Hond moet afvallen

13-10-2011 09:52 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke hondenkenner kan mij misschien nog wat tips geven?

Ik heb een Jack Russel van 12 jaar. Hij heeft sinds een half jaar last van zijn voorpoot. Hij loopt moeilijk, vooral als hij een tijdje geslapen heeft of verre wandelingen heeft gemaakt. Van de dierenarts heb ik Rimadyl gekregen, omdat zij aangaf dat hij artrose heeft. De pijn is nu een stuk minder (als hij zijn pillen niet krijgt, dan loopt hij direct weer erg moeilijk).

De hond is zwaarder geworden nadat hij op zijn 8e gecastreerd is. Ik fiets heel regelmatig met hem, maar dit gaat steeds moeilijker, omdat hij na een klein stukje fietsen duidelijk nog meer pijn in zijn poot heeft.

Verder maken wij 4 wandelingen per dag, maar dit kan dus ook niet te ver meer i.v.m. pijn. Ook lekker rennen/stokken gooien is dus niet goed meer voor zijn poot.

Hij krijgt 's morgens een klein bakje brokjes en 's avonds sperziebonen/rijst en rauw vlees. Mijn jongste dochter laat nogal vaak eten uit de kinderstoel vallen (of ze gooit het naar hem, ze is 15 mnd. oud) wat hij snel opeet (hij is echt geobsedeerd door eten). Hij moet nu dus tijdens het eten in zijn mand blijven.....wat kan ik nog meer doen om hem wat af te laten vallen?

Artrose en overgewicht is geen goede combi en wil graag nog lang van hem genieten
Alleen 's ochtends zijn brokken, wat hij nodig heeft qua gewicht en dan 1/3 minder.

Je kan het ook verdelen in 2 keer.
Zijn er naast je dochter nog anderen die hem bijvoeden? Schoonmoeder? Buren? Eet hij dingen die hij op straat ziet (deed mijn hond namelijk, had hetzelfde probleem). Ik denk dat je niet meer kunt doen dan je nu doet. Gecastreerde honden komen sneller aan en door artrose en ouderdom kan hij minder bewegen. Een goede oude tijd geven?
Geen rijst, en bonen en rauw vlees! Alleen zijn brokken, alles wat hij extra krijgt maakt dik.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Je doet het al goed: minder voeren. Ik zou niet te intensief laten bewegen; een rustig stuk fietsen is beter voor zijn poot dan achter een bal of stok aanjagen waarbij hij korte draaien, snelle stops enzo maakt met grotere kans op blessure.

Zwemmen is ook erg goed, maar nu waarschijnlijk al iets te koud?

Hoeveel brokjes geef je 's ochtends en welk merk is dat? Je hebt voedzame en minder voedzame brokken. Een deel van het eten vervangen door sperziebonen is inderdaad een hele goede manier om honden af te laten vallen.

En verder ook oppassen met snacks en koekjes tussendoor; als je eens een handje snacks gebruikt hebt in training bijvoorbeeld, dan een handje minder voer geven zodat hij over de dag toch dezelfde hoeveelheid binnen krijgt.

Je kan ook zo'n brokjesbal kopen en daar zijn ontbijt in geven. Dat is een bal die hij rond moet rollen en dan schiet er af en toe een brokje uit. Ten eerste is hij dan langer bezig met eten en ten tweede moet hij moeite doen voor zijn eten.

Wat je ook nog zou kunnen geven zijn visolie, glucosamine en chrondoïtrine. Capsules hiervoor kan je gewoon bij de hema kopen.
quote:mali30 schreef op 13 oktober 2011 @ 10:01:

Geen rijst, en bonen en rauw vlees! Alleen zijn brokken, alles wat hij extra krijgt maakt dik.

Rijst is inderdaad overbodig maar kan een goede vuller zijn zodat hij geen honger heeft, zelfde geldt voor sperziebonen. De sperziebonentruc om honden te helpen afvallen is een hele oude en werkt erg goed, beter nog dan rijst omdat sommige honden van grote hoeveelheden rijst huidklachten kunnen krijgen.

Rauw vlees (ik neem aan speciaal voor honden, zoals het kant en klare vlees uit de vriezer van de dierenwinken?) is érg goed om je hond te voeren. Vaak beter dan een brok en zeker beter dan een supermarktbrok.
Alleen brokjes geven en gehalveerde porties.
Ben het met Pinks eens.

Toch krijgt deze hond uiteindelijk dubbelop, 's ochtends zijn portie en 's avonds ook nog eens.

Dus of laat de brokken weg en geef rauw vlees en bonen of geef brokken.

Of geef 2/3 van beide porties.
Zusenzoo, als de hond gewend is twee keer te eten en hij is 12, dan zal hel héél erg wennen voor hem zijn om nog maar een keer per dag eten te krijgen. Dat zou ik sneu vinden voor zo'n ouwetje.

Je kan best twee porties geven, als die porties maar niet te groot zijn.

Verder overigens net als bij mensen die moeten afvallen: niet te extreem willen, dus niet crashen. Heeft de dierenarts een indicatie gegeven van hoeveel hij per week/maand af moet vallen?

Zowel met pups als met oude honden ga ik regelmatig op de weegschaal staan, zodat je kan bijhouden hoe hun gewicht is.

Verder heb je gewoon een oud hondje nu, en dan veranderen er dingen. Hele lange wandelingen moet je niet meer willen, liever wat vaker en dan korter wandelen. En andere spelletjes verzinnen: dus geen stokken gooien maar bijvoorbeeld zoekspelletjes, die kunnen ook leuk in het bos (bind de hond vast aan een boom, verstop een speeltje/bal - in het begin heel makkelijk verstoppen als hij het spel nog moet leren - ga terug naar de hond maak hem los en zeg 'zoek').
quote:mali30 schreef op 13 oktober 2011 @ 10:01:

Mijn dierenarts gaf juist het advies om al deze dingen wél te geven tijdens een dieet. De normale dosis voer halveren en aanvullen met of speciebonen of rijst.

Mijn hond heeft HD en moet mager worden. Voor een labrador staat dit gelijk aan de Himalaya beklimmen. Met deze supplementen gaat het goed.

TO mijn hond krijgt ook speciaal voer, Mobility support en ook hierdoor is zijn mobiliteit vooruit gegaan.

Afvallen, voer afgestemd op gewrichtsproblemen en, indien noodzakelijk, pijnmedicatie zijn de instrumenten om je hond weer wat mobieler te maken. Succes.
quote:vanlippebiesterveld schreef op 13 oktober 2011 @ 10:24:

Mijn hond heeft HD en moet mager worden. Voor een labrador staat dit gelijk aan de Himalaya beklimmen.

Agossie arme lekkerbek van een hond!

Klopt wat je zegt over het speciale voer, de supplementen die ik noemde zijn de dingen die aan dat voer zijn toegevoegd. Voor o'n speciaal voor betaal je je scheel, en de supplementen kan je gewoon bij de hema kopen en zijn dan helemaal niet zo duur.
Zijn glucosamine en chrondoïtrine ook te koop bij de Hema?

Visolie heb ik staan en kan ik nu al gaan geven aan hem.

Ik heb een diverse poeders als voedingssupplement gehad, maar was hier niet zo over te spreken.

Op dit moment zijn we nog aan het modderen met de juiste hoeveelheid en soort medicatie. Met een zware variant is hij gestopt vanwege sterke vermindering van de klachten, maar voor lichtere medicatie is nog niet de juiste dosering gevonden. Alvorens te beginnen met een alternatief voor duurdere voer, wil ik eerst op een juiste hoeveelheid medicatie zitten.
Klopt hoor Pinks, vandaar dta ik aangaf het te verdelen over de dag, maar al met al dus gewoon wat ze nu geeft, maar dan van alles 1/3 afhalen.

En ik heb een slanke labrador toch Pinks ?

Dus het is wel mogelijk hoor.

Maar ik merk wel zodra de kinderen haar teveel broodkorsten tussendoor geven dat er zo weer teveel aanzit, dus het luistert heel nauw.
Wij gaven onze honden, zeker diegene die op dieet waren, ook altijd sperziebonen.Op zich werkte het wel.

Echter, mijn zusje is paraveterinair en die gaf juist aan dat sperziebonen wel vullen, maar veel minder goed verteerd worden omdat honden nu eenmaal carnivoren zijn. Hiernaast vul je de kleine portie brokken aan met sperziebonen, tot een normale portie, terwijl het juist de bedoeling is dat de hond minder gaat eten en gewend raakt aan een kleinere portie. De maag zal ook weer wat moeten gaan slinken en sperziebonen vullen wel, maar verder zitten er geen bruikbare voedingsstoffen in voor een hond.

Voor de honden die we nu hebben zijn we dus voor eentje, die echt te dik was (een gecastreerde reu) overgegaan op dieet-brokken. Die bevatten meer voedingsstoffen en ook al mag hij zelfs daar maar weinig van, toch is-ie daarna niet meer hongerig. Nu hij 2,5 kg is afgevallen krijgt-ie ook wel eens wat pasta of vlees(uit een kuipje) of een extra tussendoortje.

Ik ben er wel van overtuigd dat de echte dikmakers wel de lekkere dingen zijn, zoals koekjes, kluifjes en mensen-eten-kliekjes.
@Marahbloem; nee, er zijn verder geen andere mensen die hem bijvoeren. Op straat eet hij niks zo lang ik er bij ben, één blik of één waarschuwing van mij is genoeg om langs het eventuele eten te lopen.

Hij krijgt heel af en toe een paar kleine koekjes (zo klein als je pinknagel) van mijn zoon. Dat is 1 of 2 keer in de week.

@Pinks; dank je wel voor je uitgebreide reacties. Hij krijgt seniorbrokjes van de supermarkt. Welk soort brokken zou ik eventueel anders kunnen proberen? Hij krijgt 's morgens ong. 1 senseomokje. Vlees is idd. speciaal voor honden. Sperziebonen uit pot.

De dierenarts heeft niet gezegd dat hij af moet vallen. Ik heb haar verteld wat ik hem voer en i.c.m. zijn castratie is het volgens haar 'normaal' dat hij nu zo aangekomen is.

Ik moet er nog wel even bij zeggen, dat hij geen klein soort Jack is. Zijn normale gewicht hing altijd rond de 10 kilo. Hij is nu denk ik zo'n 3 kilo te zwaar.

Ik ben wel eens bij een andere dierenarts geweest die zei dat zo lang ze maar voldoende water hebben, je ze nauwelijks bij hoeft te voeren als ze snel moeten afvallen (??). Ik vond dat echt idioot....? Ik wil hem niet gaan uithongeren op zijn oude dag. Ik wil gewoon zo gezond mogelijk bezig zijn, zodat het voor de hond ook nog plezierig is.
Wij kregen het advies van de dierenarts om juist geen sperziebonen te geven (uit blik zitten er veel suikers in zei ze) en ook geen rijst, het vult wel, maar verteerd te langzaam en zet aan.

Wij gaven dus alleen maar 3x per dag een afgemeten portie brokken aan onze flatcoat.

Maar goed zoveel mensen zoveel verschillende visie's

Probeer gewoon een aantal tips uit TO, veel sterkte en succes.
Het stoort mij eerlijk gezegd ook een beetje dat 'iedereen' op straat ongevraagd zijn mening denkt te kunnen geven over dat mijn hond te dik is....ik 'moet' mij dan verdedigen voor mijn gevoel....ik doe écht mijn best en soms kan je er gewoon niks aan doen
Dat snap ik Jackie, het is ook een veel voorkomend "euvel" bij jack russels, als ze ouder worden worden ze snel dikker (nu ik het zo neerzet, veel hondenrassen worden dikker als ze oud zijn) .

Lekker laten kletsen
quote:jackie23 schreef op 13 oktober 2011 @ 10:47:

Het stoort mij eerlijk gezegd ook een beetje dat 'iedereen' op straat ongevraagd zijn mening denkt te kunnen geven over dat mijn hond te dik is....ik 'moet' mij dan verdedigen voor mijn gevoel....ik doe écht mijn best en soms kan je er gewoon niks aan doen Herkenbaar, terwijl mijn hond feitelijk niet eens te dik was. Ik antwoordde nu, dat dat ook niet echt aardig is voor de hond...
quote:jackie23 schreef op 13 oktober 2011 @ 09:52:

Mijn jongste dochter laat nogal vaak eten uit de kinderstoel vallen (of ze gooit het naar hem, ze is 15 mnd. oud) wat hij snel opeet

Heel herkenbaar. Mijn hond lag ook altijd onder de kinderstoel als een soort krokodil te wachten op wat er ging vallen. Na een tijdje toch maar de bench tijdens het eten.

Er wordt veel aangeraden om de hond maar één keer per dag te voeren. Mijn ervaring is juist dat 3 x per dag voeren een mooie slanke hond geeft. Ik geef wel altijd een vaste portie volgens de verpakking en dat werkt perfect.
Ik ben niet zo dol op supermarktbrokken; als je je er in verdiept en de verpakking leest wat er in zit zie je dat het niet zo'n goede kwaliteit voeding is. Net alsof je zelf zou gaan leven op diepvriesmaaltijden; het gaat heus wel maar je krijgt al snel te veel vet en zout enz binnen.

Is er bij jou in de buurt een dierenwinkel? Daar kunnen ze je waarschijnlijk informeren over de merken die ze hebben.

Ik vind dat je de merken ongeveer in drie soorten kan indelen. Ten eerste de hele dure zoals eukanuba, hills,proplan; erg goed maar belachelijk duur (vind ik). Als je dat kan betalen is het natuurlijk wel gewoon het beste voer. Maar hee, ik koop voor mezelf ook niet altijd a-merken dus t kan ook prima anders.

Ten tweede heb je het allergoedkoopste voer; supermarktmerken, bonzo, frolic. De zakken en blikken die je in de supermarkt kan kopen. Verdiep je er in en je schrikt van wat er in zit; veel granen (waar honden niet mee kunnen en zelfs last van kunnen krijgen), veel zout, vet en weinig vlees en groente waar ze echt iets mee kunnen.

Gelukkig zit er ook genoeg tussenin: voeren die je bij de dierenwinkel kan kopen. Merken zoals carocroc, renske, farmfood, canex, cavom, fokker. Dit vind ik voeren die veel beter zijn dan de supermarktbrokken, maar niet zo duur als die a-merken.

Vers vlees heb je ook in veel merken; naturediet, duck, carnibest, bibi.

Hoeveel je moet voeren verschilt ook weer per voer - ligt aan de voedingswaarde van dat voer. Lees de zak! Er staat altijd een tabel op hoeveel gram voor een bepaalde leeftijd en gewicht hond. Ik vind die maten wel altijd ruim, dus ga daar iets onder zitten.En omdat je hond nog iets af moet vallen ook; iets minder voeren dan op de zak staat.

En dan 'voeren met je ogen'; oftewel weeg je hond eens een keer per week en hou zijn gewicht in de gaten. (ik ga gewoon eerst zelf op de weegschaal staan en dan met hond en al, en dan het verschil is wat de hond weegt) Een hond moet van bovenaf gezien een taille hebben, en als je hem aait moet je zijn ribben makkelijk voelen.

Zusenzoo, jouw labje is zo mooi op gewicht! Helaas is ze zowat een uitzondering aan het worden, veel honden zijn te dik!
quote:pinks schreef op 13 oktober 2011 @ 11:00:

Ik ben niet zo dol op supermarktbrokken; dat heb ik klungelig opgeschreven, net alsof ik ze zelf zit te kanen
quote:Yvonne77 schreef op 13 oktober 2011 @ 10:58:

[...]

Heel herkenbaar. Mijn hond lag ook altijd onder de kinderstoel als een soort krokodil te wachten op wat er ging vallen. Na een tijdje toch maar de bench tijdens het eten.

Same here :-) Dochter vindt het ook leuk om half uit haar stoel te hangen met iets te eten in haar hand...hond mag het van mij niet pakken (leuk spelletje vind ze dat)...hond moet dus ook in zijn mand, maar helaas voor mij heeft hij een enorm talent om soms opeens zonder geluid aan te komen lopen...alsof hij zijn nagels kan intrekken hahaha...

Er wordt veel aangeraden om de hond maar één keer per dag te voeren. Mijn ervaring is juist dat 3 x per dag voeren een mooie slanke hond geeft. Het lijkt mij ook prettiger voor de hond om 3x (in mijn geval 2x) kleine porties te krijgen, dan 1x 'een bak vol'. Ik geef wel altijd een vaste portie volgens de verpakking en dat werkt perfect.

Het stoort mij eerlijk gezegd ook een beetje dat 'iedereen' op straat ongevraagd zijn mening denkt te kunnen geven over dat mijn hond te dik is....ik 'moet' mij dan verdedigen voor mijn gevoel....ik doe écht mijn best en soms kan je er gewoon niks aan doen Ah ja, mensen hebben altijd wel commentaar! Hou er wel ook rekening mee dat je een hondje op leeftijd hebt he. Natuurlijk; een gezond gewicht is van belang voor zijn gezondheid en hem wat laten afvallen is een goed plan. Maar een gespierde bliksemschicht van een jack wordt het niet meer, die dagen heeft ie helaas gehad. Hij moet nog een paar jaar mee en als jij zijn gewicht in de gaten houdt zal hij minder last hebben van dat pootje, maar je hondje is ondertussen wel een meneer-op-leeftijd aan het worden. En meneren op leeftijd hebben nou eenmaal vaak een beetje een buikje

Het stoort mij eerlijk gezegd ook een beetje dat 'iedereen' op straat ongevraagd zijn mening denkt te kunnen geven over dat mijn hond te dik is....ik 'moet' mij dan verdedigen voor mijn gevoel....ik doe écht mijn best en soms kan je er gewoon niks aan doen

Waarom kun je er niks aan doen dan?

Sperziebonen kun je beter vers kopen en koken, dat is beter dan uit blik.

Misschien te simpel gedacht, maar zolang er geen medische reden is dat hij overgewicht heeft, ligt het toch aan teveel voer ook al is hij op leeftijd. Te weinig beweging ook, maar met artrose kan dat wel heel lastig zijn. Dat moet gedoseerd en regelmatig.

Ik zou hem zeker geen 1x per dag eten geven, maar wel minder eten en een deel (tegen evt. hongergevoel) vervangen met de bekende sperziebonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven