
OV chip in de bus, weg is mijn saldo!
dinsdag 11 oktober 2011 om 19:47
Afgelopen weekend stond er nog boven de 25 euro saldo op mijn ov chipkaart.
Ik maak niet veel gebruik van de bus, maar ik ben zaterdag met de bus naar een vriendin geweest (in dezelfde stad), en omdat het weer niet stabiel is en het zo waait, ook twee dagen naar mijn werk heen en weer.
Als ik naar en van mijn werk kom, heb ik een overstap op het station. Ik werk en woon in dezelfde plaats.
Vanmiddag stap en check ik uit op het station, geeft het apparaat de melding dat er zo'n -1 nog iets op mijn kaart staat.
Omdat ik het gevoel heb dat het niet helemaal goed gaat zo, en ik toch op het station ben, besluit ik naar de service en ticketbalie te gaan om opheldering te vragen.
De medewerkster zegt dat ze de laatste 10 transacties kan uitprinten, wat ze ook voor me doet.
Steeds bij een incheck wordt er 4 euro starttarief afgehouden, en dan staan daar nog wat kleine bedragen wat dan de ritprijs blijkt te zijn.
Maar, zegt de baliedame, u betaalt niet iedere keer die 4 euro, dat is het zgn. START tarief. De ritprijs is dan bv 95 cent, en dan wordt er 3.05 weer teruggezet op de kaart.
Op mijn vraag waar ik dat dan kan terugzien, omdat ik nu alleen maar zie staan start-af-rit-af-start-af-rit-af, kreeg ik als antwoord: Dat is niet te zien.
Dus ik redeneer dan als volgt, dan is het er volgens mij geen enkele keer meer bijgezet, want als ik de kosten van de laatste tien transacties bij elkaar optel, en dat van mijn saldo van het weekend aftrek, het ongeveer klopt dat mijn kaart nu meer dan leeg is.
Nee. Dat was absoluut niet zo, volgens haar zou ik al eerder minder saldo hebben gehad. Ze kon dit niet controleren.
Op mijn mededeling dat ik wel zeker wist wat het saldo was, en dat ik dit iedere keer met rasse schreden heb zien minderen, keek ze me meewarig aan: "Ja, maar daar kan ik weinig mee".
Ik zeg nu dat ik het niet begrijp waarom er bedragen af gaan en weer bij komen, en dat je in een overzicht daarvan alleen de bedragen ziet die er af gaan, en niet die bedragen die er weer bijkomen.
Haar geduld begon op te raken, ze ging rechtop, ietwat achterover zitten en zegt met luide stem: Ja, en dat heb ik nou al twee keer uitgelegd, maar als u het niet kan begrijpen heeft een derde keer ook geen zin.
Ik zag de mensen in de rijen links en rechts van me naar me opzij kijken.
Ik kookte, maar het lukte me beleefd te blijven, maar het liefst had ik haar bij haar kuif gepakt en over de balie getrokken.
"Wat kan ik nu verder doen om iemand te spreken te krijgen die het me wel bij kan brengen?"
Bellen met de busmaatschappij waarmee ik gereisd heb dus.
Dat ga ik dan morgen maar eens even doen.
Het komt er nu op neer dat ik voor 3 x met de bus binnen mijn woonplaats heen en weer zo'n 27 euro kwijt ben. Dat kan toch niet kloppen?
Ik heb dus voor het tweede deel van mijn rit naar huis een kaartje moeten kopen!
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Ik maak niet veel gebruik van de bus, maar ik ben zaterdag met de bus naar een vriendin geweest (in dezelfde stad), en omdat het weer niet stabiel is en het zo waait, ook twee dagen naar mijn werk heen en weer.
Als ik naar en van mijn werk kom, heb ik een overstap op het station. Ik werk en woon in dezelfde plaats.
Vanmiddag stap en check ik uit op het station, geeft het apparaat de melding dat er zo'n -1 nog iets op mijn kaart staat.
Omdat ik het gevoel heb dat het niet helemaal goed gaat zo, en ik toch op het station ben, besluit ik naar de service en ticketbalie te gaan om opheldering te vragen.
De medewerkster zegt dat ze de laatste 10 transacties kan uitprinten, wat ze ook voor me doet.
Steeds bij een incheck wordt er 4 euro starttarief afgehouden, en dan staan daar nog wat kleine bedragen wat dan de ritprijs blijkt te zijn.
Maar, zegt de baliedame, u betaalt niet iedere keer die 4 euro, dat is het zgn. START tarief. De ritprijs is dan bv 95 cent, en dan wordt er 3.05 weer teruggezet op de kaart.
Op mijn vraag waar ik dat dan kan terugzien, omdat ik nu alleen maar zie staan start-af-rit-af-start-af-rit-af, kreeg ik als antwoord: Dat is niet te zien.
Dus ik redeneer dan als volgt, dan is het er volgens mij geen enkele keer meer bijgezet, want als ik de kosten van de laatste tien transacties bij elkaar optel, en dat van mijn saldo van het weekend aftrek, het ongeveer klopt dat mijn kaart nu meer dan leeg is.
Nee. Dat was absoluut niet zo, volgens haar zou ik al eerder minder saldo hebben gehad. Ze kon dit niet controleren.
Op mijn mededeling dat ik wel zeker wist wat het saldo was, en dat ik dit iedere keer met rasse schreden heb zien minderen, keek ze me meewarig aan: "Ja, maar daar kan ik weinig mee".
Ik zeg nu dat ik het niet begrijp waarom er bedragen af gaan en weer bij komen, en dat je in een overzicht daarvan alleen de bedragen ziet die er af gaan, en niet die bedragen die er weer bijkomen.
Haar geduld begon op te raken, ze ging rechtop, ietwat achterover zitten en zegt met luide stem: Ja, en dat heb ik nou al twee keer uitgelegd, maar als u het niet kan begrijpen heeft een derde keer ook geen zin.
Ik zag de mensen in de rijen links en rechts van me naar me opzij kijken.
Ik kookte, maar het lukte me beleefd te blijven, maar het liefst had ik haar bij haar kuif gepakt en over de balie getrokken.
"Wat kan ik nu verder doen om iemand te spreken te krijgen die het me wel bij kan brengen?"
Bellen met de busmaatschappij waarmee ik gereisd heb dus.
Dat ga ik dan morgen maar eens even doen.
Het komt er nu op neer dat ik voor 3 x met de bus binnen mijn woonplaats heen en weer zo'n 27 euro kwijt ben. Dat kan toch niet kloppen?
Ik heb dus voor het tweede deel van mijn rit naar huis een kaartje moeten kopen!
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
dinsdag 11 oktober 2011 om 19:57
dinsdag 11 oktober 2011 om 20:01
dinsdag 11 oktober 2011 om 20:03
dinsdag 11 oktober 2011 om 20:06
dinsdag 11 oktober 2011 om 20:06
quote:zwitsal_nijntje schreef op 11 oktober 2011 @ 20:00:
Oh bah ik zie er nu al tegen op om over een paar weken verplicht met de OV chip te moeten. Wat een gedoe zeg, zie het zo vaak fout gaan.
Hoop voor je dat je het terug krijgt!
Wel nee
Zorgen dat je voldoende saldo hebt (automatisch opladen event.) en altijd in- en uitchecken.
Ik vind het een prima systeem, al vliegt het geld er wel vanaf
Oh bah ik zie er nu al tegen op om over een paar weken verplicht met de OV chip te moeten. Wat een gedoe zeg, zie het zo vaak fout gaan.
Hoop voor je dat je het terug krijgt!
Wel nee
Zorgen dat je voldoende saldo hebt (automatisch opladen event.) en altijd in- en uitchecken.
Ik vind het een prima systeem, al vliegt het geld er wel vanaf
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 11 oktober 2011 om 20:07
quote:Perel schreef op 11 oktober 2011 @ 20:06:
Jeetje, weet je wat me ook al eens is gevraagd door een verwarmingsketel monteur toen ik de klacht had dat er geen warm water was?
Draait u de kraan wel ver genoeg open??
Ik let juist heel erg op dat uitchecken, zit echt met mijn kaartje in mijn hand de rit uit.
Ik geloof je hoor, maar het zo DE verklaring kunnen zijn.
Ik ga bijna elke dag met de ov (bus en tram) en het valt me op dat heel veel mensen nog niet of nauwelijks weten hoe ze de kaart moeten gebruiken
Jeetje, weet je wat me ook al eens is gevraagd door een verwarmingsketel monteur toen ik de klacht had dat er geen warm water was?
Draait u de kraan wel ver genoeg open??
Ik let juist heel erg op dat uitchecken, zit echt met mijn kaartje in mijn hand de rit uit.
Ik geloof je hoor, maar het zo DE verklaring kunnen zijn.
Ik ga bijna elke dag met de ov (bus en tram) en het valt me op dat heel veel mensen nog niet of nauwelijks weten hoe ze de kaart moeten gebruiken
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 11 oktober 2011 om 20:08
Tis een k*tsysteem, idd! Feit al dat er 2 handelingen nodig zijn, en bij overstap dus 4, dat was niet met strippenkaart. Laatst bus vanaf vliegveld, ging het systeem in de bus vlak voor het eind vd rit "down" en konden we niet uitchecken: weg 4 euro.. Het kantoor kon ons ook niet helpen, behalve met een briefje hoe je die 4 euro kan terugvragen (via en website). Geen bevestiging dat het aan die bus lag of niks.
Evengoed wordt het niet eens geloofd, in elk geval een hoop moeite waar je moet zijn en hoe en dan nog maar zien of je het terugkrijgt. Ik heb trouwens een anonieme kaart. En als je vergeet uit te checken is het voordeel voor de vervoerder. Ik vind het 3x niks, maar je moet, nu die strippenkaart verdwijnt.
Evengoed wordt het niet eens geloofd, in elk geval een hoop moeite waar je moet zijn en hoe en dan nog maar zien of je het terugkrijgt. Ik heb trouwens een anonieme kaart. En als je vergeet uit te checken is het voordeel voor de vervoerder. Ik vind het 3x niks, maar je moet, nu die strippenkaart verdwijnt.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
dinsdag 11 oktober 2011 om 20:09
Het is een anonieme chip, maar ik neem aan datie wel geregistreerd is onder een nummer. Dat in elk geval is na te gaan dat er alleen bedragen af zijn gegaan en niet erbij.
Maar dat is toch van de zotte? Dat er starttarief wordt afgeschreven, dit wordt verrekend met de werkelijke ritprijs maar dat je dat niet teruggeboekt ziet worden.
Maar dat is toch van de zotte? Dat er starttarief wordt afgeschreven, dit wordt verrekend met de werkelijke ritprijs maar dat je dat niet teruggeboekt ziet worden.
dinsdag 11 oktober 2011 om 20:12