Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
En Galadriel, leef jij weer een beetje?
Ja precies marbs, dat gevoel herken ik ook.
Er mij gaat het weer goed, morgen naar een pretpark.

Hopend op mooi weer, kom ik vrijdag natuurlijk weer klagen (nee, want ik laat mijn hakken thuis) en wandelen is goed.

Lekker opgeruimde bedden, is net als wanneer de kerstboom de deur uitgaat, heb jeje huiskamer weer terug.

Vier weekjes Evi, dat is een fles champagne waard.

The only way is up, vanaf nu.
Haha dat geintje wilde ik nog maken Galadriel, dat ik zin had in iets leuks maar niet meteen de Efteling met mijn vier weekjes ;) heel veel plezier en ik hoop gewoon dat je het kunt doen zonder het later weer terug te krijgen. Wat je zegt wandelen is fijn, dus dat komt vast goed! Geniet ervan! En goedzo laarzen thuis!

Drinken jullie met me mee? Schuit gooi jij er nog een plaatje in want ik als computerkneus weet natuurlijk niet hoe dat moet.

Nou dames welterusten voor straks en tot later maar weer.
Kan je geen plaatje plakken op je iPad?

Is makkelijk:

Je gaat naar safari en googeld het woord wat je wilt hebben.

Je pakt afbeeldingen.

Als je een leuke afbeelding ziet, klik je daar op (met je vinger)

En op dat plaatje(apart) klik je weer.

En dan zie je kopieer staan, ook daar klik je weer op.

Dan ga je terug naar de Vivasite (ik doe het via de app)

Bij de berichten zie je boven in pictogrammen staan, je neemt de 4e van rechts (het schilderij) en ook hier klik je weer op.

Hier staat dan hppt://, dat haal je weg, tikt op het lege vakje en je ziet 'plak' staan, daar druk je op.

En als alles goed gaat: heb je een plaatje.

Hmmm...proost! En ik zal morgen eens een plaatje proberen bedankt voor de uitleg haha!
Evi, dat zit ik me nou ook te bedenken dat het weleens door de oefeningen kan komen. Die buikspieren krijgen natuurlijk steeds van alles te verduren. En ja, dat aktief rug overeind houden is als je moe bent best zwaar. Moet je constant aan denken.

Ik heb zelf ook nog geen auto gereden maar zal er wel aan moeten wennen hoe het alweer ging Lijkt me zó vreemd. Of dat ik denk dat mijn man rijdt terwijl ik het zelf moet doen, dat ik op hem zit te wachten
Proost!

Galadriel, hoe lang is het van jou geleden dat je geopereerd bent dat je alweer naar een pretpark gaat?
Over plaatjes gesproken, hoe krijg ik hier een avatar op?
Morgen meiden. Hier nog steeds koorts :( Maar ik slaap gelukkig wel beter.

Gala, veel plezier vandaag!!!

Hanneke, de avatars zijn een forumbug en lukt vaker niet dan wel.

Autorijden vond ik ook eng, maar het is echt net als fietsen. Zodra je de straat uit bent, voelt het alweer heel vertrouwd!
Ook een goede morgen dames en proost!

Nummerzoveel ondanks dat je thuis bent en thuis werkt wel goed uitzieken hoor! Fijn dat je in ieder geval beter slaapt.

Galadriel, je zal inmiddels wel vertrokken zijn, maar hoop dat je een droge en leuke dag hebt.

Over de efteling gesproken. Hier zouden we deze zomer heen, hadden kaartjes in huis maar ik zag het toen niet zitten.

De kinderen toen beloofd naar de winter-efteling te gaan. Heb gelukkig nog even de tijd, want voor ons is het zeker 2.5 uur rijden en dit zie ik nu nog niet zo zitten.

Evi, heb je wel plannen en/of ideeen om op korte termijn iets leuks te gaan doen? Even uit de sleur van het thuis zijn en revalideren?

Hanneke, het wordt inderdaad op de rug met opgetrokken benen. Op de zij lig ik zobizo met opgetrokken benen, dus dat zal niet veel verschil geven.

Hmm rijden en wachten tot je man iets doet? Dan voor de veiligheid je man maar thuislaten wanneer je een poging gaat doen;)

Goh, Schuit 10 weken alweer! Kan me voorstellen dat het gewone leventje weer oppakken inderdaad ook stapsgewijs moet, ook al voel je je op een "vrije"dag goed. Lijkt me ook lastig.

En nieuwe oefeningen heb ik sinds 1e dag thuiskomst niet gehad.

Kom net terug van de fysio. Heb steeds gevoel dat ik bij sportschool ben geweest.(wat ik niets vind) Paar oefeningen vind ik zwaar, maar ben dan ook niets gewend. Ga wel stug door want de meerderheid in de oefenzaal is een stuk ouder en daar wil ik natuurlijk niet voor onder doen.

Ben benieuwd hoe Patricia het heeft op vakantie, vast heerlijk aan het genieten van de zon.
Wij zouden ook naar de Efteling gaan, maar heb de kaartjes nu maar verkocht. Heb eigenlijk nog geen idee Marbs, wil heel graag nieuwe kleren maar een pashokje en omkleden dat zIe ik nog niet zitten. Misschien gewoon even iets drinken hier in het dorp ofzo. Weet hè eigenlijk niet zo goed. Oh en zwaar geweest dus vanmorgen wat je zegt je bent niks meer gewend, je vergist je erin wat voor basisconditie je eigenlijk al hebt door een normaal dagelijks leven. Ik heb vanmorgen 15 minuutjes zitten fietsen en toen zat ik gewoon te zweten. Hihi en zeker, je mag natuurlijk niet onder doen voor de rest oh en vriend stelde het gisteren nog voor om straks ook naar de winterefteling te gaan als het wat beter gaat. En Patricia is vast aan het genieten heerlijk!

Hanneke, eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe ik het heb gedaan, maar zal straks eens kijken. Zal ergens bij je profiel moeten. Hahaha denk inderdaad niet dat het echt opschiet als er geremd moet worden en jij gast zitten wachten op je man.
Jezelf verwennen met iets nieuws; voor in huis, boek, geurtje of iets dergelijks? Om daarna ergens iets te drinken met iets lekkers erbij?

Fysio bestaat hier voor het overgrote deel uit lopen op loopband en fietsen. Dus je mist niet zoveel hoor Evi en je doet het volgens mij hartstikke goed!

De kaartjes verkopen hebben we hier ook overwogen, ware het niet dat we de kinderen beloofd hadden dit jaar naar de efteling te gaan.
Nee, klinkt ook goed hoor dat fietsen. In het begin mocht ik ook nog niet zoveel doen. Wat ik nu doe is fietsen, crosstrainer en allerlei oefeningen met zo'n ding:

Maar dan heb ik de gewichten op minimaal staan. 2 kg ongeveer. Ik heb nu dus weer andere oefeningen gekregen op deze dingen
He dames, ook de nieuwe die gezeelig het forum komen verrijken.

Ik ben weer back en wat heb ik een heerlijke week gehad. Veel zo, veel niks doen ( ja ik moest drinken halen, maar dat waren ook meteen de verplichte wandelingtjes, in het kader van het revalidatie proces zullen we maar zeggen). Ik stel voor dat ze dit in het zorgverzekerars als verplichte revalidatie op gaan nemen, zon, goed ligbed en rustig herstellen!!!!

Ik ben wel behoorlijk verschrokken, maandag wilde wij lekker naar buiten lopen, was een voorstelling bezig, maar in het hotel lagen allemaal achtelijke kleedjes op de grond, en ook net daar, op het randje van het afstapje. Tuurlijk blijf ik daar achter hangen en val volledig op de grond, mijn eerste gedachte was, hup weg 6 weken braaf herstellen.... maar het valt gelukkig mee. Kan niet in mijn rug kijken, maar pijntjes zijn niet erger of anders geworden.

Het zitten in het vliegtuig was een hel en alle tips en geregel ten spijt was de heenreis dur dermate traumatisch dat ik niet meer terug wilde vliegen (of was dat omdat het zo'n lekker weer was). Maar gelukkig viel de terug reis mee, toch weer een weekje verder met herstellen.

Al met al gaat het dus heel goed, uitstralende pijn in been is nog steeds aanwezig, maar ik denk dat dat ook nog bij het herstel hoort. Moet volgende week terug voor controle dus dan zal ik dat wel horen/vragen.

Morgen lekker weer naar mijn eigen huisje, heerlijk naar mijn kindjes. Zaterdagochtend lekekr pyama dag inplannen en oudste wil komende week pepernoten bakken, dus ik verheug me er zo ontzetten om om naar huis te gaan (is voor vriendje niet altijd leuk om te horen denk ik, maar mijn kindjes zijn altijd nummer 1...)

Ik zal komende week wel meelezen en mee reageren, maar ik wil proberen de laptop overdag dicht te laten, ik wil mijn aandacht optimaal aan de kindjes geven. Dus ben er niet zoveel als voorheen.

Ik wens alle hernia lotgenootjes een goedendag toe.
jee lees het nu net na en wat een typfouten zeg, ik wil te snel zijn hahahahaha

ga nu eerst maar douchen en dan de was doen, lijkt me beter
Hé Patricia, je bent al weer terug! Fijn dat je echt van zon en vakantie hebt kunnen genieten! (ondanks heenreis)

Oei dat vallen... daar zou ik ook flink van geschrokken zijn. Heb me voorgenomen meer te fietsen wanneer ik weer aan het werk moet, maar bedacht me vanochtend dat het ook regelmatig glad zou kunnen zijn. Normaliter ben ik niet huiverig om te vallen, maar wil nu niet dat door vallen herstel deels teniet wordt gedaan. Gelukkig ben je schadevrij gevallen zo te lezen.

Oh en nu morgen eindelijk naar je eigen huisje, super! Geniet maar met volle teugen van weer thuis bij je kinderen te zijn!!
Schuit, hier hebben ze niet van die moderne dingen.

Oefeningen naast hometrainer en loopband (met 5% helling) zijn hier;

Moet hier op bal zitten om vervolgens aan gewichten te trekken en op en afstap oefening op zo'n stepsgeval (voorwaarts en zijwaarts)

Vooral dat gewichttrekken is echt niet mijn ding.
Schuit dat ziet er supersonisch uit!

Marbs, denk ook dat het hier goed gaat. Ik maak mijn eigen programmaatje dan maar.. Nee en dan kom jever niet onderuit, de efteling dat snap ik.

Hè Patricia, welkom terug! Oh een hel van een reis dus, wat erg! Maar je weekje klinkt heerlijk zeg. Oh en een hartverzakking, wat moet dat schrikken zijn geweest die val. Ennuh genieten hoor van je kindjes. Hoe minder hier des te beter het gaat denk ik maar.

Nummerzoveel, ik ben jou vanmorgen vergeten, pfff... Je hebt het wel te pakken hoor. Hoop maar dat het snel een beetje beter gaat.
Ik ben al wezen kijken op mijn profiel voor een avatar maar kwam daar ook niet verder mee momenteel.

Bij de fysio doe ik tien minuten hometrainer, idem dito loopband, ben net met de crosstrainer begonnen, een apparaat waarbij je je armen kruiselings voor de borst houdt (geen idee hoe dat ding heet) en een toestel om de armen en daarmee de buikspieren te trainen. Soms zit ik ook op zo'n halve bal. Verder nog wat oefeningen op de bank.

Gewichttrekken lijkt me ook niks.

En steppen, ben altijd bang dat ik er naast stap...

Thuis doe ik dan 3 x per dag een hele serie oefeningen.

Dat nieuwe toestel waar jij op gaat Schuit hebben ze wel bij mij op de sportschool maar bij de fysio dacht ik niet.

Hoi Patricia, leuk dat je een fijne vakantie had op de heenvlucht en valpartij (schrikken!) na dan.

Veel plezier met je kindjes!

Ging vanmiddag enthousiast op pad voor spijkerbroeken, stuk of zes gepast dat is op zich al een circusact, twee gekocht en daarna nog een nachthemd en twee spuitbussen voor de frisse lucht meegenomen en dat was duidelijk te veel en te zwaar. Ik zakte steeds meer door mijn rug hoewel ik de tassen dicht tegen me aanhield maar toch.. dit kan ik nog even niet doen.

Thuis ben ik even horizontaal gegaan terwijl ik dat eigenlijk sinds het bed weg is niet meer of bijna nooit meer doe.

Nummerzoveel, wat is dat toch met jou... sterkte!
Oh dus dat was nog even teveel van het goede. Klinkt ook erg enerverend Hanneke. Even maar weer een beetje rustig aan!
Ja zo zie je maar weer, je denkt dat je heel wat bent..
Ik wil zo0'n bal gaan aanschaffen voor mijn werk, als ik dan kantoorwerk heb denk ik dat ik langer kan blijven zitten, zal van de week eens op internet gaan kijken. Ik had van de fysio een wiebelkussen meegekregen en merk dat ik daar al beter (lees aktiever) op zit. Alles om rugpijn te gaan voorkomen. Ik hoef pas 4 november naar het UWV (bedrijfsarts) dus tot die tijd ga ik in ieder geval zo min mogelijk werken, lekker arbeidstherapeutisch aanwezig zijn en wat ik echt moet doen doe ik en de rest laat ik over aan anderen (alhoewel het financieel niet geheel aantrekkelijk is....).

Nummerzoveel ze hebben je echt goed te pakken he,bah, ik hoop dat je snel opknapt.

Hanneke, tja we denken denk ik allemaal te snel van ach dat lukt wel, maar helaas, ben bang dat we de beperking moeten blijven aanvaarden... hoe moeilijk dat soms ook is. Vanavond lekker rustig aan doen, misschien een lekker warm badje. Sterkte ermee in ieder geval
Ook een verradelijk iets, dat shoppen, want al die afzondelijke dingen wegen natuurlijk niet zoveel. Bij de dagelijkse boodschappen weet je vaak wel dat het al snel veel weegt

Hanneke, misschien ook maar aan zo'n boodschappentrolley, net als Schuit?

Het had mij ook kunnen gebeuren. Ik zal vast nog wel een keer iets doen wat niet kan/mag maar waar ik op dat moment niet bij stil sta.

Moest me vanmiddag bij het ophalen van het bed echt inhouden om niet te helpen. Toen ophaalman uiteindelik het bed niet over de drempel kreeg pakte ik het bed al vast om mee te helpen.

Bedacht me gelukkig op laatste moment dat ik zulke dingen echt nog niet moet doen.
Patricia, zou voor zo'n bal ook even folders in de gaten houden. Heb hier vorig jaar een aangeschaft bij de kruitvat. Scheelt aanzienlijk qua prijs.

Kon vanaf vorig jaar november niet lang op bank of gewone stoel zitten en zat daarom thuis regelmatig op die bal. Hierop had ik in eerste instantie geen klachten bij zitten en later het minst last bij zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven