In hoeverre kan dit?

07-10-2011 13:03 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even met een dilemmaatje wat ik vanmorgen in mijn maag gesplitst kreeg. Of geen dilemma, maar meer iets wat mij aan het denken heeft gezet.

Van de week was ik 's avonds met mijn schoonouders weg. Ik zette dit, zoals meer dingen, op een van de social media's.

Ik wist dat mijn schoonvader de dagen ervoor zich ziek had gemeld, maar ik ging ervan uit dat hij zich beter voelde en de dag erna weer zou gaan werken. Buiten dat, is het mijn zaak niet wat hij doet, ziekgemeld of niet.

Deze week werd mijn schoonvader door een collega aangesproken waarom hij nog ziek thuis was, terwijl hij de avond ervoor wel met mij de hort op was geweest.

Zijn collega is weer een vriend van mij, die dit dus op mijn social media heeft gelezen. (Hij heeft dus een functie waarin hij mijn schoonvader mag aanspreken op dit soort dingen).

Mijn schoonvader sprak mij erop aan dat het niet slim van mij was om dit te plaatsen. Ik snap dat hij dat vind, maar ik vind het aan de andere kant niet slim om je ziek te melden maar vervolgens wel met mij weg te gaan.

Daarnaast vind ik het van die vriend nogal al raar om als prive-persoon dit toe te passen in je werk. Ik heb hem tenslotte in de functie als vriend op social media en niet als "leidinggevende van schoonvader".

Ik heb geen idee wat ik met dit topic wil, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
quote:pinks schreef op 07 oktober 2011 @ 13:31:

Aan de ene kant vind ik het het probleem van je schoonpa; die moet zich niet ziek melden als hij niet ziek is.

Aan de andere kant snap ik niets van de behoefte om altijd te laten weten waar je bent en met wie, en als het niets toevoegt zou je best om mensen hun privacy kunnen denken.

Soms laat ik weten waar ik ben, maar alleen als dat een doel heeft. Bijvoorbeeld als ik ga stappen, omdat dat het makkelijk maakt om met anderen af te spreken die in dezelfde tent willen stappen oid. Maar waarom zou je twitteren dat je uit eten gaat met je schoonouders?In deze was het ook een bericht wat een doel had. Waar je uit eten gaan vandaan haalt weet ik niet, maar dat was niet het geval
Ik denk dat dit op een discussie uitdraait tussen gebruikers van social media en haters
quote:Damaris schreef op 07 oktober 2011 @ 13:35:

[...]

TO hoort dat niet publiekelijk te doen. Haar schoonvader heeft recht op privacy. Ik vind dit schending.

Je hebt een punt. In hoeverre is het publiekelijk? Ik bedoel, het wordt niet gepubliceerd in de Telegraaf en het is maar een select clubje die het kan lezen....

Je ziet het, ik blijf zeuren
@ Damaris

Wat is er toen precies gebeurd dan?
quote:gympie26 schreef op 07 oktober 2011 @ 13:37:

Ik denk dat dit op een discussie uitdraait tussen gebruikers van social media en haters Ik vind het altijd wel interessant om te weten hoe verschillende partijen hierover denken, dus kom maar op!
Waarom Gympie26? Ik ben geen hater. Wel ben ik voorstander van alleen openbaar maken waar ik zelf voor kies. Niet waar een ander voor mij voor kiest.
Je schoonouders en jij hadden jouw vriend of andere collega's van je schoonvader toch ook kunnen tegenkomen (irl dus)?

Dat komt toch in wezen op hezelfde neer, je schoonvader zat fout.
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:23:

Leuk om de verschillende reacties te lezen!

Ik heb er gek genoeg niet bij stil gestaan dat die vriend van mij dit zou kunnen gebruiken in zijn functie. Het is een van de social mediagebruikers die het enkel gebruikt om in andermans leven te kijken zonder zelf ooit wat los te laten.

En dan krijg ik het idee dat hij het op een verkeerde manier gebruikt. Maar goed, daar gaat het nu niet om.Heb je daar serieus nog nooit over nagedacht?
@ Persephone

Nu is het net of mensen die ziek zijn geen leuke dingen meer mogen doen...

Ik bedoel je bent al ziek, en dan ook nog eens geen leuke dingen mogen doen...
quote:Lunax schreef op 07 oktober 2011 @ 13:40:

Waarom Gympie26? Ik ben geen hater. Wel ben ik voorstander van alleen openbaar maken waar ik zelf voor kies. Niet waar een ander voor mij voor kiest.Wat is precies hetgene waar je dan zo'n moeite mee hebt?
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:37:

[...]

In deze was het ook een bericht wat een doel had. Waar je uit eten gaan vandaan haalt weet ik niet, maar dat was niet het geval Ging je stappen met je schoonpa dan?
En ja ook als je vriend jullie was tegengekomen in zijn vrije tijd kan hij dat "gebruiken" in de werksituatie
En waar ligt dan volgens jou het verschil tussen sociale en media en het gewone leven? Hoe had je gereageerd als je het die vriend had verteld op het moment dat je hem als 'privé-persoon' tegen kwam in de supermarkt?
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:30:

[...]

Apart he? Ik heb hem nl als vriend toegevoegd. Niet als collega van mijn schoonvader. Dus ja, ik vind dat hij met de verkeerde pet op deze informatie gebruikt.

En Lorelay, dat is nu naief. Als jij een bekende zakelijk tegenkomt, dan is het toch onmenselijk om niet te informeren naar haar pasgeboren zoontje, om maar iets te noemen?

Verkeerde pet, dat vind ik echt onzin. Ik ben maar 1 mens. Ik werk, ik heb een kind, ik heb vrije tijd en ik ben steeds mezelf. Dus als ik iets privé's lees op iemand's hyves die ik zakelijk ken, dan informeer ik ernaar, als ik diegene tegenkom.

Iedereen gebruikt social media op zijn eigen manier. Er zijn dingen die wellicht niet ethisch zijn ( een inbreker die bijhoudt wanneer je op vakantie bent) maar het gebeurt. Dan is het aan je eigen onnadenkendheid te danken als er dingen met die informatie gebeuren die je niet voorzien had.

Je schoonpa heeft de boel belazerd, en zijn leidinggevende is daar achter gekomen. Hij had ook in hetzelfde theater / restaurant / cursus kunnen zitten, dan had je hem ook niet het verwijt gemaakt dat hij met de verkeerde pet op informatie tegen schoonpa gebruikt had.
quote:_lupine_ schreef op 07 oktober 2011 @ 13:41:

[...]

Heb je daar serieus nog nooit over nagedacht?Tuurlijk denk ik bij wat ik plaats wel na wat de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn, maar in deze niet. Beetje naief merk ik nu. Misschien niet bij stil gestaan dat mijn schoonvader niet gewerkt had en niet nagedacht over de relatie van schoonvader tot vriend.
quote:pinks schreef op 07 oktober 2011 @ 13:42:

[...]

Ging je stappen met je schoonpa dan?Ja, enorm. Nee, het was een informatie-avond. Maar dat wil ik niet verder uit de doeken doen, hahaha. Privacy enzo
@ Lorelay

Maar was het wellicht iets wat jullie al langer gepland hadden en dat dat schoonpa dacht na die dagen ziek te zijn, even een welkome afleiding?

Ligt er natuurlijk ook aan waar hij zich ziek voor gemeld heeft he; even kort door de bocht als je voorman bent en je hebt je enkel verstuikt, zou je bijvoorbeeld wel uit eten kunnen gaan met krukken maar niet op bouw aanwijzingen staan te geven, niet waar??
Hmmm ik lees een info avond..

Dus wellicht al langer op de planning? Dan snap ik best dat pa zich even een paar uutjes van zn ziekbed heeft losgemaakt en daarna weer naar huis neem ik aan?
@nottonightjosephine, lupine en Katherina:

Jeetje, vanuit een andere hoek wordt het een stuk helderder... Ga mijn haar maar eens blonderen...
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:42:

[...]

Wat is precies hetgene waar je dan zo'n moeite mee hebt?Ik ben gympie niet, maar even een hypothetisch voorbeeld. Wij gaan samen een avondje naar de schouwburg, en jij twittert dat je met Katherine weg bent. vervolgens wordt mijn huis leeggehaald door een inbreker die 1 en 1 kon optellen.
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:42:

[...]

Wat is precies hetgene waar je dan zo'n moeite mee hebt?Mijn privé is privé. Ik houdt voor mezelf bijvoorbeeld werk en privé heel erg gescheiden. Dat is een bewuste keus. Stel dat vrienden van mij iets plaatsen over een weekendje weg wat we gehad hebben dat zij hilarisch vinden. Ik vind het als privé persoon ook hilarisch maar voor mijn werk vind ik het eigenlijk niet kunnen. Het past niet bij de 'rol' die ik daar heb. Vrienden van mij hebben collega's van mij bij hun FB vrienden en zo gaat een balletje rollen. Vervelend dus. Daar zit mijn punt. Als ik zelf iets over dat weekendje wil vertellen op FB dan maak ik een afweging. Mag iedereen dat van me weten of niet. Een ander zal die afweging niet voor me maken.
quote:zusenzoo schreef op 07 oktober 2011 @ 13:28:

[...]

Als ik met mijn moeder uit eten ben geweest en zijn knalt dat online, dat zou ik ook niet fijn vinden, ik bepaal namelijk wat ik deel met andere,Inderdaad! En je moeder dus ook. Aan haar om het met haar vrienden te delen tijdens een kop koffie of via Twitter.
quote:Lorelay schreef op 07 oktober 2011 @ 13:48:

@nottonightjosephine, lupine en Katherina:

Jeetje, vanuit een andere hoek wordt het een stuk helderder... Ga mijn haar maar eens blonderen...Voortaan maar iets voorzichtiger zijn met wat je aan wie meedeelt. En er rekening mee houden dat veel mensen het niet prettig vinden om hun doen en laten achtergelaten te zien op het www.
@Anthonius: Ik weet niet met welke reden hij zich ziek had gemeldm, maar dat is iets wat hij met mijn vriend moet regelen.

Voor de haters: aangezien kappen met social media geen optie is, wat zouden jullie in jullie geval prettig vinden?

"Even wijn drinken met vriendinnen"

"Even wijn drinken"

Of eerst vragen: Hey Els en Truus, gaan jullie akkoord als ik jullie op mn social media noem?
quote:Katherina schreef op 07 oktober 2011 @ 13:48:

[...]

Ik ben gympie niet, maar even een hypothetisch voorbeeld. Wij gaan samen een avondje naar de schouwburg, en jij twittert dat je met Katherine weg bent. vervolgens wordt mijn huis leeggehaald door een inbreker die 1 en 1 kon optellen.De meeste vrienden/volgers zijn geen inbrekers. Daarnaast ben ik afgeschermd en meld ik niet je huisadres erbij. Is dat dan echt zo gemakkelijk te achterhalen???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven