Sinterklaas

19-10-2011 13:16 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar weekjes en dan is het weer sinterklaas tijd. Het Intertoys boek word kapot gebladerd, want ow hij neemt altijd cadeuas mee.

Maar wanneer moet je je kind vertellen dat ie niet bestaat?? Onze zoon is nu ruim 6.5, op school doen ze tot en met groep 5 de traditione viering. Kids kiezen medio september hun favo uit en word met sint gegeven.

Graag jullie ideeen en adviezen over hoe en wanneer vertellen
Hun favo uit? Sorry die snap ik niet. Maar hier thuis werd het niet verteld, we kwamen er door school / vriendjes achter.
Als je het vertelt, zou ik het in de zomer doen. Niet rond Sinterklaastijd in ieder geval.
Dochter is hier ook 6,5 en was vorig jaar al heftig aan het twijfelen. Ik ga ervanuit dat dit het laatste jaar is. Als ze er niet uit zichzelf mee komt vertellen we het in januari aan d'r. Ook omdat ze hie rook n groep 5 surprises doen en dochter nu in groep 4 zit. Volged jaar dus surprises en de meeste kinderen in haar klas zijn 1-2 jaar ouder, dus ik wil voorkomen dat ze straks als 'ukkie' dat als enige nog geloofd rondloopt in groep 5.
Eens. Ik zou het niet nu gaan vertellen, dat is echt zielig.

Overigens kwam ik er ook gewoon op school achter, door oudere kinderen.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 19 oktober 2011 @ 13:21:

Hun favo uit? Sorry die snap ik niet. Maar hier thuis werd het niet verteld, we kwamen er door school / vriendjes achter.

Kids kiezen hun favo uit.

Favoriete kado denk ik.
Half september al hun cadeaus uitgezocht, mijn hemel, dan heb je nog een lange tijd te gaan tot 5 december. Ze komen er vanzelf achter, meestal rond een jaar of 8/9. Als ze oudere vriendjes of vriendinnetjes hebben misschien eerder. Eerder zien ze ook wel het verschil tussen de echte en de hulp sinterklaas, maar dan is het krijgen van cadeaus overweldigend en neemt dat hun twijfels weer weg.
Nu is het te laat voor dit jaar inderdaad. En zolang je kind nog gelooft en niet al te nerveus is elk jaar, lekker laten genieten.
MIjn ouders vertelden het me toen het sinterklaasgebeuren op de basisschool was afgelopen en we gingen werken met suprises. Dat was eind groep 4 denk ik..Jaar of 8. ( late leerling)

Ik vond het niet zo heel erg, had het al wel een beetje door. Ik zag ineens al mijn mooie tekeningen voor Sint op de oven liggen, erg raar natuurlijk! Mijn ouders hebben er een verhaaltje omheen verzonnen, dat Sint de tekeningen zo mooi vond dat ie ze aan papa en mama had gegeven.

Wat ik wel heel erg vond, was dat een van mijn vriendinnetjes me vertelde, in groep 3, dat sint niet bestond en dat mijn ouders me een verhaaltje voorhielden. Bah, dat was echt niet leuk.

Mijn broertje en zusje heb ik het mogen vertellen, na Sinterklaas, tijdens Kerst. Ook niet een fantastisch moment, maar ze geloofden nauwelijks meer..
quote:Star schreef op 19 oktober 2011 @ 13:28:

[...]

Favoriete kado denk ik.

Ah zo oke

Ik weet dat ik er achter kwam voor sinterklaas nou dat was echt een hell toen sinterklaas er was. Ik was op elke sinterklaas boos die we in steden tegen kwamen
Als er echt gerichte vragen komen zou je vast een tipje van de sluier op kunnen lichten. Maar ik zou proberen om het tot Sinterklaas nog eventjes geheim te houden. In elk geval benadrukken dat er sowieso kadootjes komen! Dat is toch waar veel kinderen bang voor zijn
Ik snap het zenuwachtge gedoe ook eigenlijk niet zo goed. Hier twee kinderen 6,5 en 4 jaar) die er echt nog niet mee bezig zijn. Ik zie het wel bij vrendjes dat het nu al heel egr leeft, maar op een losse opmerkin van zoon na of sinterklaas lang moet reizen en of ie dan al uit spanje vertrokken was na, hoor ik er hier nog niks over. Lijstjes worden gemaakt als de sint in het land is en de eerste avond in de schoen gestopt. Ik vind 3 weken sintgekte echt wel genoeg.
quote:Star schreef op 19 oktober 2011 @ 13:28:

[...]

Favoriete kado denk ik.

Ah zo oke

Ik weet dat ik er achter kwam voor sinterklaas nou dat was echt een hell toen sinterklaas er was. Ik was op elke sinterklaas boos die we in steden tegen kwamen
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 19 oktober 2011 @ 13:28:

Eens. Ik zou het niet nu gaan vertellen, dat is echt zielig.

Overigens kwam ik er ook gewoon op school achter, door oudere kinderen.

Same here. Maar ik wilde hen niet geloven en luisterde dan ook niet naar hun "argumenten"

Tot die ene fatale ochtend.... het was november of december 1979 of 1980 (ik was 5,5 of 6,5).

Sint en zijn Pieten waren op school. Een Piet bukte voorover om iets uit een zak te halen en daarbij schoot zijn shirt omhoog en toen schitterde zijn rug roomblank Ik denk dat ik toen voor de eerste keer in mijn leven flabbergasted was - staarde met grote ogen en open mond naar zijn blanke rug. Andere kinderen gilden: Zie je nu wel!!! Wat een desillusie was dat zeg...)
Vertellen, waarom? Oudste zoon is nu voor het 2e jaar (hij is 7,5) aan het twijfelen, maar verzint zelf de gekste verklaringen waarom sinterklaas toch echt wel bestaat. Hij komt er vanzelf achter, vind het alleen maar leuk dat we nog kunnen doen alsof. Ik houd de illusie het liefst zo lang mogelijk in stand, ik geniet nu nog echt van de spanning bij de mannen. Als dat wegvalt, dan wordt het zo'n 'gewoon' cadeaugeeffestijn.
Mijn dochter is 7 en zit ook in groep 4. Ze gelooft nog met volle overtuiging en voor dit jaar laat ik het lekker zo. Ik denk dat ik haar tegen de tijd dat ze 8 is wel ga vertellen hoe het echt zit. Hopelijk komt ze zelf met wat kritische vragen, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Ik heb wel liever dat ze het van mij hoort dan van de kinderen op school, want dat gaat dan vaak op zo'n "jij bent gek dat je dat nog gelooft" toontje en ze staat al niet zo stevig in haar schoenen, dus ik breng het liever wat voorzichtiger.
Ja t is leuk en spannend enz. Maar de kans dat je kind er zelf achter komt word wel steeds groter als ze ouder worden. Mijn ouders hebben het mij gewoon verteld toen ik een jaar of 7 was. Ik was niet vreselijk geschokt, vriendjes op school wel, die geloofden mij niet! En hun vader en moeder bleven volhouden dat Sinterklaas echt is. Ik vond dat heel raar. Je liegt je kinderen voor, waarom? Waarom ze zo laten schrikken door ze er zelf achter te laten komen dat het niet echt is? Voor sommige kinderen is dat echt best schrikken.

Daarom heb ik mijn zoontje vorig jaar verteld dat Sinterklaas een verklede man is , en dat de Pieten verkleed /gesminkt zijn. Hij begon te lachen en zei, dan hebben jullie ons gefopt! Voor hem was het ook direct de verklaring voor de hoeveelheid Sinten. Dat zijn gewoon allemaal mensen in Sintpakken. ( Zijn broertje van 3 heeft hij inmiddels ook al ingelicht, ik vind het prima ;) )

Maar, zodra Sinterklaas of Zwarte Piet voor hem staat, dan is het echt, dan is hij onder de indruk en is hij het hele verkleedverhaal vergeten. Dus de leuke dingen van het Sinterklaasfeest zijn echt niet ineens weg!

En ze zijn er nog niet eens mee bezig. De folders zijn aan gort geknipt, alle coole plaatjes zijn in een zelfgemaakt boek geplakt. Tegen de tijd dat het Sinterklaasjournaal er weer voor is zullen we het er wel over gaan hebben ;)
quote:4Hellokitty schreef op 19 oktober 2011 @ 13:28:

Half september al hun cadeaus uitgezocht, mijn hemel, dan heb je nog een lange tijd te gaan tot 5 december. Ze komen er vanzelf achter, meestal rond een jaar of 8/9. Als ze oudere vriendjes of vriendinnetjes hebben misschien eerder. Eerder zien ze ook wel het verschil tussen de echte en de hulp sinterklaas, maar dan is het krijgen van cadeaus overweldigend en neemt dat hun twijfels weer weg.

Is dit het gemiddelde. Persoonlijk vind ik het erg laat! Eigenlijk best sneu als zulke grote kinderen nog in de waan gelaten worden.

Mijn zoon was ruim 6 toen hij zomers kritische vragen ging stellen. Ik heb ze toen eerlijk beantwoord en sindsdien geloofd hij dus niet meer. Onze planning was om het jaar dat hij 7 is, na Sinterklaas het er over te gaan hebben, maar hij was er dus al eerder bij. Wel houdt hij zijn mond in de klas, maar ik was hoogst verbaasd dat nu hij in groep 5 (!) zit nog steeds kinderen geloven (hier beginnen de surprises in groep 6).
Precies wat je zegt Jippertje. Dat de kinderen in groep 5 nog steeds geloven. Als vanaf groep 6 de surprises beginnen is dat dus het gemiddelde. Het is per school ook wel verschillend denk ik.

De meeste kids in groep 5 zijn ook 8-9 jaar. Jouw kind is een jonge leerling denk ik. Als ik even naga dat mijn dochter van 5 in groep drie zit en jouwe van 7 in groep 5. Bij mijn dochter zitten in groep 3 ook kinderen van 7, die geloven ook nog gewoon in Sinterklaas.
Mijn zoon is 8 en is er nog van overtuigd dat de goedheiligman bestaat. Voel me er wel eens schuldig over dat die bubbel wel eens keihard uit elkaar spat en hoe teleurgesteld hij zal zijn.

Maar kleine hints vat hij niet en eerlijk gezegd vind ik het wel moeilijk dat het grote nieuws waarschijnlijk bij mij vandaan moet komen.

Zijn oudere broer vond het met zijn zesde al grote nonsens, had gehoopt dat dat voor de tweede ook zo zou werken.
quote:galadriel schreef op 19 oktober 2011 @ 14:19:

Mijn zoon is 8 en is er nog van overtuigd dat de goedheiligman bestaat. Voel me er wel eens schuldig over dat die bubbel wel eens keihard uit elkaar spat en hoe teleurgesteld hij zal zijn.

Maar kleine hints vat hij niet en eerlijk gezegd vind ik het wel moeilijk dat het grote nieuws waarschijnlijk bij mij vandaan moet komen.

Zijn oudere broer vond het met zijn zesde al grote nonsens, had gehoopt dat dat voor de tweede ook zo zou werken.

In mijn ogen is het nu wel tijd om het gewoon aan je zoon te vertellen.. Waarom is dat zo moeilijk? En ik vind het helemaal vreemd dat je het niet zelf wil vertellen, wie moet het dan doen, de juf? Kinderen op school? Zodat ze hem vervolgens kunnen gaan uitlachen dat hij denkt dat het echt is...

Bedoel dit niet als aanval op jou hoor... Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet ( in het algemeen) waarom mensen het niet gewoon aan hun kinderen vertellen.
Brief schrijven op 6 december (of nu) uit naam van Zwarte Piet met de vraag of hij volgend jaar wil helpen met kado's voor zijn broertjes/zusjes.
Voel het ook niet als een aanval, maar ben wel een beetje bang voor zijn reactie, dat hij heel verdrietig of boos wordt.

En de juf hoeft het ook niet te vertellen, maar ik had gehoopt dat hij zelf erachter zou komen (net als zijn grote broer), dit is dus niet gebeurd.

Ik ga het ook nu niet vertellen, maar wel als de beste man weer het land uit is.
Ik denk dat het wel afhankelijk is van waar de kinderen opgroeien.

Kinderen in Amsterdam zullen misschien wat jonger zijn als ze ontdekken dat het alleen maar een traditie is, terwijl kinderen in bijvoorbeeld Twello op hun 9e pas ontdekken hoe het zit.

Ik kom uit Den Haag en ontdekte het dus per ongeluk toen ik een jaar of 6 was. Vraag me wel af hoe dat bij jullie zit?
quote:Daantje22 schreef op 19 oktober 2011 @ 14:23:

Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet ( in het algemeen) waarom mensen het niet gewoon aan hun kinderen vertellen.Eens. Ik kan me nog herinneren dat ik me best gefopt voelde. En dat ik me ook afvroeg waarom mijn moeder had meegedaan aan heel dat gedoe. Ik vond heel dat Sinterklaasfeest dan ook per direct niet leuk meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven