Anonieme burenbriefjes

29-06-2026 12:54 234 berichten
Hallo medeforummers, ik moet even stoom afblazen.

Als ik ergens een bloedhekel aan heb, dan zijn het anonieme burenbriefjes. Gisteren was ik de gelukkige winnaar van zo’n passief-agressief briefje, vastgeplakt op mijn fiets.

Voor de beeldvorming: ik woon op de 8e en een-na-hoogste verdieping van een appartementencomplex, bereikbaar per trap en lift. De verdieping en gezamelijke gang deel ik met mijn gezellige buurvrouw (we hebben elkaars sleutel) en een 'nieuwe' buur. Nou ja, nieuw... deze buur (m/v) woont er al een jaar, maar heeft zich nog nooit voorgesteld. Ik heb wel eens aangeklopt maar er wordt nooit open gedaan. Ik weet dus zelfs niet hoe deze buur er uit ziet. Ooit, toen ik uit de lift stapte, zag ik een schim snel het appartement inschieten, maar dat is dan ook alles.

Nu hing er dus een anoniem briefje op mijn fiets, die gisterochtend even (een uurtje of drie) in onze gemeenschappelijke gang stond. Mijn fiets staat verder áltijd braaf in de kelder. Geen structureel probleem dus, gewoon eenmalig.

'Graag de fiets in de kelder of de woning zetten! Het trappenhuis is een vluchtweg! De fiets vormt een gevaar!!!'

Onze gezamenlijke gang is superruim; er kan letterlijk een volwassen olifant langs die fiets wandelen zonder zijn buik in te hoeven houden. Het gaat er dus puur om dat de anonieme briefschrijver – dat móét de onbekende buur wel zijn – het lelijk of irritant vond dat mijn tweewieler daar stond.
En dat mag hoor. Maar klop dan gewoon even aan en zeg het me persoonlijk, dan haal ik die fiets subiet weg. Maar zo'n anoniem briefje met teveel uitroeptekens: het irriteert mij mateloos (en met dit warme weer nog meer.)

Een flauw anoniem briefje smeekt natuurlijk om een reactie. (Eentje waar ik natuurlijk gewoon mijn naam onder zet.) Heeft iemand nog een gevatte, grappige (niet haatdragende) suggestie voor een briefje terug? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm, nee, geen suggestie. Ik zou denken dat je buur om wat voor reden dan ook niet aan wil/kan/durft te bellen. En dat vind ik rot voor diegene. Ik zie geen probleem in zo'n briefje. Ok, iets minder uitroeptekens zou beter zijn. Maar verder denk ik: laat leven, zet je fiets waar die hoort, en door.
Hmm.....klinkt mij meer alsof de buur in kwestie even in paniek was vanwege die fiets en het mogelijke gevaar. Irrationeel waarschijnlijk. Maar het beeld van iemand die je nooit ziet, die nooit opendoet, nooit spreekt, past voor mij wel bij iemand die misschien dit soort dingen wat slecht aan kan. Gevatte briefjes terug doen of grapjes werken dan vaak averechts. Even vriendelijk een briefje terug, of nog beter: nog een keer proberen aan te kloppen, werkt dan effectiever. Ik lees meer paniek (evt. bedekt met boosheid) in dat briefje.

En laten we eerlijk zijn, los van de toon of vorm, de buur heeft wel gelijk. Het mag ook niet en het is ook een vluchtroute. Jij had zelf ook een briefje op je fiets kunnen doen met "ik weet dat deze hier niet mag staan, is even nodig, gaat om [invoegen tijdstip] weer weg. Klop even aan als hij in de weg staat".
Als iemand die veel betrokken is bij (het oplossen van) burenruzies, wat jij zegt zeggen alle mensen die een vorm van overlast veroorzaken, alleen is de ervaring van degenen die er last van hebben dat als ze er persoonlijk wat van zeggen te horen krijgen dat ze niet zo moeten zeuren.

En mensen vinden het vaak al lastig om een ander aan te spreken, zeker als ze diegene niet al heel goed kennen.

Je irritatie zit er niet zo in dat iemand zo'n briefje schrijft, alleen dat je aangesproken wordt op je gedrag.
Tja. Zou ik ook irritant vinden. Maar ik zou zeker niet aan een briefjesoorlog beginnen nu, hoe grappig en gevat je het zelf ook kan vinden.
En kon de briefjesschrijver eigenlijk zeker weten dat het jouw fiets was? Omdat je vindt dat hij/zij had moeten aanbellen?
Gewoon je fiets daar niet neerzetten. Krijg je ook geen briefjes.
Tavistock schreef:
29-06-2026 13:03
En laten we eerlijk zijn, los van de toon of vorm, de buur heeft wel gelijk. Het mag ook niet en het is ook een vluchtroute. Jij had zelf ook een briefje op je fiets kunnen doen met "ik weet dat deze hier niet mag staan, is even nodig, gaat om [invoegen tijdstip] weer weg. Klop even aan als hij in de weg staat".
Dit was ook het eerste wat in mij opkwam.
Ze neemt aan dat hun het zijn waar hebben we het over?
Wacht nooit op een bus of een man want over 15 minuten komt er weer 1
En nog veel beter, ga kennismaken met de "onbekende buur", bel aan, heet haar welkom. Nodig ze uit voor een koffie/thee/witte wijn. Men ervaart veel minder overlast en irritatie op het moment dat men elkaar persoonlijk kent.
En als je toch een briefje terug wilt doen: Je hebt gelijk, excuses! Kom zeker even langs en dan bespreken we het even. Hartelijke groeten [je naam]
Overigens vind ik het niet erg uitmaken of het verzoek tot weghalen persoonlijk of via een briefje gebeurt. En eigenlijk is ook niet echt relevant wie t briefje schrijft. De toon had een stuk prettiger gekund, daar ben ik het wel mee eens. Was je ook geïrriteerd geweest als het een leuk vriendelijk briefje was, met veel dank voor het wegzetten van de fiets?
Natsuro schreef:
29-06-2026 13:10

Je irritatie zit er niet zo in dat iemand zo'n briefje schrijft, alleen dat je aangesproken wordt op je gedrag.
Dat denk ik ook.

Je deelt die ruimte nou eenmaal met tientallen mensen, het is niet aan jou om te bepalen dat de regels nu voor jou 3 uurtjes niet gelden.

Ik vind jou kinderachtig reageren met je tantrum om zo'n briefje
Je bericht klinkt heel erg als "Wij hebben een gezellige galerij en de "nieuwe" buurman/buurvrouw past daar niet bij"
Waarom zet je je fiets daar neer terwijl je weet dat het niet mag?
Ooooo, ik begrijp je! Ik heb dat ook meegemaakt, te pas en te onpas vonden sommige buren, bezoekers en ik dergelijke, regelmatig zelfs geplastificeerde briefjes onder autoruiten of in de bus. Vaak ging het erom dat auto's ergens niet geparkeerd mochten worden (wat wel mocht, gewoon openbare weg), dat een caravan of kar ergens te lang stond, of bepaalde loge's niet illegaal ergens in een huis verbleven, of we wel zakjes gebruikten voor de hondenpoep enzovoorts enzovoorts.

Uiteindelijk is door een bewoner de 'dader" betrapt. Ik heb hem een brief geschreven met daarop mijn naam, mijn telefoonnummer en de vraag waarom hij zich zo gedroeg. Met bibberende stem werd ik opgebeld en een aantal 'daden' werden ontkend.
Nou woon ik daar niet meer, maar die gek gaat er gewoon mee door.

Uiterst laf vind ik dit gedrag. Als je iets te melden hebt, wees dan zo stoer om dat niet anoniem te doen.
lieneke wijzigde dit bericht op 29-06-2026 13:22
0.67% gewijzigd
Natsuro schreef:
29-06-2026 13:10
Als iemand die veel betrokken is bij (het oplossen van) burenruzies, wat jij zegt zeggen alle mensen die een vorm van overlast veroorzaken, alleen is de ervaring van degenen die er last van hebben dat als ze er persoonlijk wat van zeggen te horen krijgen dat ze niet zo moeten zeuren.

En mensen vinden het vaak al lastig om een ander aan te spreken, zeker als ze diegene niet al heel goed kennen.

(Voor iemand die regelmatig betrokken is bij het oplossen van burenruzies, trek je misschien wel wat voorbarig conclusies.)

Mijn irritatie zit niet in het verzoek zelf, echt: spreek mij gerust aan op overlast die je ervaart, maar puur in het anonieme karakter ervan. Als je een vraag of een probleem hebt, laat het me dan gewoon weten. Ik luister graag en dan lossen we het samen op, zoals dat hoort tussen goede buren. Maar anoniem je gal spuien, op een verdieping die je godbetert maar met z'n drieën deelt, Dat vind ik niet zo charmant. Als je je eigen naam niet wilt delen onderteken dan tenminste met 'de buurman' of 'de buurvrouw'. Dan weet ik tenminste wie zijn grieven hier deelt.
Sess schreef:
29-06-2026 13:22
(Voor iemand die regelmatig betrokken is bij het oplossen van burenruzies, trek je misschien wel wat voorbarig conclusies.)

Mijn irritatie zit niet in het verzoek zelf, echt: spreek mij gerust aan op overlast die je ervaart, maar puur in het anonieme karakter ervan. Als je een vraag of een probleem hebt, laat het me dan gewoon weten. Ik luister graag en dan lossen we het samen op, zoals dat hoort tussen goede buren. Maar anoniem je gal spuien, op een verdieping die je godbetert maar met z'n drieën deelt, Dat vind ik niet zo charmant. Als je je eigen naam niet wilt delen onderteken dan tenminste met 'de buurman' of 'de buurvrouw'. Dan weet ik tenminste wie zijn grieven hier deelt.

Precies!
Nou, ik begrijp je irritatie wel hoor. Briefje prima, maar wees wel zo beleefd om je naam eronder te zetten. Anonieme briefjes vind ik not done.
Maar goed, ik zou even kort irritatie voelen en dan mijn schouders ophalen en de fiets wegzetten. Laat gaan.

Edit: de voorgaande post stond er net nog niet. Maar ik begrijp je goed. Anonieme briefjes hebben altijd iets naars.
Ik dacht dat dit een romantisch liefdestopic was. Zo jammer.
Anonieme briefjes vind ik not done.

Net zo not done als vals beschuldigen ze heeft 0,0 bewijs dat hun het zijn in een flat met 9 verdieping wonen er vast nog wel 80, maar deze mensen mag ze niet dat is wel duidelijk.
Wacht nooit op een bus of een man want over 15 minuten komt er weer 1
Briefje op de deur: 'Excuses voor de overlast. Je bent welkom op nr X voor een kop koffie.'
Sylvia*50 schreef:
29-06-2026 13:36
Anonieme briefjes vind ik not done.

Net zo not done als vals beschuldigen ze heeft 0,0 bewijs dat hun het zijn in een flat met 9 verdieping wonen er vast nog wel 80, maar deze mensen mag ze niet dat is wel duidelijk.

Want de kans dat iemand van 1 hoog heeft opgemerkt dat er een fiets in de hal van 8 hoog staat en zich daaraan stoort is... hoe groot?
Je kent deze persoon niet en je weet dus ook niet of er iets / meer speelt. Niet iedereen is bij machte om confrontaties persoonlijk aan te gaan. Voor sommigen is een buur die aanbelt reden voor paniek, laat staan dat ze zelf gaan aanbellen. En sommigen hebben stress als iemand anders de regels overtreedt.

Op basis van wat je schrijft, zou ik eerder proberen de uitreikende buurvrouw te zijn die investeert in goed contact, dan iemand die veroordeelt en verder escaleert.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 29-06-2026 13:50
19.95% gewijzigd
Lieneke schreef:
29-06-2026 13:21

Uiterst laf vind ik dit gedrag. Als je iets te melden hebt, wees dan zo stoer om dat niet anoniem te doen.
Als je iets doet wat niet mag (fiets in trappenhuis) wees dan zo stoer om gewoon je excuses aan te bieden.
granny71 schreef:
29-06-2026 13:46
Als je iets doet wat niet mag (fiets in trappenhuis) wees dan zo stoer om gewoon je excuses aan te bieden.

Hoe kan iemand dat doen als de klager anoniem is?
De verdieping en gezamelijke gang deel ik met mijn gezellige buurvrouw (we hebben elkaars sleutel) en een 'nieuwe' buur. Nou ja, nieuw... deze buur (m/v) woont er al een jaar, maar heeft zich nog nooit voorgesteld. Ik heb wel eens aangeklopt maar er wordt nooit open gedaan. Ik weet dus zelfs niet hoe deze buur er uit ziet. Ooit, toen ik uit de lift stapte, zag ik een schim snel het appartement inschieten, maar dat is dan ook alles.

Nu hing er dus een anoniem briefje op mijn fiets, die gisterochtend even (een uurtje of drie) in onze gemeenschappelijke gang stond. Mijn fiets staat verder áltijd braaf in de kelder. Geen structureel probleem dus, gewoon eenmalig.

'Graag de fiets in de kelder of de woning zetten! Het trappenhuis is een vluchtweg! De fiets vormt een gevaar!!!'

En dat mag hoor. Maar klop dan gewoon even aan en zeg het me persoonlijk

Dus jij vindt het een redelijke verwachting dat iemand die zich voor de buitenwereld verstopt en zich dus nog nooit heeft laten zien maar even aanklopt? Ik niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven