kat vergiftigd

26-09-2011 12:19 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben er helemaal ziek van. Een aantal weken geleden heb ik een jong katertje gekregen uit een nestje. Heel blij mee. Sinds kort mocht hij buiten - eerst onder begeleiding nu alleen. De buren die allergisch zijn voor katten brachten hem een paar terug. Ik had daarna ineens een ziek katje thuis. Naar de dierenarts - infuus. Twee dagen later - katje kroop steeds weg - naar de dierenarts. Moest hem laten inslapen. N.a.w. is hem gif toegediend. Ik kan niet bewijzen dat die buren het waren maar ik loop met zulke boze gevoelens rond! Ook kan ik slecht omgaan met dat mensen zeggen - zonde, het was zo'n leuk beestje. En dat was het dan. Ik vraag me af hoe er gereageerd zou zijn als het een kind zou zijn geweest. Ik begrijp niet dat mensen dit doen. Pak een plantenspuit en verjaag hem steeds op die manier. Zo simpel, nee GIF en uitroeien. Moest het even kwijt.
Cameron, zo n kleintje knaagt overal aan, daar schuilt het gevaar in, planten, slakkengif, onkruidverdelger, trage vergiftigde muis. Het beestje kan zo ook aan zijn eind komen. Zo n kleintje heeft nog geen afweer of gewicht om tegen gif te vechten, hoe klein de dosis ook is.
Mijn oma hield ook niet van andermans katten in de tuin. Daar had ze een mooie oplossing voor: sinaasappelschillen her en der verspreiden in de tuin en her en der afrikaantjes planten (dat vond ze sowieso al een leuk plantje) en de katten bleven weg puur vanwege de geur. Met name de sinaasappelschillen zijn een goedkope oplossing.

Ik heb ooit mijn kat zien sterven aan de gevolgen van gebakken spons (dat gaat naar vlees ruiken dan), puur en alleen omdat een kattenhater in de buurt niet wilde dat er katten door zijn tuin liepen, ongeacht of ze er nu wel of niet poepten. De gevolgen van die vergiftiging waren vreselijk om aan te zien, buiten het hijgen en schuimbekken ontploft de kat van binnen.

Tuurlijk is de veiligheid van je kat je eigen verantwoordelijkheid. Alleen zodra die losloopt en dus buiten het bereik van veiligheid is, is dat dan gelijk een vrijbrief voor de eerste de beste kattenhater/niet ervan gediend zijnd iemand, om zo’n beest te doden? Nee toch mag ik hopen. Er zijn best andere oplossingen en het lijkt me dat, in overleg met eigenaar, daar een goede oplossing voor bedacht kan worden. Of kat binnenhouden, aan een lijn in de eigen tuin, tuin afbakenen.

TO,
quote:iris1969 schreef op 26 september 2011 @ 22:14:

[...]

Zeker, maar ik vind de timing wat ongelukkig bij een rouwende TO.

Die reacties krijgt TO omdat ze in al haar verdriet de buren beschuldigt van iets bijzonder gruwelijks (en daar nog geen toelichting op heeft gegeven) Ik snap wel dat TO overstuur is, maar om meteen met beschuldigende vinger richting de buurtjes die de kat meerdere malen hebben terug gebracht te wijzen gaat te ver.

Ook snap ik wel dat TO troost en steun nodig heeft, maar misschien moet ze dan bij haar omgeving aangeven dat het voor haar meer was dan alleen een leuk huisdier en dat ze er echt kapot van is, want je kunt niet van anderen verwachten dat ze in de rouwmodus schieten bij de dood van andermans kat.
Ja dibbes, en dus laat je zo n beestje niet alleen buiten lopen. Het is niet gezegd dat een actieve kattenhater toegeslagen heeft, hij kan zichzelf vergiftigd hebben. Ik hoef niet te overleggen met de buren over hoe zij hun huisdier bij zich houden, dat mogen ze zelf oplossen.
Ach Dibbes, wat gruwelijk ook! Ik vind een ziekte ook al erg, maar dat is nog een soort van 'natuurlijk'. Maar zoiets als een spons, of buks, of wat dan ook.... gruwelijk. Onmenselijk, beestachtig.

Hoe gaat het nu met je TO? weer.
quote:Dickens schreef op 26 september 2011 @ 23:51:

Ja dibbes, en dus laat je zo n beestje niet alleen buiten lopen. Het is niet gezegd dat een actieve kattenhater toegeslagen heeft, hij kan zichzelf vergiftigd hebben. Ik hoef niet te overleggen met de buren over hoe zij hun huisdier bij zich houden, dat mogen ze zelf oplossen.

Dickens, katten zijn in de regel vrij secuur in het niet eten van giftige planten etc. Een simpele anti-wormenpil 'ruiken' ze al. Is gif echter verpakt in iets wat ze lekker vinden, dan zullen ze het eten. Kat is en blijft een roofdier.

Het zóu kunnen, dat een/de kat zichzelf vergiftigd heeft. Heel jonge katjes gaan in de regel niet verder dan ongeveer 5 a 10 meter van de eigenaar, in het begin.

Jíj hoeft misschien niet te overleggen naar je buren toe maar jouw buren misschien wel naar jou, mocht jij het niet zien wat je huisdier uivreet. Niemand is nl 24/7 in staat om overal ogen en oren te hebben.

Daarnaast is de 1 nu eenmaal sneller negatief getriggerd dan een ander. Net waar iemands grens ligt idd.
Volwassen katten, jonkies knagen overal op en aan. Mijn katten kunnen niet uit de tuin, mijn verantwoordelijkheid. Dat hoeft de buurman niet met me te overleggen.
quote:Dickens schreef op 27 september 2011 @ 00:24:

Volwassen katten, jonkies knagen overal op en aan. Mijn katten kunnen niet uit de tuin, mijn verantwoordelijkheid. Dat hoeft de buurman niet met me te overleggen.

Dan heb je gelijik idd dat je met je buurman niet hoeft te overleggen .

Dat katten, jonkies overal aan knagen, dat valt af te leren. Mijn huiskamer had er anders uitgezien
TO afschuwelijk wat er is gebeurd , sterkte en een
Mijn jonkie zit midden in de knaagfase, loopt zelfs met hondenbot te slepen. Maar het is erg genoeg om zo n jonkie weg te zien kwijnen.
quote:himalaya schreef op 26 september 2011 @ 17:51:

[...]

Waar haal je die 'wijsheid' vandaan??

Omdat ze een paar keer de kat terug hebben gebracht (!!) naar TO omdat het beest in hun tuin/huis kwam en zij er allergisch voor zijn?

Het zijn buren, dus zijn ze schuldig? Kom toch op zeg!!

En de tuin van de buren is ook hun bezit. En die zitten ook niet te wachten dat die volgescheten of ondergezeken wordt door buurkatten.

Ik vind jouw reactie ook vrij idioot, als ik eerlijk ben..

Volgens mij is mijn reactie niet idioot. Ik heb alleen een andere mening dan jij, of je had me anders begrepen dan ik het bedoelde.

Laat ik voorop stellen dat ik bij het vorige huis ook ongeveer 12 buurkatten had die vonden dat onze tuin de ideale plek was. Ik ben allergisch voor katten en heb er bovendien geen zin in om iedere keer als ik in de tuin werk in een drol te grijpen. De halve tuin stonk naar kattepis. Bovendien waren onze konijnen panisch voor ze. Dus k ben het helemaal met je eens. Je zit niet te wachten op de kat van de buren in je tuin.

Niettemin heb ik die katten ooit wat aan willen doen. Plantenspuit en een schreeuw waren meestal wel genoeg.

En voor TO lijkt dit logisch... dat schrijf ik, omdat dat naar mijn idee blijkt uit haar eigen OP. Dat wil niet zeggen dat ik dat ook logisch vindt, of wat dan ook. Ik kan niet bepalen wat voor TO wel of niet voor de hand ligt. Kennelijk is dit het. Dus zij brengt haar verdriet en frustraties in verband met haar buren. Al dan niet terecht.

Als je ergens gefrustreerd of verdrietig over bent, zoek je vaak een aanleiding, schuldige, oorzaak... Tja, bij TO waren dat haar buren.

Zo lang ze daar verder niet naar handelt, kan ik me haar gedachtegang wel voorstellen.
quote:iris1969 schreef op 26 september 2011 @ 22:15:

[...]

Nee zeker niet, maar doddie bracht het als argument in, vandaar mijn reactie.wat bracht ik als argument? Ik geef aan (met anderen) dat ik niet blij ben met katten in mijn tuin en huis, vlees van je aanrecht jatten, op kleedjes pissen, mijn vogel niet buiten kunnen zetten., poepen in je tuin. Ik snap niet dat als je een kat neemt dat je die niet bij je houd,
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Ik word ook gek van katten in mijn tuin, de zandbak wordt volgescheten en de vuilniszakken worden iedere nacht opengetrokken, waarna ik iedere morgen alles weer bij elkaar moet rapen, schrapen, vegen. Als wij buiten eten wordt er zelfs eten gejat van de tafel, als we even naar binnen lopen.

Deze kat laat zich niet wegjagen en staat in de aanvalmodus als je er recht tegenover gaat staan, mijn hond is kleiner dan de kat dus dat maakt geen indruk.

Toch zou het niet bij me opkomen om iemands huisdier iets aan te doen. Wel zou ik graag de persoon van wie de kat is graag s'morgens trakteren op al het huisvuil dat ik heb samengeraapt en de emmer drollen leeggooien op de deurmat.
quote:YouWish schreef op 26 september 2011 @ 17:55:

[...]

Ja neem het op straat gooien vooral letterlijk pfff.

Kattenluikje of deur open doen is mij om het even.

Je zadelt andere mensen op met JOUW dier. Tenzij je dus je tuin afschermt. En knap dat je kat al zijn behoefte op de kattenbak doet, maar dat kun je natuurlijk ook nooit zeker weten. De meeste mensen hebben geen idee wat hun HUISdier de hele dag uitspookt, hoeveel mensen hij lastig valt enz.

Dan moet je dat ook niet neerzetten, pfffff.

Hoe zadel ik andere mensen op met MIJN dier dan? Sloopt ze iets in andermans tuin dan? Oh wacht, ze verliest wat haar in andermans tuin, dat is inderdaad niet best nee.

En hoezo kan ik niet zeker weten of zij haar behoefte niet op de kattenbak doet? Die dikke drol die iedere dag (soms twee maal daags) in de bak ligt, liegt er niet om hoor... Dus hoeveel bewijs heb je nodig zou ik zeggen. Er zijn geen kaboutertjes die die dingen dagelijks neerleggen. En voordat je begint te zeuren over urine: ook dat zie je in een kattenbak.

Duidelijk iemand die nooit katten heeft gehad want anders had je dit wel geweten. Doe niet zo naief.
quote:deborah53 schreef op 27 september 2011 @ 08:55:

[...]

Hoe zadel ik andere mensen op met MIJN dier dan? Sloopt ze iets in andermans tuin dan? Oh wacht, ze verliest wat haar in andermans tuin, dat is inderdaad niet best nee.

En hoezo kan ik niet zeker weten of zij haar behoefte niet op de kattenbak doet? Die dikke drol die iedere dag (soms twee maal daags) in de bak ligt, liegt er niet om hoor... Dus hoeveel bewijs heb je nodig zou ik zeggen. Er zijn geen kaboutertjes die die dingen dagelijks neerleggen. En voordat je begint te zeuren over urine: ook dat zie je in een kattenbak.

Duidelijk iemand die nooit katten heeft gehad want anders had je dit wel geweten. Doe niet zo naief.

Wat een onzin. Net of als een kat de kattenbak thuis gebruikt ze het niet meer in andermans tuin doen.

Dus wel. En zeker om tov andere katten territorium af te bakenen.
quote:deborah53 schreef op 27 september 2011 @ 08:55:

[...]

Ik heb wel degelijk een kat gehad, en ik zou me kapot schamen als mijn buren zouden aangeven dat ze last zouden hebben van MIJN dier. Wat een asociale houding heb jij. Ze verliezen wat haren? Door al die smerige kattenharen in haar tuin kan mijn moeder amper buiten zitten vanwege haar allergie.

Omdat andermans huisdieren op haar tuinmeubilair zitten/liggen.

En wie is er nu naief om te denken dat je kat nooit zijn behoefte buiten doet? Misschien kakt jouw kat wel 3 of 4 keer per dag, weet jij veel.

En nee dat weet je niet wat jouw kat is buiten, in andermans tuinen, en je hebt geen enkel idee wat hij daar alemaal uitspookt.
Ik heb alleen de op gelezen, sorry. Ik vraag me af, hoe kan je zo zeker zijn dat die mensen het gedaan hebben? Kan het niet ergens anders zijn gebeurd, of dat hij aan de verdeerde plant heeft gesabbeld?
quote:YouWish schreef op 27 september 2011 @ 09:44:

[...]

En wie is er nu naief om te denken dat je kat nooit zijn behoefte buiten doet? Misschien kakt jouw kat wel 3 of 4 keer per dag, weet jij veel.

En nee dat weet je niet wat jouw kat is buiten, in andermans tuinen, en je hebt geen enkel idee wat hij daar alemaal uitspookt.Hier ben ik mee eens. We hebben veel last van een kat. Volgens de eigenaar zou hou nooit in onze tuin kakken. Nou, ik heb het gezien, en erger nog, hij kwam in mijn huis, in het bed van mijn dochter liggen. Daar was ik niet zo blij mee. Ik zou een kat willen hebben, maar ik zou hem alleen binnen houden, en zeker niet op bedden laten liggen.
quote:MEFS schreef op 27 september 2011 @ 10:10:

Ik heb alleen de op gelezen, sorry. Ik vraag me af, hoe kan je zo zeker zijn dat die mensen het gedaan hebben? Kan het niet ergens anders zijn gebeurd, of dat hij aan de verdeerde plant heeft gesabbeld?Ik zou maar kijken of de mosterd bij de Appie in de bonus is...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:YouWish schreef op 27 september 2011 @ 09:44:

[...]

Ik heb wel degelijk een kat gehad, en ik zou me kapot schamen als mijn buren zouden aangeven dat ze last zouden hebben van MIJN dier. Wat een asociale houding heb jij. Ze verliezen wat haren? Door al die smerige kattenharen in haar tuin kan mijn moeder amper buiten zitten vanwege haar allergie.

Omdat andermans huisdieren op haar tuinmeubilair zitten/liggen.

En nee dat weet je niet wat jouw kat is buiten, in andermans tuinen, en je hebt geen enkel idee wat hij daar alemaal uitspookt.

Als mijn buren last zouden hebben van mijn kat, dan zou ik er wat aan doen. Dus een asociale houding? Nee. En voor wat betreft de allergie van je moeder: niet leuk voor haar natuurlijk.

Mijn kat is hiervoor zes jaar lang een binnenkat geweest (ik woonde op een flat dus ze kon gewoonweg niet naar buiten). Zes jaar lang doet ze 1 maal per dag de grote boodschap op de bak (uitzonderingen daargelaten). Ik kan zelfs het tijdstip voor je geven: 's ochtend als ik wakker word, gaat ze lekker op de bak. Doet ze ook al acht jaar (tja, gewoontedier he...). Dus als ze ineens van 1 maal naar 4 maal per dag zou gaan, dan is er wat mis met het voer dat ik het beestje voorschotel.
quote:himalaya schreef op 27 september 2011 @ 10:26:

[...]

Ik zou maar kijken of de mosterd bij de Appie in de bonus is...

Ik had het moeten weten. Ik heb geen reactie van TO gezien. Klopt dat?
Mensen die jonge dieren wat aandoen hebben een gaatje in hun hoofd. Echt...... gebrekkige gewetensontwikkeling, voer voor pychopathologen en naar mijn idee behoorlijk verontrustend!

Kijk, dat je niet van -sommige- dieren houdt, daar kan ik in komen. Ik heb het niet op honden, ben doorgaans bang voor die beesten, maar puppies zijn best leuk. En zeg nou zelf...kleine krokodilletjes, baby-slangetjes of al dat spul wat pas geboren is, dat je dat wat aan kunt doen, dan ben je wat mij betreft rijp voor de dwangbuis.

Dus, beste TO, wie je ook in de buurt hebt wonen, ik zou maar oppassen en niet alleen mensen met jonge dieren.
Ik kan echt geen baby pad, kikker, kakkerlak, vogel of slang in mij buurt zien. Ik kan gillend op een tafel gaan staan.
Ja, da's allemaal prima....maar je gaat al die babies niet dood maken toch?
Overgens zijn kakkerlakken, padden en slangen ook niet zo aaibaar, dit in tegenstelling tot jonge konijntjes, poezen en puppies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven