Borrelsateetjes van kipfilet.

06-10-2011 13:09 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig maak ik sate van schouderkarbonade en dat gaat prima.

Nu wil ik voor een borrel morgen echter mini- of borrelsateetjes maken, maar dan van kipfilet, zoals je ze ook wel als kant en klare tapa kunt kopen bij de Appie.

Als je ze koopt, vind ik toch dat ze er anders uitzien en anders smaken dan wanneer ik zo gemarineerde kipfilet aan een stokje prik en die dan ga bakken of roosteren. Het lijkt wel of er een laagje om de kant&klare versie heen zit ofzo.

Laatst heb ik geprobeerd om kipsateetjes te maken, maar het vlees was hard en droog geworden (had er zo'n electrische grillpan voor gebruikt) en van alle hapjes die ik gemaakt had, bleven deze liggen.

Weet iemand een goed recept zodat ik zelf ook van die malse sateetjes kan presenteren met zo'n 'laagje' eromheen?

Zou het helpen als ik de marinade wat bind met een beetje bloem?
Dijbeenfilet nemen ipv borst, vlees van dijbeen is veel malser.
ik doe bij mijn saté altijd een een mengsel van 2 eetlepels ketjap, 2 theelepels citroensap en 2 theelepels sesamolie.

Ik marineer de kip er niet in, maar voeg het toe als de saté in de pan ligt. Maar marineren zal vast ook lukken.
Wat Beng zegt en niet vooraf bakken/grillen en daarna verwarmen.

Ik doe het trouwens bijna nooit aan spiesjes. Ik bak op het laatste moment kipblokjes (of varkenshaas) en zorg dat er een pan pindasaus is. Schaal vlees, saus, schoteltjes en (gebaks)vorkjes. Veel makkelijker dan dat stokjes gepriegel.
Ik kan goed marineren, maar voor satehapjes gebruik ik altijd kant en klare marinade van conimex. Laat het vlees vooral een tijdje in de marinade staan, wordt het lekkerder en malser van. Je kunt ook eerst alle stukjes los bakken en dan pas rijgen.

Als ik zelf marinade maak doe ik het alsvolgt:

Zout, peper, sambal, olie, citroensap, gemberpoeder, knoflookpoeder, ketjap, ketoembar, paprikapoeder.
quote:gemini2011 schreef op 06 oktober 2011 @ 13:23:

Ik kan goed marineren, maar voor satehapjes gebruik ik altijd kant en klare marinade van conimex. Laat het vlees vooral een tijdje in de marinade staan, wordt het lekkerder en malser van. Je kunt ook eerst alle stukjes los bakken en dan pas rijgen.

Als ik zelf marinade maak doe ik het alsvolgt:

Zout, peper, sambal, olie, citroensap, gemberpoeder, knoflookpoeder, ketjap, ketoembar, paprikapoeder.

Die is lekker ja.

Ik heb een tijd geleden ook mini kipsate gemaakt met terrayakisaus. Dus in gemarineerd, vond ik ook een succes.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dijbeenfilet, top!

Laatst had ik dat zien liggen bij de horecagroothandel, maar ik heb daar zelf geen pasje van. Waar is het verder nog te koop? Gewoon de slager of ook in de supermarkt?
Ik heb nog nooit satevlees gemarineerd. Gewoon kruiden en de rest van de smaak zit wel in de pindasaus.
quote:HappyGoLucky schreef op 06 oktober 2011 @ 13:29:

Dijbeenfilet, top!

Laatst had ik dat zien liggen bij de horecagroothandel, maar ik heb daar zelf geen pasje van. Waar is het verder nog te koop? Gewoon de slager of ook in de supermarkt?Goede poelier op de markt, daar heb ik de lekkerste dijbeen vandaan.
Ik marineer de saté in honing met mosterd, paar uur laten staan en daarna grillen. Let wel op een niet al te hoog vuur. Wat ook wel lukt is op de gril in de oven op een lagere stand.
Kleine sateetjes hoeven echt maar heel even onder de grill, zeker als er in je marinade iets zuurs zit, azijn of citroen bijvoorbeeld. Ik gebruikte pas een zakje kant en klare kruidenmix voor saté, van Verstegen, dacht ik. Stukjes zo groot als het bovenste kootje van mijn duim, lang gemarineerd, geregen en toen nog 7 minuutjes onder de grill in de oeven. Ze waren verukkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven