Geld & Recht alle pijlers

Wanneer zijn jullie begonnen met sparen?

18-10-2011 16:45 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met sparen toen ik 16 was, al was het maar 10 euro in de maand. Ik vond het toch wel iets iig.

Mijn zusje van 17 spaart helemaal niks, ze zegt dat ze dit pas wil doen als ze haar studiefinanciering krijgt, 200 euro in de maand.

Ze heeft nu ongeveer 700 euro op haar spaarrekening.

En is ongeveer rond haar 24e klaar met de opleiding zodat ze kan werken.

Ik maak me zorgen om haar want ben bang dat ze niet genoeg geld heeft op haar 24e voor haar leven enz.

Of lijkt jullie dit wel genoeg?

En wanneer begonnen jullie met sparen, en hoe veel?
Ik ben 24, eigen huisje, betaal mn eigen studie en heb nooit gespaard :p

Heb er overigens ook geen rooie cent voor

Ik spaar alleen voor dingen als vakanties etc
Internagelaktisch
waarom maak jij je daar zorgen over? Er zijn zat mensen die helemaal (niet) (kunnen) sparen.
Omdat ik het beste met haar voor heb en ik gun haar een goed leven.

Oh maaique knap! Hoe ben je dan aan het geld gekomen als ik het mag vragen?
Waarom zou ze nu al beginnen met sparen. Ik zou me echt geen zorgen maken hoor. Ik ben ook pas later gaan sparen.
Als je klaar bent met studeren ga je werken voor je geld, daar heb je niet perse spaargeld bij nodig.

Ik had veel gespaard, heb uitgegeven, toen weer veel gespaard en ben toen alles verloren. Leven; 't is zo onvoorspelbaar.
Euhhh.... mijn hele leven al. Eerst deden mijn ouders dat voor mij en toen ik besef van geld kreeg, kreeg ik 5 euro per maand wat ik in een afgesloten spaarpot deed en die werd 1x in de zoveel tijd geleegd bij de bank. Delen van verjaardagsgeld enzo ging daar ook heen als ik dat wou.

Tijdens mijn studie heb ik alleen maar op gemaakt. Sparen en studeren gaat niet samen. Of je moet er een hele goede baan naast hebben maar dan kan je je OVkaart weer inleveren en als het ten koste gaat van je studie en je doet er meer dan 5 jaar over betaal je je helemaal scheel.
Wat bedoel je met: niet genoeg geld op haar 24ste voor haar leven?
quote:bloem55 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:49:

Oh maaique knap! Hoe ben je dan aan het geld gekomen als ik het mag vragen?Wat dacht je van werken....
quote:bloem55 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:49:

Oh maaique knap! Hoe ben je dan aan het geld gekomen als ik het mag vragen?Dat is mooi, maar niet jou verantwoordelijkheid. Een goed leven wordt niet bepaalt door de hoogte van de spaarrekening.
Wat spaargeld hebben na je studie is trouwens wel fijn. Niemand zegt dat jij aansluitend meteen een goeie baan (baantje) hebt.
Dat ze niet een eigen huis kan betalen en nog geld heeft voor het leven.
quote:moi_85 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:49:

[...]

Wat dacht je van werken....Inderdaad..gewoon een bijbaantje en naar haar studie een baan
Bloem, welk geld bedoel je?
Internagelaktisch
quote:bloem55 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:50:

Dat ze niet een eigen huis kan betalen en nog geld heeft voor het leven.Waarom zou ze dat niet kunnen betalen?
voor je huis?
quote:bloem55 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:50:

Dat ze niet een eigen huis kan betalen en nog geld heeft voor het leven.

Dan blijft ze na haar studie toch even goedkoop wonen en dan verhuist ze pas als ze een aardige baan en geld heeft.

Bedoel je geld voor de uitzet ofzo?
quote:bloem55 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:52:

voor je huis?Huur, koop of de inrichting daarvan?
quote:maaique schreef op 18 oktober 2011 @ 16:47:

Ik ben 24, eigen huisje, betaal mn eigen studie en heb nooit gespaard :p

Heb er overigens ook geen rooie cent voor

Ik spaar alleen voor dingen als vakanties etcHier ongeveer hetzelfde verhaal. Ik leef redelijk zuinig, maar houd echt geen geld over om te sparen.
Koop en ook nog de inrichting.

En misschien ook nog geld voor een auto, neem ik wel aan
uhm.. tot m'n 13de kleine beetjes in een spaarpot / ouders / verjaardag. Vanaf m'n 13de werkte ik en wij hadden standaard als regel thuis dat de helft van je loon op je spaarrekening ging. Deed je het zelf niet, dan deed m'n moeder het voor je. Verder wel een beetje kleedgeld gehad vanaf m'n 14de.. maar de rest moest ik zelf bijleggen en op m'n 18de op kamers, waarna ik m'n eigen verzekering en school heb moeten betalen, naast m'n studio en boodschappen enzo..

op m'n 22ste afgestudeerd en sinds januari m'n eerste appartement gekocht. Helemaal alleen :-D
Lief van je dat je je om je zusje bekommert, maar draaf hier niet in door.

En ja, ik ben ook een jonger zusje. Mijn zus heeft het goed met mij voor, dat weet ik zeker, en geeft mij vaak goed bedoelde adviezen. Maar dat zijn adviezen die bij haar passen, niet bij mij. Ik stippel mijn eigen leven uit, maak mijn eigen beslissingen. En ja ik zal vast wel eens op mijn bek gaan, maar ik leer ook heel veel, doe vele ervaringen op die mijn zus niet heeft.

Ondanks dat jullie volgens mij iets jonger zijn dan mijn zus en ik, zij is 40 en ik 28, denk ik dat je zusje ook heel goed haar eigen leven kan uitstippelen. Dus bemoei je niet teveel met haar, dat wekt alleen maar irritatie op.
Gewoon betaald van mijn maand inkomen die maand?

Ik ben naar school gegaan toen ik mn eigen huis al had,

En de inrichting van MP en Ikea, koste geen drol en pas nu elke keer langzaam aan wat aan.

Nieuwe bank, nieuw bed.. En dat koop ik gewoon van mn stufi enzo hoor.

Ik had .. 700 euro ook ong toen ik de deur uit ging
Internagelaktisch
Ik heb haar nooit iets hier over vertelt hoor en dat ben ik ook niet van plan.

Maar heb het er alleen soms met mijn moeder over.
quote:bloem55 schreef op 18 oktober 2011 @ 16:58:

Ik heb haar nooit iets hier over vertelt hoor en dat ben ik ook niet van plan.

Maar heb het er alleen soms met mijn moeder over.Nou lekker dan! Ik ben blij dat je mijn zus niet bent zeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven