Nl- taal
donderdag 13 oktober 2011 om 23:20
Hoi iedereen,
Dit topic open ik, omdat ik laatste tijd merk dat ik moeite heb met de Nederlandse taal. In dit topic wil ik een aantal vragen stellen mbt tot grammatica / vervoegingen ed. Hopenlijk kunnen jullie mij helpen, door uit te leggen waarom een woord op een bepaalde manier wordt geschreven.
Alvast bedankt.
Eerste vraag:
Wanneer schrijf je voormalig en wanneer voormalige ?
Dit topic open ik, omdat ik laatste tijd merk dat ik moeite heb met de Nederlandse taal. In dit topic wil ik een aantal vragen stellen mbt tot grammatica / vervoegingen ed. Hopenlijk kunnen jullie mij helpen, door uit te leggen waarom een woord op een bepaalde manier wordt geschreven.
Alvast bedankt.
Eerste vraag:
Wanneer schrijf je voormalig en wanneer voormalige ?
donderdag 13 oktober 2011 om 23:44
Voormalig notarishuis Werkendam
Voormalig Transol
Voormalige agrarische bedrijfslocatie
Voormalige bibliotheek
Voormalige Bulgaarse Westelijke Gebieden
Voormalige Bulgaarse Zuidelijke Gebieden
Voormalige Gereformeerd Weeshuis
Voormalige sigarettenfabriek Palazzo
Voormalig Transol
Voormalige agrarische bedrijfslocatie
Voormalige bibliotheek
Voormalige Bulgaarse Westelijke Gebieden
Voormalige Bulgaarse Zuidelijke Gebieden
Voormalige Gereformeerd Weeshuis
Voormalige sigarettenfabriek Palazzo
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 13 oktober 2011 om 23:45
Bijvoeglijk naamwoord
Deze noemt een eigenschap, kenmerk of een andere bijzonderheid van een zelfstandig naamwoord.
- voorbeeld - de kleine man
- er kunnen meerder bijvoeglijke naamwoorden voor een zelfstandig naamwoord staan
- bijvoeglijke naamwoorden kunnen ook achter het zelfstandig naamwoord staan
-ze krijgen vaak een -e
Maar wanneer ze die 'e' dan krijgen kan ik nergens vinden.
Deze noemt een eigenschap, kenmerk of een andere bijzonderheid van een zelfstandig naamwoord.
- voorbeeld - de kleine man
- er kunnen meerder bijvoeglijke naamwoorden voor een zelfstandig naamwoord staan
- bijvoeglijke naamwoorden kunnen ook achter het zelfstandig naamwoord staan
-ze krijgen vaak een -e
Maar wanneer ze die 'e' dan krijgen kan ik nergens vinden.
donderdag 13 oktober 2011 om 23:49
Of een bijvoeglijk naamwoord een extra e krijgt hangt af van het geslacht van het zelfstandig naamwoord waar het bij hoort.
Als het bij een de-woord staat (mannelijk of vrouwelijk) dan komt er een extra e bij:
de mooie jongen
de voormalige hoofstad
het-woorden (onzijdig) krijgen geen extra e
het mooi kindje
het voormalig koningshuis
Als het bij een de-woord staat (mannelijk of vrouwelijk) dan komt er een extra e bij:
de mooie jongen
de voormalige hoofstad
het mooi kindje
donderdag 13 oktober 2011 om 23:51
quote:gember999 schreef op 13 oktober 2011 @ 23:49:
Of een bijvoeglijk naamwoord een extra e krijgt hangt af van het geslacht van het zelfstandig naamwoord waar het bij hoort.
de mooie jongen
de voormalige hoofstad
het mooi kindje
Dit klopt niet, het is het mooie kindje, het mooie meisje, het leuke dakterras etc etc .
Volgens mij is het een gevoelskwestie? (zo eentje waarvoor je gewoon native speaker moet zijn)
de mooie jongen
de voormalige hoofstad
het mooi kindje
Dit klopt niet, het is het mooie kindje, het mooie meisje, het leuke dakterras etc etc .
Volgens mij is het een gevoelskwestie? (zo eentje waarvoor je gewoon native speaker moet zijn)
donderdag 13 oktober 2011 om 23:56
quote:_yellowlove_ schreef op 13 oktober 2011 @ 23:51:
[...]
Hmm.. je brengt me aan het twijfelen. Ik deed het altijd op gevoel zoals jij nu zegt, maar het is me kortgeleden uitgelegd dat ik het dus verkeerd deed, omdat het van het geslacht afhangt op de manier die ik uitlegde.
Als je het lidwoord weglaat zit er bij onzijdige woorden in ieder geval zeker geen extra e, toch? Mooi meisje, leuk dakterras, mooi kindje, et cetera.
[...]
Hmm.. je brengt me aan het twijfelen. Ik deed het altijd op gevoel zoals jij nu zegt, maar het is me kortgeleden uitgelegd dat ik het dus verkeerd deed, omdat het van het geslacht afhangt op de manier die ik uitlegde.
Als je het lidwoord weglaat zit er bij onzijdige woorden in ieder geval zeker geen extra e, toch? Mooi meisje, leuk dakterras, mooi kindje, et cetera.
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:06
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:07
Je schrijft een e achter het bijvoeglijk naamwoord als het voor een zelfstandig naamwoord staat en als het lidwoord de of het ervoor staat.
• het zwarte paard
• de warme kruik
Bij een zelfstandig naamwoord waar je het voor zet, schrijf je het bijvoeglijk naamwoord zonder e als je het lidwoord een gebruikt.
• het paard - een zwart paard
• het huis - een klein huis
Als het bijvoeglijk naamwoord achter het zelfstandig naamwoord staat, zet je er geen e achter.
• De man is rijk.
• De kruik is warm.
• het zwarte paard
• de warme kruik
Bij een zelfstandig naamwoord waar je het voor zet, schrijf je het bijvoeglijk naamwoord zonder e als je het lidwoord een gebruikt.
• het paard - een zwart paard
• het huis - een klein huis
Als het bijvoeglijk naamwoord achter het zelfstandig naamwoord staat, zet je er geen e achter.
• De man is rijk.
• De kruik is warm.
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:07
Over het verbuigen van bijvoeglijk naamwoorden: http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/28
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:08
Korte samenvatting van de wikipediapagina: je krijgt een extra e bij:
-een de-woord,
-een het-woord met een bepaald lidwoord of ander bepalend woord erbij
edit: tenzij de combinatie van bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord een begrip/een concept zijn. (Het koninklijk besluit is niet hetzelfde als het koninklijke besluit)
-een de-woord,
-een het-woord met een bepaald lidwoord of ander bepalend woord erbij
edit: tenzij de combinatie van bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord een begrip/een concept zijn. (Het koninklijk besluit is niet hetzelfde als het koninklijke besluit)
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 14-10-2011 00:13
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:12
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:12
Ondertussen gooi ik nog een vraag in de groep:
Het juiste antwoord is :
een nieuw vriendinnetje .
Weet iemand waarom het niet een nieuwe vriendinnetje is. Heeft het te maken met het feit dat het 'het vriendinnetje' is ?
Btw, Ik ben geen native speaker, dus op gevoel doen is een beetje moeilijk voor mij.
Het juiste antwoord is :
Weet iemand waarom het niet een nieuwe vriendinnetje is. Heeft het te maken met het feit dat het 'het vriendinnetje' is ?
Btw, Ik ben geen native speaker, dus op gevoel doen is een beetje moeilijk voor mij.
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:14
quote:Girlmusic schreef op 14 oktober 2011 @ 00:12:
Het juiste antwoord is :
Btw, Ik ben geen native speaker, dus op gevoel doen is een beetje moeilijk voor mij.Ja:- het is een het-woord (vriendinnetje), en er staat een onbepaald lidwoord (een) bij, dus komt er geen extra e bij.
Het juiste antwoord is :
Btw, Ik ben geen native speaker, dus op gevoel doen is een beetje moeilijk voor mij.Ja:- het is een het-woord (vriendinnetje), en er staat een onbepaald lidwoord (een) bij, dus komt er geen extra e bij.
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:18
Weet je wat ik eerlijk gezegd denk na het lezen van die wikipedia pagina, dat dat toch onmogelijk te leren valt... Ik doe het wel goed, omdat ik dus native speaker ben, maar girlmusic niemand gaat pissig op je worden als je een keer zegt ' een mooie meisje' .
Maar je kunt proberen om al die regels van die wiki pagina uit je hoofd te gaan leren?
Maar je kunt proberen om al die regels van die wiki pagina uit je hoofd te gaan leren?
vrijdag 14 oktober 2011 om 00:19