problemen met vreemde kat

27-10-2011 09:40 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van gordijn (wat nu te doen), bedacht ik mij ons probleem aan jullie voor te leggen. Wat is er aan de hand:

Wij hebben een hele lieve kat. We hebben ook een katteluik (met magneetslotje) zodat ze zelf naar binnen en naar buiten kan. Overdag staat bijna altijd ons keukenraampje open waar ze ook door naar binnen en buiten kan. 's Nachts gaat dit dicht.

Onze kat is al wat ouder en krijg duur dieetvoer.

Nu het probleem. Vorig jaar rond deze tijd zat er wel twee weken lang iedere dag en nacht een hele mooie kat (een heilige birmaan) in en om ons huis. Kwam binnen via het keukenraam en lag gewoon op de bank te slapen. Een paar keer buiten gezet, maar bleef maar rondhangen. In de nachten stond ie te miauwen voor de deur. Wij dachten dat ie verdwaald was, hebben alle instanties gebeld en uiteindelijk de dierenambulance. De kat bleek gechipt te zijn, maar het bijbehorende telefoonnummer was buiten gebruik. We wisten toen wel de naam van de kat en zijn woonplaats (ver van ons vandaan). De kat werd meegenomen, maar wij zijn op internet wat gaan googelen. De kat bleek van een opgeheven cattery te komen waar we een mobiel nummer van vonden. Via die weg het telefoonnummer van de nieuwe baasjes (in onze stad) gekregen. Die mensen gebeld. Maar die waren heel boos dat we de kat hadden laten ophalen, terwijl wij dachten dat ze heel blij zouden zijn omdat we hun kat gevonden hadden.

Nu sinds een paar weken zit die kat weer steeds binnen. Het raam houden we nu continue dicht, maar hij weet zich soms via een palletje in het luikje na veel gekrabbel toch binnen te wurmen. Eet dan het voer van onze kat (duur!) slaapt op onze bank (vies!), en krabbelt de hele nacht aan het luik. We hebben een briefje om zijn nek gedaan (geen halsband) met een elastiekje (wel diervriendelijk) waarin we vriendelijk aan de eigenaren vragen om de kat 's nachts binnen te houden omdat we steeds wakker worden gehouden van het gekrabbel aan het luik. Na twee nachten was ie er weer. Als we hem overdag binnen betrappen kan ie een koude douche verwachten, maar daar is ie niet van onder de indruk.

Anyway, heel lang verhaal. Maar wat zouden jullie nu doen? Ik weet wel dat het onze verantwoordelijkheid is om vreemde dieren buiten te houden, maar het is vooral het nachtelijke gekrabbel waar we gek van worden.
ik heb een halve heilige birmaan en zou er best 1 bij willen maar:

1) ik krijg ruzie met manlief

2) ik woon 1500 km van NL vandaan, niet praktisch dus...

wat een ontzettend slordige en asociale eigenaars trouwens!
Kun je niet een tijdje een hond lenen. Toen wij een hond kochten kwam de buurkat nooit meer in de tuin.
ohhh hij is wel heeeeeel mooi!
@ floortje: 1500 km afstand is wel een garantie dat we hem nooooit meer zullen terugzien

@yvonne: een hond vind ik zo zielig voor onze eigen kat! maar die zouden we dan een weekje naar het pension kunnen brengen... hmmmm.... a plan comes together!
diedekind ehh ja dat wel idd. Ben wel bang dat we hem in de winter niet kunnen vinden in de sneeuw. Van onze heilige siamees (half heilige birmaan, half siamees) zie jein de winter alleen zijn staart en oortjes
Zou het toch eens proberen hoor hem ver buiten de wijk af te zetten, heel zielig maar n andere optie heb je ook amper..

Wat belachelijk zeg, dat die mensen zo ondankbaar zijn!
Blijkbaar wil hij liever bij jullie wonen...
Ja gaat een kat toch niet opzettelijk heel ver weg uitzetten. Bah, wat een misselijk idee.
diedekind, je eigen kat een week in een pension stoppen vind ik best een drastische actie hoor, jou arme beestje kan er ook niets aan doen....
Ik zou de Birmaan 's nachts binnenhouden en het eten van eigen kat wegzetten. Je zegt dat het een lieve kat is (en dat je het vies vindt als hij op de bank ligt?) dus...... blijkbaar heeft hij het bij jou meer naar zijn zin.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Diedekind, hoe reageert jullie eigen kat erop? accepteerd die een vreemde in zijn huis? Als dat zo is en het is een leuke kat, is het geen optie om die nieuwe gewoon te houden?
@ emaille, ik vind het ook heel lief dat ie het zo leuk heeft bij ons (en dat ie ons eten zo lekker vindt...) maar goed, het is nu eenmaal onze kat niet.

adopteren hebben we overwogen, maar bij tijd en wijle gaat ie ook weer gewoon naar zijn eigen huis. Voor hem zou het geen verschil maken, voor de eigenaren ook niet. Maar wie gaat er dan met hem naar de dierenarts? Ik heb ook geen zin in co-ouderschap
@Fame, ik vind de kat op zich niet vies hoor, maar hij komt toch uit een vreemd huis... Onze eigen kat wordt netjes bijgehouden, ontwormt, ontvlooit en weet ik wat meer. Wie weet wat hij bij zich draagt.
Wat een rare reactie van die baasjes! Die zijn nog eens lekker begaan met hun kat zeg.

Ik zou denk ik toch weer contact met ze opnemen en zelf boos worden. Ze weten niet waar jij woont toch? Dan weten ze ook niet welke kat van jullie is en hoef je dus niet bang te zijn dat ze jouw kat iets aandoen.

Je zou kunnen zeggen dat je hun kat toch weer naar het asiel brengt of door de dierenambulance laat ophalen (weten zij veel dat dat eigenlijk niet kan) als hij weet bij jullie komt. Dat ze ervoor moeten zorgen dat hun kat geen overlast bezorgt en dat ze maar beter voorzichtig kunnen zijn, want het is toch bekend dat raskatten zomaar kunnen verdwijnen......

En anders misschien via de cattery spelen, ik neem aan dat zij toch ook wel willen dat hun katten goed verzorgd worden.

Die praktische oplossing om een plantenbak voor het luik te zetten is ook een goeie trouwens.
Je zou kunnen overwegen je kattenluik met magneet te vervangen door een kattenluik dat reageert op de chip van je eigen kat. Daar komt-ie dan echt niet door. Zo hou ik ook de buurkat buitenshuis.

Birmaan in vreemde omgeving naar buiten zetten is trouwens formeel verboden. Dat is dumpen van huisdieren.
Ik zou hem ook nooit zomaar ver weg brengen hoor, maar na wéér een slapeloze nacht ga je bijna denken dat dat de oplossing is.

Kattenluik met magneet, ik ga direct googelen! Dan moet er een luikje bijzitten dat niet zo'n herrie maakt als je er tegen krabbelt...
quote:diedekind schreef op 27 oktober 2011 @ 11:05:

Ik zou hem ook nooit zomaar ver weg brengen hoor, maar na wéér een slapeloze nacht ga je bijna denken dat dat de oplossing is.

Kattenluik met magneet, ik ga direct googelen! Dan moet er een luikje bijzitten dat niet zo'n herrie maakt als je er tegen krabbelt...Kan je niet met de Birmaan naar de dierenarts, nagels goed kort laten knippen...
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo handig dat je aan de ene kant een kattenluik met magneet hebt om andere katten buiten te houden en tegelijkertijd wel het keukenraam open zet. Maar goed, daar heb je nu niets meer aan, want je hebt een ander probleem.

Helpt het om die andere kat een paar keer goed te laten schrikken als ie aan het kattenluik zit? Een soort boobytrap aanleggen met rinkelende blikjes ofzo? Er wel voor zorgen dat je je eigen kat binnen houdt zodat je die niet bang maakt natuurlijk.

Weet je zeker dat je eigen kat ook niet soms bij andere mensen op bezoek gaat? Hoe zou je het vinden als die mensen je kat naar een asiel zouden brengen/ zouden adopteren? Ik zou zelf om die reden niet zo snel een vreemde kat naar de dierenambulance brengen.
Kat op marktplaats verkopen ... Wat een asociale eigenaars zeg. Ik kan me voorstellen dat je ze niet durft terug te bellen, maar ik zou er wel een telefoontje aan wagen. Ben wel bang dat je niet heel veel verder komt met ze, maar misschien begrijpen ze je probleem nog niet helemaal? Hoe dan ook, een waardeloze situatie.

Plantenbak is idd wel een goed idee.

Weet je waar ze wonen? Anders zou je de kat ook zelf midden in de nacht terug kunnen brengen. Lekker om 3 uur 's nachts aanbellen. Jij last, zij last. Kat in het mandje bij hun voor de deur, aanbellen en weggaan. Ofzo. Desperate times ask for desperate measures...? Misschien als je het vaak genoeg doet snappen ze de hint...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
De kat naar het asiel brengen of in huis nemen. Die aso dingen van ver weg weer uitzetten of de nagels heel kort knippen zul je hopelijk niet eens overwegen.

Je kunt me ook mailen zodat ik hem kan plaatsen
@ snorhaar, bedankt voor je genuanceerde reactie. Ik weet vrij zeker dat onze eigen kat eigenlijk alleen maar in onze eigen tuin zit én het aangrenzende stukje openbaar groen. Ze is een beetje een mutsig katje: wel naar buiten willen mar lekker dicht bij huis blijven. Als blijkt dat dat niet zo is, dan zou ik het heel graag willen weten (ik vraag wel eens aan de buren of ze last hebben van mijn kat) en dan zou ik dat heel vervelend vinden en haar binnen houden. Ik denk ook wel dat ik het zou merken als onze kat hele dagen en nachten van huis zou zijn, maar idd, je weet het nooit zeker.
@feeks, nee hoor, ben maar niet bang. Ik ben een dierenliefhebber en van mening dat die kat er ook niks aan kan doen.
quote:diedekind schreef op 27 oktober 2011 @ 11:05:

Kattenluik met magneet chipreader, ik ga direct googelen! Dan moet er een luikje bijzitten dat niet zo'n herrie maakt als je er tegen krabbelt...Je hoort het wel goed hoor als ertegen krabbeld wordt. Maar als je dat consequent negeert en de kat nooit meer binnenlaat (ook niet via andere weg) dan snapt-ie na een tijdje (=paar weken) dat het hem niet gaat worden en dan houdt het op. Moet je even doorheen
Ik weet niet of het al geopperd is, maar is het geen optie om de kat gewoon in z'n geheel te adopteren. Dus tegen de oude baasje zeggen, "De kat vind het bij ons wel erg leuk, wij vinden de kat ook leuk dus hij komt gewoon bij ons wonen.'.

Het komt namelijk een beetje over alsof de baasjes niet begaan zijn met hun beestje. Dus de optie om hem helemaal over te nemen is misschien wel het beste in het belang van het beestje.
quote:mevrouwtjezonneschijn schreef op 27 oktober 2011 @ 12:34:

Ik weet niet of het al geopperd is, maar is het geen optie om de kat gewoon in z'n geheel te adopteren. Dus tegen de oude baasje zeggen, "De kat vind het bij ons wel erg leuk, wij vinden de kat ook leuk dus hij komt gewoon bij ons wonen.'.

Het komt namelijk een beetje over alsof de baasjes niet begaan zijn met hun beestje. Dus de optie om hem helemaal over te nemen is misschien wel het beste in het belang van het beestje.

Ik zou dit doen. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van het feit of jullie er nog een kat bij willen/kunnen nemen

Ik vind het ook gewoon super zielig dat de huidige eigenaar van het beestje totaal niet betrokken is bij de kat. Als ik mijn kat kwijt zou zijn en mensen zouden mij bellen met de mededeling dat ze haar gevonden hebben, spring ik een gat in de lucht en ben ik deze mensen erg dankbaar.

Erg liefdeloos van de eigenaar van de kat om zo met het beestje om te springen. Zo te horen ben jij veel beter in staat om de kat een liefdevol thuis te bieden.

Enne: mooi hoor, een heilige birmaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven