roken in huis

23-10-2011 17:37 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist even niet waar ik dit nou weer onder moest plaatsen. Gezondheid, Relaties, dus maar Overig gekozen.

Dit is het geval: Een heleboel jaren geleden ben ik gestopt met roken toen ik zwanger was. Mijn vriend (nu man) is toen niet gestopt. Hij zei dat ook ooit te doen, maar nu zo'n 10 jaar later rookt hij nog steeds.

We hebben toendertijd een afspraak gemaakt dat er in huis niet meer gerookt zou worden. Niet door visite en niet door hem.

Voor de goede orde: ik wilde nog soepel zijn en voorstellen dat er met een feestje wel gerookt mocht worden, maar hij wilde dat pertinent niet, okay dan, prima.

Als ik thuis en beneden ben, rookt hij keurig buiten, maar als ik er niet ben of al naar bed ben, rookt hij dus wel gewoon binnen.

Dit merk ik omdat de rook boven te ruiken is, de volgende dag het beneden naar rook stinkt en omdat hij gewoon peuken in kopjes uitdrukt en laat staan.

De rooklucht trekt boven ook gewoon in de kleding aan de waslijn en in de kasten.

Ik vind dat ranzig en getuigen van weinig respect naar mij en de kinderen toe.

We hebben ooit een afspraak gemaakt, maar hij treedt deze gewoon met voeten.

Maar als ik er wat van zeg ben ik de boosdoener.

Ben ik nou echt zo'n zeikerd dat ik hem vraag zich aan onze afspraak te houden? EN hoe krijg ik hem zover dat hij dit ook doet?
Nee je bent helemaal geen zeikerd, ik vind binnen roken ook ontzettend vies. Alles gaat er naar ruiken, beter gezegd stinken!

Ik zou gewoon nog eens een goed gesprek met hem aangaan. Uitleggen dat binnen roken niet de afspraak was en is en ook als jij er niet bent, dat hij gewoon buiten rookt. Op je strepen blijven staan.
quote:lichtpuntjes schreef op 23 oktober 2011 @ 17:45:

Nee je bent helemaal geen zeikerd, ik vind binnen roken ook ontzettend vies. Alles gaat er naar ruiken, beter gezegd stinken!

Ik zou gewoon nog eens een goed gesprek met hem aangaan. Uitleggen dat binnen roken niet de afspraak was en is en ook als jij er niet bent, dat hij gewoon buiten rookt. Op je strepen blijven staan.
Ik ben het helemaal met lichtpuntjes eens. Ik vind het ook zo ontzettend vies, ook al is het nadat iedereen naar bed gaat, je het erg duidelijk ruikt.
Huh? Ik wilde helemaal niet quoten.

Anyway, het is ook zíjn huis. Hij rookt niet als jij en de kids beneden zijn, prima toch?

(fyi, ik ben een ex-roker die roken nu een van de smerigste dingen op deez' aard vindt)
zonder discussie: als er kinderen in een huis wonen dan is het gewoon ronduit aso om te roken in huis. maakt niet uit wie wanneer en hoe laat...of het nu een feestje is of niet..naar buiten met die stinkzooi
Puck
Nee natuurlijk ben je geen zeikerd, integendeel! Buiten roken of niet roken, zo eenvoudig is het. Los van de stank worden jij en de kinderen nu gedwongen mee te roken, dat zou ik dus echt niet accepteren!

Een goed gesprek, zoek wat materiaal op internet over wat er met je longen gebeurt als je meerookt en de strijd aangaan. Sterkte ermee!
Ik heb nooit gerookt,en ik zit thuis met een soortgelijk probleem.

Volgens mij hebben veel rokers echt geen idee hoe smerig het is voor niet-rokers om in die stinklucht te zitten...En het in je kleren te hebben, en door heel het huis heen

En naast smerig is het natuurlijk ook ongezond
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
quote:jansenenjanssens schreef op 23 oktober 2011 @ 17:50:

Anyway, het is ook zíjn huis. Hij rookt niet als jij en de kids beneden zijn, prima toch?

(fyi, ik ben een ex-roker die roken nu een van de smerigste dingen op deez' aard vindt)

ja maar het is ook mijn huis en dat van de kinderen. De niet-rokers zijn in de meerderheid hier.

Ik zei dus al dat die rook gewoon naar boven trekt, dus wij liggen boven in de rook te slapen.

En dan laat hij zijn peuken ook gewoon liggen. Vind dat ook zo respectloos...zo van: kijk, ik heb gerookt, lekker puh.
quote:jansenenjanssens schreef op 23 oktober 2011 @ 17:50:

(fyi, ik ben een ex-roker die roken nu een van de smerigste dingen op deez' aard vindt)En daarom gelden eerder gemaakte afspraken niet meer? Ik vat het geloof ik niet helemaal!
Erover praten heb ik al geprobeerd, maar dan wordt hij gewoon meteen kwaad. Ik dien mijn mond te houden over alles wat met roken te maken heeft, wnat dan is de sfeer verpest.

Ik heb hem nooit gepushd om te stoppen, want dat werkt toch niet, ik geef ook nooit steken onder water dat hij moet stoppen of zo.

Het is zelfs zo erg dat hij een bepaalde tandartsbehandeling moet ondergaan, maar de kaakchirurg die dat moet doen heeft al gezegd dat het beter is dat hij stopt met roken omdat dan de kans groter is dat de behandeling aanslaat. En wat denk je? Hij gaat die hele behandeling gewoon niet doen. Vind dat echt zo stom.
quote:Jippertje schreef op 23 oktober 2011 @ 17:56:

[...]

En daarom gelden eerder gemaakte afspraken niet meer? Ik vat het geloof ik niet helemaal!inderdaad, We hebben afspraken gemaakt. Ik wilde zijn geheel rokende familie nog tegemoet komen door roken op feestjes toe te staan, maar hij wilde dat niet.
Nou, dan wordt ie maar kwaad, jammer dan. Afspraak is afspraak en roken in huis is gewoon ontzettend vies voor de mensen die zelf niet roken. Of je er nou bij in de kamer zit of niet.

Ik vind je vriend erg kinderachtig.
Helemaal goor dat ie zn peuken in kopjes uitdrukt,wat een klein kind zeg,bleeegh
Spreek met hem af dat als rookt als jullie in bed liggen hij de deur of het raam openzet. Eventueel ook de afzuigkap aan. En dat hij netjes zijn peuken buiten weggooit en niet in de kopjes laat staan. Ook kun je afspreken dat bijv. max 2 sigaretten rookt. Ik snap dat je het vindt

stinken, maar bovenstaande afspraken lijkt mij een prima compromis.
De gezondheid van de kinderen hoort voor te gaan. Dat gebeurt er nu dus niet. Daar mag en moet je eigenlijk een groot punt van maken en nee, dan ben je dus geen zeikerd.
quote:Liv schreef op 23 oktober 2011 @ 18:03:

Nou, dan wordt ie maar kwaad, jammer dan. Afspraak is afspraak en roken in huis is gewoon ontzettend vies voor de mensen die zelf niet roken. Of je er nou bij in de kamer zit of niet.

Ik vind je vriend erg kinderachtig.

ja maar er valt dus op geen enkele manier over te praten, want als ik 'roken' of 'sigaret' zegt wordt hij meteen kwaad.

2 sigaretten roken? Ja, dat kan ik afspreken, maar hoe weet ik dat het er geen 3,4, of meer worden? Hij houdt zich nu al niet aan afspraken dus waarom dan wel?

Peuken weggooien? Heb ik al zo vaak gevraagd. En helemaal niet verwijtend of boos. Nee, 'als je dan toch in huis rookt, wil je dan in ieder geval je peuken weggooien?'

ik ga eten koken, kom later nog wel terug
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 23 oktober 2011 @ 18:06:

Spreek met hem af dat als rookt als jullie in bed liggen hij de deur of het raam openzet. Eventueel ook de afzuigkap aan. En dat hij netjes zijn peuken buiten weggooid en niet in de kopjes laat staan. Ook kun je afspreken dat bijv. max 2 sigaretten rookt. Ik snap dat je het vindt

stinken, maar bovenstaande afspraken lijkt mij een prima compromis.1sigaret stinkt net zo erg als 3 of 4. Hij moet gewoon naar buiten.
Ik rook zelf en ook hier de afspraak dat er buiten gerookt wordt. Ik wil nog weleens binnen roken als vriend een weekend weg is oid. Maar eigenlijk vind ik dat enorm slecht van mezelf.

Maar in het geval van kinderen vind ik het heel erg slap van hem. Je verbied hem niets, je dringt niet aan dat hij moet stoppen, hij kan gewoon roken alleen niet binnen.

Ik zou ook geen compromissen sluiten, maar puur vanuit het belang van de kinderen praten. Dat het stinkt of jij het vervelend vindt boeit hem denk ik vrij weinig, maar misschien dat hij zwicht voor de gezondheid van zijn kinderen.

Als hij nog 'netjes' zou roken , zou ik evt voorstellen om hem onder de afzuigkap te laten roken. Maar dit is gewoon kinderachtig gedrag met zijn peuken in kopjes. Dan maar ruzie...
Dat moet hij helemaal niet, het is net zo goed zijn huis en als het goed is heeft hij net zoveel zeggenschap als to en hij verteld haar toch ook niet dat zij maar buiten moet gaan staan als het haar niet bevalt.

Probeer een andere overeen komst te maken to, ik heb het vermoeden dat jouw man zich te veel betutteld voelt wat roken betrefd ,hij weet zelf ook wel dat het niet gezond is.

Waar ik wel gewoon at van zou blijven zeggen is over het feit dat hij de peuken in kopjes doet dat vind ik echt smerig, koop dan een asbak en zet die dan ergens binnen neer zodat hij die kan gebruiken als jij in bed ligt.
Hoezo,dat moet hij niet..ze hebben toch die afspraak gemaakt?

Dan kan ie toch zeggen dat ie het wil herzien en het erover hebben,lijkt me wel zo volwassen
Leuk al die opmwerkingen dat hij buiten moet gaan staan, maar dat doet hij dus (als TO en de kinderen naar bed / afwezig zijn) niet.

Wat dan? Scheidinkje?

Het is ook zijn huis, hij houdt al rekening met de medebewoners door in hun aanwezigheid buiten te gaan staan, hij rookte al toen je hem leerde kennen, hij is een volwassen man etc.

Soms krijg je niet precies wat je wil, maar dan kan het nog wel genoeg zijn.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik vind ook dat hij volwassen is en zelf mag weten wat hij doet, maar in dit geval gedraagt hij zich niet echt volwassen.

Ze hebben een afspraak gemaakt en als hij het daar niet mee eens is heeft kan hij daar gewoon over praten.

Bovendien hebben ze kinderen, dat weegt voor mij ook mee.

(ik rook zelf bijna een pakje per dag hoor, maar vind dat man zich anders kan opstellen in het geheel)
Dat 'ie de afspraak wil herzien lijkt me duidelijk, maar TO wil dat niet.

Onderhandelen misschien?

Als ie stopt mag ie die afschuwelijke en veel te dure auto/vakantie/hobbiedinges aanschaffen?

In de meeste relaties is er wel meer dan 1 discussiepunt, dus misschien kun je iets uitruilen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Wat is de reden dat je man binnen rookt? Wil hij zijn macht doen gelden, is het pesten, is hij te lui om naar buiten te lopen? Nogal triest figuur lijkt me.

Wij roken beiden. Buiten. Al járen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven