Getrappel in mijn buik maar NIET zwanger?!

19-10-2011 13:39 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeieavond dames,

Ik ben meer een lezer van forums (fora?) dan een actieve deelneemster, maar sinds ongeveer anderhalve week kamp ik toch met een probleem dat me zo veel kop (en buik-)brekers kost dat ik me heb aangemeld om jullie hulp in te roepen via dit topic. Ik heb wel in eerdere topics aanknopingspunten gezocht (ook gegoogled buiten Viva natuurlijk) over deze specifieke situatie en ook wel herkenbare dingen gevonden. Maar ik ben nog niet gerustgesteld - of ik gebruik niet de juiste zoektermen.... Vóór ik naar de dokter ren die mij dan weer honend relativeert. Zo kreeg ik jarenlang nul op request van mijn huiartsen op mijn klachten, terwijl pas veel later bleek dat ik wel degelijk een chronische ziekte onder de leden had :-I Anyway, vandaar misschien mijn huidige wijfel en remming om mij met mogelijk weer een onwaarschijnlijk verhaal of aanstelleritus naar de dokter te spoeden.

Hier mijn probleem:

sinds circa 10 dagen voel ik bewegingen, getrappel, gekriebel en omwentelingen in mijn buik...net als tijdens mijn zwangerschap, vijf jaar geleden. Alleen...ik ben nog ‘gewoon’ ongesteld! Dwz: heb altijd een wat onregelmatig cyclus - de tussendagen variëren van 23 t/m 28 – en dus nog steeds. De laatste maanden niet korter of onbeduidender dan normaal. Alleen viel me af en toe op dat mijn ongesteldheid afgelopen keren wat hortend en stotend op gang kwam met ‘ander’ bloed. De laatste keer is 19 dagen geleden. Maar als ik mogelijk zwanger zou zijn, en ik voel het kindje bewegen, dan ben ik, naar voorzichte schatting, al 22 weken onderweg!

Oké, de cynici onder u roepen nu in koor “koop een test!” Heb ik natuurlijk al gedaan, drie dagen geleden. Waarschijnlijk van de spanning/opwinding niet helemaal correct, nl. niet met ochtenurine, maar de noodzaak daarvan verschilt per info.bron, dus dacht dat ’t niet veel meer uitmaakte. Hoe dan ook, de uitslag was omonwonden ‘NIET zwanger’. Dit was best even een deceptie voor mij en mijn man (ik ben 39, dus veel tijd hebben we niet meer), maar goed, het stond er luid en duidelijk, dus sja, met hoeveel overtuiging kan ik nu nog aanvoeren dat er misschien mogelijk tóch een kans bestaat dat het wel zo is? Ik denk ook steeds “het kan niet, het KAN niet...Ik beeld me gewoon wat in...”

Op internet vond ik verhalen van ‘actieve, danwel wandelende darmen, wat soms net als babygetrappel voelt’...ik nam dus maar aan dat dat bij mij dus ook aan de hand was en probeerde me daar bij neer te leggen. Alleen...het blijft maar knagen. En bewegen. Ik lees ook verhalen dat het écht bestaat dat vrouwen maandenlang zwanger zijn zonder het te weten, blijven menstrueren (en dan bedoel ik niet dat klinische innestelingsbloedingsverhaaltje om d’r vanaf te wezen :-B), negatieve testresultaten hebben terwijl ze toch zwanger zijn, door de dokter met een ‘hernia’ naar huis gestuurd worden of zelfs onvoorbereid per ongeluk een baby uitpoepen. In het miraculeuze geval dat ik tot het kleine percentage ‘verdringers’ behoor van de laatste categorie, wilde ik dat toch liever voor zijn als ’t effe kan Wel zo praktisch met spullen klaarzetten enzo.

Hier mijn dilemma’s/overwegingen:

- ik heb door die ziekte (onderactieve schildklier), sowieso op hol geslagen hormonen en een dik rolpensje gekregen. M’n buik voelt nu overigens veel boller, strakker als ik er op duw. En als ik in bed op mijn buik lig, verplaatst overduidelijk ‘iets’ zich van die pletplek naar hogere regionen. Daarnaast voelt m’n lijf altijd vreemd de laatste jaren en heb ik door die aandoening en medicijnen altijd last van kwaaltjes, pijntjes, gedoe en daar wen je op een bepaalde manier aan. Dat ik de eventuele zw.schapstekenen daardoor niet heb onderkend?

- Ik heb bovendien altijd al ‘n raar hormonaal stelsel gehad; zo kreeg ik op mijn 5de (echt waar! ) al secundaire haargroei en werd ik vlak voor mijn 18de pas ongesteld.

- Het zou best vreemd zijn als het wandelende darmen waren, want ik heb dat gevoel nooit gehad of ook maar iets wat er op lijkt (ja, toen ik zwanger was van m’n zoontje dus), en nu heb ik de afgelopen anderhalve week elke dag aansluitend de sensatie dat het beweegt en doet. Bovendien voelt mijn onderbuik echt zwanger, ofwel heel ongesteld met broeierige pijn...tja, hoe leg je dat gevoel nou uit (aan je man)? Het zijn volgens mij geen lucht- of gasbellen, want ik hoor geen gerommel of geluiden; heb ook geen last van winden/opstijgend lucht of al 10 dagen een slechte stoelgang of buikgriep ofzo.

- Het gevoel is er niet de hele dag door, meer een soort slaap-waakritme, met, inderdaad, verhoogde activiteit als ik even rustig zit of lig.

- Mijn man begint al een beetje geïrriteerd te raken, omdat de bewijzen in zijn ogen overduidelijk zijn dat ik niet zwanger ben (de test en het feit dat ik tot vorige maand aan toe menstrueerde. Bovendien ben ik mijn vorige zw.schap 5 maanden kotsmisselijk geweest en nu niets). Maar ja; hij voelt niet wat ik voel. Of eigenlijk wel, want hij heeft ook het schoppen gevoeld toen hij zijn hand op mijn buik legde. Is niet zo leuk om door de darmen van je vrouw geschopt te worden hè, LOL. Bij mijn vorige zw.schap beweerden 6 (zes!) gyneacologen, onafhankelijk van elkaar, keer op keer, wekenlang, dat de baby aan de kleine kant was. Niet zorgelijk, maar beneden de maat. Overduidelijk op de talloze echo’s volgens de heren/dames medici. Dus wij met enkel kleine maatjes in de koffer op naar de bevalling. Bleek er een heusche achtponder uit te komen!! Die als een opgepropte kabouter in z’n maatje 50 weer mee naar huis mocht, haha! Ik bedoel maar...

En zo ken ik uit mijn omgeving nog een paar hoogst onwaarschijnlijke verhalen. Dokters zijn ook maar mensen en de natuur kan vol verrassingen zitten.

- Oké, het is zeldzaam, maar je leest wel eens uitzonderlijke verhalen. Zoals die vrouw die twee maanden na elkaar beviel van een ‘tweeling’, een zwart en een wit kindje. Dan moest ze dus twee maanden na de eerste nog steeds vruchtbaar zijn en hoe valt dat dan te verklaren? Mijn man vindt het broodje-aap verhalen, maar ik weet het nog niet zo zeker.

Nou, ik denk dat ik gewoon nog een test probeer, met of zonder support van mijn man. Ditmaal in de ochtend (heb trouwens wel ergens gelezen dat na de 16de week - áls het zo is, ben dus ik minstens zo ver - het meetbare HCG hormoon vrijwel geheel door de foetus opgesoupeerd wordt en de rest ook niet meer echt in de urine uitgescheiden wordt...betekent dat dat het niet meer meetbaar hoeft te zijn met een thuistest? Want dát lees je dus nergens)

En als ik binnen 5 tot 9 dagen niet ongesteld word toch maar de dokter eens aan mijn baby/darmen laten voelen. Of als ik het wel word, maar dit gevoel blijft aanhouden.

Per slot van rekening heb ik jarenlang de overtuiging gehad dat mij écht iets scheelde, wat steeds niet gemeten of onderkend werd...en uiteindelijk kreeg ik toch gelijk met die schildklierziekte, tegen beter weten in.

Bedankt voor het lezen van mijn lap. Ik moest het even kwijt. Heb qua reacties niet zo veel behoefte aan cynische opmerkingen of de standaard dingen die ik zelf ook op internet kan vinden. Wel zin in ervaringsdeskundigen: ‘de onwetende zwangeren’, danwel, ‘maandenlang gewoon door blijven menstrueren terwijl je in verwachting bent’ danwel ‘dames met zwangerschap-fakende darmen’.

Wat zouden jullie doen? Ik ben benieuwd!
tot zover bedankt allemaal voor de snelle reacties.

Ik ga zeker naar de huisarts één dezer dagen, houd alle opties open, ook voor een schijnzwangerschap.

Ik weet niet of ik er erg geobsedeerd mee bezig ben zwanger te raken. Als het zo is dan is het prachtig, als we geen tweede meer krijgen dan zij het zo. Maar in het eerste geval wil ik het natuurlijk toch wel weten, ook ivm mijn medicijngebruik.

Ik ben alleen benieuwd of anderen in deze situatie gezeten hebben

Goeieavond, ja heu, schijnzwangerschapsdementie?!

Nee, mijn activering kwam niet door, en toen heb ik gisteravond het verhaal alvast getypt.

@merell: aha, is ook een idee; wist niet dat je op eigen houtje een echo kon laten maken eigenlijk.
Je bent er zelf van overtuigd dat je zwanger bent, dus ga gewoon naar de huisarts, dan kan hij uitsluitsel geven.
@ bibaatje: geen keizersnee gehad nee. Maar wie weet andere naweeën (maar na vijf jaar??) van mijn vorige zwschap. Het voelt gewoon zo anders dan gewoon gerommel of gassen. Het begon ook abrubt en houdt nu al meer dan tien dagen aan.

En heb niet eens gekaasfonduet!

Ja, ik ga weer eens al mijn overtuigingskracht inzetten bij de HA, maar uit ervaring is zij niet al te happig om met 'slechts vermoedens' mee te gaan. Zo probeerde ze zelfs mijn ziekte nog af te zwakken terwijl de bloedresultaten duidelijk waren en ik al zo'n 100 argumenten had aangevoerd gedurende enkele jaren.
Een andere huisarts lijkt me ook geen overbodige luxe.
@ biba: oja, gefeliciteerd met je (echte) zwangerschap!

@ cateautje: meerdere huisartsen wisten niet wat er met mij aan de hand was, omdat ze niet echt specifiek de juiste kant op zochten. Uiteindelijk heb ik zélf de optie aangedragen van een te trage schildklier n.a.v. een vriendin met dezelfde aandoening en vergelijkbare klachten. En zowaar, het was dus zo!

Maar heb wel geleerd ook naar mijn eigen gevoel/intuïtie te luisteren, dus ik laat me nu ook niet zomaar meer me afschepen..
Het is al 20 keer gezegd, maar ga echt even langs de huisarts. Ik vertrouw die mensen ook niet, maar ze kunnen wel een testje voor je doen dat niets met 'geloven' of aanstelleritis te maken heeft.

Maar ik begrijp je zorgen zeker!

Laat je ons wel even weten hoe het afloopt? Succes!
RRR
Koop nog een test vanmiddag en doe die morgenochtend. Maak gelijk een afspraak met de huisarts. Kan je hem wel niet vertrouwen, maar wij kunnen ook niks zinnigs zeggen.

Misschien ben je idd zwanger. Misschien ben je schijnzwanger. Misschien heb je iets aan je darmen. Ik weet het niet.

En de huisarts zat de vorige keer mischien fout of het duurde lang tot de juiste diagnose. Dat kan ik me met een schildklierafwijking voorstellen.

Een zwangerschap is echter vrij eenvoudig te bepalen. Ik heb nog nooit gehoord van een huisarts die tegen iemand zei dat ze niet zwanger was of dat hij/zij niet even wilde kijken.

En dat er dan iemand naar huis gestuurd wordt en later ineens vrolijk bevalt. Jij ooit zoiets gehoord?
Dokter aan mijn baby/ darmen laten voelen

Herken het gevoel, sinds zwangerschappen zijn mijn darmen sowieso ruk.
O ik zie nu dat een test niet veel meer helpt misschien.

Ga naar de huisarts. En je hoeft hem niet te overtuigen! Zeg gewoon dat het net voelt alsof je zwanger bent en dat je dat zelf ook heel raar vindt en dat je toch even langs wilde komen om te laten onderzoeken wat er precies aan de hand is.
Het klinkt alsof je je wel erg laat meeslepen door je emoties/verlangens. Ik bedoel, een verhaal over een twee maanden na elkaar geboren tweeling, een zwarte en een witte? Kijk je niet te veel soaps?

Daarnaast: als je toch de ervaring hebt dat je uiteindelijk een diagnose krijgt, waarom zou je je nu dan zo laten intimideren door de huisarts? Dit hoeft toch geen hele discussie te worden? Je weet zelf tenslotte ook niet of je zwanger bent.

Of ben je bang voor de teleurstelling dat je toch niet zwanger bent, en leef je liever nog even in de illusie? Begrijpelijk hoor. Maar je geeft er nu zo vreselijk veel aandacht aan, terwijl er feitelijk niet zo heel veel aan de hand is - de teleurstelling wordt daarmee alleen maar groter. En stel dat je wél zwanger bent, zoals je zegt kun je het dan maar beter snel weten want dan heb je nog heel wat te doen.
Vanaf 16 weken neemt de hoeveelheid HCG in de urine weer af en komt het hormoon progesteron weer in beeld, waardoor je een negatief resultaat zou kunnen krijgen met een test. Toch maar even naar de huisarts dus.
Ik heb dat ook van tijd tot tijd. Dat is geen zwangerschap (ben een man), maar zijn je darmen die een beetje overstuur zijn en verstopte gassen en zo kwijt willen. Maw: dat het weer eens tijd is om je halfjaarlijkse ontslakkingskuur te gaan doen.
@cavia: ja, zal de uitkomst laten weten, bedankt voor je support

@ gemini: dat ga ik doen. Ik weet wel dat jullie geen diagnose kunnen stellen, maar was benieuwd naar ervaringen. Ik lees elders op internet nl. dat zwangerschappen niet altijd door huisartsen onderkend werden, ondanks duidelijke aanduidingen. Hoe betrouwbaar die verhalen zijn weet ik natuurlijk niet.

De vriendin van de dochter van mijn collega (van de neef van de bakker ja, maar dit verhaal is uit eerste hand, geloof ik dus) ging op een dag met buikpijn naar de huisarts. Bleek dat ze aan het bevallen was!! 't arme kind, noch haar omgeving, had ooit een vermoeden gehad.

En tijdens mijn studententijd deed het verhaal (gerucht?) de ronde dat een meisje eveneens met buikpijn bij de HA aanklopte. Dat kan kloppen, u bent 6 maanden zwanger. Ondanks dat was ze altijd ongesteld gebleven. Haar probleem was dat de er 6 kandidaten waren die de vader zouden kunnen zijn...dáár heb ik dan gelukkig weer geen last van, hèhè!
@ Aureel, misschien heb je wel gelijk en maak ik mijzelf gek en is mijn verlangen op onbewust niveau inderdaad sterker dan ik zelf besef. Het is af en toe wel prettig een ontnuchterende kijk van iemand anders er tegenaan te gooien (viva Viva!)

@ sexysexual, weet je wel zeker dat je níet zwanger bent??

Ja het kan dat je zwanger bent en het niet in de gaten hebt of pas laat. Maar die mensen gaan niet naar de huisarts
Ik zou een andere huisarts zoeken, iemand bij wie je zo slecht over je klachten kan praten is onbekwaam.

Voor de rest geen ervaring... Maar ik zou zeker naar een goede arts gaan en je laten onderzoeken!!!
Dat je nu niet misselijk bent zegt niks. De ene zwangerschap is de andere nou eenmaal niet. Ik zou inderdaad maar eens een deskundige aan mijn darmen cq baby laten voelen als ik jou was .

Overigens doet mijn darmgerommel me ook wel eens denken aan de eerste schopjes van mijn kinderen. Maar dat valt bij mij toch echt onder de afdeling 'sweet memories', want het is toch wezenlijk anders.
Ik heb ook geen idee wat er met je is, maar weet wel dat maandelijks ongesteld zijn geen reden is om niet zwanger te kunnen zijn. Een goede vriendin van mij ( heel erg 1e hand dus) is tot 6 mnd zwangerschap gewoon ongesteld geweest. Terugkijkend was het misschien wel wat minder zware menstruatie, maar op het moment zelf niet reden om een vermoeden te hebben
Ik vond de lap tekst véél te lang om te lezen, het begon al met een uitwaaier naast het echte verhaal, daar ben ik afgehaakt. Dus tip voor het hele leven: Iets korter en krachtiger, dan word je beter gehoord.

Verder denk ik dat het niks ernstigs is, daar is je OP te lang en te wollig voor. Ja dat meen ik serieus.
@ pepernoek e.a., ja, volgens mij is het een trend onder huisartsen om eerst alle tekenen en vermoedens de kop in te drukken en er dan eventueel later via vele omzwervingen op terug te komen. Ik heb afgelopen 10 jaar vanweg verhuizingen dit met zo'n 10 huisartsen dit bij de hand gehad, óók bij andere kwalen, "nee hoor, u heeft geen nierbekkeninfectie, maar een griepje." Na twee weken hoge koorts: oeps, oja, tóch een nierb.infectie" Mijn vader met hevige hoofdpijn: "u heeft een voorhoofdsholteontsteking/plotselinge migraine" Paar dagen daarna is hij overleden aan een ver ontwikkelde hersenbloeding. Oeps. En zo nog veel meer. Waarschijnlijk is mijn onderliggende probleem dus dat ik een natuurlijke, op ervaring gestoelde, argwaan jegens artsen in het algemeen heb ontwikkeld.

@groentsoep, kun je jouw gerommel nader omschrijven? Zijn het plopjes? Op 1 plek? Beweegt het? Heb je op deze momenten een opgezette buik?

Het is wel origineel om romantisch weg te zwijmelen bij je darmen, haha
Even naar de huisarts. Vermeld inderdaad dat het een beetje voelt als bij je zwangerschap, maar dat een test negatief was. Misschien zijn het inderdaad je darmen, of is er iets anders aan de hand, maar laat door de ha even een en ander uitsluiten.

En als je je HA niet fijn vindt: een andere zoeken! Het is toch wel heel erg prettig als je HA je serieus neemt en een luisterend oor biedt.
Kun je niet even voelen of je een fundus voelt? Dat vond ik heel duidelijk een verschil tussen opgezette darmen en zwanger.

Zegt zij die wel ver in de zwangerschap nog positief testte. Kennelijk is dat niet voor iedereen zo dus.
@ TheEmpress, als je niet het hele verhaal hebt gelezen, hoe kan je er dan een oordeel over vormen? Ik heb het ook niet geschreven voor wolhaters en zou niet weten waarom ik mijn schrijfstijl of zelfs mijn hele leven moet aanpassen om anderen te behagen.
@ kittepit, bedankt, het bestáát dus. Dat wilde ik even weten.

@helene31..ehhh...ben niet meer zo thuis in de zwngrschapstaal geloof is..wat is fundus? Ik zal 't even googlen
De bovenkant van je baarmoeder, die moet je voelen als een harde gladde bol boven je schaambeen (na 12 weken ongeveer).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven