Help, ik ben een bitch

09-10-2011 19:52 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
….en ik wil zo graag veranderen. Ik ga het proberen, per vandaag. Maar de drang om me zo te gedragen is soms zo sterk, ik ben bang dat het heel moeilijk gaat worden.

Ik heb een meters dikke muur om me heen.

Ik doe arrogant tegen mensen om ze weg te jagen, zodat ze niet dichtbij kunnen komen en me kunnen leren kennen. Ik ben denk ik onbewust bang dat ik tegen val en dat ze teleurgesteld in me zullen zijn. Wegjagen is beter dan teleurstellen, is m’n kromme redenatie.

Ook brand ik mensen om me heen af op kleine dingen die ze verkeerd doen. Meestal in m’n gedachten, ik zeg het niet hard op. Het lijkt wel alsof ik het nodig heb om anderen naar beneden te halen om me zelf goed te voelen.

Waarschijnlijk is het een soort onzekerheid, hoewel ik dat toch niet helemaal herken. Het is iets wat in de loop der jaren in ontstaan sinds m’n pubertijd. Het zit er echt ingesleten en zal dus niet makkelijk zijn dit te veranderen. Weet ook niet goed wat ik met dit topic aan wil. Denk niet dat veel mensen het zullen herkennen, maar misschien werkt het als een soort stok achter de deur. En wie weet heeft er iemand toch advies.

Wellicht is het ook goed om met een psycholoog te gaan praten, maar ik vind het heel moeilijk om hulp te accepteren. Het voelt als een soort gezichtsverlies. Ook zeg ik bij dat soort mensen vaak precies wat ze willen horen en vind ik het heel moeilijk om me oprecht open te stellen. Ik besef dat het op den duur waarschijnlijk wel goed zal zijn naar een psycholoog te gaan, maar ik denk dat ik de eerste drempels zelf over zal moeten.
Vergeef jezelf, elke dag, dan word je waarschijnlijk ook elke dag een beetje milder.

Aanvullend:

Dan zie je elke dag van jezelf dat je fout bezig bent geweest en zal dan gaan beseffen dat niemand perfect is. Jij net zo min als de ander.
quote:Cateautje schreef op 09 oktober 2011 @ 19:55:

Vergeef jezelf, elke dag, dan word je waarschijnlijk ook elke dag een beetje milder.Dat is misschien wel een goeie. Ik ben hard voor alles en iedereen, maar ook voor mezelf. Maar ja, hoe doe je dat?
Aanvullend:

Dan zie je elke dag van jezelf dat je fout bezig bent geweest en zal dan gaan beseffen dat niemand perfect is. Jij net zo min als de ander.
Misschien bedenken hoe mensen misschien thuis een traantje laten of meer omdat jij zo rot tegen ze doet? Hun zelfvertrouwen de grond in trapt. Hoe zou jij het vinden als anderen zo tegen jou doen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mmmm, ik ben altijd bang voor dit soort personen. Voel ik me klein en onzeker. Maar eigenlijk, ben jij dat. Wat een eye-opener voor mij. Zal ik dan voortaan eens wat harder mijn best doen als ik weer eens een bitch tegenkom. Kijken wat er achter de muur zit.

Veel sterkte voor jou, het besef is al een mooie stap!
Vraag jezelf bij ieder "bitch moment" eens af hoe jij je zou voelen als iemand zo tegen jou doet.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Zijn er mensen bij wie je wel je muur laat zakken TO?
ben je altijd kil en arrogant tegen mensen of alleen in sommige situaties of bij sommige personen?

ik heb juist het tegenovergestelde. Ik heb het hard op mn tong en ben soms te open tegen mensen. achteraf voel ik me dan weer onzeker omdat ik meer heb gezegd dan ik zou willen.

ook kan ik daardoor mn stemming nooit 'verbergen'.

ik doe hoe ik me voel, dat vind ik bij sommige personen niet prettig. (ben niet altijd extravert tegen mensen hoor, klap ook dikwijls dicht bij bepaalde personen maar goed)

ik probeer juist (niet tegen iedereen natuurlijk, alleen sommige mensen waar ik me niet prettig bij voel of waar ik niks mee heb enz.) soms wat 'arroganter' en harder te zijn zeg maar.

ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik wil met deze reactie maar goed ik ben dus het tegenovergestelde.

issut handig als ik wat van mijn 'hart op de tong' overbreng, en jij wat van jouw 'masker' ??

(want dat is het denk ik, volgens mij ben jij niet echt zo maar is het meer een soort van masker die bij jou een beetje te dik geworden is..)

nou ja goed dat je het herkent bij jezelf en hoop toch dat je er wat aan hebt.
quote:Tickel schreef op 09 oktober 2011 @ 20:14:

Vraag jezelf bij ieder "bitch moment" eens af hoe jij je zou voelen als iemand zo tegen jou doet.Dat doe ik nu ook, maar vaak achteraf. Voel me er dan ook goed kut over, want ik besef goed dat ik soms mensen een rotdag en een hoop onzekerheid bezorg. Maar op het moment zelf is het een bijna soort ononderdrukbare impuls. Ik moet er denk ik gewoon heel bewust mee bezig zijn. Een soort mantra bedenken: "ik ga aardig doen tegen mensen"
pak dezelfde discipline en energie die je stopt in het bitch zijn en geef jezelf de huiswerk opdracht om elke dag 3x socialer te zijn dan je je voelt.

En kijk eens hoe dat werkt.

Of heb je ook moeite met herkennen wat sociaal prettig is voor andere mensen?
..popcorn?
Heb eens gelezen over het bouwen van een muur dat het niet alleen is om mensen tegen te houden, ook om te kijken wie de moeite neemt om er over heen te klimmen..

Misschien is het een idee om es wat vaker niets te zeggen als je bitchy wilt zijn en als je het in gedachten doet, het positief te maken, zal niet makkelijk zijn. Misschien toch hulp...zoeken
quote:hekje schreef op 09 oktober 2011 @ 20:15:

Zijn er mensen bij wie je wel je muur laat zakken TO?Het is wel zo dat ik het bij mensen met wie ik samen zal moeten werken, en dus niet tegen me in het harnas kan jagen, vaak wel in kan houden. En na een tijdje zakt het gevoel. Maar het duurt lang voordat ik mensen "vertrouw". En echt open wordt ik eigenlijk nooit.
quote:nola schreef op 09 oktober 2011 @ 20:24:

Of heb je ook moeite met herkennen wat sociaal prettig is voor andere mensen?Ik vindt het wel lastig, ben sociaal niet heel handig. Maar ik weet natuurlijk ook best wanneer ik mensen pijn doe, daar is het geen excuus voor.
quote:murmeltier schreef op 09 oktober 2011 @ 20:22:

[...]

Dat doe ik nu ook, maar vaak achteraf. Voel me er dan ook goed kut over, want ik besef goed dat ik soms mensen een rotdag en een hoop onzekerheid bezorg. Maar op het moment zelf is het een bijna soort ononderdrukbare impuls. Ik moet er denk ik gewoon heel bewust mee bezig zijn. Een soort mantra bedenken: "ik ga aardig doen tegen mensen" Probeer dan een paar seconden voor je je mond opentrekt dit af te vragen.
quote:Tickel schreef op 09 oktober 2011 @ 20:29:

[...]

Probeer dan een paar seconden voor je je mond opentrekt dit af te vragen.

Ik ga het proberen.

Het arrogant doen is trouwens vaak niet eens met woorden, maar bijvoorbeeld een arrogante blik als iemand me probeert te benaderen in de kroeg.
Ik zou als eerste achter het 'waarom' willen komen,

waarom voel jij je beter, als een ander zich door jou gedrag slechter voelt.

Ik mijd mensen zoals jij als de pest.

Ik hou van vriendelijke mensen.
Wat mij zou helpen is dat als je beseft dat je wel heel bitcherig geweest je daar nog even op terug komt. Een soort van sorry, ik ben een bitch en ik weet het.
quote:murmeltier schreef op 09 oktober 2011 @ 20:31:

[...]

Ik ga het proberen.

Het arrogant doen is trouwens vaak niet eens met woorden, maar bijvoorbeeld een arrogante blik als iemand me probeert te benaderen in de kroeg.Benaderen is toch niets engs aan? Niet iedereen in een kroeg wil gelijk iemand bespringen hoor
quote:murmeltier schreef op 09 oktober 2011 @ 20:25:

[...]

Het is wel zo dat ik het bij mensen met wie ik samen zal moeten werken, en dus niet tegen me in het harnas kan jagen, vaak wel in kan houden. En na een tijdje zakt het gevoel. Maar het duurt lang voordat ik mensen "vertrouw". En echt open wordt ik eigenlijk nooit.Zo, dat klinkt best berekenend. Dus als je ermee wegkomt en je kunt het je permitteren, dan doe je onaardiger tegen mensen?
quote:galadriel schreef op 09 oktober 2011 @ 20:34:

Ik zou als eerste achter het 'waarom' willen komen,

waarom voel jij je beter, als een ander zich door jou gedrag slechter voelt.

Ik mijd mensen zoals jij als de pest.

Ik hou van vriendelijke mensen.Hm, het is niet zo zeer dat ik me goed voel, doordat een ander zich slecht voelt. Misschien is het wel het resultaat als ik iemand een arrogante blik toe werp, maar daar voel ik me ook niet goed over. Ik wou dat het/ik anders was. Probeer het ook op te lossen, maar het is allemaal niet zo rationeel.
quote:hekje schreef op 09 oktober 2011 @ 20:37:

[...]

Zo, dat klinkt best berekenend. Dus als je ermee wegkomt en je kunt het je permitteren, dan doe je onaardiger tegen mensen?Besef dat het zo over komt. Is ten dele misschien ook zo, onbewust. Maar collega's zijn ook relatief veilig, tonen niet heel veel interesse. Het is meer in vrije tijd dat het soms fout gaat.
quote:supersas09 schreef op 09 oktober 2011 @ 20:35:

Wat mij zou helpen is dat als je beseft dat je wel heel bitcherig geweest je daar nog even op terug komt. Een soort van sorry, ik ben een bitch en ik weet het.De laatste tijd probeer ik dat soms ook. Maar vaak staan mensen daar niet erg voor open. En dat is natuurlijk heel terecht...
Maar wat denk je dan op het moment dat je iemand een arrogante blik toewerpt? Of wat wil je ermee bereiken?
quote:murmeltier schreef op 09 oktober 2011 @ 20:40:

[...]

Hm, het is niet zo zeer dat ik me goed voel, doordat een ander zich slecht voelt. Misschien is het wel het resultaat als ik iemand een arrogante blik toe werp, maar daar voel ik me ook niet goed over. Ik wou dat het/ik anders was. Probeer het ook op te lossen, maar het is allemaal niet zo rationeel.

Maar dat schrijf je wel in je OP:

Het lijkt wel of ik het nodig heb om anderen naar beneden te halen om mezelf goed te voelen.

Waarom is dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven