Bruine bonensoep

09-10-2011 17:20 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thee zat me op een ander topic helemaal lekker te maken met haar bruine bonensoep die op haar fornuis staat te pruttelen.

Nu heb ik zelf nog nooit bruine bonensoep gemaakt maar dat wil ik wel graag leren want ik vind het heerlijk (zoals bijna alles )

Dus hoe maken jullie je bruine bonensoep en wat gaat er allemaal in?
Basisrecept:

http://www.omawapsie.nl/recepten/bruinebonensoep4.html

Pittige variant:

http://www.omawapsie.nl/recepten/bruine ... ttig5.html
ik doe in een grote soeppan:2 verse worst1kg. krabbetjes (varkensribbetjes)1 kg. speklappen

dat breng ik aan de kook en laat een uur ptuttelen.

een nacht laten staan.

volgende dag giet je het af, het afgegoten sap(?) breng je weer aan de kook en voegt toe:

1 pak br.bonensoep van honig1 pot witte bonen1 blik bruine bonen (allebei afgegoten en gespoeld)1 zak boerensoepgroente

terwijl je dit aan de kook brengt en laat pruttelen zoek je de krabbetjes af. (vlees erafhalen en in stukjes scheuren, vet en harde dingen weggooien.)

snij je de worst in plakjes.

snij je de speklapjes in stukken, zwoerd haal ik er altijd af.

snij je nog

2 rookworsten in plakjes.

alle vlees erbij ingooien en warm laten worden.

opdienen met roggebrood!
god! nou heb ik hongerrrr!!!
ieeewww, sorry maar dat klinkt echt rete smerig! haha sorry misschien smaakt het heerlijk maar als je het hebt over ribbetjes, spek en zwoerd brrrrrrr...
Ja en?
Vergeet niet om een half kruidenblok boemboe bali toe te voegen, een ui en wat knoflook teentjes mee fruiten, een scheutje ketjap manis en een klein blikje tomatenpuree. Op smaak maken met bouillonblokjes.

Ik gebruik altijd 2 blikken bruine bonen, het ene blik met de staatmixer helemaal fijn maken en het andere blik er zo bij doen.

Verder gewoon op je gevoel afgaan.
Recept die ik van mijn Surinaamse tante heb gehad:

Ingrediënten

- grote blik bruine bonen (bijv. merk Coroos)

- in stukjes gesneden zoutvlees (gepekeld rundvlees, te vinden in de toko) of rookworst of knakworstjes.

- bouillonblokje (Maggi) of bouillonpasta (Dr. Vogel vlgs mij)

- 2 teentjes knoflook (geperst of fijn gesneden)

- 2-4 sjalotjes (gesneden, zo fijn als je wilt)

- grote tomaat in blokjes

- zakje soepgroenten (als je van groenten houdt: 2 zakjes)

- 2 laurierblaadjes

- Heinz tomatenketchup

- hele gele/ madame jeanette of chili-peper

Bereidingswijze

1. Kook de zoutvlees uit. Het gaat erom dat het gaar wordt en dat je een groot deel van het zout eruit kookt. Vervolgens snijd je het in kleine stukjes.

Als je rookworst/knakworst gebruikt: snijd dat in stukken.

2. Neem een soeppan en gooi daar de inhoud van het blik bruine bonen in. Vul het blik voor de helft met water als je dikke (winterse) soep wilt, of 1-anderhalve blik voor meer vloeibare soep en gooi dat bij de bruine bonen. Verwarm.

3. Bak in een koekenpan de sjalotjes en de soepgroenten aan. Voeg de knoflook toe en bak nog even door.

4. voeg de soepgroente-mix, de tomaat, laurier en de peper toe aan de kokende bruine bonen.

Als je mme Jeanette gebruikt, laat hem dan heel. De soep krijgt een pittige aroma zonder daadwerkelijk pittig te zijn (ik geloofde het ook nooit, maar het is echt waar). Chilipepers zijn minder scherp, dus als je van een beetje pit houdt, kun je die in kleine stukjes snijden en door de soep doen. De pitjes mag je eruit laten, want de pittigheid zit in de zaadlijsten, de zaadjes smaken nergens naar.

5. Voeg naar smaak tomatenketchup toe (begin met een eetlepel en proef of er nog meer bij mag).

6. Ten slotte doe je er bouillionblokjes/-pasta bij.

Ik doe dit altijd op het laatst, omdat de zoutvlees/rook-/knakworst tijdens het koken al aardig wat zout afgeeft. Ik proef altijd eerst even voordat ik er bouillon bij doe, anders wordt het al gauw te zout.

7. Vis de laurierblad en mme Jeannette uit de soep.

De soep is zowel lekker met rijst als brood. Of gewoon zo.

Ik proef regelmatig tussendoor.

Als je erg veel van groenten houdt, kun je er ook van alles en nog wat ij doen, zoals prei en wortel. Er moet dan misschien wat meer ketchup bij.

Njang switi!
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Voor de mensen onder ons die niet gewend zijn aan behoorlijk pittig eten zou ik de madame janette weglaten.

Dit is nl. één van de heetste pepers die er bestaat. Hij geeft overigens wel een heel lekkere smaak. Maar als hij kapot kookt is de soep voor de meeste mensen te pittig.
Bruine bonen uit een pot zou ik zeker niet doen, dan lijkt de smaak erg veel op de soep die je ook in blik kunt kopen.

Ik laat de bonen altijd een avond van tevoren weken en dan kook ik ze de volgende dag. Het recept lijkt veel op het recept van de site van Omawapsie, alleen voeg ik ook nog wat stukken winterwortel en uien toe.

Als vlees neem ik worst (verse worst en rookworst), spek en varkensvlees. Dat kunnen hamlappen of schouderkarbonades zijn.
quote:janneke44 schreef op 09 oktober 2011 @ 18:32:

Voor de mensen onder ons die niet gewend zijn aan behoorlijk pittig eten zou ik de madame janette weglaten.

Dit is nl. één van de heetste pepers die er bestaat. Hij geeft overigens wel een heel lekkere smaak. Maar als hij kapot kookt is de soep voor de meeste mensen te pittig.

Hij kookt niet kapot, tenzij je hem kapot máákt. Zolang hij gewoon bovenop blijft drijven, is er helemaal niets aan het handje.

Een hap Jeanette trek ik persoonlijk ook niet (dan sta ik een half uur in brand), dus ik zou dit niet opschrijven als het niet waar was.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
@Purty, ik doe hem ook altijd in de pindasoep en heb hem wel eens kapot gehad, vandaar.
Dank je dames ik ga jullie recepten even opslaan..

Ik krijg er helemaal zin in..

Ik heb trouwens al dagen trek in allerlei winterkost.

Snert,hachee,boerenkool..
Suup

Op mijn recept moet je nog even wachten, ben er nog mee bezig.

Hij is wel anders dan de voorgaande recepten.

Ik kom er nog op terug.
quote:wittegeit schreef op 09 oktober 2011 @ 18:42:

Bruine bonen uit een pot zou ik zeker niet doen, dan lijkt de smaak erg veel op de soep die je ook in blik kunt kopen.

Ik laat de bonen altijd een avond van tevoren weken en dan kook ik ze de volgende dag. Het recept lijkt veel op het recept van de site van Omawapsie, alleen voeg ik ook nog wat stukken winterwortel en uien toe.

Als vlees neem ik worst (verse worst en rookworst), spek en varkensvlees. Dat kunnen hamlappen of schouderkarbonades zijn.Haha, snert maak ik altijd met gedroogde spliterwten. Op advies van de forumsoepqueen gebruik ik potten bruine bonen, zonder af te spoelen. Ik ga straks eerst proeven (heb nog wel e.e.a. te doen zoals o.a. knolraap schillen/snijden) en dan kom ik hier op terug met mijn ingredienten en volgorde van soep maken
Mijn succesrecept:

- 1 ui, gesnipperd

- 1 flinke winterpeen, geschild en in dunne plakjes

- wat champignons in plakjes

- 2 aardappeltjes in blokjes

- 1/2 gedroogd chilipepertje

- 1 blik bruine bonen

- 1 bouillonblokje rund

- 1 liter water

- 1 runderrookworst

- Alle groentes (behalve de bruine bonen) kort aanbraden in wat olijfolie

- liter water koken en samen met bouillonblokje bij de groentes

doen

- blik bonen laten uitlekken en de helft daarvan ongeveer pureren

- het mengesek van hele en gepureerde bonen toevoegen aan de rest

- zachtjes laten koken tot het tot gewenste dikte is ingekookt. Ongeveer 1,5 uur bij mij

- rookworst in plakjes toevoegen en nog even doorwarmen
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Oorspronkelijk gaat er vrij vet vlees in bruine bonen- en erwtensoep, als ik me niet vergis. Zelf gebruik ik of een paar hamlappen of als ik die niet heb schouder of ribkarbonades. Die gaan met bouillonblokjes in een pan water, avondje laten trekken (dat het net tegen de kook aan zit, niet dat het er op los buldert want dan moet je om de haverklap water toevoegen). En bij naar bed gaan uitzetten en koud wegzetten, hier is dat in de bijkeuken. De volgende de dag schep ik eventueel vet eraf. De gedroogde bruine bonen heb ik dan ook al de avond van te voren in de week gezet, vlees uit de pan halen, bonen koken in de bouillon samen met soepgroenten, een extra prei (fijngesneden en gewassen) en wat knoflook. Uurtje laten koken, je soep bindt dan mooi door het zetmeel in de bonen wat ik met bruine bonen uit pot of blik niet voor elkaar krijg. Vlees klein snijden en weer in de pan doen. Kruiden met nootmuskaat, bonenkruid, peper, zout en gemalen laurier (een blaadje mee laten trekken in de bouillon kan ook). De rookworst houd ik altijd apart, in stukjes in de soep vind ik hem niet zo lekker blijven.

Verhoudingen heb ik niet echt, ik kook nooit volgens recept. Ik gebruik een heel pak bruine bonen van 500 gram met een liter of 3,5 tot 4 water, 7 à 8 bouillonblokjes en 2 flinke of 3 kleinere hamlappen of karbonades met 400 gram soepgroenten, flinke prei en 2 of 3 uitgeperste knoflookteentjes. Kruiden naar smaak en dan tussendoor regelmatig proeven.
quote:thee schreef op 09 oktober 2011 @ 19:37:

Suup

Op mijn recept moet je nog even wachten, ben er nog mee bezig.

Hij is wel anders dan de voorgaande recepten.

Ik kom er nog op terug.Ik wacht vol spanning af..
het allerlekkerste is idd met gedroogde bonen maken.deze 1nacht laten voor weken.

smaakt ECHT zoveel beter dan blikzooi!!!
Zeg eeeh Thee,joehoe wil jij die lekkere soep soms helemaal voor jezelf alleen houden?
Die gedroogde bonen,zitten die en dezelfde soort pakjes als spliterwten?
ja zitten in doorschijnende zakjes.

ik koop ze meestal bij de Jumbo of C1000.soms heeft de Aldi en Lidl ze ook.

echt eens doen.tis zo,n groot verschil van smaak.eet al mn bonen uit gedroogde vorm.
quote:superstar_2 schreef op 10 oktober 2011 @ 16:07:

Zeg eeeh Thee,joehoe wil jij die lekkere soep soms helemaal voor jezelf alleen houden? Suup, het komt nog maar gaat even niet zo lekker hier. Zaterdagavond voor het laatst gegeten. Veel aan mijn hoofd. Morgen eerst naar Lief (die heb ik 16-09 door omstandigheden niet gezien). Denk dat ik er do/vr op terugkom.
quote:thee schreef op 10 oktober 2011 @ 23:52:

[...]

Suup, het komt nog maar gaat even niet zo lekker hier. Zaterdagavond voor het laatst gegeten. Veel aan mijn hoofd. Morgen eerst naar Lief (die heb ik 16-09 door omstandigheden niet gezien). Denk dat ik er do/vr op terugkom.

Doe maar rustig aan joh...

O,en thee?

Als er iets is wat ik voor je kan doen dan laat je het me weten toch?
quote:superstar_2 schreef op 11 oktober 2011 @ 12:22:

O,en thee?

Als er iets is wat ik voor je kan doen dan laat je het me weten toch?

Hai superstar! Door koorts van mijn kant deze week niet naar Lief, dus maar wat meer (nog meer, kan dat?) forummen .

De soep ging niet helemaal naar wens maar hieronder zal ik ook zeggen hoe ik het opgelost hebt.

Ben begonnen met:

1 varkensonderpoot

1 hamschijf van 900 gram

ribbetjes circa 600 gram

2 schoudercarbonade

1 grote winterwortel in 3 stukken

2 uien

half potje selderij

4 liter water

wat bouillon- en maggiblokjes

Dit alles aan de kook gebracht en zo'n 3,5/4 uur laten pruttelen.

Vlees en groentes eruit en toegevoegd:

3 grote geschilde aardappelen in kleine blokjes

bijna hele knolselderij in kleine blokjes (wat een takkenklus, dat snijden)

en weer 3 kwartier laten pruttelen.

Daarna erbij (intussen opgesplitst in 2 pannen):

2 zakjes soepgroente

1 grote prei in de lengte gehalveerd in smalle ringetjes

en dat 20 minuten laten pruttelen.

Ondertussen 3 (verse) rookworsten geweld en in blokjes gesneden (ik doe nooit plakjes want wil eigenlijk bij elke hap wel een stukje rookworst) en vlees van de botjes gehaald/fijn gesneden. Varkenspoot wegdoen, is meer voor de kracht van de bouillon.

Drie potten bruine bonen met vocht erdoor en vlees en worst er bij in gedaan.

Normaal bij snert pureer ik met (staaf)mixer na aardappels/knolselderij, had ik nu niet gedaan.

De soep was (te) gevuld en niet genoeg naar mijn smaak gebonden.

Als oplossing extra toegevoegd:

1 pot bruine bonen

2 potjes Struik krachtbouillon (haha, tegen m'n principes)

Struik moest je eigenlijk verdunnen 1 potje bouillon/3 x water. Heb 1,5 x water gedaan.

Toen was de verhouding soep/vulling beter maar nog te ongebonden. Wat gebonden met deels juspoeder (lekker pittig) en deels maizena met water.

Uiteindelijk een liter of 7 heerlijke soep!

En geen idee waarom dit minder binding gaf dan zoals anders bij snert wel het geval is. Misschien toch een keer proberen met gedroogde bruine bonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven