Stress beperken

12-10-2011 11:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Ik merk dat ik de laatste tijd weer meer stress heb, met name van werk, maar soms ook privé.

Ook ben ik bekend met PCOS en kan langdurige stress (vroeger ook veel meegemaakt) hierop een negatieve invloed hebben en zelfs de veroorzaker zijn zo heb ik gelezen.

Ik ben een tijdje bij een psychologe geweest, het was fijn om daar mijn verhaal te kunnen doen en zij kwam tot de conclusie dat ik vroeger idd veel had meegemaakt en niet altijd een veilige thuisomgeving heb gehad. Alleen geeft zij mij niet heel veel praktische tips en adviezen om bijv. meer te ontstressen.

Het loopt daar ook op zn end en ik kan er niet zo heel veel meer mee.

Daarom vroeg ik me af hoe doen jullie dat?

Hoe verminder je of voorkom je zoveel mogelijk stress of wat doe je om te ontspannen/ontstressen?

Ook kamp ik door de PCOS met chronische vermoeidheid.

Ik vind het soms lastig hoe ik hiermee om moet gaan. Ik wil zoveel doen qua geest maar wordt regelmatig door de beperkingen van mijn lichaam afgeremd.

Kortom ik voel me niet echt in balans en ik wil graag alles eraan doen om me beter in balans te voelen.

Ik sport wel regelmatig, maar ook dat moet ik goed inplannen in verband met de vermoeidheid. Soms ben ik na een dag werken helemaal op.

Is dit herkenbaar voor anderen en hoe gaan jullie ermee om?

Tips & ervaringen zijn van harte welkom.

Alvast dank voor het lezen van dit bericht.
helaas ken ik PCOS niet, maar ik neem aan dat je lichaam aangeeft dat je niet meer kan hebben dus ik zou daar zeker naar luisteren.

Ook ik heb regelmatig stress en neem echt de tijd voor mezelf. Ga ook naar een psycholoog die zegt dat hij niet veel meer voor me kan doen, dus ik probeer mijn gedachte te verzetten door regelmatig naar de sauna te gaan of desnoods op de bank met groot kop thee en tijdschrift/boek en te luieren. Gewoon lekker mijn lichaam de rust geven die het verdiend.
Ken je het boek "De pijn de baas"? Zo niet: kopen, lezen en als je persoonlijke bijbel gaan behandelen.

Ondank dat "pijn" in de titel van dat boek staat en jij het niet over pijnklachten hebt, denk ik dat je er toch heel veel aan kunt hebben. Het handelt namelijk vooral om lichamelijke beperkingen en hoe je daar mee om kunt gaan, hoe je je energie en goede momenten beter kunt doseren.

Het boek is volgens mij niet meer in de boekhandel verkrijgbaar, maar er is een levendige handel in tweedehands exemplaren. Op bijv. bol.com kun je het wel vinden.
hoi vlinder

ik probeer steeds meer te luisteren naar mijn lichaam maar ik voel me er ook soms schuldig over dat ik dan die rust nodig heb of dat ik bepaalde dingen niet kan doen omdat het teveel is.

Daardoor ben ik soms in strijd met mezelf.

Ik accepteer dus eigenlijk mijn beperkingen niet denk ik. De vraag is eigenlijk ook hoe doe ik dat. Hoe geef ik dat een plekje.

Veronicas

dank je wel voor de tip! ik begrijp wat je bedoelt. ik zal het eens opzoeken op bol.com
Is het van Frits Winter dat boek?
Sinds ik 10 jaar geleden overspannen ben geweest, leer ik heel goed naar mijn lijf te luisteren.

Als ik ook maar iets merk dat het werk teveel wordt, trek ik aan de rem.

Ga meer sporten, meer de frisse lucht in.

Door het overspannen zijn heb ik veel geleerd destijds, want ik kan nu NEE zeggen! Dat is belangrijk, ook om jouw grenzen te bepalen én bewaken, dat doet iemand anders niet voor je!
quote:pureetje007 schreef op 12 oktober 2011 @ 11:41:

Is het van Frits Winter dat boek?

Yep, dat is 'm.

Ik heb dat boek in de revalidatiekliniek doorgewerkt, op aanraden van therapeuten daar. 'n Heel goed boek voor iedereen die door lichamelijke oorzaken moeite heeft met doseren van energie en omgaan met beperkingen. Goed leesbaar, herkenbaar en praktisch.
Ik snap dat nooit zo goed dat mensen zich schuldig voelen. Je lichaam heeft rust nodig, klaar. Je kan nog zoveel dingen doen, dus daar kan je van genieten en geniet dus ook van je rust.

Jij alleen kan het een plekje geven en hoe je dat moet doen weet niemand. Je kan er 1000x over praten, maar je zal het zelf moeten doen. Schreeuw, gil, jank, wordt boos maar denk daarna aan de positieve dingen in het leven en ga weer over op de orde van de dag.

Succes
@namma

op het werk heb ik het ook uitgelegd wat ik heb, in het begin was er wel begrip voor, maar als het erop aankomt, wordt er niet echt met begrip mee omgegaan van hogerhand. Wanneer ik mijn grenzen aangeef dan wordt er geregeld geprobeerd om toch er overheen te gaan. Bijv. meer werk toeschuiven dan wat was afgesproken. (Ik doe mijn werk trouwens verder wel met plezier) Heel vervelend dus.
Ik heb helaas geen tips, want heb hetzelfde probleem. Ik lees dan ook aandachtig mee.
Je kunt stress beperken door in het hier en nu te blijven.

Problemen (en stress) is niets anderrs dan ervaringen uit het verleden, projecteren op de toekomst.
Massage? In bad? NLP?
EFT

Emotie uitspreken of anders uiten.

Lief voor jezelf zijn.

Nee zeggen.
Bedankt allemaal voor de reacties.

@loeky, heb je ook PCOS of last van stress of chronische vermoeidheid?

@septembergirl, NLP heb ik weleens een cursus in gedaan en probeer ik regelmatig voor mezelf toe te passen. Soms lukt dat, soms minder.

@houvanjezelf

wat is EFT precies?

Nee zeggen heb ik normaliter geen moeite mee, maar ik merk wel dat ik op het werk doordat er geregeld geen begrip wordt getoond door mijn leidinggevende en hij lijnrecht tegenover mij gaat staan, er een soort muur ontstaat, ik me achteraf schuldig voel als ik wel nee moet zeggen. Er wordt in die zin ook gemanipuleerd op het werk. Ik weet dat ik me daar niets van moet aantrekken maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan.

Hierdoor raak ik achteraf/thuis weleens gefrustreerd of overstuur.

Door de hormonale veranderingen bij PCOS heb ik het idee dat soms alles harder binnenkomt. Dat ik geregeld overgevoelig ben.

Ik heb weleens persoonlijkheids en communicatietesten gedaan en daar was ook uitgekomen dat ik vaak in strijd zit met gevoel en ratio. Ik heb een harde buitenkant, zelf aangeleerd maar een gevoelige binnenkant.
Emotional Freedom Technique.
Ik ben ook wel een stressert en heb veel baat bij yoga. Kan ik echt aanraden! Na een uurtje yoga voelt voor mij alles veel lichter en rijd ik met een gelukzalige glimlach terug naar huis
@pureetje007: nee ik heb geen PCOS, maar wel een andere (chronische) ziekte, waarbij stress een duidelijke negatieve uitwerking heeft. Het is dus zaak dat ik stress zoveel mogelijk beperk en vermijd, maar ben van nature nogal een controlfreak en dat is geen handige combinatie

Ontstressen is dus erg wenselijk, maar weet alleen niet goed hoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven