Geld & Recht alle pijlers

Rekening notaris wijkt af van opgave

17-10-2011 19:06 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo aan iedereen.

Ik heb een vraag, een maand geleden hebben we een notaris gebeld en gevraagd wat een samenlevingscontract en twee gelijkluidende testamenten zou kosten.

We kregen toen een prijsopgave die iets lager lag als bij andere notarissen.

Nu krijgen we de rekening en deze is 170 euro hoger dan de prijsopgave die we gehad hebben (btw registratie kosten etc).

Wanneer je op internet kijkt zijn al deze kosten al meegenomen in de prijs, ik ben het er niet mee eens dat er achteraf kosten bij komen terwijl er van tevoren een prijsopgave is gedaan, of kan een notaris kantoor gewoon achteraf afwijken van de prijs door pas achteraf te zeggen dat de opgave niet alles inclusief was?

Heel graag jullie mening hierover, alvast bedankt!

Brenda.
Wet op de Omzetbelasting:

Artikel 38

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

http://www.st-ab.nl/wette ... belasting_1968_Wet_OB.htm
...
Het is een gore oplichter waarschijnlijk. Ik zou ook zeker niet akkoord gaan en die rekening dan ook niet betalen.

Desnoods kun je een klacht indienen bij de Notariele broederschap.
Ik heb op een notariskantoor gewerkt, en het kan heel goed zijn dat je offerte is vergeten bij de zaak te voegen, is nog niet geautomatiseerd in veel gevallen, en dan krijg je de standaard prijs.

Gewoon even bellen en de offerte prijs betalen.

voor alle anderen: altijd offerte opvragen, of je betaald echt teveel.
wat staat er precies op de prijsopgave? in of excl
quote:jo12345 schreef op 17 oktober 2011 @ 19:17:

Het is een gore oplichter waarschijnlijk. Ik zou ook zeker niet akkoord gaan en die rekening dan ook niet betalen.

Desnoods kun je een klacht indienen bij de Notariele broederschap.tuurlijk joh, zo jammer dit altijd. Het ligt er helemaal aan wat er precies in de prijsopgave staat, wat er gevraagd is, of dit afwijkt. Als ze een opgave heeft gekregen waar duidelijk incl btw en registratie staat is het terecht dat ze klaagt. Staat dat er niet en heeft ze niet gevraagd of dit alles is, heeft ze pech
Als je de prijsopgave op papier hebt, een mail bijvoorbeeld, kan je hier toch naar verwijzen in je mail als je om opheldering vraagt? Het is waarschijnlijk wat PetraP zegt dus gewoon even met het notariskantoor bellen.
offerte opvragen is altijd handig. Maar dan wel eentje gespecificeerd om dit soort gevallen te voorkomen.

wat mij nou niet duidelijk is, heb je een offerte gekregen, of de prijs van de site gehaald
quote:brendam schreef op 17 oktober 2011 @ 19:06:

Ik heb een vraag, een maand geleden hebben we een notaris gebeld en gevraagd wat een samenlevingscontract en twee gelijkluidende testamenten zou kosten.

We kregen toen een prijsopgave die iets lager lag als bij andere notarissen.

Brenda.Waarschijnlijk dus telefonisch prijsopgave gekregen.
Dank voor de reacties!

De prijsopgave is me door de telefoon gegeven door de notaris zelf.

Kunnen ze dan nu bv zeggen (ik moet nog bellen morgen) ja maar dat was ex btw?

Ankalida schrijft dat dat niet mag, plus op internet zij alle weergegeven notaris tarieven incl btw, ik heb overigens specifiek gevraagd of er geen bijkomende kosten zouden zijn.

Maar ja dat was over de telefoon...
quote:Spotty schreef op 17 oktober 2011 @ 20:28:

[...]

Waarschijnlijk dus telefonisch prijsopgave gekregen.

Dat klopt.

Ik ging er gewoon vanuit omdat het de notaris zelf was dat ik daar later geen ander bedrag voor berekend zou krijgen en heb daarom verder geen prijsopgave op papier gevraagd.
quote:ankalida schreef op 17 oktober 2011 @ 19:12:

Wet op de Omzetbelasting:

Artikel 38

Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

http://www.st-ab.nl/wette ... belasting_1968_Wet_OB.htmDankjewel, geldt dit ook voor een mondelinge prijsopgave per telefoon door een notaris?
Wij hebben hetzelfde gehad. Ook een prijs gekregen voor testament + samenlevingscontract. Toen we alles mondeling doorgesproken hadden bleek de prijs een stuk hoger te zijn dan er telefonisch was afgesproken. Er werd ons toen verteld dat die prijs alleen was voor de meest 'standaard' uitvoering. Omdat wij wel wat extra dingen wilden regelen (vanwege de kinderen) werd de prijs ook hoger. Ik heb er nog wel 100 euro af kunnen l*llen .

Wel raar dat je pas de rekening krijgt na het tekenen. Wij kregen het gelijk na ons eerste gesprek en konden aan de hand daarvan beslissen of we een andere notaris zouden zoeken of met hen in zee zouden gaan.
Niet zo handig. Les voor later: altijd een offerte opvragen per post of mail. Daar heb je nu alleen niets meer aan. Ik zou de notaris bellen en vragen wat het prijsverschil veroorzaakt en aankaarten dat dit niet conform afspraak is.
Gewoon prompt dat deel betalen dat je niet betwist, onder vermelding van "factuurnr. ... voor restant zie brief/mail d.d. ...".

En dan een brief of mail erheen waarin je aangeeft waarom je het restant niet betaalt (met een t inderdaad, sjonge wat wordt deze werkwoordsvorm hier vaak fout gespeld).

Grote kans dat je er nooit meer wat van hoort.
quote:Whympysinger schreef op 17 oktober 2011 @ 21:47:

Gewoon prompt dat deel betalen dat je niet betwist, onder vermelding van "factuurnr. ... voor restant zie brief/mail d.d. ...".

En dan een brief of mail erheen waarin je aangeeft waarom je het restant niet betaalt (met een t inderdaad, sjonge wat wordt deze werkwoordsvorm hier vaak fout gespeld).

Grote kans dat je er nooit meer wat van hoort.ze heeft het telefonisch doorgekregen, kan dus niets bewijzen en moet waarschijnlijk gewoon betalen.
Kan je niet doen alsof je neus bloedt en per mail een nieuwe offerte aanvragen? Dan hopen dat die prijs hetzelfde is als die van je offerte per telefoon. Dan heb je het nu zwart op wit.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ik heb vandaag contact gehad met het kantoor en de rekening is aangepast tot het bedrag dat tevoren afgesproken was, gelukkig!

Bedankt iedereen!
quote:jo12345 schreef op 17 oktober 2011 @ 19:17:

Desnoods kun je een klacht indienen bij de Notariele broederschap.
Het is gewoon een van de zaken die momenteel spelen: mensen gaan shoppen en vragen vooraf prijzen op bij notarissen. Die notarissen weten heel goed dat de klant dan voor de goedkoopste aanbieder gaat kiezen. Het is niét zo dat de producten die aangeboden worden gelijkwaardig zijn. Er zijn een aantal handelingen die niet verplicht maar wél beter zijn voor de klant. Een goede notaris denkt mee, en geeft advies.

Een slechte notaris gaat voor prijs, en geeft wat de klant vraagt ( ook al zou dat helemaal niet zo gunstig zijn voor de klant zelf)

Doordat de hele wereld openligt en men alle gelegenheid heeft om te shoppen, is het nú aan de klant om het verschil te gaan ontdekken. Het verschil tussen aanbieder A en aanbieder B, die ogenschijnlijk hetzelfde doen, maar niet in het echie.

Da's moeilijk, want wij zijn toch altijd nog gewend aan aanbieders die in wezen de consument beschermen, zéker als het een notaris is.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven