Werk & Studie alle pijlers

Nl- taal

13-10-2011 23:20 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Dit topic open ik, omdat ik laatste tijd merk dat ik moeite heb met de Nederlandse taal. In dit topic wil ik een aantal vragen stellen mbt tot grammatica / vervoegingen ed. Hopenlijk kunnen jullie mij helpen, door uit te leggen waarom een woord op een bepaalde manier wordt geschreven.

Alvast bedankt.

Eerste vraag:

Wanneer schrijf je voormalig en wanneer voormalige ?
quote:gember999 schreef op 14 oktober 2011 @ 00:12:

[...]

Dit zijn geen bijvoeglijke naamwoorden, dit zijn bijwoordelijke bepalingen.

Jawel hoor, de woorden zijn bijvoeglijk naamwoorden (woordsoort).

En als je de zinnetjes ontleedt, zijn die woorden naamwoordelijk deel van her gezegde.

Een bijwoordelijke bepaling is iets anders, nl. een zinsdeel dat extra informatie geeft over het gezegde (nl. waar/wanneer/hoe), bijv. met de fiets, morgenavond, in de tuin enz.
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:Girlmusic schreef op 14 oktober 2011 @ 00:19:

[...]

Ok, voor de goede orde. Het is dus wel het nieuwe vriendinnetje van Jaap bijv.Klopt !
Girlmusic, zoals je merkt zijn wij native speakers ook niet bekend met de regels, we doen het net zoals we weten of iets 'de' of 'het' is. Op gevoel dus. Dus heel begrijpelijk dat het voor mensen die Nederlands als tweede taal hebben, erg lastig is.

In de wikilink en in de link die ik plaatste van de Nederlandse Taalunie staat uitleg.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:_yellowlove_ schreef op 14 oktober 2011 @ 00:20:

[...]

Klopt !Ok, ik snap het verschil. Thanks!
quote:tyche schreef op 14 oktober 2011 @ 00:23:

Girlmusic, zoals je merkt zijn wij native speakers ook niet bekend met de regels, we doen het net zoals we weten of iets 'de' of 'het' is. Op gevoel dus. Dus heel begrijpelijk dat het voor mensen die Nederlands als tweede taal hebben, erg lastig is.

In de wikilink en in de link die ik plaatste van de Nederlandse Taalunie staat uitleg.Ja, de Nederlandse taal is moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Ik zal de links morgen doornemen. Heb in korte tijd zoveel info gekregen die moet ik eerste verwerken. Bedankt voor de links.
quote:Girlmusic schreef op 14 oktober 2011 @ 00:27:

[...]

Ja, de Nederlandse taal is moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Ik zal de links morgen doornemen. Heb in korte tijd zoveel info gekregen die moet ik eerste verwerken. Bedankt voor de links.Eerst (zonder -e). Maar vraag me niet waarom. Kunnen anderen je vast wel weer uitleggen
Eerst is in die zin een bijwoord. Bijwoorden, die zijn afgeleid van een bijv. naamwoord, hebben geen e.

Bij voorbeeld:

Dat is een erg leuke man (en niet een erge leuke man)

Heel bijzondere schilderijen (en niet hele bijzondere schilderijen)
Everytime you make a typo, the errorists win.
Het is zoals al gezegd; hoort bij het zelfstandig naamwoord het lidwoord 'd e', dan krijgt het bijv.nw. een e.

Als bij het z.nw. 'het' hoort, dan gebruik je geen e. (hoop dat ik het goed zeg)

Het is een mooi meisje. (het meisje)

Het is een mooie jongen. (de jongen)

Natives denken vaak dat we NL op gevoel spreken, maar er zijn heel veel regels die je als native gewoon niet nodig hebt.

Mijn vriend leert NL en ik sta er vaak van te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven