Hoe gaat het?

12-10-2011 13:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk fijn als iemand dat oprecht wil weten. Maar ik merk dat het veel de Amerikaanse manier op gaat. Dat het dus meer een verlengstuk is om de begroeting langer te doen laten klinken, en niet omdat men het werkelijk wil weten. Nu is het natuurlijk al lang zo dat het vaak uit beleefheid is, en er weinig anders verwacht word dan een 'goed' of iets anders kort en positiefs.

Maar ik heb een paar gevallen dat het toch wel erg...erg wordt. Ik ken bijv. iemand die ook zegt 'hoi, hoe is het? of 'hey, what's up' vroeg 'ie ook een keer, maar dan loopt ie gewoon door, zonder het antwoord af te wachten! Ik vind het wel grappig eigenlijk maar wel een beetje maf.

Ik weet ook iemand die het stán-daard vraagt na de hoi. Nu had ik naar haar teruggemaild hoe het ging, en in een reactie vraagt ze doodleuk weer: 'hey, hoe gaat het'

Nog meer voorbeelden, meningen?
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Heb er zelf geen moeite mee, vind iets meer dan alleen marr hoi wel leuk eigenlijk, maar je hebt gelijk dat mensen vaak niet anders "verwachten" dan het antwoord goed. Als je eens iets anders antwoordt wordt er (meestal) niet op doorgevraagd.
die ik wilde bestaat al...
De meestgebruikte leugen is het antwoord op die vraag: goed (of prima). Maar de leugen zit hem eigenlijk al in de vraag, want bijna niemand wil horen hoe het echt gaat.
Amerikaanse manier? Nou hier (randstad) hoor ik vaak "hoe is het?" van andere types. En daarna "tsss arrogante hoer!"

Ik reageer niet op een "hoe is het?" van mensen die ik niet ken. Ook niet op "hey pssst meisje"
Ik kon het zo snel niet vinden maar ik vind dat stukje van Theo Maassen ook grappig. Dat een vriend van 'm dat al voorbijfietsend vraagt, en dat ie er dan hijgend achteraan rennend een heel verhaal af steekt dat het eigenlijk niet zo goed met 'm gaat :-D
Mooi verwoord justme, en heel waar.

Ik ben eigenlijk nooit voor arrogante hoer uitgemaakt. Als iemand hey of hoe gaat het zegt terwijl ik voorbij fiets zeg ik wel hey of goed terug. Als ik voorbij zou lopen ligt het aan de situatie, in het donker zou ik denk ik niet reageren, ligt er ook aan hoe ver iemand weg staat en wat voor type het is (oftewel of ik vrees dat een engerd achter me aan gaat lopen ofzo)

Tegelijkertijd vind ik het ook wel jammer als beleefheid in het openbaar wordt genegeerd vanwege angst
quote:-nora- schreef op 12 oktober 2011 @ 13:24:

Ik kon het zo snel niet vinden maar ik vind dat stukje van Theo Maassen ook grappig. Dat een vriend van 'm dat al voorbijfietsend vraagt, en dat ie er dan hijgend achteraan rennend een heel verhaal af steekt dat het eigenlijk niet zo goed met 'm gaat :-D

Luie draak! Het is de eerste hit op google!

Ik weet niet wie die zure pruim is na Matthijs, maar na 27 sec begint het stukje!

http://humortv.vara.nl/pa.342086.hoe-gaat-het.html
Eens justme!

Mensen vragen het zonder echte interesse, dus het antwoord is altijd dat het goed gaat. Aangezien je weet dat 't de ander toch niet interesseert..
Ja ik denk toch dat ''hoe is het'' gewoon een begroeting is.

Net zoals: ''een fijne avond nog'' (wat het meisje bij het tankstation zegt). Het is gewoon beleefd, netjes, that's all.
Ik denk dat die persoon dan wel geïnteresseerd is in hoe het gaat, maar op een oppervlakkige manier.

Of je nog reizen maakt, of je carrière hebt gemaakt enz, Dus niet de bedoeling dat je ter plaatse onmiddellijk je hart uitstort over wat je van binnen diep heeft geraakt.
Ik vind het maar onzin altijd als mensen die zin superserieus nemen en per se een levensverhaal willen kunnen ophangen bij iedereen die vraagt hoe het gaat en anders beledigd zijn.

En als ze dat per se toch willen, vind ik dat ze zelf maar gewoon 'mwah, het gaat.' Of 'nee niet zo.' moeten zeggen. Niemand is verplicht om 'goed' te zeggen.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 oktober 2011 @ 13:29:

[...]

Ik weet niet wie die zure pruim is na Matthijs, maar na 27 sec begint het stukje!

http://humortv.vara.nl/pa.342086.hoe-gaat-het.html

Ah tnx! Ik denk dat ze het sarcastisch bedoelt (toch?).

Ik vraag het zelf overigens aan vrienden en familie bijna altijd uit oprechte interesse. Als het puur in de beleefdheidsriedel zou het me overigens ook niet uitmaken als iemand dan zegt dat het niet goed gaat.
Ik ben ook geneigd eerlijk antwoord te geven op de vraag. Iemand die aan mij vraagt hoe het gaat kan als antwoord krijgen dat ik een kutdag heb.

Anders moeten ze het niet vragen. Ik vraag het meestal niet. Of omdat ik het helemaal niet hoef te weten, of omdat ik in de loop van het gesprek vanzelf wel merk hoe het gaat.
--
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Als je vraagt "alles goed?" dan krijg je meestal een waarheidsgetrouw antwoord. Maar dan is het ook geen vreemde.
Ligt eraan wie het vraagt. Goede vrienden en familie geef ik eerlijk antwoord ook als het kut gaat. Bij die mensen ga ik ervan uit dat ze het oprecht vragen en ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in hoe het gaat. Bij zowel mijn familie als mijn vriends familie kijkt niemand raar op als het met iemand ff kut gaat en is iedereen troostend en begripvol.

Als het een vage kennis of oudcollega is die ik op straat tegen kom dan antwoord ik 'prima' of 'goed'. Dan is het een pure beleefdheidsvraag en zit iemand niet op mijn gezeik te wachten. En ookal zit diegene er wel op te wachten voel ik me daar niet prettig bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven