Werk & Studie alle pijlers

Nl- taal

13-10-2011 23:20 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Dit topic open ik, omdat ik laatste tijd merk dat ik moeite heb met de Nederlandse taal. In dit topic wil ik een aantal vragen stellen mbt tot grammatica / vervoegingen ed. Hopenlijk kunnen jullie mij helpen, door uit te leggen waarom een woord op een bepaalde manier wordt geschreven.

Alvast bedankt.

Eerste vraag:

Wanneer schrijf je voormalig en wanneer voormalige ?
Leuk topic. En goed dat je het aan durft om hulp te vragen.

Ik ken de regels van voormalig en voormalige ook niet, doe dat op gevoel. Google helpt me ook niet verder maar er zijn vast mensen op het forum die het wel weten.
Ik heb ook op google gezocht maar kan ook geen duidelijk antwoord vinden.. ben dus benieuwd of iemand het wel weet!
Net zoals je vorig en vorige gebruikt. Of echt en echte. Of mooi en mooie.

Het is echt.

De echte wereld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar het is toch het voormalig koningshuis. Ipv voormalige. ..

toch?
Voormalig notarishuis Werkendam

Voormalig Transol

Voormalige agrarische bedrijfslocatie

Voormalige bibliotheek

Voormalige Bulgaarse Westelijke Gebieden

Voormalige Bulgaarse Zuidelijke Gebieden

Voormalige Gereformeerd Weeshuis

Voormalige sigarettenfabriek Palazzo
de voormalige hoofdstad
Bijvoeglijk naamwoord

Deze noemt een eigenschap, kenmerk of een andere bijzonderheid van een zelfstandig naamwoord.

- voorbeeld - de kleine man

- er kunnen meerder bijvoeglijke naamwoorden voor een zelfstandig naamwoord staan

- bijvoeglijke naamwoorden kunnen ook achter het zelfstandig naamwoord staan

-ze krijgen vaak een -e

Maar wanneer ze die 'e' dan krijgen kan ik nergens vinden.
Of een bijvoeglijk naamwoord een extra e krijgt hangt af van het geslacht van het zelfstandig naamwoord waar het bij hoort.

Als het bij een de-woord staat (mannelijk of vrouwelijk) dan komt er een extra e bij:

de mooie jongen

de voormalige hoofstad

het-woorden (onzijdig) krijgen geen extra e

het mooi kindje

het voormalig koningshuis
Het voormalig...

De voormalige...

Volgens mij. Maar ik ken de regel niet, doe het ook op gevoel.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik heb het antwoord geprobeerd op te zoeken via google, maar daar werd ik niet wijzer van. In eerste instantie dacht ik dat het iets te maken met het geslacht van het zelfstandignw (dus de of het) maar kom er niet uit.
quote:gember999 schreef op 13 oktober 2011 @ 23:49:

Of een bijvoeglijk naamwoord een extra e krijgt hangt af van het geslacht van het zelfstandig naamwoord waar het bij hoort.

Als het bij een de-woord staat (mannelijk of vrouwelijk) dan komt er een extra e bij:

de mooie jongen

de voormalige hoofstad

het-woorden (onzijdig) krijgen geen extra e

het mooi kindje

het voormalig koningshuis

Dit klopt niet, het is het mooie kindje, het mooie meisje, het leuke dakterras etc etc .

Volgens mij is het een gevoelskwestie? (zo eentje waarvoor je gewoon native speaker moet zijn)
quote:_yellowlove_ schreef op 13 oktober 2011 @ 23:51:

[...]

Dit klopt niet, het is het mooie kindje, het mooie meisje, het leuke dakterras etc etc .

Volgens mij is het een gevoelskwestie? (zo eentje waarvoor je gewoon native speaker moet zijn)

Hmm.. je brengt me aan het twijfelen. Ik deed het altijd op gevoel zoals jij nu zegt, maar het is me kortgeleden uitgelegd dat ik het dus verkeerd deed, omdat het van het geslacht afhangt op de manier die ik uitlegde.

Als je het lidwoord weglaat zit er bij onzijdige woorden in ieder geval zeker geen extra e, toch? Mooi meisje, leuk dakterras, mooi kindje, et cetera.
Ja als je zegt een mooi meisje dan wel idd.

ik heb geen idee verder hoor hoe het zit, wat de regel is, maar we komen er wel!
Gevonden!

http://nl.wikipedia.org/w ... _met_of_zonder_buigings-e
Je schrijft een e achter het bijvoeglijk naamwoord als het voor een zelfstandig naamwoord staat en als het lidwoord de of het ervoor staat.

• het zwarte paard

• de warme kruik

Bij een zelfstandig naamwoord waar je het voor zet, schrijf je het bijvoeglijk naamwoord zonder e als je het lidwoord een gebruikt.

• het paard - een zwart paard

• het huis - een klein huis

Als het bijvoeglijk naamwoord achter het zelfstandig naamwoord staat, zet je er geen e achter.

• De man is rijk.

• De kruik is warm.
Over het verbuigen van bijvoeglijk naamwoorden: http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/28
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Korte samenvatting van de wikipediapagina: je krijgt een extra e bij:

-een de-woord,

-een het-woord met een bepaald lidwoord of ander bepalend woord erbij

edit: tenzij de combinatie van bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord een begrip/een concept zijn. (Het koninklijk besluit is niet hetzelfde als het koninklijke besluit)
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 14-10-2011 00:13
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:vivastef schreef op 14 oktober 2011 @ 00:07:

Als het bijvoeglijk naamwoord achter het zelfstandig naamwoord staat, zet je er geen e achter.

• De man is rijk.

• De kruik is warm.Dit zijn geen bijvoeglijke naamwoorden, dit zijn bijwoordelijke bepalingen.
Ondertussen gooi ik nog een vraag in de groep:

Het juiste antwoord is :

een nieuw vriendinnetje .

Weet iemand waarom het niet een nieuwe vriendinnetje is. Heeft het te maken met het feit dat het 'het vriendinnetje' is ?

Btw, Ik ben geen native speaker, dus op gevoel doen is een beetje moeilijk voor mij.
quote:Girlmusic schreef op 14 oktober 2011 @ 00:12:

Ondertussen gooi ik nog een vraag in de groep:

Het juiste antwoord is :

een nieuw vriendinnetje .

Weet iemand waarom het niet een nieuwe vriendinnetje is. Heeft het te maken met het feit dat het 'het vriendinnetje' is ?

Btw, Ik ben geen native speaker, dus op gevoel doen is een beetje moeilijk voor mij.Ja:- het is een het-woord (vriendinnetje), en er staat een onbepaald lidwoord (een) bij, dus komt er geen extra e bij.
Hmm ja idd nu je het zegt. Bijvoegelijke zijn ook niet zo moeilijk, maar ik doe sowieso alles op gevoel!
Weet je wat ik eerlijk gezegd denk na het lezen van die wikipedia pagina, dat dat toch onmogelijk te leren valt... Ik doe het wel goed, omdat ik dus native speaker ben, maar girlmusic niemand gaat pissig op je worden als je een keer zegt ' een mooie meisje' .

Maar je kunt proberen om al die regels van die wiki pagina uit je hoofd te gaan leren?
quote:gember999 schreef op 14 oktober 2011 @ 00:14:

[...]

Ja:- het is een het-woord (vriendinnetje), en er staat een onbepaald lidwoord (een) bij, dus komt er geen extra e bij.Ok, voor de goede orde. Het is dus wel het nieuwe vriendinnetje van Jaap bijv.
Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven