De juiste studie?
vrijdag 14 oktober 2011 om 12:14
Ik zit met een dillema. Ben net begonnen aan een premaster en zit te twijfelen of ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik vind de onderwerpen niet interessant (behalve 1 onderwerp) en ik denk niet dat ik er iets mee wil gaan doen (deze richting). De enige reden waarom ik twijfel is omdat ik voorheen de opleiding communicatie heb gedaan wat vrijwel half Nederland heeft gestudeerd. Het enige waar ik mijzelf nu mee onderscheid is internationale ervaringen. Ik denk dat een toevoeging van een master mij wel kan helpen op de banenmarkt. Ook zit ik er niet op te wachten om nog een jaar 'niets' te doen en volgend jaar weer met een nieuwe opleiding te beginnen.
Maar ja wat nu...
Maar ja wat nu...
vrijdag 14 oktober 2011 om 12:29
Ze hebben in de eerste week aangegeven dat je alleen in de eerste weken kan wisselen, daarna niet meer. En aan de hoeveelheid werk die ik heb verzet de afgelopen tijd kan het inderdaad ook niet om nu nog over te stappen.
Het liefst zou ik een eigen bedrijf beginnen maar ik weet dat het nu natuurlijk niet de beste tijd is om een onderneming te starten.
Het liefst zou ik een eigen bedrijf beginnen maar ik weet dat het nu natuurlijk niet de beste tijd is om een onderneming te starten.
vrijdag 14 oktober 2011 om 12:33
Ik moest ook erg wennen toen ik van het HBO naar de universtiteit ging. Toen heb ik ff doorgebeten en daarna begon ik het steeds leuker te vinden. Misschien werkt dat bij jou ook zo? Ik zou het nog een maand of drie aankijken.
En probeer anders voor jezelf op een rijtje te krijgen wat voor werk je leuk vindt, wat de mogelijkheden zijn tot het krijgen van een baan en wat de (pre)master zal toevoegen.
En probeer anders voor jezelf op een rijtje te krijgen wat voor werk je leuk vindt, wat de mogelijkheden zijn tot het krijgen van een baan en wat de (pre)master zal toevoegen.
vrijdag 14 oktober 2011 om 12:33
Hmm, als ik jou was, zou ik nog wel proberen over te stappen. Ik heb zelf twee studies gedaan en diverse vakken bij andere universiteiten gehaald. Soms was iets volgens de standaard regels niet mogelijk, maar als ik dan gewoon langs ging om erover te praten, dan bleken er vaak nog allerlei opties. Maar goed, ik ben dan ook niet iemand die zich snel neerlegt bij een negatief antwoord.
En een eigen bedrijf beginnen, tja, ook daarbij denk ik: als je dat echt wilt en je bent bereid om hard te werken, dan kun je ver komen hoor! Maar uiteraard is het risicovol en heb je, zeker in het begin, niet zomaar een vast inkomen.
Aan de andere kant, als je nog zo twijfelt over wat je precies wilt, dan zou ik nog geen grote stappen nemen. Op het moment dat je wél weet wat je wilt, wordt het namelijk vanzelf een stuk gemakkelijker om 't te krijgen.
En een eigen bedrijf beginnen, tja, ook daarbij denk ik: als je dat echt wilt en je bent bereid om hard te werken, dan kun je ver komen hoor! Maar uiteraard is het risicovol en heb je, zeker in het begin, niet zomaar een vast inkomen.
Aan de andere kant, als je nog zo twijfelt over wat je precies wilt, dan zou ik nog geen grote stappen nemen. Op het moment dat je wél weet wat je wilt, wordt het namelijk vanzelf een stuk gemakkelijker om 't te krijgen.
vrijdag 14 oktober 2011 om 12:38
Ach, wat is dat ene jaar nog als je er wel je kansen op de arbeidsmarkt mee vergroot? Even een paar maanden doorzetten en dan je scriptieonderwerp zo uitzoeken dat je dat wel leuk vindt. (In de richting van dat ene vak).
In de tussentijd voorzichtig beginnen met het opzetten van je eigen bedrijf. Dan heb je over een jaar: 1) een mooi diploma en meer kennis en 2) een piepklein bedrijfje of de wetenschap dat een eigen bedrijf toch niets voor je is.
In de tussentijd voorzichtig beginnen met het opzetten van je eigen bedrijf. Dan heb je over een jaar: 1) een mooi diploma en meer kennis en 2) een piepklein bedrijfje of de wetenschap dat een eigen bedrijf toch niets voor je is.
vrijdag 14 oktober 2011 om 12:42
Ik heb gestemd op doorgaan.
Even doorzetten, het is maar voor een beperkte periode, en de banen liggen nu ook niet voor het oprapen.
Als je voor jezelf wilt beginnen, kun je evt. ook iets doen wat je langzaam kunt opstarten nu naast je studie? Het is niet altijd raadzaam om alle schepen achter je te verbranden en de gok te nemen om voor je eigen bedrijfje te gaan.
Ik ken genoeg freelancers die voorheen werk in overvloed hadden, maar nu de eindjes aan elkaar moeten knopen. Er zullen er ook zijn die zó goed zijn dat ze nergens last van hebben, maar ik zou ook voor enige zekerheid kiezen.
Even doorzetten, het is maar voor een beperkte periode, en de banen liggen nu ook niet voor het oprapen.
Als je voor jezelf wilt beginnen, kun je evt. ook iets doen wat je langzaam kunt opstarten nu naast je studie? Het is niet altijd raadzaam om alle schepen achter je te verbranden en de gok te nemen om voor je eigen bedrijfje te gaan.
Ik ken genoeg freelancers die voorheen werk in overvloed hadden, maar nu de eindjes aan elkaar moeten knopen. Er zullen er ook zijn die zó goed zijn dat ze nergens last van hebben, maar ik zou ook voor enige zekerheid kiezen.
vrijdag 14 oktober 2011 om 12:48
Bedankt voor jullie tips! Mijn studie duurt wel nog 2 jaar. En ik heb wel duidelijk voor mijzelf dat ik hier qua richting niets mee ga doen. Dus het zou alleen voor het denkniveau zijn. Een bedrijf opstarten naast mijn studie is niet mogelijk omdat ik momenteel al een baan heb van min. 20 uur per week waardoor ik in staat ben mijn studie te betalen, hierdoor heb ik te weinig tijd om mij daar nog op te richten. Ik wil het graag, ik ben ambitieus en ik heb nog nooit van mijn leven opgegeven of er zelfs maar aan gedacht. Ik zou nooit ergens mee stoppen en had dan ook op mijn 20e mijn hbo papiertje binnen.
Ook weet ik exact wat voor bedrijf ik wil oprichten, en hoe ik dat moet gaan doen. Alleen ja, dan heb je alsnog geen Master in the pocket..
Ook weet ik exact wat voor bedrijf ik wil oprichten, en hoe ik dat moet gaan doen. Alleen ja, dan heb je alsnog geen Master in the pocket..
vrijdag 14 oktober 2011 om 13:18
Moeilijk ny-na.
Het pleit in ieder geval voor je dat je niet het type opgever bent.
Ik was dat ooit wel, en altijd spijt van gehad.
Twee jaar is wel net iets anders dan 1 jaar.
Misschien kun je beginnen door voor jezelf een ondernemingsplan op te stellen? Probeer ook advocaat van de duivel te spelen en probeer je eigen plannen eens af te schieten, welke valkuilen zijn er, binnen welke termijn behaal je welke resultaten, en kun je daar voor jezelf harde targets aan verbinden? Kun je wellicht met je werkgever afspreken een periode met onbetaald verlof te gaan?
Ik denk zelf eigenlijk van niet, maar misschien is die mogelijkheid er wel en had je er nog niet aan gedacht.
Als je voor jezelf werkt, doet die master er uiteindelijk niet echt toe als je van jezelf weet dat je je informatie toch wel naar boven krijgt. Als je denkt in loondienst te willen blijven, is het wellicht wel een goede aanvulling, ik weet dat niet.
Succes hoor, uiteindelijk ben je zelf de enige die de voor jou juiste keuze kan maken.
Het pleit in ieder geval voor je dat je niet het type opgever bent.
Ik was dat ooit wel, en altijd spijt van gehad.
Twee jaar is wel net iets anders dan 1 jaar.
Misschien kun je beginnen door voor jezelf een ondernemingsplan op te stellen? Probeer ook advocaat van de duivel te spelen en probeer je eigen plannen eens af te schieten, welke valkuilen zijn er, binnen welke termijn behaal je welke resultaten, en kun je daar voor jezelf harde targets aan verbinden? Kun je wellicht met je werkgever afspreken een periode met onbetaald verlof te gaan?
Ik denk zelf eigenlijk van niet, maar misschien is die mogelijkheid er wel en had je er nog niet aan gedacht.
Als je voor jezelf werkt, doet die master er uiteindelijk niet echt toe als je van jezelf weet dat je je informatie toch wel naar boven krijgt. Als je denkt in loondienst te willen blijven, is het wellicht wel een goede aanvulling, ik weet dat niet.
Succes hoor, uiteindelijk ben je zelf de enige die de voor jou juiste keuze kan maken.