dochter 18 wil opzichzelf in antikraakwoning
vrijdag 30 september 2011 om 16:46
Hallo,mijn dochter net18 zit net op de hogereschool stufi/aanv.b. nu wil zij plots naar antikraakwoning,kost volgens haar alles bij elkaar 150,00 heeft het niet meer naar zin thuis zegt niet waarom e.d. (ben alleenstaande ouder)geen contact met vader/
ex
ik heb het liever niet,maar ja.wat te doen,het wordt allemaal zo lekker mooi voorgespiegeld.
wat is wijsheid!
ex
ik heb het liever niet,maar ja.wat te doen,het wordt allemaal zo lekker mooi voorgespiegeld.
wat is wijsheid!

vrijdag 30 september 2011 om 16:55
Je dochter is 18 en studeert... Ze zou dus in prncipe op zichzelf moeten kunnen. Wel vervelend dat het nu ineens is omdat ze het thuis niet naar haar zin heeft. Heeft ze het al eerder gehad over uit hui/op kamers gaan? En hoe heb jij hier op gereageerd?
Een vriendin heeft ook een aantal jaar anti-kraka gewoond in het centrum van Haarlem en dat was ideaal, ze betaalde bijna niks en woonde vlakbij haar studie. Ze moest daar gaan wonen want op en neer reizen was geen mogelijkheid en anders had ze een kamertje van 8 m2 gehad, nu samen met een vriendin verschillende kamers, badkamer met ligbad en keuken (haar kamer was 39 m2).
Of dit voor jouw dochter een goede kans is weet ik niet... Maar het lijkt me verstandig om eens goed met haar te praten en te achterhalen wáárom ze weg wil (wil ze zelfstandigheid? is er iets voorgevallen? wil ze niet meer op en neer reizen? etc.) en wat jullie daar aan kunnen veranderen.
Een vriendin heeft ook een aantal jaar anti-kraka gewoond in het centrum van Haarlem en dat was ideaal, ze betaalde bijna niks en woonde vlakbij haar studie. Ze moest daar gaan wonen want op en neer reizen was geen mogelijkheid en anders had ze een kamertje van 8 m2 gehad, nu samen met een vriendin verschillende kamers, badkamer met ligbad en keuken (haar kamer was 39 m2).
Of dit voor jouw dochter een goede kans is weet ik niet... Maar het lijkt me verstandig om eens goed met haar te praten en te achterhalen wáárom ze weg wil (wil ze zelfstandigheid? is er iets voorgevallen? wil ze niet meer op en neer reizen? etc.) en wat jullie daar aan kunnen veranderen.
vrijdag 30 september 2011 om 16:58
18 is een hele normale leeftijd om uit te vliegen, dat moet je niet negatief opvatten. Ik ging ook op die leeftijd op kamers. Mijn man op zijn 17e. En er was echt niets mis met onze ouders hoor, het was gewoon tijd om zelfstandig(er) te worden.
Je dochter heeft nu een mooie kans die ze kan grijpen, laat haar gaan! Ze zal er veel van leren.
Je dochter heeft nu een mooie kans die ze kan grijpen, laat haar gaan! Ze zal er veel van leren.
vrijdag 30 september 2011 om 16:58
Oei, dat lijkt me ook heel moielijk... Ikzelf was ook 18 toen ik op mezelf wilde wonen. Mijn ouders vonden het verschrikkelijk. Nu ik zlef moeder ben (gelukkig zijn ze hier nog lang geen 18) kan ik me zo voorstellen dat het heel moeilijk voor hen was.
En toch...toch waren mijn ouders toch supertrots. Trots dat ze me als zelfstandige meid in de wereld hadden weten weg te zetten. En trots mag jij ook zijn. Maar dat het ook moeilijk is...lijkt me heel erg logisch. Het grote loslaten is nu echt begonnen.
Succes!
En toch...toch waren mijn ouders toch supertrots. Trots dat ze me als zelfstandige meid in de wereld hadden weten weg te zetten. En trots mag jij ook zijn. Maar dat het ook moeilijk is...lijkt me heel erg logisch. Het grote loslaten is nu echt begonnen.
Succes!
vrijdag 30 september 2011 om 16:59
vrijdag 30 september 2011 om 17:00
18 is een prima leeftijd om op jezelf te gaan wonen en met anti-kraak is ook vrij weinig mis. Laat haar wel goed doorrekenen of ze alles kan betalen. Dan komt ze niet (zo snel) voor verrassingen te staan.
Los hiervan zou ik wel uitzoeken wat er aan de hand is tussen jullie en kijken of je daar wat aan ka n doen.
Los hiervan zou ik wel uitzoeken wat er aan de hand is tussen jullie en kijken of je daar wat aan ka n doen.
vrijdag 30 september 2011 om 17:01
Gezien haar leeftijd en fase waar ze in zit (student) lijkt me het ook niet meer dan logisch. Ik ben ook zodra ik ben gaan studeren op kamers gaan wonen, toen was ik bijna 17. Ik heb erg lieve ouders, maar ik vond het tijd om op mezelf te gaan wonen en ik ben blij dat mijn ouders me hebben laten gaan, en vertrouwen in mijn zelfstandigheid hadden.
Anti-kraak lijkt voor veel mensen eng, maar ik heb er vooral positieve ervaringen mee gehad. Meestal stukken beter dan huisjesmelkers die kamers verhuren, groot én goedkoop.
Anti-kraak lijkt voor veel mensen eng, maar ik heb er vooral positieve ervaringen mee gehad. Meestal stukken beter dan huisjesmelkers die kamers verhuren, groot én goedkoop.
vrijdag 30 september 2011 om 17:01
Waarom heb jij het liever niet? Denk je dat je dochter nog niet klaar is om zelfstandig te wonen of is het het idee van anti-kraak wat je tegenstaat?
Anti-kraak is gewoon via de gemeente geregeld en heeft niets met de kraakbeweging te maken. Het is gewoon het bewonen van een huis of kantoor om te voorkomen dat het gekraakt wordt. Ideaal qua kosten als je studeert!
Anti-kraak is gewoon via de gemeente geregeld en heeft niets met de kraakbeweging te maken. Het is gewoon het bewonen van een huis of kantoor om te voorkomen dat het gekraakt wordt. Ideaal qua kosten als je studeert!
vrijdag 30 september 2011 om 17:02
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om je dochter te zien gaan als je steeds met zijn tweeen bent geweest. Antikraak is onzeker, maar kan best een mooie start zijn: wennen aan het op jezelf wonen, waarschijnlijk gedeeld met andere jonge mensen, kosten relatief laag (gwl, gemeentelijke heffingen vallen (wel afhankelijk van organisatie) doorgaans voor eigenaar). Kabel/internet is wel verstandig om uit te zoeken of dit mogelijk is. Inrichting: marktplaats, tweedehandszaakjes, beetje creativiteit, dan kom je een heel eind!
Wel kans met antikraak, dat ze na een paar maanden weer op straat staat. Vaak maar 2-4 weken opzegtermijn. Voor hetzelfde geld is ze met een paar maanden weer thuis! Maar dan heeft ze toch even kunnen proeven van het op zich zelf wonen. Soms geeft het net de ruimte om 'thuis' van nu of vroeger weer te waarderen!
Wel kans met antikraak, dat ze na een paar maanden weer op straat staat. Vaak maar 2-4 weken opzegtermijn. Voor hetzelfde geld is ze met een paar maanden weer thuis! Maar dan heeft ze toch even kunnen proeven van het op zich zelf wonen. Soms geeft het net de ruimte om 'thuis' van nu of vroeger weer te waarderen!
vrijdag 30 september 2011 om 17:04
Een vriendin van mij heeft ook een tijdje antikraak gewoond (was toen ook rond de 18/19) was een pracht huis waar we nog vaak met weemoed aan terug denken en ze betaalde bijna niets. Ik denk dat jouw dochter oud genoeg is om op haar eigen benen te gaan staan en misschien ook wel eens een giga uitglijer te maken. Daar kan ze alleen maar van leren toch?
vrijdag 30 september 2011 om 17:05
Laat haar gaan! Anti-kraak, daar moet je je niet de kraakbeweging bij voorstellen, dat zijn gewoon huizen die bewoond worden zodat ze juist niet gekraakt worden. Het enige nadeel is dat de kans bestaat dat je er op korte termijn uit wordt gezet, maar het kan ook zijn dat ze er vier jaar kan wonen.
Mijn ouders hebben me niet laten gaan toen ik zo jong was, ik had wat vertrouwen in mijn zelfstandigheid wel fijn gevonden .
Mijn ouders hebben me niet laten gaan toen ik zo jong was, ik had wat vertrouwen in mijn zelfstandigheid wel fijn gevonden .
vrijdag 30 september 2011 om 17:06
Vaak kun je, als je eenmaal een betrouwbare anti-kraker bent, wel weer verhuizen naar een ander anti-kraakpand. Maar het wil niet zeggen dat het naadloos aan elkaar sluit natuurlijk.
Het lijkt me een prima manier voor je dochter om zelfstandig te gaan wonen, ze loopt geen enorme financiële risico's dus als het niet blijkt te bevallen of het gaat niet goed, dan is er niet echt een vrouw overboord.
Het lijkt me een prima manier voor je dochter om zelfstandig te gaan wonen, ze loopt geen enorme financiële risico's dus als het niet blijkt te bevallen of het gaat niet goed, dan is er niet echt een vrouw overboord.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 30 september 2011 om 17:20
Een mede-student van mij woonde ook anti-kraak. Terwijl ik me blauw betaalde voor 16 vierkante meter met gedeelde badkamer, toilet en keuken, had hij een hele bovenverdieping van een school met lift voor een schamele 100 gulden in de maand toendertijd. Heerlijk toch!
Als zij het nu tijd vindt om op eigen benen te gaan staan, laat het haar proberen. Zoveel meubels en uitzet heb je niet nodig op kamers, een bed, bureau, kast en wat kookgerei en servies. Voor haar is dit de leukste tijd van haar leven, ze zal er nog vaak met weemoed aan terugdenken later.
Als zij het nu tijd vindt om op eigen benen te gaan staan, laat het haar proberen. Zoveel meubels en uitzet heb je niet nodig op kamers, een bed, bureau, kast en wat kookgerei en servies. Voor haar is dit de leukste tijd van haar leven, ze zal er nog vaak met weemoed aan terugdenken later.
You know how I know? Because I reeaally think so!
vrijdag 30 september 2011 om 17:37
Als ze denkt het te kunnen betalen en daar een plan voor heeft bedacht zou ik mijn dochter precies laten doen wat zij denkt dat ze nodig heeft. Ze is oud genoeg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 30 september 2011 om 17:38
Ik ken jouw dochter niet en de ene 18 jarige is zelfstandiger dan de andere maar volgens mij ziet ze nu alles een beetje naief door een roze bril. Maar als ze wil dan houd je haar niet tegen, en wat is er mis als het fout gaat? Dan is ze een ervaring rijker.
En ik heb liever iemand die anti kraak woont dan kraakt, maar dat is weer off topic .
En ik heb liever iemand die anti kraak woont dan kraakt, maar dat is weer off topic .
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
vrijdag 30 september 2011 om 18:01
Gefeliciteerd, je hebt je dochter opgevoed tot een zelfstandig mens! Je is nieuwsgierig naar de op-jezelf-wonen-wereld, dat hoort bij studeren en volwassen worden.
Toen ik ging verhuizen en voor het eerst op mezelf ging wonen kwam aan het einde van de dag mn moeder langs met een grote krat dingen die ze dacht dat ik wel nodig zou hebben maar vast was vergeten te kopen. Zoals een theedoek, kruiden voor in de keuken, ingredienten voor een pasta-maaltijd, zeep, tandpasta, afwasmiddel, afwasborstel, emmertje, schuursponsjes, allesreiniger en waspoeier enz. Kortom: een heel starterspakket! Ben ik nooit vergeten, vond ik zo lief van haar.
Toen ik ging verhuizen en voor het eerst op mezelf ging wonen kwam aan het einde van de dag mn moeder langs met een grote krat dingen die ze dacht dat ik wel nodig zou hebben maar vast was vergeten te kopen. Zoals een theedoek, kruiden voor in de keuken, ingredienten voor een pasta-maaltijd, zeep, tandpasta, afwasmiddel, afwasborstel, emmertje, schuursponsjes, allesreiniger en waspoeier enz. Kortom: een heel starterspakket! Ben ik nooit vergeten, vond ik zo lief van haar.
vrijdag 30 september 2011 om 19:28
Mooie leeftijd, studeert en stufi en ze wil zelfstandig zijn: geweldig! Het is niet meer dan normaal dat.ze.dit wil, toen jij 18 was wilde je wss ook.leren op eigen benen te staan toch? Ik.was blij dat ik thuis weg kon om van de vrijheid te genieten en zelf de keuze kunnen maken wanneer ik naar mn ouders ging:)
Daarnaast, veel vrienden van mij (incl ex) wonen antikraak. Afhankelijk van de stad/regio weet je vaak al of ze er jaren kan wonen of niet, maastricht niet.maarde steden.rondom maastricht kun je vaak paar jaar goed goed wonen. Bureaus zoals ad hoc ende.eigenaar zelf zorgen voor meestal.zelf voor de reparaties en dergelijke en ebhuur is idd.goedkoop.alhoewel mijn ex iets met gemeentelijke belastingen had.terwijl mijn vrienden verder geen kosten hadden behalve gas/water/licht.
Daarnaast, veel vrienden van mij (incl ex) wonen antikraak. Afhankelijk van de stad/regio weet je vaak al of ze er jaren kan wonen of niet, maastricht niet.maarde steden.rondom maastricht kun je vaak paar jaar goed goed wonen. Bureaus zoals ad hoc ende.eigenaar zelf zorgen voor meestal.zelf voor de reparaties en dergelijke en ebhuur is idd.goedkoop.alhoewel mijn ex iets met gemeentelijke belastingen had.terwijl mijn vrienden verder geen kosten hadden behalve gas/water/licht.
vrijdag 30 september 2011 om 19:46
Ik ben altijd stinkend jaloers geweest op die paar mensen die ik kende die anti-kraak woonden. Ze woonden vaak op de meest bijzondere plekken en alles was redelijk goed geregeld en ze betaalden practisch niets.
Ik daarintegen betaalde me scheel voor een kamertje van 3x3 vol schimmel op 3-hoog achter, huurde onder of had bonje met de huurbaas
Laat haar deze kans met twee handen vastgrijpen. Het kan je relatie met je dochter ook alleen maar goed doen!
Ik daarintegen betaalde me scheel voor een kamertje van 3x3 vol schimmel op 3-hoog achter, huurde onder of had bonje met de huurbaas
Laat haar deze kans met twee handen vastgrijpen. Het kan je relatie met je dochter ook alleen maar goed doen!