Excel vraag

14-10-2011 11:37 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk is er een Excel expert hier.

Ik ben voor mijn werk bezig met een evaluatiebestand uit te werken waar ik onderaan het bestand de totalen wil uitwerken. Het begon goed, ik kon netjes de waardes optellen.

Nu kom ik bij een kolom die meerdere waardes bevat per cel. Hier werkt de formule AANTAL.ALS niet, omdat ik die alleen kan gebruiken voor de volledige celinhoud.

Hopelijk ben ik een beetje duidelijk. Ik heb tot nu toe dus cellen gehad met bijvoord in cel 1: A, in cel 2 B, in cel 3: C. Onderaan werd dat met de formule AANTAL.ALS mooi uitgewerkt met hoeveel cellen A bevatten en hoeveel B etc.

Nu heb ik een kolom waar meerdere gegevens in de cellen staan, bijv. cel 1: ABC, cel2: CDE, cel 3: B etc.

Met welke formule kan ik losse waardes uit de cel filteren? Ik ben al zo lang aan het zoeken dat ik door de bomen de formules niet meer zie
Probeer je van een kolom het totaal te krijgen, maar er staan niet overal getallen in? (Ik vind je verhaal niet heel duidelijk geloof ik.)
Ik snap je vraag ook niet helemaal. Wil je uit de kolom met meerdere gegevens ook bijvoorbeeld het aantal cellen dat A bevat of hoe bedoel je het precies?

Kun je niet een klein (geanonimiseerd) screenshotje plaatsen van wat je bedoelt?
Daarvoor moet je bij de expert zijn!!
Nee het zijn geen getallen, dat is het probleem.

Ik vind het lastig uit te leggen.

Voor elke vraag is over het algemeen 1 kolom, met 1 antwoord per cel.

Maar nu is er 1 vraag die meerdere antwoordmogelijkheden had, in 1 kolom gekomen, met dus meerdere tekstuele antwoorden per cel.
Vraag nou aan Hans!!
Goede tip, ik ga even naar Het topic van Hans!

Screenshotje wordt lastig om niet te herkenbaar te worden
ow wacht volgens mij snap ik je. Kun je die kolom niet uitsplitsen? tekst naar kolommen?
@daydream, als ik vanochtend geweten had dat er zoveel tijd in ging zitten de juiste code te vinden, had ik het gedaan. Maar het gaat om honderden cellen, dus als ik een formule weet dan zou ik daar erg dankbaar voor zijn.

Anders zit er inderdaad niets anders op dan ze alsnog uit te splitsen
tekst naar kolommen. Vaste breedte (volgende) en dan lijnen slepen zodat per letter een vakje ontstaat (hoop dat dit duidelijk is) (volgende) tekst kiezen denk ik en voltooien.

En dan heb je ze gesplitst. Maar Hans weet vast een betere oplossing.
Is dat niet alleen een optische verdeling van de losse vakken? Anders begrijp ik misschien niet helemaal wat je bedoeld.
Als je nu bijvoorbeeld AB in een cel hebt staan wordt het een cel met A en een cel met B.

Daarna kun je voor de verschillende cellen weer optellen hoe vaak A voorkomt en hoe vaak B.

Probeer het anders maar uit in een test excelsheet om te zien wat ik bedoel.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, het lukt alleen niet. Daarnaast wordt het ook lastiger omdat de inhoud per cel elke keer van lengte verschilt.

Bijv:

Herfst#lente#zomermaanden#

en de volgende cel is bijv.:

Zomermaanden#winter#

dus de lengte van de tekst die ik wil uitsplitsen verschilt per cel
Ik vind mezelf ook onwijs vaag klinken trouwens
quote:laura24 schreef op 14 oktober 2011 @ 12:14:

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld, het lukt alleen niet. Daarnaast wordt het ook lastiger omdat de inhoud per cel elke keer van lengte verschilt.

Bijv:

Herfst#lente#zomermaanden#

en de volgende cel is bijv.:

Zomermaanden#winter#

dus de lengte van de tekst die ik wil uitsplitsen verschilt per celow ok, ik dacht dat je meerkeuzeantwoorden had die allemaal even lang waren (A, B, C enz)
Zitten er wel # tussen de antwoorden?
Ja die zitten telkens na elke antwoordmogelijkheid, is dat hoopvol?
Anders moet je gescheiden kiezen (volgende) overige # invullen

Let wel op dat je dan niet cellen overschrijft die daarnaast staan!
Ik ga er even mee puzzelen, dankjewel in ieder geval!!
=AANTAL.ALS(A1:A99;"*" & "zz" & "*") zoekt naar de string "zz" in de cellen A1 t/m A99 .
Hoop dat het duidelijk is. Wat lastig om zoiets uit te leggen via een forum, haha.
quote:kale62 schreef op 14 oktober 2011 @ 12:27:

=AANTAL.ALS(A1:A99;"*" & "zz" & "*") zoekt naar de string "zz" in de cellen A1 t/m A99 .Ja! dat is hem
@daydream: Het is gelukt!!! Dankjewel, je hebt mijn hele dag goedgemaakt. Door de # als scheidingstekens konden ze automatisch doorgeschoven worden naar de volgende cel. Nu kan ik gewoon met AANTAL.ALS de losse waardes optellen.

Ben weer helemaal gelukkig
Dankjewel kale, ik ga jouw formule ook uitproberen
kale62 hoe weet je dat? al die " en * en &?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven