opdringerige buurvrouw, help!

13-10-2011 10:08 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva-forummers,

Ik zit met een probleem. Sinds een jaar woont er een nieuwe vrouw in het gebouw waar ik ook woon. Zij kwam hier wonen toen ze zwanger was van mijn buurman. Op een avond werd er aan de deur geklopt en was het dus deze vrouw, ik had haar nog nooit gezien, maar ze zei, ik ben de nieuwe buurvrouw en ik krijg mijn deur niet open. Dus mijn vriend heeft haar geholpen etc. Toen heb ik haar nog 2 keer gezien en gewoon beleefd gedag gezegd en gevraagd of alles goed ging. Bijna een jaar later (afgelopen aug.) zag ik haar op de gang staan toen ik thuis kwam met mijn vriend en mijn dochtertje. Ze had een baby in een maxicosi en de andere op de arm. Bleek dat de sleutel in het slot was afgebroken. Het was bloedheet die dag. Dus ze vroeg mij meteen of ik de flesjes voor de babies kon wassen en uitkoken. Ik vond het eigenlijk wel heel zielig voor die babietjes. Het was ook heel vies op de gang, dus ik zei, komt u maar even bij ons voeden. Ik heb haar toen geholpen met flesjes geven enzo. Haar man stond opeens op de gang te wachten. Hij probeerde iemand te regelen die de deur open kon krijgen. Al met al duurde het uuuuren. De buurvrouw zat de hele tijd te klagen dat ze honger had. Maar ik had nog geen boodschappen gedaan, dus ik bood haar chips aan, zegt ze: nee, want dat is slecht voor de lijn. Ik bood haar toen een maaltijd salade aan. Nee, dat wilde ze ook niet. Alles was nee, uiteindelijk wilde ze vis en rijst. Dus ik voor haar gekookt en ondertussen mijn eigen dochtertje in de gaten gehouden. Even later vroeg ze of ik meteen alles flesjes die ze bij zich had kon uitkoken. Toen was het inmiddels tegen middernacht en had haar man besloten dat ze bij zijn zus 10 km verderop gingen logeren. Mijn vriend was het zo zat, dat hij aanbood om ze met de auto te brengen, want anders kregen we dat weer. Ik was toen net een paar weken zwanger en heel moe, dat had ik ook tegen de buurvrouw verteld. Toen hij ze afzette bij die zus pakte de buurman nog een paar flessen water mee die bij ons achter in de autp stonden en zei toen hij al bij de deur stond tegen mijn vriend, oh buurman ik leen even wat water van je hoor (WTF). Vanaf die dag probeer ik ze te mijden (alleen vriendelijk gedag zeggen)

Gister kwamen we haar dus weer tegen in de gang en mijn dochtertje van 1,5 zegt: oh baby, baby. Zegt de buurvrouw: nou meisje als jij de babies zo leuk vind kom ik ze morgen even bij je brengen, dan kan ik even uitrusten. Dus mijn vriend zegt: nou ik denk dat ze het nu wel leuk vind maar dat ze morgen moet huilen omdat ze dan haar moeder niet wil delen (als een hint zeg maar).

Nou voel ik me kotsmisselijk en heel moe vanwege mijn zwangerschap, en zit daar echt niet op te wachten gewoon. Het probleem is dat ik niet kan doen of ik niet thuis ben want het is zo gehorig bij ons dat ze dat meteen hoort bij de voordeur. Ik heb gewoon zin om niet open te doen, wat zouden jullie doen? Dat mens heeft echt een bord voor dr kop, als je iets zegt luistert ze ook niet. Hebben jullie tips voor mij?
gewoon zeggen dat het niet uitkomt dat je op haar baby gaat passen.
Op het moment dat ze op de stoep staat, aangeven dat het niet schikt, en aanstalten maken om de deur te sluiten.

Niet meer zeggen dan "het schikt niet", niet aangeven dat het een andere keer wel kan, niet aangeven dat je het vervelend vind, maar als een grammofoon blijven herhalen dat het niet schikt.

Blijf ook in de deuropening staan, en wel zo dat ze niet naar binnen kan.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Zet zo'n kettingkje op je voordeur, en test even of er geen baby door de kier past! Sterkte!
Vreemd allemaal.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Starshine schreef op 13 oktober 2011 @ 10:10:

gewoon zeggen dat het niet uitkomt dat je op haar baby gaat passen.

Punt 2 is ook dat je aangeeft, dat als er opgepast moet worden, die afspraken met jou gemaakt worden, en niet met een klein kind.

Al was het maar om de simpele reden dat je kind te klein is om zelfstandig op te passen
hondsbrutaal trouwens om zelf even voor te stellen dat ze morgen haar baby bij je komt dumpen.
Je kan ook je voet strategisch neerzetten natuurlijk.

En bovenstaande tip als een hangende grammofoonplaat herhalen:

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"
Duidelijk zijn, nee zeggen! Je bent zwanger je hebt je eigen leven en zij denkt dat ze zomaar even haar kind bij jou kan dumpen.

Zeg gewoon nee, word ze zuur en kwaad is het alleen in jou voordeel want dan ben je gelijk helemaal van haar af!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
@ jojanneke, ja precies, als ik zeg dat het niet schikt, dan weet ik nu al dat ze gaat vragen wanneer het wel schikt idd
quote:natadecoco schreef op 13 oktober 2011 @ 10:14:

@ jojanneke, ja precies, als ik zeg dat het niet schikt, dan weet ik nu al dat ze gaat vragen wanneer het wel schikt idd

dan zeg je dat je het liever helemaal niet hebt, omdat je zelf zwanger bent en heel moe. En als je eenmaal bevallen bent schikt het ook niet, want met twee kinderen is het al druk zat.

edit: en zeg er meteen bij dat je ook niet wilt dat ze met je peuterdochter dat soort afspraken maakt. Het slaat toch nergens op?
Baby dus niet aanpakken TO, en deur niet verder open als een klein kiertje! Nee is nee
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Je eerste voorbeelden vind ik niet echt opdringerig. Als mijn sleutel afbreekt in mijn slot ga ik ook even bij de buren wachten tot er een oplossing geregeld is. Of de buurman vragen of hij iets heeft om de deur mee te forceren indien nodig. Dat is toch niet zo raar? Ik vind het eerder raar dat jij dan voor haar gaat staan koken. Als je dingen aanbied en ze zegt nee dan is daarmee de kous toch gewoon af?

En v.w.b. het oppassen, inderdaad gewoon zeggen dat het niet schikt. Niet opendoen zou héél kinderachtig zijn. Je bent toch volwassen? Praat dan ook als een volwassen mens met de buurvrouw.

@ jojanneke, ja precies, als ik zeg dat het niet schikt, dan weet ik nu al dat ze gaat vragen wanneer het wel schikt idd"nooit."
Oooh lekker dan... Lijkt me zo vervelend! Ben je een keer behulpzaam, krijg je dit! Ik zou idd even heel hard doch eerlijk zijn door te zeggen dat je nu geen tijd hebt en met het zicht op een tweede er bij het al druk genoeg hebt met jezelf. En dat je nu net van plan was een dutje te gaan doen. Dag buurvrouw

Correct, beleefd en duidelijk lijkt me. Maar wel moeilijk :( Succes...

Als ze echt zo'n plaat voor de kop heeft, geef dan rustig aan dat je niet op wil passen.

"ik wil niet oppassen"

Waarom niet?

"Maakt niet uit, ik wil niet oppassen"

ja maar waarom niet?

"Maakt niet uit, ik wil niet oppassen"

ja maar....

"Maakt niet uit, ik wil niet oppassen, prettige dag nog" en je sluit de deur.
wta jojanneke zegt. Tegen mensen met een plaat voor hun kop moet je nooit subtiel hinten, want dat komt niet over. Heel duidelijk nee zeggen en dat je het niet wil is het enige dat werkt.
'Daar zit ik nu niet echt op te wachten, ik ben niet van het opassen'

Weet ze het gelijk ook voor de toekomst.

Kijk een buur help je, vooral met kleine kinderen.

Maar als er geen nood is, nee.

Of je moet een vriendschap met haar willen.
Waarom zo moeilijk doen? Zou gewoon zeggen dat ik geen zin heb in bezoek en al helemaal niet om gratis oppas te gaan spelen.

Overigens ook stom dat je voor haar bent gaan koken terwijl ze bij jullie gestrand was. Als het langer duurt dan verwacht dan had ze maar naar vrienden moeten gaan ipv zich bij vreemden opdringen en nog niet eens tevreden zijn met 't gebodene (de chips)

Oh, en vooral geen smoesjes verzinnen van geen tijd of 't schikt vandaag niet, want dan probeert ze het de volgende keer weer. Gewoon eerlijk zeggen dat je geen behoefte hebt aan contact met haar.
quote:Sim69 schreef op 13 oktober 2011 @ 10:14:

Je kan ook je voet strategisch neerzetten natuurlijk.

En bovenstaande tip als een hangende grammofoonplaat herhalen:

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"

"het schikt niet"
quote:galadriel schreef op 13 oktober 2011 @ 10:24:

'Daar zit ik nu niet echt op te wachten, ik ben niet van het opassen'

Weet ze het gelijk ook voor de toekomst.

Kijk een buur help je, vooral met kleine kinderen.

Maar als er geen nood is, nee.

Of je moet een vriendschap met haar willen.vriendschap? no way! hahaha
quote:natadecoco schreef op 13 oktober 2011 @ 10:33:

[...]

vriendschap? no way! hahaha

Nou dan, dan weet je wat je wilt doen.

Succes.
Klinkt als 'n type die misbruik van je wil maken, dus contact geheel afkappen en ook niet meer helpen als ze weer 'ns voor 'n dichte deur staat of met andere onzin. Dan belt ze zelf haar vriend maar en gaat ze in de tussentijd maar naar d'r eigen familie/vrienden toe.
Of je zegt: " Oh, ik dacht dat je het water kwam terugbrengen" .
quote:elninjoo schreef op 13 oktober 2011 @ 10:25:

Waarom zo moeilijk doen? Zou gewoon zeggen dat ik geen zin heb in bezoek en al helemaal niet om gratis oppas te gaan spelen.

Overigens ook stom dat je voor haar bent gaan koken terwijl ze bij jullie gestrand was. Als het langer duurt dan verwacht dan had ze maar naar vrienden moeten gaan ipv zich bij vreemden opdringen en nog niet eens tevreden zijn met 't gebodene (de chips)

Oh, en vooral geen smoesjes verzinnen van geen tijd of 't schikt vandaag niet, want dan probeert ze het de volgende keer weer. Gewoon eerlijk zeggen dat je geen behoefte hebt aan contact met haar.ja het probleem was als ik iets aanbood zei ze 'nee', maar liet duidelijk merken dat ze wel iets wilde eten, ik stond echt versteld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven