Geld & Recht alle pijlers

Scheiden als thuisblijfmoeder

13-10-2011 13:59 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn aanstaande ex en ik willen scheiden. Sinds onze oudste geboren is ben ik volledig thuis. Ik heb dus geen eigen inkomen.

Nu we willen scheiden is dat een probleem. Ik probeer wel werk te zoeken, maar het valt niet echt mee. Nu dacht ik dat ik zolang een bijstandsuitkering aan kan vragen. Maar zolang ik nog samen met mijn ex op 1 adres woon, gaat dat niet.

Dus op naar de woningbouw. Maar die geven me geen woning zolang ik geen inkomen heb.

Is er hier iemand die weet hoe ik moet handelen? Misschien uit eigen ervaring? Misschien iemand die bij het uwv/gemeente/woingbouw werkt?
TO

Ja wat wil ik eigenlijk zeggen.

Pak alles aan wat je pakken kunt, zodat je niet afhankelijk ben van je ex straks voor je levensonderhoud.

Ik las al : callcenter, schoonmaak.

Maar als je een administratief diploma hebt hoe kun je dan geen ervaring hebben. Heb je nog nooit gewerkt? (geen oordeel gewone vraag) Vrijwilligerswerk is ook "werk"

Trek je stoute schoenen uit de kast en benader bedrijven waar JIJ zou willen werken en weet goed te verwoorden waarom. Het komt niet naar je toe je moet het halen, probeer er dan een zo mooi mogelijke baan uit te halen.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 13 oktober 2011 @ 15:06:

[...]

Omdat in 40% van de gevallen de relatie eindigt in scheiding en de maatschappij in zijn geheel dan de bijstand mag ophoesten DAAROMAls behoorlijk fors belastingbetalend lid van die maatschappij durf ik toch wel te zeggen: ik ben er trots op in een land te leven waar we mensen niet dwingen bij elkaar te blijven met ecoomische druk middelen.
@ ritmeester, ik hoop mijn werk leven lang aan dat potje te betalen en er nooit afhankelijk van te worden. Maar ik vind dat vrouwen die beslissen niet meer te werken er niet zomaar van uit mogen gaan dat ze als het mis gaat wel door de maatschappij opgevangen worden.
Volgens mij heb je wel degelijk sollicitatieplicht, ook met kinderen onder de 4.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 13 oktober 2011 @ 15:12:

@ ritmeester, ik hoop mijn werk leven lang aan dat potje te betalen en er nooit afhankelijk van te worden. Maar ik vind dat vrouwen die beslissen niet meer te werken er niet zomaar van uit mogen gaan dat ze als het mis gaat wel door de maatschappij opgevangen worden.Snap ik, maar TO richt zich op werk en op oplossingen waarbij ze haa handje nie oeft op te houden. Zij en haa man hebben, kennelijk, vijf jaar geleden besloten dat hij de verantwoordelijkheid voor inkomen voor het gehele gezin op zich zou nemen. Scheiden of niet, dan is het toch echt vooral aan hem om die verantwoordelijkheid te blijven nemen. Als belastingbetaler ben ik vervolgens alleen maar blij dat als da niet lukt, en TO nie zelf voor inkomen kan zorgen, ze echt vast mag rekenen op bijstand. Nie als toevallige gunst, maar als recht.
quote:Liv schreef op 13 oktober 2011 @ 15:15:

Volgens mij heb je wel degelijk sollicitatieplicht, ook met kinderen onder de 4.

Volgens de rijksoverheid niet.

quote:U bent alleenstaande ouder met een kind onder de 5 jaar. In dit geval kunt u een vrijstelling van solliciteren krijgen van maximaal 6 jaar. U bent wel verplicht in deze tijd een opleiding te volgen zodat u sneller een baan kunt vinden.
TO

Maak een afspraak bij het UWV, er zijn speciale regelingen voor herintreders waardoor je voor een werkgever een interessante kandidaat kan zijn. Als dat je helpt een baan te vinden met 2 handen aanpakken.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 13 oktober 2011 @ 15:06:

[...]

Omdat in 40% van de gevallen de relatie eindigt in scheiding en de maatschappij in zijn geheel dan de bijstand mag ophoesten DAAROM

En wat is dan de bedoeling van een maatschappij? iets met samen toch?

Verder vind ik het onzin om het zo te stellen.
quote:ritmeester schreef op 13 oktober 2011 @ 15:18:

[...]

Volgens de rijksoverheid niet.

[...]

Ow ok.

Toch verplichten gemeentes moeders met kleine kinderen wel om deel te nemen aan reïntegratie cursussen. Met als doel werken uiteraard. Hier althans.

Oh oen, dat is die opleiding natuurlijk......
quote:Liv schreef op 13 oktober 2011 @ 15:21:

[...]

Ow ok.

Toch verplichten gemeentes moeders met kleine kinderen wel om deel te nemen aan reïntegratie cursussen. Met als doel werken uiteraard. Hier althans.

Oh oen, dat is die opleiding natuurlijk...... precies
quote:ritmeester schreef op 13 oktober 2011 @ 15:16:

[...]

Snap ik, maar TO richt zich op werk en op oplossingen waarbij ze haa handje nie oeft op te houden. Zij en haa man hebben, kennelijk, vijf jaar geleden besloten dat hij de verantwoordelijkheid voor inkomen voor het gehele gezin op zich zou nemen. Scheiden of niet, dan is het toch echt vooral aan hem om die verantwoordelijkheid te blijven nemen. Als belastingbetaler ben ik vervolgens alleen maar blij dat als da niet lukt, en TO nie zelf voor inkomen kan zorgen, ze echt vast mag rekenen op bijstand. Nie als toevallige gunst, maar als recht.

Mee eens! Dit verhaal gaat in mijn ogen absoluut niet rond handjes ophouden en bijstand. TO zoekt werk, en stelde enkel de vraag naar opties om die periode de overbruggen.

Inderdaad, als zij destijds als koppel hebben besloten dat zij zou zorgen voor gezin, en hij voor inkomen, dan stopt dat niet zomaar ineens. Er moet toch een overgangsperiode zijn, waarin zij bv in het huis mag blijven.

Stel: je hebt beide een goede loopbaan, maar je vind het als koppel beter dat een van beide bij de kinderen blijft. Een beslissing die je samen neemt: hij zorgt voor het inkomen, jij voor het huis en de kinderen. Diegene die thuis blijft neemt natuurlijk een risico. En als het dan mis gaat, en ze gaan scheiden, moet zij dan alleen het gevolg dragen van hun gezamelijke keuze? Lijkt me niet eerlijk...
TO nog even een praktische vraag: zitten jullie in een koopwoning? En heb je al kinderopvang geregeld voor als je zou kunnen werken?

En nog een tip, bel alle afwijzingen na en leer ervan.

En een call center is een goede manier om weer aan het werk te komen. Wellicht geen verheffende job maar het betaald en je doet ervaring en kennis op die je op je CV kunt zetten.

Zorg dat je ergens aan het werk komt en wacht niet op uitzendbureau's. In moeilijke tijden zullen die zich in eerste instantie richten op de mensen die makkelijk te plaatsen zijn. Oh ja, en je kunt ook nog grote werkgevers in je omgeving bellen en vragen of er vacatures zijn. Laat de moeders op het schoolplein weten dat je op zoek bent naar werk etc. etc.. En wees niet te kieskeurig.
@ Marielle,

Kinderen krijgen is in veel gevallen een keuze.

Stoppen met werken is in veel gevallen een keuze.

Scheiden is in veel gevallen een keuze.

Er zijn nu eenmaal consequenties van keuzes........

Die samen die jij bedoelt, is in mijn visie voor de mensen zonder dat het hun eigen keuze is in de problemen geraken.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 13 oktober 2011 @ 15:25:

@ Marielle,

Die samen die jij bedoelt, is in mijn visie voor de mensen zonder dat het hun eigen keuze is in de problemen geraken.Roken is een keuze. Drinken is een keuze. Ongezond eten is een keuze. Zonder opletten een straat oversteken is een keuze. Theaterwetenschappen studeren is een keuze. Stelen is een keuze. Onveilige sex is een keuze. Veilige sex trouwens ook.

Er zijn veel keuzes die gevolgen kunnen hebben waar het collectief voor opdraait. Zoiets heet ook wel: beschaving.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 13 oktober 2011 @ 15:25:

@ Marielle,

Die samen die jij bedoelt, is in mijn visie voor de mensen zonder dat het hun eigen keuze is in de problemen geraken.

gelukkig heb jij alles goed voor elkaar en zul je nooit financiële ondersteuning nodig hebben. Jij wordt waarschijnlijk nooit chronisch ziek, krijgt geen kinderen met een handicap, wordt niet verlaten door je vent met achterlating van een forse schulden en je zult nooit ontslagen worden op je werk.

wat heerlijk voor je.
quote:Starshine schreef op 13 oktober 2011 @ 15:39:

[...]

gelukkig heb jij alles goed voor elkaar en zul je nooit financiële ondersteuning nodig hebben. Jij wordt waarschijnlijk nooit chronisch ziek, Dat ben ik al

krijgt geen kinderen met een handicap, Idd ik krijg per definitie geen kinderen

wordt niet verlaten door je vent met achterlating van een forse schulden Nee want zo stom ben ik niet om me in schulden te steken

en je zult nooit ontslagen worden op je werk. Is gebeurd en ook dat kun je oplossen door te solliciteren.

wat heerlijk voor je.

Ja het is idd heerlijk keuzes te maken waardoor ik nooit financieel afhankelijk ben van mijn partner.
Sgaaaapje, TO heeft de keuze gemaakt te scheiden en zit niet op een discussie te wachten hoe stom ze wel niet is geweest te stoppen met werken.

Wat iemand al zei: je kunt de tijd niet terugdraaien en hier nu over dooremmeren is zinloos.
Beauke alles wat ik aan TO gericht heb was om haar te helpen.

Dit is een reactie op een sarcastische post.
@Sgaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaapie:

Ik vind je posts veroordelend en je bent zo te lezen erg bang dat je iets tekort wordt gedaan en er geld van de maatschappij gaat, anders dan naar jou.
dat zeg ik, wat heerlijk voor je dat jij toevallig de juiste keuzes hebt gemaakt. Maar als we er nou van uit gaan dat je een keer een minder gelukkige keuze maakt en wel financiële ondersteuning kunt gebruiken, dan weiger je dat dus?
@ Marielle, ja ik vind dat je moet leven met de gevolgen van vrijwillige keuzes.

En mijn keuze is niet afhankelijk te willen zijn van partner of willen leunen op de maatschappij omdat er zwakkeren zijn die dat veel harder nodig hebben.
Is dat echt je beweegreden om te werken en een eigen inkomen te hebben?
@ Starshine in een van mijn eerste post stelde ik al dat ik hoop nooit in de omstandigheid te komen dat ik gebruik moet maken van die potjes.
@ Marielle aan wie is die vraag gericht?
Ik werk namelijk omdat ik het leuk vind en mezelf graag wil ontwikkelen en blijven ontwikkelen. Omdat ik de sociale contacten fijn vind en omdat het naast mijn peuterdochter een zeer welkome afwisseling is.

Maar ik werk niet omdat ik misschien ooit ga scheiden en dan niet op de maatschappij zou mogen terugvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven