Gezondheid alle pijlers

ziekte / syndroom van Cushing

19-09-2011 20:12 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Viva dames,

Momenteel zit ik volop in de medische mallemolen.

Ik loop al ongeveer 6 jaar met klachten rond , en ben nu dan eindelijk doorverwezen naar een ander ziekenhuis.

De arts daar had meteen een vermoeden en vroeg ook door.

Hij kaartte daarbij alle klachten aan die ik dus heb.

Nu vermoed hij dat het het syndroom van cushing is.

Je maakt daarbij continue teveel cortisol aan.

Mijn klachten zijn extreme vermoeidheid, 15 kilo alleen al in de laatste 3 maanden aangekomen, heel veel last van acne , zere gewrichten en een bizonbult in de nek.

Nu was ik eigenlijk benieuwd of er hier meerdere mensen zijn die dit hebben , omdat deze "ziekte "maar erg weinig voorkomt .

Ik hoor graag jullie verhalen
Mocht je de diagnose Cushing bevestigd krijgen dan wil ik adviseren om lid te worden van de hypofysestichting. link stichting

Op deze site kun je ook meer lezen over deze aandoening. Er is ook een hypofyse-hyves voor lotgenotencontact.
Ik lees met interesse mee, want deze aandoening is ook net bij mij gediagnosticeerd.
Welk zhuis loop je? Groningen en Rdam zijn erg goed. Ken ook een aantal hele goede artsen uit andere zhuizen overigens op het gebied van hypofyseklachten.

Zorg dat je bij een endocrinoloog terecht komt, geen gewone internist.
(ben zelf geen patient, familielid wel, maar heeft een andere hypofyseaandoening)
Ik heb ook deze diagnose gehad. Wil ivm herkenbaarheid liever niet hier op het forum mijn verhaal doen maar met een diagnose was ik er nog niet.

Werkt de vriendenfunctie al weer?
Ik loop nu in Nijmegen bij het Canisius.

@Pauwk, ik weet niet hoe dat met die vriendenfunctie werkt.

Ik schrijf nog niet zolang mee hier .
@Anky, jij hebt de definitieve diagnose al ?

Hoe word jij nu behandeld?

Met medicijnen of moet je worden geopereerd ?
Nee, nog geen definitieve diagnose, alleen vaststelling van een te hoog cortisolgehalte in urine en bloed. Ze gaan nu uitzoeken waar de oorzaak ligt, maar endocrinoloog gaf al aan dat dit een langdurig en moeizaam proces kan zijn. Daarna kunnen ze pas aan behandeling gaan denken. Volgende week moet ik afspraken gaan maken voor verdere onderzoeken, gezien de wachttijden hier (ik woon niet in NL) zal het nog wel even duren denk ik.
Pauwk, ik heb je een uitnodiging verzonden, maar geen idee of dit gelukt is (ik gebruik deze functionaliteit nooit).
Oke dus ik heb nog een lange weg te gaan voor er uberhaupt iets gedaan gaat worden.

De kilo`s vliegen eraan , kan geen broeken meer aan en loop nu steeds in mn joggingpak

Over 2 weken heb ik pas de uitslag van alle onderzoeken en hoop eigenlijk dat er dan meteen iets gestart word ofzo..

Ik wil me weer fit voelen en voel me nu de meeste dagen zo oud en moe bah !
Wat voor een onderzoeken heb je allemaal gehad Joyce? Ook inzamelen van 24 h urine - monsters?

Hier gaat het ook langzaam, ik wacht nog steeds op de schriftelijke bevindingen van de arts, eerder kan ik geen afspraken voor verdere onderzoeken maken. Irritant, want ik voel me niet goed. Bloeddruk wil ook maar niet omlaag en ik heb enorme hoofdpijn de laatste dagen. Volgens mijn huisarts waarschijnlijk door de hoge bloeddruk (omdat ik er ook lichtflitsen bij zie).
Hoi Anky,

Ik heb een buikecho gehad , longfoto`s , verschillende bloedproeven en een test met 2 pilletjes die ik s avonds om 23 uur moest innemen en dan s morgens nuchter moest bloedprikken.

Weet zo even de naam niet meer , maar die pilletjes zorgen dat je cortisol verminderd, en ik voelde me GEWELDIG de volgende ochtend , sinds jaren !

Maar goed het duurt en duurt maar ben alweer 1,5 maand verder nu.

Donderdag krijg ik eindelijk de uitslagen binnen.

Hoe gaat het met jouw nu ??
Echo's, longfoto's e.d. heb ik inderdaad ook gehad. Die test met medicijn om 23 uur krijg ik binnenkort, samen met nog een andere test. En volgende week een MRI-scan van mijn hoofd (doodeng, ik ben een beetje claustrofobisch aangelegd).

Ik vind het allemaal maar veel gedoe, dat regelen van die onderzoeken. Vooral ook omdat ik in het buitenland woon en niet exact weet hoe alles geregeld wordt hier. Vooralsnog moet ik voornamelijk zelf overal achteraan.

Spannend, de uitslagen van de onderzoeken. Laat je hier nog even weten wat er uitkwam?
Weet je al wat Joyce?

Ik moet over 1.5 week naar het ziekenhuis voor een aantal testen. Moet helaas wel een aantal dagen blijven, dat is wat minder.
Hoi Anky,

Ik ben afgelopen week geweest voor alle uitslagen.

Wat denk je ... niks !!!

Ik snap er helemaal niks meer van .

Nu vond de arts het wel vreemd dat ik me zo goed voelde na die cortisolremmingstest.

Dus nu hebben we een dagopname gepland en word er weer een test gedaan.

Ik krijg dan een infuus met medicijnen en om de zoveel tijd word er bloed geprikt.

Wie weet komt daar nog wat uit ??

Jij ook succes met de uitslagen etc .
Wat voor testen gaan ze bij je doen dan ?

In welk ziekenhuis ben je onder behandeling ?

Succes !
Joyce, wat balen dat je nu nog niets weet zeg . Ik hoop toch dat je iets wijzer wordt na die dagopname. Is dat op korte termijn of moet je hier lang op wachten?

Bij mij gaan ze volgens mij die test met dat infuus ook doen en ook die test waarbij ik om 23 uur 's avonds medicijn moet slikken en ze dan de volgende ochtend het cortisolgehalte weer gaan meten.

Ik ben in Duitsland onder behandeling, in een universitaire kliniek. Is helaas wel een uur rijden hier vandaan (ik ben er ook al veel te veel met mijn jongste dochter geweest, dus ik kan de weg ondertussen wel dromen). Ben wel blij dat ik snel terecht kan, want ik voel me niet zo goed momenteel, waarschijnlijk door de hoge bloeddruk.
Hoi Anky

Vandaag dan eindelijk de dagopname gehad,

Viel me reuze mee, het is vooral lang wachten.

Nu krijg ik over een week de uitslag,

Ben wel heel benieuwd want heb niks gemerkt toen ze de medicatie gingen toedienen.

hoe zijn jouw testen verlopen ??
Hoi Joyce, spannend dat wachten op de uitslagen, ik hoop dat er wat meer duidelijkheid voor je komt, die onzekerheid is natuurlijk ook killing. Was dat een CRH-test die je hebt gehad? Die heb ik ook gehad.

Ik ben vorige week 6 dagen in het ziekenhuis geweest. Cushing was al geconstateerd en nu hebben ze naar de oorzaak gezocht. Na lang beraad ( de testuitslagen spraken elkaar wat tegen) denken ze toch dat de oorzaak in de hypofyse ligt. Ik moet dus binnenkort geopereerd worden (bibber, gruwel). Deze week nog een gesprek bij de neurochirurg. Spannend dus.
Overigens merkte ik van de toediening van het hormoon ook helemaal niets, terwijl men wel zei dat ik het warm zou krijgen en ik mocht ook niet van bed ivm duizeligheid. Maar ik voelde helemaal niets bijzonders dus.
Jeetje anky, 6 dagen?

Als het je hypofyse is zou je toch met veel meer hormonen problemen moeten hebben?
jeetje inderdaad 6 dagen, dat is behoorlijk lang !

Spannend die operatie maar wel noodzakelijk.

Houd je me op de hoogte ??
Vanmorgen bij de neurochirurg geweest en ook hij stuurt aan op operatie. Hij moet alleen nog overleggen met zijn supervisor of er nog een bepaald onderzoek nodig is. Volgende week hoor ik meer en dan kunnen we waarschijnlijk een operatiedatum inplannen. Spannend dus.

Wanneer krijg je dus uitslagen precies Joyce? Irritant altijd dat afwachten.

Smulrol, ik heb me door de artsen laten uitleggen dat heel veel mensen (goedaardige) tumoren in de hypofyse hebben. Alleen zorgen ze vrijwel nooit voor klachten. Bij mij produceert dat kreng echter wel een hormoon. Heb ik weer .
Heb je al wat gehoord Joyce?

Hier word ik eind november geopereerd: spannend (het is en blijft toch een hersenoperatie).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven