Vraag over huurzaken
donderdag 6 oktober 2011 om 13:17
Ik woon in een voormalig herenhuis waarin 4 appartementen en een kroegruimte (waar ik boven woon) verhuurd worden. De huurbaas woont hier zelf niet. Nu is het zo dat hij te pas en te onpas binnenloopt en ook onaangekondigd aanklopt en van alles wil. Nu heb ik een geschil met hem omdat hij een betaling wil voor iets in de gezamelijke ruimte (de gang en de trappen). Dit heb ik geweigerd omdat ik niet verantwoordelijk ben voor wat er gesloopt is. De laatste keer dreigde hij met een knokploeg te komen als ik niet betaal. Nu ben ik hier niet zo bang voor, allemaal grootspraak, maar hij heeft er wel mee gedreigd en dat vind ik niet kunnen.
Volgens mij mag hij het pand ook helemaal niet zomaar betreden zonder afspraak en al helemaal niet aankloppen en mij zo voor het blok zetten ineens. Maar ik weet het niet zeker...
Kan iemand me hierbij helpen?
Volgens mij mag hij het pand ook helemaal niet zomaar betreden zonder afspraak en al helemaal niet aankloppen en mij zo voor het blok zetten ineens. Maar ik weet het niet zeker...
Kan iemand me hierbij helpen?
donderdag 6 oktober 2011 om 19:38
Het betreft een voormalig herenhuis dat onderverdeeld is in 4 kleinere appartementen. We hebben samen 1 voordeur. De gezamelijke ruimte is bij de huur inbegrepen, hij betreedt dus een gedeelte dat onder onze huur valt zonder afspraak. Nu vond ik dat al vervelend, maar dat hij dat aan komt kloppen en mijn tijd opeist, dat vind ik nog vervelender. En echt, die man blijft kloppen tot je opendoet...
donderdag 6 oktober 2011 om 19:46
Denk dat ie dan volledig door het lint gaat. Hij bemoeit zich er gewoon teveel mee. Verhuur het pand gewoon, kom eens in de maand op afspraak langs als het moet, maar ga niet een paar keer per week rondlopen en controleren. Hij meent dat ie gewoon recht heeft op onze tijd, ook als het ons niet uitkomt.
donderdag 6 oktober 2011 om 20:48
Als er in het contract staat dat de verhuurder moet aangeven wanneer hij langs wil komen mag hij in de tussentijd ook niet in de gemeenschappelijke ruimte komen, dat is een gehuurd deel en beschermd voor de bewoners.
Natuurlijk kan iedereen aan de voordeur komen, maar dat betekend niet dat ze in je huis rondlopen! Het is nog steeds een deel van je huis en daar mag niemand zonder toestemming komen
De verhuurder komt dus al door de voordeur zonder toestemming. Als is het pand van hem, dan nog gelden deze regels voor de privacy van de bewoners.
Dus ja de verhuurder mag aanbellen/kloppen, mits hij een afspraak heeft gemaakt. En dan nog mag hij niet de gemeenschappelijke ruimte betreden
Natuurlijk kan iedereen aan de voordeur komen, maar dat betekend niet dat ze in je huis rondlopen! Het is nog steeds een deel van je huis en daar mag niemand zonder toestemming komen

Dus ja de verhuurder mag aanbellen/kloppen, mits hij een afspraak heeft gemaakt. En dan nog mag hij niet de gemeenschappelijke ruimte betreden
a docter a day keeps the apple away
vrijdag 7 oktober 2011 om 08:26
Ah ik zag het anders voor me. Beneden een kroeg (dan neem ik aan dat daar iedereen binnen kan?) en daar achter oid de voordeur van TO, die dan binnen zit en waar de huurbaas aanklopt. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het er uit ziet.
Ik neem aan dat je een voordeur hebt waar iedereen bij kan, en of die nou buiten of binnen zit dat lijkt me een deur waar iedereen altijd aan mag kloppen.
Bedreigen mag dan natuurlijk weer helemaal niet, dat is een heel ander verhaal!
Ik neem aan dat je een voordeur hebt waar iedereen bij kan, en of die nou buiten of binnen zit dat lijkt me een deur waar iedereen altijd aan mag kloppen.
Bedreigen mag dan natuurlijk weer helemaal niet, dat is een heel ander verhaal!
vrijdag 7 oktober 2011 om 11:09
De woningen hebben een eigen voordeur.
Vandaag aangifte gedaan en daar het advies gekregen om ook langs het juridisch loket te gaan. Aan de deur cash geld eisen is sowieso al niet toegestaan blijkbaar, en al helemaal niet dmv intimidatie. Maar dat idee had ik uiteraard al
Word steeds kwader nu eigenlijk en heb erg veel zin om een onafhankelijke makelaar of zoiets in te schakelen, eens zien of de huurprijs wel redelijk is. Do...not...mess...with...me!
Vandaag aangifte gedaan en daar het advies gekregen om ook langs het juridisch loket te gaan. Aan de deur cash geld eisen is sowieso al niet toegestaan blijkbaar, en al helemaal niet dmv intimidatie. Maar dat idee had ik uiteraard al
Word steeds kwader nu eigenlijk en heb erg veel zin om een onafhankelijke makelaar of zoiets in te schakelen, eens zien of de huurprijs wel redelijk is. Do...not...mess...with...me!
vrijdag 7 oktober 2011 om 13:52
De huurbaas mag altijd de openbare gezamelijke ruimtes betreden als hij daar wezen moet.Hij mag ook altijd bij huurders aanbellen als hij wat vragen wil.Alleen als hij de eigen ruimte van huurder wil betreden bv om wat te maken of te laten maken dan moet hij van tevoren een afspraak maken met huurder .