Entertainment alle pijlers

Jesus Camp

13-10-2011 00:36 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op Ned. 2, nog anderen hier die het zitten te kijken? Doodeng, als je het mij vraagt...
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Helemaal niks. Maar ik heb dan ook de humor van een aardappel dus het kan aan mij liggen.
@yellow, kan er persoonlijk niet veel meer van maken. Fijn dat jij er wel veel aan hebt.

@zanne, inderdaad, laat maar

@fanta, hoezo voelt het als een verlies?
quote:batwom schreef op 13 oktober 2011 @ 00:52:

[...]

Waarom nou weer "laat ook maar"? Dat vind ik altijd zo arrogant. Alsof JIJ wel beter weet dan de rest. Zeg dan gewoon eens echt wat je denkt.

Laat ook maar, omdat ik deze discussie al heel vaak heb gevoerd en al heel vaak heb gelezen dat christenen hypocriet zijn, dat alle oorlogen door religie komen, dat kinderen die opgevoed worden met geloof gehersenspoeld worden enzovoort. En ik heb al heel vaak gezegd hoe ik daarover denk.

Dus vandaar laat ook maar.
Ik wil zo graag geloven Zanne, maar ik kan het niet meer echt. Het voelt als vluchten, terwijl het voorheen mijn zingeving ook vormgaf. Ik zoek daarin nu nog naar andere manieren, maar het christelijk geloof, nee.
quote:_yellowlove_ schreef op 13 oktober 2011 @ 00:49:

[...]

Ik beschouw mezelf als een christen, maar zo ging dat niet bij ons vroeger. Maar ik moet ook zeggen dat mijn familie niet gelovig is, en ik zelf op zoektocht ging nadat ik erover gehoord had op de basisschool. Maardat was veel meer in een dialoogvorm gegoten, waarbij je zelf een mening had,en dingen kon bekritiseren of op verschillende manieren bekijken etc.

Dat is mooi Yellow. Die kans moet je ook gewoon krijgen.

Geloof is in mijn ogen iets dat je, in jezelf, moet vinden. Het moet je niet opgelegd worden.
quote:Zanne schreef op 13 oktober 2011 @ 00:54:

[...]

Laat ook maar, omdat ik deze discussie al heel vaak heb gevoerd en al heel vaak heb gelezen dat christenen hypocriet zijn, dat alle oorlogen door religie komen, dat kinderen die opgevoed worden met geloof gehersenspoeld worden enzovoort. En ik heb al heel vaak gezegd hoe ik daarover denk.

Dus vandaar laat ook maar.Ik snap wel wat je bedoelt overigens, maar volgens mij is dat sowieso een trend, als je ergens voor gaat of in gelooft (religie, vegetarier zijn etc) dan willen mensen die daar niet voor gaan of in geloven vaak graag je 'onderuit' halen. Dat is ook vervelend. Maar ik hoop altijd dat enige nuancering nog iets uithaalt
quote:batwom schreef op 13 oktober 2011 @ 00:55:

[...]

Dat is mooi Yellow. Die kans moet je ook gewoon krijgen.

Geloof is in mijn ogen iets dat je, in jezelf, moet vinden. Het moet je niet opgelegd worden.Het is natuurlijk wel zo dat het in essentie ergens ooit opgelegd is, anders dan ga je er niet naar op zoek, iemand moet je met een mooi verhaal erin weten te praten. Daarna heb je nog keuzes wat je ervan vindt
quote:_yellowlove_ schreef op 13 oktober 2011 @ 00:56:

[...]

Ik snap wel wat je bedoelt overigens, maar volgens mij is dat sowieso een trend, als je ergens voor gaat of in gelooft (religie, vegetarier zijn etc) dan willen mensen die daar niet voor gaan of in geloven vaak graag je 'onderuit' halen. Dat is ook vervelend. Maar ik hoop altijd dat enige nuancering nog iets uithaalt

Ja precies.

En op een gegeven moment heb je alles al gezegd en als je voor de zoveelste keer leest dat die kinderen gehersenspoeld worden weet ik niet meer wat ik moet zeggen.
quote:Zanne schreef op 13 oktober 2011 @ 00:57:

[...]

Ja precies.

En op een gegeven moment heb je alles al gezegd en als je voor de zoveelste keer leest dat die kinderen gehersenspoeld worden weet ik niet meer wat ik moet zeggen.Nou ja mensen vinden iets anders . Ik vind ook dat deze kinderen gehersenspoeld worden, ik noem dit geen zoektocht meer naar het geloof. Jij misschien wel, dat kan, maar dat betekent dan nog niet dat ik het ook vind natuurlijk.
quote:Zanne schreef op 13 oktober 2011 @ 00:54:

[...]

Dus vandaar laat ook maar.Jammer. Het zou mooi zijn als je, net als Yellow, zou willen vertellen wat het geloof voor jou "doet". Zonder te preken. Gewoon persoonlijk.
quote:_yellowlove_ schreef op 13 oktober 2011 @ 00:58:

[...]

Nou ja mensen vinden iets anders . Ik vind ook dat deze kinderen gehersenspoeld worden, ik noem dit geen zoektocht meer naar het geloof. Jij misschien wel, dat kan, maar dat betekent dan nog niet dat ik het ook vind natuurlijk.Ja klopt. Iedereen mag zijn mening hebben. Maar op een gegeven moment ben je ( ik) uitgediscussieerd. En niet alleen door dit topic, maar door vele daarvoor.
De religie, hoewel ik voor mezelf niet meer kan geloven, boeit en intrigeert me wel degelijk: het is ook een zeer rijke historische ontwikkeling die me helpt om de wereld zoals die nu is, te begrijpen.

Hekje:

Een verlies dus vanwege mijn rooms katholieke achtergrond; hoewel mijn ouders niet praktiserend katholiek waren (wel overige familie en ik heb rk-onderwijs gehad)

Het geloof in god en de hemel, dat we elkaar daar weerzien, was voor mij tot enkele jaren geleden een grote troost en houvast om iets van het leven te maken.

Nu moet ik die houvast elders vinden. In mezelf en in de gegeven wereld. Maar eerst was het makkelijker. Dus ik begrijp al die mensen die wel blijven geloven tot hun dood, en ergens benijd ik ze misschien.
quote:_yellowlove_ schreef op 13 oktober 2011 @ 00:56:

[...]

Ik snap wel wat je bedoelt overigens, maar volgens mij is dat sowieso een trend, als je ergens voor gaat of in gelooft (religie, vegetarier zijn etc) dan willen mensen die daar niet voor gaan of in geloven vaak graag je 'onderuit' halen. Dat is ook vervelend. Maar ik hoop altijd dat enige nuancering nog iets uithaalt

En 'omgekeerd' geldt dat ook, als niet-gelovige vleeseter denk je bijvoorbeeld ook vaak: laat maar.

Niet omdat anderen je onderuit willen halen, maar omdat je jezelf al iets te vaak hebt gehoord aan de discussietafel.
quote:Zanne schreef op 13 oktober 2011 @ 01:00:

[...]

Ja klopt. Iedereen mag zijn mening hebben. Maar op een gegeven moment ben je ( ik) uitgediscussieerd. En niet alleen door dit topic, maar door vele daarvoor.Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, als je steeds het gevoel hebt dat je in de verdediging moet. Ik snap alleen niet dat je dan toch even je neus moet laten zien om te zeggen dat je niks wilt zeggen. (zo ongeveer)
@Zanne; ik hoop dat je met bovenstaande misschien wel iets kunt want ik bedoel niets veroordelend naar JOUW manier van je religie beleven als ik het over mijn eigen kijk heb. En ik vind je verder vaak warm en prettig overkomen op het forum, als jouw warme persoonlijkheid (mede, volgens jou) tot stand kwam door je geloof, dan is dat juist een pluspunt.

Het is allemaal niet zo zwart/wit, juist in mijn ogen niet, ook al kan ik dan niet meer geloven.
quote:hekje schreef op 13 oktober 2011 @ 01:03:

[...]

En 'omgekeerd' geldt dat ook, als niet-gelovige vleeseter denk je bijvoorbeeld ook vaak: laat maar.

Niet omdat anderen je onderuit willen halen, maar omdat je jezelf al iets te vaak hebt gehoord aan de discussietafel.Nou, dat bedoel ik dus.
@fanta, snap het. Raar en lastig (lijkt me) dat je je veilige haven hebt verlaten en nu op een woelige zee vaart Maar wel zo mooi en spannend eigenlijk!
Fantassisma, fijn dat je zegt dat het niet persoonlijk is. Echt fijn.

En geloof kun je inderdaad niet opleggen, dat moet van binnenuit komen. Kan me wel voorstellend at jouw gedachtengang door de studie compleet overhoop is gehaald.

Het is gewoon rot dat je het als gemis ervaart terwijl je er altijd houvast aan hebt gehad.

En Batwom, dat had ik inderdaad ook niet moeten doen. Was alleen nieuwsgierig wat TO er dan doodeng aan vond.
Oke, Zanne, dat snap ik. Geen probleem verder wat mij betreft.
Het enge vond ik dus het -in mijn ogen- indoctrineren van weerloze kinderen. Niet zelf laten nadenken maar opleggen. Met enge geluiden (waar is dat gezoem goed voor?) en geschreeuw en al die kinderen aan het huilen maken en ze een geloof opleggen. Vraag ik me toch af wat de die-hard christen ervan zou vinden als zijn/haar kind op die manier 'geïntroduceerd' werd in, ik noem maar wat, het moslim geloof.
Dat vind ik ook het verschrikkelijke eraan Bruja. Niet het geloven op zich. Maar de manier waarop het opgedrongen wordt, op een vreselijke manier. Ik zie het als mishandeling.
Bruja, dat opleggen gebeurt op allerlei manieren, de ene misschien minder opvallend dan andere maar daarom niet per sé en altijd minder ingrijpend dan dit.

Ook in situaties die op het eerste gezicht niets met geloof te maken hebben. (uiteindelijk hebben zóveel dingen ermee te maken, maar da's een andere discussie)

Op tv worden natuurlijk ook alleen dingen uitgezonden die 'de moeite van het uitlichten waard zijn'. Als het allemaal mainstream is kijken er minder mensen: men zoekt altijd grensgevallen op en montage is een knap vak.
Fijn Batwom.

Bruja, ik kan me heel goed voorstellen dat jij (of andere niet-christenen) het als indoctrinatie ziet.en als herenspoeling.

Kan me wel voorstellen dat zo'n groepering al sekte wordt gezien. Ik denk dat die mening snel opkomt bij alles wat anders is. En dat gezoem snap ik ook niet.Alleen die ouders hebben het beste voor met hun kinderen.

Om antwoord te geven op jouw vraag: Ik denk niet dat een christen zijn kind wil opboeden met de normen volgens de islam, en een moslim niet met de normen en waardne van de Bijbel.

Het enige wat ik wil zeggen is dat elke ouder zijn kind opvoedt volgens zijn eiogen normen en waarden. Een moslim voedt zijn kind op volgens de normen en waaden van de Islam, een christen volgens de bijbel en een atheist volgens zijn normen en waarden. Het aparte vind ik alleen dat dat laatste dan nooit als indoctrinatie wordt gezien.

En nu ga ik slapen.

Trusten!
quote:fantastissima schreef op 13 oktober 2011 @ 01:27:

Bruja, dat opleggen gebeurt op allerlei manieren, de ene misschien minder opvallend dan andere maar daarom niet per sé en altijd minder ingrijpend dan dit.

Ook in situaties die (edit: op het eerste gezicht en soms ook echt) niets met geloof te maken hebben. .quote:Zanne schreef op 13 oktober 2011 @ 01:28:

....... Een moslim voedt zijn kind op volgens de normen en waaden van de Islam, een christen volgens de bijbel en een atheist volgens zijn normen en waarden. Het aparte vind ik alleen dat dat laatste dan nooit als indoctrinatie wordt gezien.
en welterusten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven