Werk & Studie alle pijlers

Tips voor thuiswerken

29-09-2011 11:24 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort kan ik eindelijk gaan thuiswerken. Zal 1 of 2 dagen per week thuis gaan werken en de andere 2 dagen wel naar de zaak. Thuiswerken is helemaal nieuw voor mij, dus vraag me af of er mensen zijn die er ervaring mee hebben en tips voor mij hebben. En dan bedoel ik iets van jezelf motiveren om te gaan werken, je werkomgeving enz.
- aparte werkkamer

- duidelijke werktijden

- geen huishoudelijk werk of andere taken tussendoor gaan doen
Ga in therapie!
Op een vaste tijd beginnen. Ik doe juist wel af en toe een huishoudelijk klusje tussendoor, net als wanneer ik op mijn werk even met een collega sta te kletsen bij de koffie automaat.

Oh, en een belangrijke: blokkeer het viva forum.....
Leuk! Ik doe niets liever (maar ik heb dan ook een discipline van jewelste...)

- begin op een vaste tijd, houd ook pauze op een vaste tijd

- zorg dat je geen huishoudelijk werk oppakt, behalve als je zeker weet dat je het kunt beperken: was in demachine kan natuurlijk wel, maar ophangen is wat anders...

- maak een duidelijke takenlijst (soms moeilijker te focussen op wat je normaal op je werk moet doen omdat je in een andere omgeving zit) en werk die af als je even niet weet wat te doen

- geniet extra van je lunch en maak die ook extra lekker: thuiswerken is fijn!

- leg je thuistelefoon eraf, als je die nog hebt, gebruik alleen de telefoon van je werk

- Werk vooral lekker in je huispak: geeft een nieuwe dimensie aan thuiswerken. Als dat je juist 'lui' maakt, ga dan in je nette kleding uiteraard.

- laat mensen van tevoren weten dat je thuiswerkt: collega's, vrienden, buren. Zo staan zeker vrienden en buren niet op de stoep vanuit het idee: die heeft vrij! Collega's weten dan dat je gebonden bent aan een beperktere werkplek en dat je bepaalde zaken niet in de buurt hebt: denk aan orders enzo.

En vooral: geniet, ik vind het zo fijn . Hoop jij ook!
Zoveel mogelijk stoorzenders uit je omgeving halen. Helemaal als je toch al snel afgeleid bent.
Zoo...dat zijn mooie en zeker bruikbare tips! Alleen een aparte werkkamer gaat niet lukken, want ik heb alleen een woonkamer en een slaapkamer en mijn pc staat in de woonkamer. Maar dat is ook niet nodig, want mijn vriend werkt onregelmatig en als niet werkt dan slaapt hij of hij is niet in huis.

Bedankt voor deze tips! Het thuiswerken lijkt me ook heerlijk. Zeker omdat ik dan geen 3 uur hoeft te reizen (anderhalf uur heen en anderhalf uur terug), dus niet meer zo vroeg op hoef en als ik klaar ben ook meteen thuis ben.
Laat je zakelijke telefoon wel of niet doorschakelen . . . .
Telefoon doen we thuis niet, dus dat is lekker relaxed.
Heb je vaste targets die je op 'n werkdag moet halen? In dat geval, sta heel vroeg op en knal er even nonstop flink tegenaan zonder internet op de achtergrond en dan heb je nog 'n groot deel van de dag vrij.
Dat is echt fijn, zeker als je zo veel reistijd hebt! Scheelt ook veel energie.

Als je je werktijden duidelijk weet af te bakenen en je vriend dan niet thuis is, lijkt me geen aparte werkruimte niet zo'n probleem. Probeer wel fysiek je werktijd af te sluiten (bv. laptop uit en in de tas/in een kast). Je hoeft niet de hele tijd een visuele herinnering aan je werk te krijgen
Ga in therapie!
Wij hebben in principe geen vaste targets. Je krijgt door wat je moet gaan doen en als het klaar is geef je dat door. Voor mij wordt het wel wat lastiger om langzamer te gaan werken. Er zijn bijvoorbeeld werkzaamheden waar ik normaal 2 dagen over doe en andere collega's 3 dagen. Ik ga dus nu niet 2 dagen hard werken en de andere over dezelfde werkzaamheden lekker op hun gemak er 3 dagen over doen. Een was tussendoor ophangen kan dus eigenlijk wel ;o)

Het werken gaat gewoon op mijn eigen pc, ik vind werken op een laptop totaal niet prettig. We loggen dan gewoon in op een werkomgeving en kunnen, als het geinstalleerd is, op iedere willekeurige pc (of laptop) werken.
Maar als je dus gewoon weet hoeveel werk je in 2 dagen moet verzetten, dan kun je dat dus nog eerst non-stop even afwerken en dan nog 'n poosje van de dag genieten. Zolang je maar zoveel werk verzet als gebruikelijk is.
Wat heerlijk! Wat voor werk doe je dan? Dat wil ik ook wel!
Ja elninjoo als het werk maar af is. Kan ook gewoon even een uurtje wat voor mezelf doen en dan weer verder. Als dat lukt hoor, want ik wil altijd alles snel af hebben.

Troeta, ik werk bij een zorgverzekeraar, gewoon op een administratie afdeling.
Goeie tips, hier heb ik wat aan. Tot nu toe staat het 'werken' in thuiswerken bij mij nog te vaak tussen aanhalingstekens, enorm gebrek aan structuur. Zeker met dit weer.
Ik heb het geluk dat mijn vriend ook vaak vroeg op moet voor zijn werk en ik ben dan ook wakker. Op dit soort dagen zou ik dan lekker vroeg beginnen en ben dan ook lekker vroeg klaar. Ik sta nu om half 5 op, een uurtje later opstaan is al heerlijk.

Maar als hij laat begint ook een lekker lang blijven liggen, zeker als het buiten koud en guur is en dan 's avonds wat langer doorgaan.

Ik heb 10 jaar geleden al eens het idee geopperd op thuis te werken en nu gaat het dan eindelijk gebeuren!
Ik doe het standaard 1 keer per week en mijn werkgever staat er ook erg open voor. Er zijn al veel goede tips gegeven.

Denk je eraan dat je een goede stoel en bureau moet hebben? Moet van de ARBO, en is natuurlijk ook wel zo gezond voor jezelf.
Nou..die ARBO stelt hier weinig voor. Wij werken alweer een jaar met flexplekken alleen de bureau's zijn niet verstelbaar. Dus de ene dag zit ik aan een bureau dat te hoog is, de andere dag is die te laag. Mijn stoel thuis is wel verstelbaar, het bureau niet. Maar als dat op mijn werk geen vereiste, dan ga ik er vanuit dat dat thuis ook niet nodig is.

Ik zit thuis sowieso vaak achter de pc, al jaren, en heb nog nergens last van gehad. Dus ga er vanuit dat het met thuiswerken ook wel goed gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven