Geld & Recht alle pijlers

Eigendom nog te bouwen appartementen

13-10-2011 15:47 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Vraagje: kunnen appartementen die nog gebouwd moeten worden al in eigendom worden overgedragen? Zo ja, hoe?

Bedankt!
Ja dat kan, in je koop/aanneem overeenkomst staan de voorwaarden.

Neem even contact op met de verkopend makelaar. Die kan je er meer over vertellen.
Wat bedoel je met overdragen? De koopakte tekenen of daadwerkelijk leveren?
Wanneer gaat het appartement in eigendom over. Dus wanneer ben ik, de koper, echt de eigenaar van het appartement
Ik ben geen jurist, maar ik meen dat je uiteindelijk slechts en appartementsrecht hebt op een gedeelte van het gehele pand. Dit heb je pas daadwerkelijk in eigendom als de gehele overdracht compleet is, en dat is pas bij levering (als er bij de notaris is getekend).

Maar...wie weet kunnen anderen me verbeteren of aanvullen.
bij het ondertekenen van de akte van levering. Daarvoor ben je slechts eigenaar van een hypotheek ;)
life ain't a perfect story, write it while you live it
Waarom wil je dit weten?
Als het nieuwbouw betreft en de betreffende splitsing in appartementsrechten heeft al plaatsgevonden, dan kan dat. Moet je alleen wel ff naar de notaris toe om je handtekening onder de akte van levering te plaatsen.
je tekent bij de makelaar een koop-/aanneemovereenkomst. Daar staat alles in geregeld wat bouwtermijnen en dergelijke betreft.

Bij de notaris wordt de akte van levering getekend en de hypotheekakte. Door het inschrijven van de akte van levering bij het Kadaster word je eigenaar van het appartement. Ook al is deze nog niet gebouwd. In de voormelde koop-/aanneemovereenkomst verplicht bouwer zich tot afbouwen van het gebouw.
hahahahaha evelyn je was me net voor, ik had het kunnen weten dat je ook zou reageren.

Wij moeten samen een helpdesk voor notarisvragen hier beginnen ik schrik namelijk echt af en toe wat mensen adviseren en wat gewoon helemaal niet klopt
quote:designed schreef op 13 oktober 2011 @ 17:48:

bij het ondertekenen van de akte van levering. Daarvoor ben je slechts eigenaar van een hypotheek ;)je kan pas een hypotheek geven als je eigenaar bent.
quote:katrien1974 schreef op 13 oktober 2011 @ 20:13:

hahahahaha evelyn je was me net voor, ik had het kunnen weten dat je ook zou reageren.

Wij moeten samen een helpdesk voor notarisvragen hier beginnen ik schrik namelijk echt af en toe wat mensen adviseren en wat gewoon helemaal niet klopt

Ik heb nog wel een vraagje...

Heb je nu daadwerkelijk eigendom van een woning (lees appartement) of heb je in wezen alleen een appartementsrecht?

Vervolgens:

Ik meen ooit eens vernomen te hebben dat bij nieuwbouw bouwkavels nog niet definitief gesplitst kunnen worden omdat er nog niet definitief uitgemeten kan worden. Dit zou men dan doen als alles zo'n beetje af is. Kan je dan zonder de exacte (kadastrale) uitmeetgegevens al wel splitsen in appartementsrechten, en al leveren (en vervolgens inschrijven?)
Splitsen in appartementen kan op basis van de bouwtekeningen dus zodra de plannen definitief zijn. Verder is woning en appartementsrecht juridisch wat anders. Je wordt eigenaar van het appartementsrecht dat een bepaald aandeel heeft in het gebouw zoals bepaald in de splitsingsakte. Dat aandeel bepaalt tegenwoordig ook vaak hoeveel je bijdraagt aan de V.v.V
Sorrie ik lees niet helemaal goed. De woning (lees appartement) is, voor zover het op de tekening bij jouw appartementsrecht hoort echt van jou
Wat betreft splitsing: ok, duidelijk.

Wat betreft appartementsrecht: ik ben het met je eens.

Het rare bij een appartement is dat je de muren deelt. Deze zijn dus niet je eigendom, hooguit een soort gedeeld eigendom.

Nog raarder is een appartement met erfpacht: volgens mij heb je dan ook geen eigendom van een deel in de onverdeeldheid van de ondergrond, zodat je uiteindelijk....alleen lucht bezit

Maar goed...de vraag was...kan de eigendom van een appartement in eigendom worden overgedragen voordat het gebouwd is.
Ja dat kan heb ik (en anderen) al antwoord op gegeven. Zelfs dorverkopen kan al, echter, vaak staat er een antispeculatie beding in de koop-/aanneemovereenkomst of een verbod dat je het binnen 5 jaar niet door mag verkopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven