In hoeverre kan dit?

07-10-2011 13:03 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even met een dilemmaatje wat ik vanmorgen in mijn maag gesplitst kreeg. Of geen dilemma, maar meer iets wat mij aan het denken heeft gezet.

Van de week was ik 's avonds met mijn schoonouders weg. Ik zette dit, zoals meer dingen, op een van de social media's.

Ik wist dat mijn schoonvader de dagen ervoor zich ziek had gemeld, maar ik ging ervan uit dat hij zich beter voelde en de dag erna weer zou gaan werken. Buiten dat, is het mijn zaak niet wat hij doet, ziekgemeld of niet.

Deze week werd mijn schoonvader door een collega aangesproken waarom hij nog ziek thuis was, terwijl hij de avond ervoor wel met mij de hort op was geweest.

Zijn collega is weer een vriend van mij, die dit dus op mijn social media heeft gelezen. (Hij heeft dus een functie waarin hij mijn schoonvader mag aanspreken op dit soort dingen).

Mijn schoonvader sprak mij erop aan dat het niet slim van mij was om dit te plaatsen. Ik snap dat hij dat vind, maar ik vind het aan de andere kant niet slim om je ziek te melden maar vervolgens wel met mij weg te gaan.

Daarnaast vind ik het van die vriend nogal al raar om als prive-persoon dit toe te passen in je werk. Ik heb hem tenslotte in de functie als vriend op social media en niet als "leidinggevende van schoonvader".

Ik heb geen idee wat ik met dit topic wil, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Wettelijk gezien doe je niks verkeerd, want je schendt iemands privacy NIET als je iets over diegene post. De privacywetgeving is nml niet van toepassing op dit soort acties; ze vallen onder de 'huis tuin en keuken' uitzondering. En dat is maar goed ook. Alleen het probleem is dat het bereik van je acties veel groter is dan het huis, de tuin en de keuken. Vrienden en vrienden van vrienden op FB vormen een grote groep mensen, via wie er informatie naar buiten lekt die je misschien liever niet had gedeeld. Het verstandigst is dus: niet teveel delen over jezelf, en niet ongevraagd over anderen. Die kunnen dat immers moeilijk controleren, en ook niet aanpassen (alleen via jou, maar dat is niet erg handig).

Het is misschien niet altijd schadelijk wat je post, maar wel voor altijd terug te vinden. En je weet nooit wie er wanneer wat opzoekt om welke reden.
Ik weet nog een vorbeeld: een vriendin heeft een kind waarvover de biologische vader geen voogdij heeft. Vader is geen fris figuur (eufemisme) en mag niet weten waar moeder en kind wonen. Mochten er nu lolbroeken zijn die twitteren 'Even gezellig met Moeder en Kind een ijsje gehaald daar en daar' en Vader leest dat, dan kan dat heel grote gevolgen hebben.

Ik zeg: gewoon niet doen, je weet nooit wat voor gezeik het oplevert.
quote:Lunax schreef op 07 oktober 2011 @ 13:49:

[...]

Mijn privé is privé. Ik houdt voor mezelf bijvoorbeeld werk en privé heel erg gescheiden. Dat is een bewuste keus. Stel dat vrienden van mij iets plaatsen over een weekendje weg wat we gehad hebben dat zij hilarisch vinden. Ik vind het als privé persoon ook hilarisch maar voor mijn werk vind ik het eigenlijk niet kunnen. Het past niet bij de 'rol' die ik daar heb. Vrienden van mij hebben collega's van mij bij hun FB vrienden en zo gaat een balletje rollen. Vervelend dus. Daar zit mijn punt. Als ik zelf iets over dat weekendje wil vertellen op FB dan maak ik een afweging. Mag iedereen dat van me weten of niet. Een ander zal die afweging niet voor me maken.Duidelijk! Bedankt voor je uitleg!
quote:Jippertje schreef op 07 oktober 2011 @ 13:49:

[...]

Inderdaad! En je moeder dus ook. Aan haar om het met haar vrienden te delen tijdens een kop koffie of via Twitter.Hmmmm, hier zit de crux volgens mij. Ik vind iets 1 op 1 delen met een vriendin anders dan het op één van de social media vermelden. Terwijl het verhaal dan precies bij dezelfde mensen terecht kan komen waarvan ik liever heb dat ze er niets van weten, vind ik dat toch anders. Waarom weet ik eigenlijk niet. Slijpsteen van de geest, zal ik maar zeggen.
Wel rot dat het zo heeft uitgepakt....

Ik ben het met sommige eens... dat je gewoon je eigen ding moet delen, maar niet anderen hierin moet betrekken... privacy... jouw vrienden zullen niet allemaal vrienden van je schoonvader zijn, dus wat gaat het ze aan?

De een vindt privacy belangrijker dan de ander. Ikzelf heb er nare ervaringen mee gehad dus vermeldt op geen een media mn echte naam en achternaam al helemaal niet. Nu help ik op een site, en daar heb ik ook de voorwaarde gesteld dat prive prive bleef... Maar af en toe zag ik mn woonplaats gewoon langskomen... op aan gesproken... en pas heeft mijn partner zich er ook bij gevoegd om te helpen, ook met voorwaarde absoluut geen achternaam... En wat stond er?... op aan gesproken weer... jah was perongeluk gedaan... Week later stond het er nog... en ben ik flink pissed geworden... Dag erna was het wel weg... maar diegene blijft zich vast houden aan jah het ging perongeluk niet gezien, tis nu weg... Doet dus net of hij mij een dienst heeft bewezen in het verwijderen, terwijl het op voorhand al de afspraak was... En nu heb ik er nog weinig zin in... is het zo moeilijk om toe te geven dat je fout zat?
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:45:

[...]

Ja, enorm. Nee, het was een informatie-avond. Maar dat wil ik niet verder uit de doeken doen, hahaha. Privacy enzo

Nou ja kijk als het delen een 'doel' heeft vind ik het toch ergens weer iets anders.

Bijvoorbeeld ergens gaan stappen, of een hardloopclubje opzetten, of weet ik veel waarvan je het leuk zou vinden als anderen zich erbij aansluiten en je het daarom deelt.
Ik vind het inderdaad ook nooit slim om op Social Media te vermelden dat je weg bent. Wat voor doel heeft het ook? Waarom zet je zoiets uberhaupt op zo'n sites? Interessant doen?
quote:Katherina schreef op 07 oktober 2011 @ 13:53:

[...]

Hmmmm, hier zit de crux volgens mij. Ik vind iets 1 op 1 delen met een vriendin anders dan het op één van de social media vermelden. Terwijl het verhaal dan precies bij dezelfde mensen terecht kan komen waarvan ik liever heb dat ze er niets van weten, vind ik dat toch anders. Waarom weet ik eigenlijk niet. Slijpsteen van de geest, zal ik maar zeggen.Dat is waar, een vriendin is wat anders dan bijv. 50 vrienden.
Ik vind dat je schoonvader fout zit. Hup, werken man!
quote:lichtpuntjes schreef op 07 oktober 2011 @ 13:54:

Ik vind het inderdaad ook nooit slim om op Social Media te vermelden dat je weg bent. Wat voor doel heeft het ook? Waarom zet je zoiets uberhaupt op zo'n sites? Interessant doen?Daar gaat de discussie niet om, of het interessantdoenerij is of niet.
quote:Murdoch schreef op 07 oktober 2011 @ 13:52:

Ik weet nog een vorbeeld: een vriendin heeft een kind waarvover de biologische vader geen voogdij heeft. Vader is geen fris figuur (eufemisme) en mag niet weten waar moeder en kind wonen. Mochten er nu lolbroeken zijn die twitteren 'Even gezellig met Moeder en Kind een ijsje gehaald daar en daar' en Vader leest dat, dan kan dat heel grote gevolgen hebben.

Ik zeg: gewoon niet doen, je weet nooit wat voor gezeik het oplevert.Maar als je zelf controle hebt over de mate van openbaarheid (ik heb mijn facebook alleen openbaar voor vrienden en accepteer alleen mensen die ik goed ken) dan is deze toch niet zomaar voor iedereen te zien? Het is niet dat de inbreker op de hoek even kan zien dat ik weg ben of in jouw voorbeeld een vader die kan zijn waar zijn kind uithangt?
Oh, dit is trouwens wel nuttig om even te lezen en reden om niet al te veel te delen lijkt me. https://www.bof.nl/2011/0 ... acebook-overdaad-schaadt/
Ik ben ook voorzichtig. Zowel wie ik als vriend toevoeg (daarom heb ik er ook maar iets van 50) en wat ik erop zet. Ik zal nooit foto's waar anderen opstaan zonder hun toestemming plaatsen en ik gebruik geen namen in de www's of op de watdoeje/waarbenje's. En ik heb het vooraf ook niet over de vakantie en ook tijdens de vakantie zet ik er niets op.
Ik snap sowieso niet waarom je zou willen vermelden dat je 'even wijn aan het drinken' bent. Wie interesseert zich voor dat soort informatie? maar goed het zal wel aan mij liggen.
quote:Jippertje schreef op 07 oktober 2011 @ 13:49:

[...]

Inderdaad! En je moeder dus ook. Aan haar om het met haar vrienden te delen tijdens een kop koffie of via Twitter.

Natuurlijk, maar dan hoeft zij er niet mij persoon erbij te vermelden, vooral niet online.

Maar ja dat is mijn mening en dat weten de meeste wel van mij, dat ik dat niet op prijs stel en doen dat, lief als ze zijn, dus ook niet.
quote:gympie26 schreef op 07 oktober 2011 @ 13:57:

[...]

Maar als je zelf controle hebt over de mate van openbaarheid (ik heb mijn facebook alleen openbaar voor vrienden en accepteer alleen mensen die ik goed ken) dan is deze toch niet zomaar voor iedereen te zien? Het is niet dat de inbreker op de hoek even kan zien dat ik weg ben of in jouw voorbeeld een vader die kan zijn waar zijn kind uithangt?Totdat een vriendin met andere instellingen post dat ze met jou op de hoek van de Dorpsstraat aan een ijsje zit.
Gympie misschien heb je gelijk, het was maar een voorbeeld met meer serieuze consequenties, zelf zou ik gewoon het risico niet nemen maar goed.

Blijft staan dat ik het gewoon rete-irritant vind en me er disproportioneel kwaad over kan maken.

Laatst sliep ik bij mijjn moeder en stond er 's ochtends een familielid aan de deur dat ik al jaren niet gezien had. In plaats van te vragen hoe het ermee ging maakte hij ongevraagd een foto van mijn slaaphoofd-zonder-make-up en die stond 's middags al op internet. Mijn broer nam hem toen ook nog als profielfoto op FB. Heb beiden meerdere keren gevraagd of die kutfoto weg mocht, maar ik moest me niet aanstellen, haske mooi. Misschien ben ik een miep maar ik wil zelf bepalen hoe, en of, ik op internet kom.
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:50:

aangezien kappen met social media geen optie is, wat zouden jullie in jullie geval prettig vinden?

"Even wijn drinken met vriendinnen"

"Even wijn drinken"

Of eerst vragen: Hey Els en Truus, gaan jullie akkoord als ik jullie op mn social media noem?Optie A kan wat mij betreft prima.
Ja, optie A kan prima. maar dan zonder foto vind ik..
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:52:

[...]

De meeste vrienden/volgers zijn geen inbrekers. Daarnaast ben ik afgeschermd en meld ik niet je huisadres erbij. Is dat dan echt zo gemakkelijk te achterhalen???

De meeste volgers niet nee. Maar er heoft er maar één tussen te zitten. En zo direct als alleen Katherine ben ik niet te achterhalen. Maar via mijn hyves, met de foto van mijn nieuwe huis en wat andere vermeldingen ben ik heus te vinden.

Hier op Viva worden mensen die zich anoniem waanden ook opgespoort via oplettende forummers. Dus dat is inderdaad vrij eenvoudig.
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:56:

[...]

Daar gaat de discussie niet om, of het interessantdoenerij is of niet.

Natuurlijk wel. Jij meent blijkbaar dat het interessant is voor je facebookvrienden dat jij met je schoonouders naar een informatiebijeenkomst bent, anders zou je het niet opschrijven.

En nu heeft je schoonvader een probleem.
Ik zit even te denken. Ik ben iemand die zorgvuldig plant, omdat mijn sociale leven nogal versnipperd is (vrienden die los van elkaar staan, in verschillende steden, neven/nichten die daar weer los van staan).

Dan kan het zijn dat ik zeg dat ik niet naar vriendin A haar feest ga, omdat het slecht uitkomt.

Als ik dan wel met nichtje B afspreek, omdat dat veel dichterbij is en minder energie kost, zou ik het eigenlijk wel prettig vinden dat nichtje B dat niet op haar facebook zet.

Niet omdat ik iets verkeerd doe, maar omdat ik het niet nodig vind dat vriendin A alles leest wat ik dan wel gedaan heb. Wil gewoon niet dat mijn wegen na te gaan zijn op het WWW.

Net als dat ik zaterdag met een man gedanst heb op een feestje. Die foto's zijn naar me getagd. (heb nog niet eens gekeken)

Als nu bemoeizuchig-kennisje-C gaat vragen wie die kerel is, zou ik op zijn zachtst gezegd not amused zijn.

Misschien moet ik gewoon mijn facebook weer weg doen
quote:Moonlight82 schreef op 07 oktober 2011 @ 14:15:

Net als dat ik zaterdag met een man gedanst heb op een feestje. Die foto's zijn naar me getagd. (heb nog niet eens gekeken)

Als nu bemoeizuchig-kennisje-C gaat vragen wie die kerel is, zou ik op zijn zachtst gezegd not amused zijn.

Misschien moet ik gewoon mijn facebook weer weg doen Of je doet bemoeizuchtig kennisje C weg
Oeh Murdoch daar zouden ze me ook echt laaiend mee maken.

Sterker nog, ik zou wraak gaan nemen. Ook een debiele foto maken en die de wereld in sturen.

Ben helemaal niet wraaklustig maar met privacy e.d. kun je me echt laaiend maken.
quote:Murdoch schreef op 07 oktober 2011 @ 14:03:

Laatst sliep ik bij mijjn moeder en stond er 's ochtends een familielid aan de deur dat ik al jaren niet gezien had. In plaats van te vragen hoe het ermee ging maakte hij ongevraagd een foto van mijn slaaphoofd-zonder-make-up en die stond 's middags al op internet. Mijn broer nam hem toen ook nog als profielfoto op FB. Heb beiden meerdere keren gevraagd of die kutfoto weg mocht, maar ik moest me niet aanstellen, haske mooi. Misschien ben ik een miep maar ik wil zelf bepalen hoe, en of, ik op internet kom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven