Werk & Studie alle pijlers

Sollicitanten inroosteren

18-10-2011 10:13 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat dit in jullie werkomgeving?

Gebeurd dit op volgorde van binnengekomen brief, op potentieel of zit hier bij jullie helemaal geen systeem in?
Meestal geen systeem. Soms plan ik twee kandidaten bewust achter elkaar om juist die twee goed te kunnen vergelijken. Daar heb ik dan een reden voor.
Als er hier een vacature is (voorlopige niet ivm bezuinigingen) dan komen er zo'n 150 reacties. Die worden gelezen en geselecteerd. De 10 die overblijven worden uitgenodigd in willekeurige volgorde.
quote:rainbow_angel schreef op 18 oktober 2011 @ 10:13:

Hoe gaat dit in jullie werkomgeving?

Gebeurd dit op volgorde van binnengekomen brief, op potentieel of zit hier bij jullie helemaal geen systeem in?Heb je ergens op gesolliciteerd en denk je op basis van de uitnodiging te kunnen inschatten welke kans je maakt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als wij sollicitanten uitnodigden dan ging dat gewoon in overleg met de sollicitant. Die kunnen tenslotte ook al andere afspraken hebben, dus kun je niet zomaar voor hen beslissen wanneer ze op moeten komen draven. Degene waar 't meest 'n klik mee was, blijft toch wel hangen, of die nu als eerste of laatste aan de beurt is.
Wat ik tot nu toe heb meegemaakt (aan beide kanten van de tafel) is dat er geen systeem in zit, behalve dan in de gevallen dat er overlegd wordt met de sollicitant wanneer die kan ... dan is het systeem dus afgestemd op de agenda's van de sollicitanten.
Ik ben zelf werkgever en in eerste instantie verzamel ik de reacties en daarna maak ik een selectie van personen die ik graag wil spreken.

Deze personen stuur ik een e-mail en daarin vraag ik of ze mij even willen bellen op een tijdstip dat het ze schikt om een afspraak in te plannen. We leggen dan de agenda's naast elkaar en zo prikken we een datum.
quote:himalaya schreef op 18 oktober 2011 @ 10:30:

[...]

Heb je ergens op gesolliciteerd en denk je op basis van de uitnodiging te kunnen inschatten welke kans je maakt?Nee hoor, het is me opgevallen dat mijn huidige werkgever het anders aanpakte dan de vorige. Vandaar de interesse.
quote:rainbow_angel schreef op 18 oktober 2011 @ 10:47:

[...]

Nee hoor, het is me opgevallen dat mijn huidige werkgever het anders aanpakte dan de vorige. Vandaar de interesse.Hoe doet hij/zij het dan?
quote:rainbow_angel schreef op 18 oktober 2011 @ 10:47:

[...]

Nee hoor, het is me opgevallen dat mijn huidige werkgever het anders aanpakte dan de vorige. Vandaar de interesse.Vertel, wat is het verschil dan? Daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar.
Eerste werkgever was het gewoon zoals eerder omschreven, inplannen zoals het uitkomt en in overleg met kandidaat.

En huidige werkgever plant kandidaten in, zij kunnen contact opnemen als datum en tijdstip niet uitkomt. En bij kandidaten die volledig in het profiel passen als laatste de gene die 'semi' passen als eerste.
quote:rainbow_angel schreef op 18 oktober 2011 @ 10:54:

Eerste werkgever was het gewoon zoals eerder omschreven, inplannen zoals het uitkomt en in overleg met kandidaat.

En huidige werkgever plant kandidaten in, zij kunnen contact opnemen als datum en tijdstip niet uitkomt. En bij kandidaten die volledig in het profiel passen als laatste de gene die 'semi' passen als eerste.Dat klinkt 'n stuk onaantrekkelijker voor 'n sollicitant als de werkgever zich al profileert als 'my way or the highway' ipv netjes even te overleggen.
quote:elninjoo schreef op 18 oktober 2011 @ 10:57:

[...]

Dat klinkt 'n stuk onaantrekkelijker voor 'n sollicitant als de werkgever zich al profileert als 'my way or the highway' ipv netjes even te overleggen.Zo heb ik het zelf niet ervaren omdat ik afspraak makkelijk kon verplaatsen en die mogelijkheid er ook was. Dit zal voor iedereen anders zijn natuurlijk.
En was je als eerste of als laatste ingepland
Primabella
Het is me opgevallen dat het de laatste jaren steeds normaler is om als werkgever gewoon eerst een datum te roepen en dan pas de sollicitant de ruimte te geven te laten weten of dat wel kan.

Ik had laatst zelfs nog iets bouders: ik kon aangeven via een linkje of ik kon. De opties waren "ja, ik ben er bij op...." of " ik trek mijn sollicitatie in".

Lekker veel keus zo

Maar goed, ik heb begrepen van verschillende werkgevers dat er zoveel reacties komen dat ze er niet aan kunnen beginnen om iedereen te laten bellen. Laatst was er een vriendin van mij naar een sollicitatieronde (de 2e, na de brief) en bij dat bedrijf waren 1540 brieven binnengekomen en daarvan waren er 75 uitgenodigd (groot bedrijf, dat wel). De mensen die uitgenodigd worden, worden dan geacht open te staan of moeite te doen voor die datum en tijd, anders hebben ze gewoon al pech.

Uiteindelijk kwamen er 45 personen op de 2e rond. De 3e ronde heeft ze niet gehaald, btw...
quote:Primabella schreef op 18 oktober 2011 @ 11:05:

En was je als eerste of als laatste ingepland Volgens mij was ik de 2e.
Wij sturen altijd een uitnodiging met een datum/tijdstip erin. Met de opmerking erin dat als het niet uitkomt, ze contact op kunnen nemen.

De meeste sollicitanten doen hun best om te komen op het voorgestelde tijdstip, en voor degene die echt niet kan, verzet ik de afspraak.

De volgorde van de gesprekken is volstrekt willekeurig.
Ben nu druk aan het solliciteren. Meestal krijg ik van het bedrijf 2 mogelijke datums voor een gesprek door. Daar mag ik dan uit kiezen.
Als ik mensen uitnodig, meestal stuk of 6, dan bel ik ze. Ik bel eerst de mensen die al een baan hebben, zodat zij eerste keus qua tijdstip hebben, dan de mensen die van ver moeten komen, dan de rest. Mensen met wie ik geen kontakt krijg, mail ik datum en tijdstip.
Komt echt over als 'voor jou 10 anderen' als werkgevers niet overleggen met de sollicitant. Nu is dat natuurlijk ook wel zo als ze tig brieven krijgen voor 1 werkplek, maar dat hoeven ze er niet nog extra in te wrijven dat je bij gods gratie misschien op de loonlijst mag komen.
Bij ons wordt een datum en tijd voorgesteld, die op aangeven van de sollicitant gewijzigd kan worden als het echt niet anders kan. Bij ons reizen mensen veel, dus het is vaak lastig genoeg om de juiste mensen tegelijkertijd in NL te hebben. Het is dus geen arrogantie, maar puur logistiek dat we voor deze insteek kiezen. Lukt het voorstel niet, dan kan er zo 2 of 3 weken overheen gaan voor een nieuwe datum ingepland kan worden.
Op dit moment is mijn insteek: wanneer jij wil, waar jij wil, en zullen we er meteen een hap goed bij eten?
quote:ritmeester schreef op 18 oktober 2011 @ 11:37:

Op dit moment is mijn insteek: wanneer jij wil, waar jij wil, en zullen we er meteen een hap goed bij eten?Dat zijn vast geen vacatures waar je 1540 sollicitatiebrieven voor krijgt
quote:himalaya schreef op 18 oktober 2011 @ 11:43:

[...]

Dat zijn vast geen vacatures waar je 1540 sollicitatiebrieven voor krijgt Neuh, dat is meer een vacature waarvoor ik eerst 1540 mensen moet benaderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven