Geld & Recht alle pijlers

Vraag over huurzaken

06-10-2011 13:17 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een voormalig herenhuis waarin 4 appartementen en een kroegruimte (waar ik boven woon) verhuurd worden. De huurbaas woont hier zelf niet. Nu is het zo dat hij te pas en te onpas binnenloopt en ook onaangekondigd aanklopt en van alles wil. Nu heb ik een geschil met hem omdat hij een betaling wil voor iets in de gezamelijke ruimte (de gang en de trappen). Dit heb ik geweigerd omdat ik niet verantwoordelijk ben voor wat er gesloopt is. De laatste keer dreigde hij met een knokploeg te komen als ik niet betaal. Nu ben ik hier niet zo bang voor, allemaal grootspraak, maar hij heeft er wel mee gedreigd en dat vind ik niet kunnen.

Volgens mij mag hij het pand ook helemaal niet zomaar betreden zonder afspraak en al helemaal niet aankloppen en mij zo voor het blok zetten ineens. Maar ik weet het niet zeker...

Kan iemand me hierbij helpen?
zomaar binnen komen mag inderdaad niet, als ben je 100 keer de huisbaas.

Van bedreiging zou ik aangifte doen bij de politie.
Maar mag het ook niet in de gezamelijke ruimte, dus de gang en de trappen? Want eigenlijk wil ik m helemaal het pand uitweren, tenzij er een afspraak is. Hij mopperde ook nog dat hij wel binnen moest komen vanwegen de ketel enz. Maar daarop zei ik dat A. dat nu niet speelde en B. dat hij dan nog niet bij mij aan hoeft te kloppen.
Ik zou je aanraden om je eigen slot te veranderen waar alleen jij de sleutel van hebt en inderdaad aangifte te doen van de bedreigingen.

Daarbij heb je als huurder altijd meer rechten als verhuurder en hoef je niet bang te zijn dat hij je zomaar dingen kan opleggen of zelf je het huis uit kan zetten.
Je huisbaas mag best in het pand komen.Hij is namelijk verantwoordelijk voor het onderhoud van de algemene ruimtes en blijkbaar ook voor jullie verwarming. Daar doe je helaas niks tegen. Heel erg vervelend dat je in een conflict met hem bent beland.
Maar mag dat ook als die dingen niet aan de orde zijn? Hij komt het pand namelijk niet binnen voor onderhoud maar om bij mij aan te kloppen en me voor het blok te zetten.
ik heb geen idee of dat ook voor de gezamenlijke ruimtes geldt.
Ik hoop het... Ga in elk geval aangifte doen.
Huisgenoot zegt, politiewerk (hij is thuis in huisvestingzaken)
a docter a day keeps the apple away
Ja, aangifte ga ik in elk geval doen. Hoef hier geen herhaling van.
dat snap ik. nogal storend!

Huisgenoot zei dat de huisbaas afspraak moet maken voordat hij langs komt (ligt wel aan het contract) zo niet is het ook politiewerk omdat hij niet zomaar binnen mag komen.
Oke, als ik het goed begrijp mag hij niet onaangekondigd aan de deur staan? Hij moet eerst het pand in om bij mijn deur te komen, dan is ie dus al binnen. Mag dat ook niet?
waarschijnlijk niet, je huurt samen met de andere huurders de gemeenschappelijke ruimte. Daar gelden dus in theorie dezelfde regels als in het appartement.
Aha, dat hoopte ik al. Dan ga ik maar eens aangifte doen idd, ook van het onrechtmatig betreden van het pand.

Van het meisje die in de, eveneens door hem verhuurde, kroeg werkt hoorde ik al dat er meerdere mensen zijn verhuisd wegens zijn gedrag. 1 meisje is er zelfs van overtuigd dat hij haar woning binnenging als zij er niet was...
Kijk wel even goed wat er in je contract staat (neem hem desnoods mee) over bezoekrecht van de eigenaar
Dat moet op afspraak staat er. En daar heeft hij zich niet aan gehouden...
Maar iedereen mag toch bij iedereen aankloppen? Waarom zou je huurbaas dan niet bij jou aan kunnen kloppen?

En als er een kroeg is lijkt het me ook lastig hard te maken dat iedereen daar binnen mag komen, behalve de eigenaar van het pand.
pinks, het gaat er niet om dat je niet mag aankloppen, een huisbaas mag niet onaangekondigd langs komen en dingen aan je vragen zonder het van te voren aan te geven en ook een doel te hebben aan het bezoek..... Dat is contractbreuk.

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het nogal storend is als je huisbaas steeds onaangekondigd voor je deur staat met nutteloze mededelingen...
quote:_minny schreef op 06 oktober 2011 @ 13:17:

[

Volgens mij mag hij het pand ook helemaal niet zomaar betreden zonder afspraak en al helemaal niet aankloppen en mij zo voor het blok zetten ineens. Maar ik weet het niet zeker...

Kan iemand me hierbij helpen?TO heeft het over aankloppen toch?
ja dat klopt, maar daar zijn dus regels over
Marmul ik ben wel benieuwd naar de regels waarin staat dat een verhuurder niet zomaar mag aankloppen. Voor zover ik weet mag je nog steeds gewoon bij mensen aanbellen. Of iemand je binnen laat is een tweede.

Een verhuurder mag trouwens nooit zomaar in het gehuurde deel binnen komen. Kan je hem gewoon laten oppakken voor huisvrede breuk.

Wat betreft de gang en de trappen is het niet zo eenvoudig om antwoord te geven. Staat in je contract dat het een prive deel is waar de huurders verantwoordelijk voor zijn of staat er niets over opgenomen.

Valt het niet onder het gehuurde mag de huisbaas daar gerust komen voor controlls of reparaties.
bij ons in het contract stond vastgelegd dat de huurbaas ten alle tijde zomaar zonder aankondiging binnen mocht komen tussen 9.00 en 16.00 uur. dit geldde dan wel alleen voor de gezamelijke ruimten en niet voor mijn kamer.

weet niet of er bij jou ook iets in het contract staat hierover?

sterkte in ieder geval.

enne ik zou ook naar de politie gaan want 1 ding weet ik wel: bedreigen mag niet.
quote:pinks schreef op 06 oktober 2011 @ 16:02:

Maar iedereen mag toch bij iedereen aankloppen? Waarom zou je huurbaas dan niet bij jou aan kunnen kloppen?

En als er een kroeg is lijkt het me ook lastig hard te maken dat iedereen daar binnen mag komen, behalve de eigenaar van het pand.....serieus....?!
quote:boarder schreef op 06 oktober 2011 @ 19:00:

Marmul ik ben wel benieuwd naar de regels waarin staat dat een verhuurder niet zomaar mag aankloppen. Voor zover ik weet mag je nog steeds gewoon bij mensen aanbellen. Of iemand je binnen laat is een tweede.

Een verhuurder mag trouwens nooit zomaar in het gehuurde deel binnen komen. Kan je hem gewoon laten oppakken voor huisvrede breuk.

Wat betreft de gang en de trappen is het niet zo eenvoudig om antwoord te geven. Staat in je contract dat het een prive deel is waar de huurders verantwoordelijk voor zijn of staat er niets over opgenomen.

Valt het niet onder het gehuurde mag de huisbaas daar gerust komen voor controlls of reparaties.`

Om bij mijn deel van het huis te komen is ie al door de voordeur gegaan, feitelijk staat ie dan al half in mijn woning. En dat aankloppen en voor het blok zetten, volgens de politie mag dat volstrekt niet. Ik kan geen kant op als hij voor mijn deur staat, mijn woning heeft geen andere uitgang. Daarbij bedreigt hij mij ook, intimidatie dus.

Neen, volgens de agent mocht dit niet. Ga morgen ochtend een uitgebreide aangifte doen.
Bedreigen mag nooit maar wat betreft de hal weet ik het zo net niet.

Je mag als verhuruder gewoon een standaard portiek in waarvoor je een sleutel nodig hebt of een centrale hal van een flat waar je alleen met een sleutel in kan en achter die hal zitten dan weer de voordeuren waar je dan weer niet in mag.

Maar goed vanachter de pc is het lastig te beoordelen hoe de situatie bij jou is. Maar een buitendeur is wat anders dan een voordeur van een woning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven