik slecht omgaan met dat mensen zeggen - zonde, het was zo'n leuk beestje. En dat was het dan. Ik vraag me af hoe er gereageerd zou zijn als het een kind zou zijn geweest. Ik begrijp niet dat mensen dit doen."

Ze bedoelt dat ze zich afvraagt wat mensen zeggen als het haar kind zou zijn geweest wat overleden was: zeggen mensen dan ook 'ach wat rot, het was zo'n leuk kind'. Het enige wat ze dus vraagt is begrip voor haar verlies en haar verdriet. En dát is de vergelijking.

voor TO en een lichtje voor het kleine poezenbeestje.Ja zo zie ik het ook, maar ik vrees dat wat TO vraagt teveel is voor haar omgeving.
quote:molly74 schreef op 26 september 2011 @ 18:09:

.

oke ik had het er niet letterlijk staan, wat verlies van kind betreft ook dan krijg je botte reacties hoor, toen ik een miskraam kreeg zei de gynaecologe ook "volgende keer beter"oh ja als troost mocht ik dan een echo laten maken.

dan vind ik een "zonde het was zo'n leuk beestje" nog behoorlijk inlevend. Inderdaad wat had je meer verwacht?
Ik had bijna impulsief gereageerd en de streek van de buren een walgelijke rotstreek genoemd. Maar dat zou te voorbarig zijn, nu ik een aantal reacties gelezen heb.

Het kan dus ook van giftige planten hebben gegeten.

Ik vind het oprecht wel heel erg rot voor je, Hertog.
World of Warcraft: Legion
Mijn haren gaan recht overeind staan van deze beschuldigingen zonder bewijs. Mijn buren hebben ook zo'n kat die steeds maar weer in de zandbak van mijn kinderen loopt te schijten. Die zandbak is van mij en ik vraag niet om die poep daar. Verder zit die kat ook steeds in mijn huis. Op mijn BED notabene. Als de achterdeur open staat floept hij zo naar binnen. Houd gewoon je huisdieren binnen of maak een afscheiding in je tuin. Je kat leeft dan een stuk langer. Ik vind het helemaal niet zielig voor TO. Wel voor de kat overigens, die kan er niets aan doen dat zijn baasje hem niet binnen houdt.
Eens met Fiefie,

Kat van buren schijt hier ook gewoon in de tuin, krabt vuilniszakken open en loopt hier geregeld over mijn bank. En ja, ook ik ben allergisch voor katten dus vind het helemaal niet fijn om zo'n beest in mijn buurt te hebben. Wil niet zeggen dat ik het niet zielig vind voor het beestje
Ik woon zelf in een katrijke buurt en ik kan echt genieten van al die beestjes die lekker in het zonnetje liggen of overal rondstruinen. Een kat op z'n best vind ik.

Zelf heb ik meer last van poepende honden op de stoep of meeuwen en kraaien die de vuilniszakken stuk scheuren en alle afval over de straat gooien.
quote:iris1969 schreef op 26 september 2011 @ 19:45:

Ik woon zelf in een katrijke buurt en ik kan echt genieten van al die beestjes die lekker in het zonnetje liggen of overal rondstruinen. Een kat op z'n best vind ik.

Zelf heb ik meer last van poepende honden op de stoep of meeuwen en kraaien die de vuilniszakken stuk scheuren en alle afval over de straat gooien.ja mijn vriendin is ook dol op katten en is in haar sas als er een kat in haar tuin loopt, maar omdat sommige mensen dat wel leuk en aardig vinden betekend het niet dat iedereen er op zit te wachten, of kan ik bordjes plaatsen dat ze dat in mijn tuin niet mogen? Ik ben er altijd nijdig over dat ik last moet hebben van iemand anders zijn katten liefde. als je er zo dol op bent kijk er dan zelf met genoegen naar in je eigen tuin,

Zelf heb ik meer last van poepende honden op de stoep of meeuwen en kraaien die de vuilniszakken stuk scheuren en alle afval over de straat gooien.

Wat wil je hier nu mee zeggen eigenlijk? Dat mensen die over buitenlopende katten klagen zich aanstellen?

Sowieso, wat voor nut heeft het er van alles bij te halen wat er niet mee te maken heeft?
quote:Beauke schreef op 26 september 2011 @ 19:53:

[...]

Wat wil je hier nu mee zeggen eigenlijk? Dat mensen die over buitenlopende katten klagen zich aanstellen?

Sowieso, wat voor nut heeft het er van alles bij te halen wat er niet mee te maken heeft?

Ik wil er niets meer mee zeggen dan dat ik van buitenkatten geniet en mijn buurt ook en dat ik van andere dingen last heb. Geen dubbele bodem dus in mijn post .

Overigens heb ik zelf 3 binnenkatten.
Ik heb katten en een hond. Ik wil buiten niet in hondenpoep trappen en hoef geen vreemde katten in huis of tuin. Mijn goed recht toch? Als ik een hekel zou hebben aan katten en honden, zou ik datzelfde recht hebben, toch?

Ik vind het leuk voor je dat jij er van geniet.

Ik ken helaas een stuk meer mensen die het vreselijk vinden om wildvreemden katten in de tuin te hebben, of nog erger in huis!

Mijn moeder is zwaar allergisch voor katten. Moet zij in de zomer maar binnen gaan zitten dan? Omdat je eigen tuin geterroriseerd wordt door andermans huisdieren?

Ik vind het ronduit asociaal om andere op te zadelen met je rondkakkende dieren, bah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven