Werk & Studie alle pijlers

HBO afmaken?

02-10-2011 13:13 53 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met het volgende dilemma.

Zo'n 6 jaar geleden heb ik een MBO 4 opleiding versneld afgerond. Omdat de opleiding totaal geen uitdaging voor me bleek te zijn (veel te gemakkelijk) vond ik er destijds vrij weinig aan en hoefde ik er niet veel voor te doen. Na het behalen van mijn diploma ben ik gaan werken. Ik heb de afgelopen 5 jaar steeds functies bekleed op HBO niveau. Uit diverse testen en assessments is ook gebleken dat ik beschik over HBO+ werk- en denkniveau. Tot zover het stukje achtergrondinformatie.

Het niet hebben van een HBO diploma is voor mij nooit een groot issue geweest. Ik heb immers werkervaring op HBO niveau. Maar sinds de crisis is het soms wel een issue. Vooral met solliciteren merk ik dat het handiger zou zijn als ik een HBO diploma zou hebben. Daarnaast ontstaan soms situaties waarin ik het gevoel heb mezelf te moeten verdedigen omdat ik geen HBO diploma heb, maar wél het HBO werk- en denkniveau bezit.

Al met al ben ik in 2010 gestart met een HBO opleiding (de vervolgopleiding van mijn MBO studie). Vanwege ziekte tussendoor heb ik nog maar een half jaar van de studie afgerond. Ik heb overigens vrijstellingen en dat betekent dat ik ''nog maar'' 2,5 jaar moet. Maar... nu komt het... de zin om verder te studeren is me volledig ontgaan. Ik zie er als een blok tegenop, gewoon omdat ik er totaal geen zin meer in heb. Ik voel me niet meer gemotiveerd en zie het niet meer zitten om nog 2,5 jaar bezig te moeten zijn met iets waar ik eigenlijk inmiddels een hekel aan heb gekregen.

De vraag is nu. Wat weegt zwaarder? Weegt het hebben van een HBO diploma op tegen 2,5 jaar veel tijd in iets steken waar ik verschrikkelijk van baal?

Uiteraard moet ik zelf de beslissing nemen, maar ik ben benieuwd naar wat anderen hiervan vinden. En ook ben ik benieuwd naar ervaringen van forummers met het (al dan niet) hebben van een HBO diploma.

Sorry voor het lange verhaal trouwens, maar ik wilde een zo compleet mogelijk beeld schetsen.
@ Kaasfondue, ik ben zelf werkzaam in een functie waarbij ik mensen moet aannemen. En jouw redenatie is wel een hele rare. Als ik stop met mijn opleiding kun je zeggen dat ik geen doorzettingsvermogen heb, dat geef ik toe. Maar om te zeggen dat je geen HBO niveau hebt omdat je geen HBO opleiding hebt afgemaakt is wel erg kortzichtig en getuigt van erg weinig logisch redenerend vermogen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een erg lompe vraag (als het zo overkomt, excuses, want zo bedoel ik het niet, ik vraag me dit gewoon af): wist je dat je kon groeien in je carriere zonder HBO-papiertje voordat je deze studie begon? Zo ja, waarom ben je er dan uberhaupt aan begonnen? Is dit niet gewoon een reden die je nu bedenkt om te kunnen stoppen?

Dat je geen HBO niveau zou hebben als je geen diploma hebt is overigens een belachelijke uitspraak. Het gaat om werk- en denkniveau. Maar sommige mensen staren zich blind op papiertjes en titels, helaas.
@ Liquorice: ik ben deze studie gestart vanwege een drietal redenen. De eerste reden was een egokwestie, namelijk kunnen zeggen dat ik een HBO papiertje op zak heb. En de tweede reden is omdat het zonder HBO diploma (vooral in deze tijden van crisis) moeilijker is om aan een baan te komen (ik ben twee keer werkloos geweest en heb dat toen zo ervaren). En de derde reden is dat ik soms het gevoel had mezelf te moeten verdedigen, ook zonder papiertje kun je immers HBO werk- en denkniveau hebben.

Op zich sta ik nog steeds achter die redenen. Maar ik heb me verkeken op een aantal zaken. Allereerst kost het gewoon ontzettend veel (vrije) tijd om ermee bezig te zijn. Ook al gaat het me gemakkelijk af, het kost wel gewoon tijd. Daarnaast zijn het wel erg veel praktijkopdrachten. En ik ben meer van de theorie. Ook wordt er in de studie heel veel aandacht besteed aan het doen van onderzoeken en analyses. Dit is iets waar ik voor mijn gevoel niks aan heb omdat ik me hier in mijn functie totaal niet mee bezig houd, ga houden of wil houden.

Kortom dit zorgt ervoor dat mijn motivatie tot het nulpunt is gezakt. Zo erg zelfs dat ik er dus tegenop begon te zien. Dat heeft er toe geleid dat ik voor mezelf de balans ben gaan opmaken: weegt het hebben van een HBO diploma op tegen al die tijd die ik er nu in moet steken. Op dit moment is het antwoord voor mij daarop: nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven