Werk & Studie alle pijlers

HBO afmaken?

02-10-2011 13:13 53 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met het volgende dilemma.

Zo'n 6 jaar geleden heb ik een MBO 4 opleiding versneld afgerond. Omdat de opleiding totaal geen uitdaging voor me bleek te zijn (veel te gemakkelijk) vond ik er destijds vrij weinig aan en hoefde ik er niet veel voor te doen. Na het behalen van mijn diploma ben ik gaan werken. Ik heb de afgelopen 5 jaar steeds functies bekleed op HBO niveau. Uit diverse testen en assessments is ook gebleken dat ik beschik over HBO+ werk- en denkniveau. Tot zover het stukje achtergrondinformatie.

Het niet hebben van een HBO diploma is voor mij nooit een groot issue geweest. Ik heb immers werkervaring op HBO niveau. Maar sinds de crisis is het soms wel een issue. Vooral met solliciteren merk ik dat het handiger zou zijn als ik een HBO diploma zou hebben. Daarnaast ontstaan soms situaties waarin ik het gevoel heb mezelf te moeten verdedigen omdat ik geen HBO diploma heb, maar wél het HBO werk- en denkniveau bezit.

Al met al ben ik in 2010 gestart met een HBO opleiding (de vervolgopleiding van mijn MBO studie). Vanwege ziekte tussendoor heb ik nog maar een half jaar van de studie afgerond. Ik heb overigens vrijstellingen en dat betekent dat ik ''nog maar'' 2,5 jaar moet. Maar... nu komt het... de zin om verder te studeren is me volledig ontgaan. Ik zie er als een blok tegenop, gewoon omdat ik er totaal geen zin meer in heb. Ik voel me niet meer gemotiveerd en zie het niet meer zitten om nog 2,5 jaar bezig te moeten zijn met iets waar ik eigenlijk inmiddels een hekel aan heb gekregen.

De vraag is nu. Wat weegt zwaarder? Weegt het hebben van een HBO diploma op tegen 2,5 jaar veel tijd in iets steken waar ik verschrikkelijk van baal?

Uiteraard moet ik zelf de beslissing nemen, maar ik ben benieuwd naar wat anderen hiervan vinden. En ook ben ik benieuwd naar ervaringen van forummers met het (al dan niet) hebben van een HBO diploma.

Sorry voor het lange verhaal trouwens, maar ik wilde een zo compleet mogelijk beeld schetsen.
Ik ben heel erg opgevoed met het idee dat je altijd op safe moet spelen. Als je je baan kwijtraakt is het heel erg handig als het HBO-papiertje kunt laten zien. En als je ouder wordt is het waarschijnlijk steeds moeilijker om een baan te vinden. Dat is voor mij op dit moment de motivatie op een HBO-opleiding af te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook na het mbo een hbo opleiding gaan doen en heb er nooit spijt van gehad. Nu er bij ons op kantoor reorganisaties aan de gang zijn en het niet zeker is of en wat voor baan ik daar over een jaar kan hebben, voel ik me minder ongerust over de toekomst omdat ik dat papiertje op zak heb. Ik ben daarna nog met een zelfstudie begonnen, management, maar daar was ik ook helemaal niet gemotiveerd voor. Zou zo handig zijn om te hebben, ook voor mn baangarantie ed. Saaie kost om te leren, bah... Paar keer met tegenzin opgepakt, maar niet gelukt. Mijn ervaring; met alleen het inzicht dat het beter zou zijn, maar met tegenzin, zonder motivatie en daardoor te weinig inzet ga je het niet redden...
Waarom zie je er zo tegenop?

Vind je het zinloos, is het herhaling, is het te zwaar, is het niet interessant?
quote:borderwalk schreef op 02 oktober 2011 @ 13:24:

Waarom zie je er zo tegenop?

Vind je het zinloos, is het herhaling, is het te zwaar, is het niet interessant?

Ik vind het oninteressant, veelal herhaling van dingen die ik al weet en te tijdsintensief. Kortom: het is voor mij echt een verplichting. Ik volg de studie met als enige doel: het behalen van een HBO diploma. Niet omdat ik de studie zo interessant vind.

Edit: we moeten natuurlijk allemaal wel eens dingen doen die niet leuk zijn en daar zou ik me in principe ook overheen kunnen zetten. Maar het vooruitzicht dat ik 2,5 jaar iets moet doen wat niet leuk is. Die gedachte maakt dat ik er ook zo tegenop zie. Als het nu ging om de laatste loodjes, dan was het een ander verhaal.
Doe je de studie in deeltijd? Zo niet, misschien is dat nog een idee dan...
Als de studie veel herhaling is en bovendien oninteressant, zou ik er mee stoppen. Behalve het papiertje heb je er dan na drie jaar investeren maar weinig aan gehad.

Is een andere studie zoeken die je wel boeit en die wel uitdagend en nieuw is geen optie?
@ Gsleutel: ik doe de studie idd in deeltijdvorm. Maar omdat ik daarnaast 40 uur werk, ''moet'' ik een gedeelte van mijn weekend opofferen voor studeren. Dat maakt het ook niet makkelijker...
@ Borderwalk: ik heb ook wel eens nagedacht over een andere studie. Maar mijn huidige studie sluit naadloos aan op het vakgebied waarin ik nu werkzaam ben. En ik ben er wel zeker van dat ik werkzaam wil blijven in dit vakgebied.

Ik vraag me dan dus ook af of een andere studie (die niet met mijn vakgebied) te maken heeft, uberhaupt wel zinvol zou zijn voor de toekomst. Daarbij ook nog een praktisch probleem: je moet vaak ook praktijkopdrachten doen voor de studie en die moeten dus wel aansluiten op je werkplek.

Die uitgebreide opdrachten zijn trouwens ook hetgeen wat ik zo naar vind aan een HBO studie. Leren, tentamens maken en verslagen schrijven vind ik niet zo erg. Maar die uitgebreide opdrachten kosten zo veel tijd.
afmaken
Ik zou absoluut proberen om de studie af te maken! Het kost 'maar' 2,5 jaar maar je hebt er wel de rest van je leven plezier van! Je zegt zelf dat MBO te makkelijk voor je was. Het klinkt nu alsof HBO ookal makkelijk voor je is dus eigenlijk moet het een makkie voor je zijn. Is er niet een mogelijkheid om doordeweeks op je werk aan je opdrachten te werken? Dan kan je het weekend namelijk echt als weekend hebben zonder studiesores.

Ik heb HBO in deeltijd gedaan, dus 4 jaar lang en op een gegeven moment bevind je jezelf in een bepaald ritme en vond ik het eigenlijk allemaal heel snel gaan.

Als ik jou was zou ik kijken naar praktische oplossingen om het jezelf makkelijker te maken om vol te houden dus bijvoorbeeld elke dag uurtje langer blijven op het werk om aan opdrachten te werken zodat je je weekend vrij houdt. En jezelf af en toe belonen dat je weer een module verder bent of opdracht/tentamen afhebt.

Doorgaan en doorzetten, hoor!
Persoonlijk vind ik dat een HBO opleiding te belangrijk wordt gevonden door veel mensen.

Als je dit zelf echt heel graag wilt halen, moet je het zeker doen. Maar als je de opleiding echt niet leuk vind dan zijn 2.5 jaar erg lang.

Ik vind HBO niet zo belangrijk. Ik ben zelf aan een HBO opleiding begonnen maar moest stoppen door chronische ziekte. Uiteindelijk doe ik nu dus MBO (zelfs MBO2 terwijl ik 4 heb) En ik ben dolgelukkig met mijn werk en heb een toekomstplan die perfect bij mij past. Iets wat ik met HBO niet had kunnen doen.

HBO is niet alles. Bekijk wat je zelf wilt, wat je nodig hebt en wat je ervoor over hebt en weeg dat tegen elkaar af.

HBO is goed, maar het is geen garantie voor succes en geluk in je leven
@ Satsuma en Muisiej: bedankt voor jullie reacties. Beide posts om even goed over na te denken.
Ben het wel eens met Muisiej trouwens. Wil ook absoluut niet zeggen dat HBO heilig is, echt niet.

Helaas is het zo dat als je een 'simpele' werknemer bent dus in loondienst bedoel ik dan wordt nu eenmaal heel erg naar papieren gekeken, althans wel in het werkomgeving waar ik me bevind. Dat is voor mij ook een van de reden geweest dat ik HBO ging doen.
Je schrijft deeltijd. Is dat thuisstudie of ga je ook naar school?
@ Aruuba: ik heb geen verplichte colleges. Het is voornamelijk zelfstudie (dus thuis). In het eerste half jaar had ik wel verplichte colleges en veel groepswerk, maar dat ervoer ik nog meer als een verplichting. Ik ben toen overgestapt naar een andere hogeschool waarbij dit dus niet verplicht is.

@ Satsuma: wat je als laatste schrijft, dat ben ik met je eens. Er wordt door veel werkgevers vaak gekeken naar je papiertje. En omdat ik die discussie zat was ben ik gestart met deze HBO opleiding. Maar ja, of dat nu de juiste motivatie is?
Heb je contact met je medestudenten (via de mail oid). Dat heeft mij altijd wel geholpen: soms om te weten dat ik niet de enige sukkel was die het maar lastig vond, soms om tips uit te wisselen, soms te klagen etc etc.
Als de opleiding te makkelijk voor je is, is er dan geen WO variant die je kunt doen?
quote:_Branwen_ schreef op 02 oktober 2011 @ 14:34:

Als de opleiding te makkelijk voor je is, is er dan geen WO variant die je kunt doen?De toelating gebeurt dan dmv een toets: het colloquium doctum.
Of eerste jaar HBO afmaken.
Waarom er nog 2,5 jaar over doen. Als het je makkelijk af gaat dan zou ik gaan versnellen en dan kan je over een jaar of anderhalf klaar zijn. Overleg desnoods met je studiebegeleider hoe je dat het beste aan kan pakken.
Zie QR
quote:Cici25 schreef op 02 oktober 2011 @ 14:18:

@ Satsuma: wat je als laatste schrijft, dat ben ik met je eens. Er wordt door veel werkgevers vaak gekeken naar je papiertje. En omdat ik die discussie zat was ben ik gestart met deze HBO opleiding. Maar ja, of dat nu de juiste motivatie is?Ja dat begrijp ik want daar liep ik dus ook tegen aan. Je moet voor jezelf beslissen wat je wilt. Als je verder wilt in die bepaalde werkomgeving waar nadruk op papieren ligt en je je kansen wilt vergroten dan zou ik het afmaken. Dat heb ik dus ook gedaan anders bleef ik maar achter de feiten aanlopen (bijvoorbeeld promotie mislopen). Op dit moment is er binnen het bedrijf waar ik werk erg de nadruk op mobiliteit en flexibiliteit van de werknemer en ik ben dan ook erg blij dat ik wel mijn HBO diploma hebt want dat vergroot gewoon mijn kansen om een nieuwe of andere functie te vinden.

Als je een of ander talent of unieke vaardigheid hebt of zelfstandig ondernemer misschien is de noodzaak voor HBO diploma niet zo groot maar meeste mensen zijn volgens mij in loondienst en daar wordt steeds meer om papieren gevraagd.

Misschien kan je het versneld doen zoals Kaasfondue al voorstelde?
anoniem_68243 wijzigde dit bericht op 02-10-2011 15:51
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Toch afmaken zou mijn advies zijn. Anders blijf je qua werk steken op een te laag niveau. Daar heb je misschien nog 30 of 35 jaar last van. Van die saaie studie maar 2,5 jaar.
quote:_Branwen_ schreef op 02 oktober 2011 @ 14:34:

Als de opleiding te makkelijk voor je is, is er dan geen WO variant die je kunt doen?Er is wel een WO variant, maar die wordt hier helaas niet in de buurt gegeven. Daarnaast ben je in mijn vakgebied eigenlijk geen WO nodig. Met WO zou ik dus waarschijnlijk overgekwalificeerd zijn.
quote:kaasfondue schreef op 02 oktober 2011 @ 15:06:

Waarom er nog 2,5 jaar over doen. Als het je makkelijk af gaat dan zou ik gaan versnellen en dan kan je over een jaar of anderhalf klaar zijn. Overleg desnoods met je studiebegeleider hoe je dat het beste aan kan pakken.Het gaat me idd makkelijk af, maar het blijft toch een hoop werk wat je moet blijven verzetten. En hoe goed het me ook af gaat, vooral de opdrachten zijn enorm tijdsintensief. Versnellen zou betekenen dat ik er nog meer tijd per week in zou moeten steken dan ik nu al doe. Dat vind ik niet wenselijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven