Graag dringend advies...

24-10-2011 12:11 23 berichten
Wij hebben een zoontje van bijna 3 jaar. Sinds enige maanden is het naar bed gaan en opstaan een waar drama.

Als hij naar bed gaat (rond 19.00) dan komt hij er steeds weer uit en naar ons toe (dat duurt gemiddeld 2 uur voordat hij dan eindelijk slaapt). Dit is om de meest uiteenlopende redenen (water, spoken, weet het niet etc...) Gewoon uitprobeer gedrag dus...

Echt alles hebben we hierop al geprobeerd, terugleggen zonder wat te zeggen, even boos worden, verhaaltje, drinken etc. We hebben alles geprobeerd.

Daarnaast is hij 's ochtends veels te vroeg wakker. Hij is gemiddeld rond 5 uur wakker en staat dan naast ons bed. Terug leggen zonder wat te zeggen helpt niet, zeggen dat hij nog eventjes moet slapen, laten spelen op eigen kamer, bij ons in bed laten liggen (hij gaat alleen maar spelen dan) etc. niets werkt...

Nu ben ik (na de zoveelste korte nacht, want hij komt ook vaak 's nachts nog) echt helemaal aan 't eind van m'n latijn en weet het even niet meer. Ik ben in ieder geval niet meer die lieve geduldige mama die ik voorheen was.

Mijn vraag is: Heeft iemand advies voor me wat te doen, want ik kan niets meer bedenken...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Polkadot,

Hier op zich geen ervaring en ws ook geen nuttige tips.....

Een bedlampje; Wanneer het lampje aan of uit gaat mag hij z'n bed uitkomen.

Ennn.... ze zeggen dat je een bepaalde methode voor een langere tijd moet toepassen voordat het z'n vruchten afwerpt. Wat de preciese tijdsduur is weet ik eigenlijk niet.

Veel sterkte en hopelijk weten andere forummers je goede tips te geven zodat de nachten wat langer worden!
Hoi Polkadot, doet je zoontje overdag nog een dutje? Als je dat afschaft, zal het 's nachts beter gaan.
Nee hij slaapt overdag ook niet meer. Dus dat kan ook niet meer afgeschaft worden.

Hij slaapt op 1 etmaal circa 10 uurtjes...
-
anoniem_121967 wijzigde dit bericht op 17-12-2011 10:12
Reden: privacy
% gewijzigd
Wat doet dat precies voor 't kind?
heb laatst gelezen over een rustgevend muziekje op de achtergrond, tijdens inslapen....het vroege opstaan is vervelend maar volgens mij kind afhankelijk.
's avonds wat later in bed leggen ?

Als hij nog 2 uur lang "bezig" is, is hij misschien nog niet moe genoeg ? En misschien slaapt hij dan ook wat langer door ?

Succes, het lijkt me erg vervelend zo...
Je kunt het hier nalezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine

Maar misschien is er wel iets heel anders aan de hand, ik zou het gewoon even bespreekbaar maken met je huisarts.
Ik zou hem ook later naar bed brengen. Hij is blijkbaar niet moe. Ik weet niet of hij tv kijkt voor hij gaat slapen, maar daar zou ik dan minimaal een uurtje vantevoren niet meer doen.

Mijn zoontje was ook steeds vroeg wakker. Ik heb hem elke keer terug gelegd en dat hielp. Duurde wel ff
Als hij ook geen middagslaapje doet, denk ik dat hij gewoon minder slaap nodig heeft dan andere kinderen. Het klinkt ook echt alsof hij om 19u nog niet moe is.

Probeer hem eens een week lang om 21u naar bed te doen. Als hij 10 uur slaap nodig heeft, zou hij dan tot circa 7.00u slapen.
Die Engelse Nanny op tv (weet de oorspronkelijke titel niet zo gauw) die lost dat in een poep en een zucht op. Ik zou daar maar eens naar kijken.
Als ik het zo lees dan denk ik ook dat hij nog niet moe is als hij op bed gaat. Wij hebben hier geen vaste bedtijd, wel een richtlijn natuurlijk, we proberen tussen 7 en 8 uur 's avonds. De ene keer is het zeven uur, de andere keer kwart voor acht. Want wij kijken echt of ons zoontje moe aan het worden is.

jijzelf bent de ene avond ook meer moe dan de andere.
Hier idem gehad met onze dochter. Ook ik was aan het eind van mijn Latijn en ben naar de huisarts gegaan. Die heeft een drankje voor geschreven en zo kwam ik ff op adem.

Na het drankje, toen het flesje leeg was was ik weer uitgerust en zijn we met haar aan het werk gegaan.

Wekker op de kamer. Tijd gezet. Wanneer ze eruit mag loopt de wekker af.

Doet ze het goed dan sticker. Stickerkaart vol, dan kadootje

Hier gaat het nu goed
Drankje was voor mijn dochter .
Hey Polkadot,

Slaapproblemen zijn vreselijk, dat als eerste. Ik voel erg met je mee.

Wat ik waarschijnlijk zou doen is een aanpak op meerdere fronten:

1) ga naar de huisarts en laat de oren en keel nakijken. Zal wrs niets zijn, maar dan heb je het maar uitgesloten.

2) zoek een nachtlampje met tijdschakelaar of ander soortige klok met een lichtje waardoor het duidelijk is wanneer je zoontje wél uit bed mag

3) breng je zoontje iets later naar bed. Negen uur zou ik zelf te laat vinden, dan hou je zelf geen avond meer over. Misschien half acht/acht uur?

4) laat je zoontje wat boekjes of een stukje speelgoed mee naar bed nemen. Er moet dan natuurlijk ook een licht(je) aanblijven, dat kun je uit doen als je zelf naar bed gaat.

5) bespreek duidelijk met je zoontje wat de regels zijn en hou daar drie weken aan vast voor je concludeert dat het niet werkt. Dit is het moeilijkste onderdeel, zeker als je al zo moe bent, dus doe het pas als je er klaar voor bent. Zeg duidelijk dat hij als hij eenmaal in bed ligt rustig nog mag spelen of lezen in bed, maar dat hij er niet meer uit mag komen. Komt hij er toch uit dan leg je hem terug. de eerste keer een korte uitleg, verder zo min mogelijk praten. 's Ochtends precies hetzelfde.

Ik denk dat je dan wel resultaat zou moeten hebben binnen 1 a 2 weken. Maar weet in ieder geval dat ik met je meevoel want gebrek aan slaap is vreselijk!
Het is zoals het is
Later op bed leggen (mijn dochter kreeg op die leeftijd pas slaap rond een uur of negen) en/of lekker met een nachtlampje boekjes laten lezen in bed.

Hier was de regel: eenmaal op bed gelegd kom je er niet meer uit. Boekjes lezen mag, op bed een beetje spelen of zingen mag ook, maar er uit doen we niet tenzij er echt iets aan de hand is. Meestal was er niet meer aan de hand dan gewoon geen slaap of geen zin om te slapen.

Melatonine zou ik bij mijn kind niet zomaar geven. Ik heb zelf een melatonine-gerelateerde slaapstoornis en heb wel gedacht dat mijn kind misschien last van hetzelfde heeft, maar ik zou eerst ál het andere uitgeprobeerd hebben voor ik medicijnen zou gaan geven. Kinderen kunnen nu eenmaal nog een wat rommeliger slaappatroon hebben, dat is ook gewoon kind-eigen.
Oh en wat ik dus belangrijk vond: strakke regels waarbinnen wel ruimte was voor zoiets als "geen slaap". Want dat ze soms geen slaap had, dat kon ik zo ook wel zien. Maakte alleen voor de structuur (naar bed breng-ritueel en daarna in bed blijven) niets uit.

's Nachts/'s ochtends gold overigens dezelfde regel: niet zelf uit bed komen, maar roepen.

(Intussen is ze vier en slaapt ze om zeven uur, half acht om er ook weer keurig op tijd uit te komen om naar school te gaan. Mocht ze eerder wakker zijn: ze mag naar ons toe als haar wekker af gaat. Bij de Hema hebben ze wekkers met plaatjes ipv cijfers. )
We gaan het per direct met een lampje met tijdschakelaar proberen en ietsje later naar bed. Niet te laat, hij moet door ons werk regelmatig om half 7 op.

Verder duidelijke regels en een vast ritme.

Gaat dit allemaal niet helpen, dan gaan we naar de ha.

Wish me luck and lots of sleep...
Ik zou ook kiezen voor later naar bed brengen en heel duidelijk zijn in wat je verwacht. Hier heb ik ongeveer het volgende gezegd (en het moet nog vaak herhaald worden): We gaan naar boven, je krijgt je pyjama aan, we gaan tandenpoetsen en voorlezen. Je blijft in je bed en je komt er niet meer uit, je gaat ook niet roepen. Als (wanneer) je morgen wakker wordt dan roep je papa of mama en dan komen wij je halen als het ochtend is, als het nog geen ochtend is krijg je een kus en ga je verder slapen.

Ook helpt het hier om het slapen voor te bereiden, een half uur van te voren vertellen dat je over een half uur naar boven gaat, een kwartier van te voren weer en vijf minuten van te voren weer.

Onze dochters hebben een cd speler op hun kamer en elke avond zetten ze muziek op als ze gaan slapen, dat vinden ze fijn. Ook hebben ze een nachtlampje aanstaan.
7 uur naar bed vind ik ook een beetje vroeg. Mijn zoontje van 3.5 slaapt overdag ook niet meer maar ik breng hem toch om 8 uur naar bed, samen met zijn broertje van 15mnd. Anders gaat het voor mijn gevoel te snel. Om 7 uur zijn we net klaar met het avondeten en daar worden ze meestal juist actief van. Ik laat ze daarom altijd nof een uurtje spelen/tv kijken. Verder geef ik wat dat betreft niet zoveel aan regels. Ik ga tenslotte zelf ook de ene dag om 9 en de andere dag pas om 2 uur naar bed. Als ze allebei zitten te hapen, leg ik ze soms om 7.30 al in bed maar als ze nog vrolijk door het huis hollen wacht ik totdat ze vanzelf rustig worden en dan is het som al half 9 als ze in bed liggen. Probeer dus goed op te letten wanneer hij zelf de tekens van vermoeidheid vertoont en leg hem dat pas in ben. 15 min van tevoren aankondigen is ook een goed idee. Voor 's ochtends heb ik niet zoveel advies. We hebben er af en toe zelf moeite mee. Maar voornamelijk met de jongste. Tegen de oudste zeg ik dan dat het nog nacht is en dat iedereen nog slaapt. In de meeste gevallen helpt het wel. Hij gaat gowoon verder slapen.
quote:Claudette schreef op 24 oktober 2011 @ 13:51:

Drankje was voor mijn dochter .
Dankjulliewel voor alle tips.

We hebben het volgende besloten te doen (manlief en ik)

Een lampje met tijdschakelaar voor de ochtenden, is de lamp aan dan pas mag hij zijn bed uit. Hij heeft daarvoor zelf de lamp mogen uitzoeken, dus dat was extra leuk!

En voor de avonden doen we hem zowiezo wat later naar bed, we kijken het een beetje aan. Maar gemiddeld zal het 20.00 uur zijn dat hij dan vanaf nu naar bed gaat.

We hebben hem nu een kwartier op bed en hij is niet 1x geweest!!!!!! FEEEEEEEST :P Dit is echt de eerste keer in maanden dat hij gaat liggen zonder morren en er ook niet uitkomt!!! Wat voelt dat goed.

Iedereen bedankt, ik ga nu ook lekker naar bed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven