opdringerige buurvrouw, help!

13-10-2011 10:08 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva-forummers,

Ik zit met een probleem. Sinds een jaar woont er een nieuwe vrouw in het gebouw waar ik ook woon. Zij kwam hier wonen toen ze zwanger was van mijn buurman. Op een avond werd er aan de deur geklopt en was het dus deze vrouw, ik had haar nog nooit gezien, maar ze zei, ik ben de nieuwe buurvrouw en ik krijg mijn deur niet open. Dus mijn vriend heeft haar geholpen etc. Toen heb ik haar nog 2 keer gezien en gewoon beleefd gedag gezegd en gevraagd of alles goed ging. Bijna een jaar later (afgelopen aug.) zag ik haar op de gang staan toen ik thuis kwam met mijn vriend en mijn dochtertje. Ze had een baby in een maxicosi en de andere op de arm. Bleek dat de sleutel in het slot was afgebroken. Het was bloedheet die dag. Dus ze vroeg mij meteen of ik de flesjes voor de babies kon wassen en uitkoken. Ik vond het eigenlijk wel heel zielig voor die babietjes. Het was ook heel vies op de gang, dus ik zei, komt u maar even bij ons voeden. Ik heb haar toen geholpen met flesjes geven enzo. Haar man stond opeens op de gang te wachten. Hij probeerde iemand te regelen die de deur open kon krijgen. Al met al duurde het uuuuren. De buurvrouw zat de hele tijd te klagen dat ze honger had. Maar ik had nog geen boodschappen gedaan, dus ik bood haar chips aan, zegt ze: nee, want dat is slecht voor de lijn. Ik bood haar toen een maaltijd salade aan. Nee, dat wilde ze ook niet. Alles was nee, uiteindelijk wilde ze vis en rijst. Dus ik voor haar gekookt en ondertussen mijn eigen dochtertje in de gaten gehouden. Even later vroeg ze of ik meteen alles flesjes die ze bij zich had kon uitkoken. Toen was het inmiddels tegen middernacht en had haar man besloten dat ze bij zijn zus 10 km verderop gingen logeren. Mijn vriend was het zo zat, dat hij aanbood om ze met de auto te brengen, want anders kregen we dat weer. Ik was toen net een paar weken zwanger en heel moe, dat had ik ook tegen de buurvrouw verteld. Toen hij ze afzette bij die zus pakte de buurman nog een paar flessen water mee die bij ons achter in de autp stonden en zei toen hij al bij de deur stond tegen mijn vriend, oh buurman ik leen even wat water van je hoor (WTF). Vanaf die dag probeer ik ze te mijden (alleen vriendelijk gedag zeggen)

Gister kwamen we haar dus weer tegen in de gang en mijn dochtertje van 1,5 zegt: oh baby, baby. Zegt de buurvrouw: nou meisje als jij de babies zo leuk vind kom ik ze morgen even bij je brengen, dan kan ik even uitrusten. Dus mijn vriend zegt: nou ik denk dat ze het nu wel leuk vind maar dat ze morgen moet huilen omdat ze dan haar moeder niet wil delen (als een hint zeg maar).

Nou voel ik me kotsmisselijk en heel moe vanwege mijn zwangerschap, en zit daar echt niet op te wachten gewoon. Het probleem is dat ik niet kan doen of ik niet thuis ben want het is zo gehorig bij ons dat ze dat meteen hoort bij de voordeur. Ik heb gewoon zin om niet open te doen, wat zouden jullie doen? Dat mens heeft echt een bord voor dr kop, als je iets zegt luistert ze ook niet. Hebben jullie tips voor mij?
quote:Starshine schreef op 13 oktober 2011 @ 11:07:

misschien is het trouwens allemaal helemaal niet zo erg als dat het lijkt; maakte ze gewoon een grapje dat niet helemaal goed opgepakt werd door jullie.

Succes ermee in ieder geval.ik denk het niet want ik kwam haar vorige week tegen toen zei ze nog dat ze op de deur had geklopt maar dat ik er niet was (godzijdank) en dat was zeker niet om me uit te nodigen voor een kopje koffie denk ik ;)
Wat gaat dit ver zeg!

Ik zou gewoon nee zeggen. Met dit soort mensen zou ik niets te maken willen hebben. En eens met Elninjoo. Ik had, als het zo lang had geduurd, zelf wel eten gehaald.
Of zeggen: Oh, ik dacht dat je bedoelde dat ik mijn kind bij jou kon dumpen zodat IK eens lekker uit kan rusten.

Het zijn trouwens toch 2 baby's?
quote:elninjoo schreef op 13 oktober 2011 @ 10:59:

[...]

Als ik noodgedwongen een hele avond bij m'n buren had moeten bivakkeren (raar, geen vrienden waar je naartoe kunt?) dan had ik eten gehaald/laten komen voor hen en mezelf ipv de buurvrouw met extra werk op te zadelen.Eens!
quote:mjdh schreef op 13 oktober 2011 @ 11:14:

Of zeggen: Oh, ik dacht dat je bedoelde dat ik mijn kind bij jou kon dumpen zodat IK eens lekker uit kan rusten.

Het zijn trouwens toch 2 baby's?ja een tweeling!!
Wat een raar mens. Je brengt toch niet zomaar 2 baby's bij iemand die je niet eens kent?

Maar ja, ze eet ook (ongevraagd) bij je.

Bijt maar van je af. Gewoon keihard nee....
jullie moeten ook wat harder worden hoor. Ik vind het ook niet normaal dat als je de buurman water aanbiedt hij eist dat je die wijn even haalt. Maar ze merken wel dat het effect heeft. Jij gaat staan koken en flesjes uitkoken voor de buurvrouw en buurman krijgt zijn wijntje.
Misschien leest ze dit topic en durft ze nu niet meer

Lijkt me heel erg vervelend om mee te maken. Ik ben zelf ook niet zo ad rem, dus ik kan me helemaal voorstellen hoe het is gegaan. Zou er ook moeite mee hebben om op mijn strepen te staan en voor eens en altijd te weigeren.

Ik hoop dat ze niet langs komt en als ze wel komt, je duidelijk genoeg voor haar bent en het niet weer gebeurd.
hoe ik t stukje las in de Op over dat de buurvrouw haar kids zou langsbrengen...

Las ik het eigenlijk ook op de manier alsof t een grapje was. dat ze dat toch niet als n serieuze afspraak zag. Maar nu lees ik even verderop dat ze dus daadwerkelijk aan de deur had geklopt de volgende dag?

En zijn de flessen water al terug? Waar hadden ze die dan eigenlijk voor nodig?

Ik zou als ik jullie was gewoon is zeggen.. van ik wil die geleende flessen water wel eens terug!
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Zegt de buurvrouw: nou meisje als jij de babies zo leuk vind kom ik ze morgen even bij je brengen, dan kan ik even uitrusten

Maakte ze geen grapje?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 oktober 2011 @ 11:33:

Zegt de buurvrouw: nou meisje als jij de babies zo leuk vind kom ik ze morgen even bij je brengen, dan kan ik even uitrusten

Maakte ze geen grapje?Dat bedoel ik.. dat dacht ik ook toen ik t las
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ja, zo klinkt het wel. Als je netjes wilt blijven kun je ook zeggen :" Oh, ik dacht dat je een grapje maakte.

Maar dat kan echt niet, hoor" .

En dan doe je de deur weer dicht.
Helaas buurvrouw, ik kan nu geen bezoek ontvangen / geen koffie komen drinken / op kinderen passen.

Je bent overigens al over je grenzen gegaan en hebt daarmee een verkeerd signaal afgegeven. Want hoe kan zij weten dat je het eigenlijk niet wou? Duidelijk zijn dus zonder onbeschoft te worden. Je huis, je tijd, je energie, is van jou en je gezin en van niemand anders.
Dan zeg je toch gewoon dat dat voor jou niet hoeft. Als jij zo vriendelijk blijft, en de buurvrouw snapt het niet, dan wordt je toch gewoon wat duidelijker?

maar ja.. ik heb dan ook geen assertiviteitscursus nodig..
..popcorn?
quote:galadriel schreef op 13 oktober 2011 @ 10:46:

Maar sommige mensen zijn zo manipulatief, dat je pas later door hebt: hè dat wilde ik eigenlijk niet, of wat ben ik in hemelsnaam aan het doen. Meestal niet de leukste mensen.ZO ontzettend herkenbaar. Ik best assertief, maar toch zijn er soms mensen en situaties dat ik denk: huh, wat gebeurt me nou toch?
Wat eten we vanavond?
quote:jojanneke66 schreef op 13 oktober 2011 @ 10:18:

[...]

Als ze echt zo'n plaat voor de kop heeft, geef dan rustig aan dat je niet op wil passen.

"ik wil niet oppassen"

Waarom niet?

"Maakt niet uit, ik wil niet oppassen"

ja maar waarom niet?

"Maakt niet uit, ik wil niet oppassen"

ja maar....

"Maakt niet uit, ik wil niet oppassen, prettige dag nog" en je sluit de deur.

juist, assertief zijn. dan ben je duidelijk en toch beleefd. je bent toch haar persenal assistant niet?

je hoeft je echt niet te excuseren en uit te leggen/ een smoes te verzinnen waarom je niet op wilt passen.
quote:Sim69 schreef op 13 oktober 2011 @ 10:12:

Zet zo'n kettingkje op je voordeur, en test even of er geen baby door de kier past! Sterkte!

Sorry ik vond dit toch wel een grappige opmerking

maar vervelende buurvrouw zeg.
is ze al langs geweest?
Ja, is ze nog geweest?
ik ben bang dat de buuf inderdaad langsgeweest is, de tweeling daar gedumpt heeft en de computer van TO 'geleend' heeft
quote:Starshine schreef op 14 oktober 2011 @ 11:14:

ik ben bang dat de buuf inderdaad langsgeweest is, de tweeling daar gedumpt heeft en de computer van TO 'geleend' heeft
Ik gruw van dit soort mensen, ze blijven vasthouden. Zelf heb ik zo'n soort buurvrouw gehad, wat was ik blij dat ik ging verhuizen. Klinkt heel lelijk, maar ik heb haar als het ware echt laten stikken, kon er niet meer tegen. Het was op het laatst zo erg dat ze zodra ze mij boven haar hoorde lopen direkt aanbelde en zei dat ze koffie had. Het mens was zo dominant dat ik er (toen) niet tegenop kon. Is ook al 17 jaar geleden maar heb daarna nooit meer buren over de vloer willen hebben en ik om bij hen ook niet. Goedemorgen/avond/middag is genoeg. Ben daarom ook nooit zo happig op opzomerbuurtfeestjes, mij niet gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven