Zwanger en reizen

18-10-2011 18:27 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Forummers,

mijn zus weet sinds kort dat ze zwanger is dus ik wordt tante!Goed nieuws dus maar de reisplannen die we voor de hele family gemaakt hadden vallen daar een beetje mee in duigen. Het plan was eerst een rondreis Namibie &Botswana met veel wildlife maar dat is niet echt een zwangerschapvriendelijke reis.

Ik ben nu dus op zoek naar een bestemming die:

-aangenaam warm en zonnig is,

- malariavrij

- liefst wat meer biedt qua activiteiten en natuur dan alleen zon,zee en strand (een combi zou helemaal ideaal zijn)

- waarbinnen je niet teveel hoeft te reizen met de auto maar eventueel afstanden kunt vliegen.

Alle tips zijn welkom!
Maleisië, Thailand. Hoeveel weken zwanger is je zus wanneer jullie weg willen?
quote:germanwings schreef op 18 oktober 2011 @ 18:52:

maart/april volgend jaar is over 5/6 maand, als je zus nu net weet dat ze zwanger is is ze dan dus al minstens 6/7 maand zwanger,

ik zou niet meer ver weg gaan, stel dat je daar bijv. weeen krijgt..... en daar moet bevallen, langdurige zh-opname... nee, hoe graag ik ook reis, in een zwangerschap zou ik zo laat in de zwangerschap niet meer ver weg gaan.

De kans op een vroeggeboorte is groter dan de kans om malaria op te lopen...

Je wil echt niet in een ver buitenland zitten als je baby te vroeg geboren wordt en daar maanden moeten blijven tot de baby mag vliegen. Als het al goed afloopt.
...
Ik zou de reis ook 'n paar maanden vervroegen, dan heeft die zwangere er tenminste ook nog wat aan.
Hmm, als zus dan echt al zes of zeven maanden zwanger is, dan ga je toch niet meer? Zou ik niet doen tenminste, terwijl ik toch flink reislustig ben. TO?
Lekker eind december/begin januari gaan. Dan sla je gelijk 'n stukje koude sombere winter tijd over in Nederland. In april kun je hier misschien al weer aan 't zwembad liggen en bbq-en net zoals afgelopen april.
quote:muismiem schreef op 18 oktober 2011 @ 19:21:

Hmm, als zus dan echt al zes of zeven maanden zwanger is, dan ga je toch niet meer? Zou ik niet doen tenminste, terwijl ik toch flink reislustig ben. TO?

Nee, zou ik ook niet doen. Niet met een lange vliegreis in elk geval. Dichterbij huis misschien wel.

Ook niet rondtrekken met de auto nu ik erover denk. Is niet fijn met een dikke buik en je moet vaak stoppen ivm gevaar op trombose.
Voor het duiken hoef je niet naar Cuba te gaan. Is echt niks daar. Waarom niet gewoon Egypte dan? Aan de kust kan je goed duiken en ook nog genoeg cultuur zien. Natuur wordt wat lastiger :-)

Of Turkije? Redelijk duiken, genoeg te doen voor niet zwangeren, niet te ver weg en redelijke temp.

En waarom dan geen Zuid-Afrika? is dat een malaria gebied, nee toch? En daar kun je met gemak alles doen waar je zin in hebt. Duiken, natuur en zon en zee enzo.
Is Bali al genoemd? Geen malaria, mooie natuur en cultuur ook snorkelen of duiken. Wel ver vliegen, dus niet te lang wachten als je heen wilt. Met een dikke buik vlliegen is echt geen pretje.
Ik zou of zsm gaan, of uitstellen tot de baby er al lang en breed is. Je weet met zwangerschappen gewoon nooit hoe het gaat lopen, misschien kan ze tegen die tijd nauwelijks nog vooruit, dan wil je echt geen lange reis maken.

Maar als het toch april, mei wordt:Sicilie? Niet te ver vliegen, genoeg te doen en zien en te luieren, met wat geluk ak redelijk mooi weer, prima te ontdekken met de auto. Of Egypte? Marokko?

Ik ben trouwens een paar jaar geleden in augustus in Namibie en Botswana (en Zimbabwe en Zuid Afrika) geweest, hoefde geen malariamiddeltjes te nemen. Is wel geweldig mooi! Maar dat misschien beter doen in dec/jan? Weet niet hoe het dan is qua temperatuur.
Hou er rekening mee dat niet alle vliegtuigmaatschappijen heel makkelijk zijn met het vervoeren van zwangeren. En na 30 of 32 weken is vliegen sowieso niet meer toegestaan
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Wat gek dat je voor zuid-Afrika geen malariapillen hoeft. Mijn oom heeft daar malaria opgelopen omdat hij laks was met zijn pillen.
Als je je reis kunt vervroegen naar deze winter: Australie! Volgens mij het mooiste gebied ter wereld om te duiken of snorkelen.
Voor zuid-afrika geldt voor bepaalde gebieden en in bep periodes wel het advies om malaria tabeltten te nemen
Je hoeft niet voor alle gedeeltes van Zuid-Afrika malaria tabletten. Maar dat kun je navragen bij de ggd
Australie is ook super, NZeeland nog mooier (vind ik), maar wel erg lang vliegen. Ik zou dan gaan als je zus een week of 14 is, de "gevarenzone" uit en hopelijk op tijd terug voordat ze last gaat krijgen van buik, bekken etc.

Maar het blijft een risico, zou jammer zijn als jullie boeken en ze kan niet mee door zwangerschapsklachten. Valt niet onder de annuleringsverzekering ook.
Ah oké! Vond het al zo gek.

Weer wat geleerd.
Bedoel het niet lullig, maart zus misschien thuis laten.

In april/mei is ze al behoorlijk zwanger en dat zal toch een behoorlijke stempel op de reis drukken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Soley dat is niet helemaal waar, als ik door zwangerschapsklachten niet mag vliegen of reizen krijg ik daar een bewijs van, van de verloskundige of gyn en dan mag de reis gewoon annuleren. Dat geldt dan wel alleen voor zus en eventueel partner
Indien je in verwachting bent en toch op reis of vakantie gaat, dien je met allerlei factoren rekening te houden. In dit artikel lees je een aantal algemene tips over verantwoord reizen tijdens je zwangerschap. Daarnaast lees je welke consequenties een zwangerschap heeft voor een reisverzekering.

Iedere zwangerschap kan anders verlopen. Een advies of richtlijnen kunnen per situatie verschillen. Bij twijfel dien je een deskundige te raadplegen.

Voorkeursperiode om te reizen

De beste periode om tijdens je zwangerschap te reizen ligt tussen de 16e en de 27e week. Indien je in je 28e zwangerschapsweek wenst te reizen, is dat je eigen keus. De verantwoordelijkheid daarvoor draag je zelf.

Zwangerschapskosten en een reisverzekering

Vrijwel alle reisverzekeringen sluiten kosten in verband met zwangerschap of bevalling uit. Alleen in het geval van ernstige complicaties of een levensbedreigende situatie kun je een beroep doen op je reisverzekering.

Een reis annuleren vanwege zwangerschap

Wanneer je een annuleringsverzekering hebt afgesloten is het bij de meeste reisverzekeraars mogelijk je reis te annuleren indien je zwanger bent geworden. Je dient dit veelal binnen drie werkdagen na vaststelling van de zwangerschap te melden aan je reisverzekeraar. Zorg voor een verklaring van een arts waaruit blijkt dat je zwanger bent. Je moet daarvoor bewijs te overleggen bij je reisverzekeraar.

Niet toegestaan te vliegen na 36 weken

Opmerkelijk is dat er geen internationale richtlijnen zijn voor wat betreft vliegen tijdens de zwangerschap. Bij een zwangerschap zonder complicaties mag je over het algemeen tot de 36e week vliegen. Je hebt hier dan geen doktersverklaring voor nodig. Indien je tussen de 36 en 38 weken zwanger bent is het bij sommige luchtvaartmaatschappijen nog wel mogelijk om te vliegen. De vliegtijd moet dan beperkt zijn tot maximaal vier uur. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen is vliegen tijdens de zwangerschap vanaf 36 weken niet meer toegestaan.

Maatregelen tijdens de vlucht

Gezien de lage luchtvochtigheid (8%) in de cabine, is het raadzaam om tijdens de vlucht extra veel te drinken. Probeer elk uur ook 15 minuten te bewegen om trombose te voorkomen. Verder is het belangrijk je stoelriem laag over het bekken te dragen.

Deskundig advies over vaccinaties

Gedurende een zwangerschap vermindert je afweersysteem, waardoor je lichaam minder op vaccinaties zal reageren. Maar enige bescherming is altijd beter dan helemaal geen bescherming. Levende vaccinaties mogen absoluut niet gegeven worden tijdens de zwangerschap. Dit zijn bijvoorbeeld inentingen tegen gele koorts, mazelen, bof en rode hond. Andere vaccinaties mogen wel gegeven worden. Laat je daarom goed adviseren door een deskundige.

Zorg voor voldoende zuurstof

Vermijd tijdens de zwangerschap situaties in je vakantie waarin er mogelijk weinig zuurstof beschikbaar is. Het is daarom af te raden om te gaan duiken of je op grote hoogte te begeven.

Verhoogd risico op infectieziekten

Als zwangere vrouw ben je extra kwetsbaar en daarom is het verstandig je goed te beschermen tegen infectieziekten. Zwangere vrouwen zijn vatbaarder en ziektes kunnen heftiger verlopen. Ziektes die gepaard gaan met koorts kunnen leiden tot een vroeggeboorte of miskraam. Sommige infectieziekten zijn zelfs schadelijk voor de vrucht.

Malaria erg gevaarlijk bij zwangerschap

Malaria is voor iedereen gevaarlijk, maar voor zwangere vrouwen een nog groter risico. Een reis naar een malariagebied is daarom af te raden. Tijdens de zwangerschap zijn de meeste anti-malariatabletten namelijk niet toegestaan. DEET, een bekend insectenwerend middel, mag slechts tot een percentage van 20 procent gegeven worden aan zwangere vrouwen. Normaliter adviseert de GGD een product met minimaal 30 procent DEET voor een optimale bescherming.

Een reisverzekering afsluiten?

Bij ReisverzekeringBlog kun je zelf eenvoudig een reisverzekering van de Europeesche, Mondial Assistance of Unigarant afsluiten.

Europeesche

De Doorlopende Reisverzekering voor wie vaker dan één keer per jaar naar het buitenland gaat. Premie berekenen en/of afsluiten:

Doorlopende Reisverzekering Europeesche

Voorwaarden (pdf)

De perfecte reisverzekering voor een onbezorgde vakantie. Premie berekenen en/of afsluiten:

Kortlopende Reisverzekering Europeesche

Voorwaarden (pdf)

.

Mondial Assistance

Uitstekende reisverzekering voor het hele gezin. Premie berekenen en/of afsluiten:

Kortlopende Reisverzekering Mondial Assistance

Voorwaarden (pdf)

.

Unigarant

De kortlopende reisverzekering van Unigarant kan je zelf indelen en op maat maken. Je zorgt er dus zelf voor dat je verzekering naadloos aansluit bij jouw vakantieplannen en je geen premie betaalt voor zaken die je niet wilt verzekeren. Premie berekenen en/of afsluiten:

Kortlopende Reisverzekering Unigarant

Voorwaarden (pdf)

Met de Unigarant Doorlopende Reisverzekering ben je het hele jaar door voor alle vakanties en weekendjes weg verzekerd. Premie berekenen en/of afsluiten:

Doorlopende Reisverzekering Unigarant

Voorwaarden (pdf)
Frankly my dear, I don"t give a damn
He meiden,

thanks voor al jullie tips!Alles moet nog uitgedacht worden ook qua tijdsplanning etc. Is dus behoorlijk variabel. Heb in ieder geval al behoorlijk wat inspiratie voor bestemmingen opgedaan!

Zuid-Afrika heeft trouwens inderdaad malariavrije gebieden dus die staat hoog op de lijst van mogelijke keuzes.
quote:itsme26 schreef op 18 oktober 2011 @ 21:09:

Soley dat is niet helemaal waar, als ik door zwangerschapsklachten niet mag vliegen of reizen krijg ik daar een bewijs van, van de verloskundige of gyn en dan mag de reis gewoon annuleren. Dat geldt dan wel alleen voor zus en eventueel partnerVolgens mij geldt dat alleen als je een reis hebt geboekt voordat je zwanger werd. Als je zwanger bent en dan een reis gaat boeken, doe je dat op eigen risico. Je weet tenslotte dat je bij een zwangerschap klachten kunt krijgen waardoor je de reis niet kan maken of moet afbreken.
Om heel eerlijk te zijn zou ik dit niet doen. Als jullie vast willen houden aan deze periode is je zus al 6 of 7 maanden en dat is behoorlijk ver in de zwangerschap! Ze weet niet hoe ze zich dan voelt en of ze nog wel zin heeft in zo'n onderneming. Ook is het maar de vraag hoe de gezondheidszorg geregeld is in de landen die ik hier voorbij zie komen (en of er wel goede klinieken in de buurt zijn als jullie een uithoek van een land bezoeken).

Daarbij lees ik uit je bericht dat jullie toch wel redelijk actieve dingen willen gaan doen. Iedereen zal rekening moeten houden met 1 zwangere. Veel mensen zullen dat doen maar voor zo'n verre (en waarschijnlijk dure reis) is dat toch erg zonde.

Ik heb onlangs nog (in de viva) een artikel gelezen over een vrouw die te vroeg is bevallen op Kreta. Gewoon in de EU maar is een totaal drama geworden omdat de gezondheidszorg van een heel ander niveau bleek.

Laat je zus dus thuis als je echt ver en actief wilt gaan reizen. Of ga naar een EU bestemming in de buurt.
Scandinavië heeft goede gezondheidszorg en is niet zo ver weg. Is dat geen optie?

Dan zou je een reis kunnen plannen waarbij je zus niet alle excursies meedoet, maar jullie die vanuit een aantal vaste uitvalsbasissen maken. Paar dagen ergens blijven en dan naar de volgende bestemming.

Kan je zus per dag kiezen wat ze doet, in/rondom de accomodatie blijven of meegaan.

Je hebt dan alleen geen strandvakantie, wel natuurschoon en activiteiten zat.
Ha Lola,

Ik ben nu 22 weken zwanger en terug van een rondreis Amerika. Het ging super, maar ik was wel heel blij dat daar de hygiene goed is en de zorg ook, dat gaf een gerust gevoel. Had er niet aan moeten denken om ergens in afrika of zuid amerika te zitten want stel dat er iets is. Ik hoor van veel mensen om me heen dat je vanaf 7 maanden toch moeier wordt en kwaaltjes kan krijgen en hou er rekening mee dat niet alle vliegmaatschappijen zwangeren toelaten in de laaste 2 maanden.

Als jullie optimaal willen genieten van een bijzondere reis zou ik ook wat eerder gaan dan jullie nu plannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven