De Access-vraagbaak van Hans66

07-10-2011 18:52 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging op de vraagbaak over Excel, wil ik een Access-vraagbaak beginnen. Gewoon huis/tuin/keukendatabaseontwerp. Misschien ben ik in staat om jullie met bepaalde dingen te helpen. Ik ben zelf altijd wel leergierig genoeg om dingen die ik niet weet, alsnog te leren.

Steek maar van wal, en dan zie ik wel of ik wat voor jullie kan betekenen.
World of Warcraft: Legion
Lief van je.
Ik wist niet eens dat het nog bestond.
Gebruikt iemand dit dan nog?? Wat doe je eigenlijk met Access Hans? Databases toch?
Ooit weleens een poging gewaagd om een database op te stellen, maar vind het zo ingewikkeld programma, ik kwam er niet uit.
Wordt nog zat gebruikt (ik werk er ook mee)
quote:Mac123 schreef op 07 oktober 2011 @ 19:16:

Ik wist niet eens dat het nog bestond.Het is wat minder bekend dan Word of Excel. Er zullen vast weinig forummers zijn hier, die Word en Excel niet kennen.

Een database bestaat uit één of meerdere tabellen. Tussen die tabellen bestaat een relatie of verbanden.

Een heel simpel voorbeeld is één tabel, bestaande uit NAW-gegevens van vrienden, bekenden en familie. Je kunt dan denken aan een voornaam, tussenvoegsel, achternaam, straat, huisnummer, postcode, woonplaats. Desgewenst kun je nog meer bijzonderheden toevoegen als een telefoonnummer.

Op school heb ik een vrij ingewikkelde database gemaakt, waarbij de directie maar hoeft te zeggen welke gegevens zij relevant vindt, en dat wordt dan in een Rapport of Gegevenstabel gerealiseerd.
Een ingewikkelder voorbeeld zijn internetfora. Die bestaan uit meerdere tabellen. Een tabel met gebruikersnamen, een tabel met subfora, een tabel met topics, een tabel met berichten.

Een ander voorbeeld zijn schooladministratiesystemen. Leraren, leerlingen, roosters, vakkeuzes, modulekeuzes, lesgroepen, gegevens van ouders van leerlingen, etc.
quote:Joly78 schreef op 07 oktober 2011 @ 19:17:

Ooit weleens een poging gewaagd om een database op te stellen, maar vind het zo ingewikkeld programma, ik kwam er niet uit.Wat voor een database probeerde jij te maken? Misschien kan ik je helpen nu je dit topic tegen bent gekomen.
Hallo Hans,

Ik heb een access-vraag. Ik heb een Excel 2003 bestand die elke week wijzigt. Ik wil dat door middel van een macro (via button) de gegevens naar een (nu nog niet bestaande) access-database wordt weggeschreven.

Dus:

wekelijks "druk op button".

dan aanwezige data wordt opgeslagen in database access

in access is rapport op datum terug te vinden met de gegevens die toen weggeschreven zijn

Kan dit? Zo ja, hoe???
Oeps... ik heb geen ervaring met Excel 2003. Ik zou zoiets kunnen proberen met Excel 2010.

Mogen de gegevens meerdere keren voorkomen, of moet er worden bijgewerkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven