Werk & Studie alle pijlers

Stoom afblazen van werk

27-10-2011 12:27 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na tijd van ziekte ben ik weer aan het terug komen op m'n werk en ik kan alleen maar ontzettend boos en verdrietig worden.

Alles wat ik opgezet heb, is systematisch genegeerd. Er is besloten om een compleet andere methode te gebruiken. Zaken die in de planning stonden, daar is niets mee gebeurd, met als gevolgd dat het nu een race tegen de klok is om sommige dingen nog te regelen. Let wel; dit gaat dan om dingen die niet alleen mij aangaan, maar ook mijn collega's. Samen uitgestippelde lijnen blijven allemaal links liggen, alsof al het werk wat ik uitgevoerd heb compleet waardeloos is geweest.

Mijn weerzin om te starten is enorm groot geworden, ik ben boos en voel me ontzettend gepasseerd.

Morgen ga ik weer voor het echt aan de bak en ik weet niet wat ik nu tegen mijn collega's moet gaan zeggen danwel doen.

Iemand suggesties?
Tja, het is voor ons natuurlijk heel lastig te beoordelen....

Is het zo dat dingen echt verkeerd gedaan zijn, of zijn ze niet op jouw manier gedaan? Als iemand anders je werk heeft moeten doen, ontkom je er niet aan dat het dus ook anders gebeurt, denk ik. Anders is niet per se slechter...

Was het ziek zijn overigens werkgerelateerd?
Misschien moet je je ook voor ogen houden dat zij een man minder hadden omdat jij ziek was en dat ze het op hun manier hebben opgelost, wellicht niet volgens jouw planning en systeem en misschien niet zo handig, maar ja.
Heb je je werk voordat je ziek werd goed over kunnen dragen?

Was er ook zicht op dat je weer beter zou worden en terug zou komen in je huidige functie?

Ik zou een gesprek aangaan en vragen waarom dit zo gebeurd is. Niet meteen van het negatieve uitgaan. Misschien hebben je collega's geroeid met de riemen die ze hadden.

En je bent blijkbaar niet onmisbaar, want je moet de boel weer rechttrekken.
Hoe lang ben je ziek geweest? Is er iemand die, na een gedegen overdracht, al jouw taken over heeft genomen?
Praat erover met je collega's. Anders blijft het als een steenpuist zitten.
Ik heb dit ook gehad toen ik langere tijd ziek was. Had nog wel aangegeven dat ik altijd telefonisch benaderbaar was. Maar het is gewoon hectisch als er iemand niet is, vooral als iemand anders het er even bij moet doen. Dan schiet het er bij in om goed te kijken wat er allemaal moet gebeuren.

Vervelend als je terugkomt, want je krijgt dan meteen een hogere werkdruk. Ik heb wel aangegeven dat ik sommige taken niet direkt zou oppakken, omdat ik dus een aantal andere dingen moest recht zien te breien. Was verder geen probleem, ze waren blij dat ik er weer was.
Vervelend en heel jammer. Maar vat het niet zo persoonlijk op ("ik voel me gepasseerd").

Plannen en methoden waar je niet de hele tijd bij bent om de vinger aan de pols te houden, verwateren binnen de kortste keren en mensen gaan hun eigen koers weer volgen. Dat gebeurt overal en het heeft niks met jou te maken.
Mijn ziekte was niet werk gerelateerd, en ik heb mn werk niet kunnen overdragen.

Wat ik vooral storend vind is dat er niet even overlegd is en dat, mijn inziens, de makkelijkste manier gekozen hebben. Opzich snap ik dat wel, maar het is zo kortzichtig.

Ik snap ook wel dat anders niet perse slechter is, maar ik vind dat je voor je leerlingen (werk in onderwijs) altijd het beste en de hoogste kwaliteit moet leveren. En bijvoorbeeld de gekozen methode is slecht, bovendien wisten ze dat ik het een slechte methode vond, dan begrijp ik niet waarom er toch voor gekzoen word.
En als je het eens omdraait? Zij hebben de boel draaiend gehouden toen jij ziek was. Dat moet je denk ik niet onderschatten. Als iemand in het team wegvalt, dan is het gewoon een beetje roeien met de riemen die je hebt. Dan gaat niet alles zoals het zou gaan als diegene er wel was en ook niet zoals vooraf misschien was gepland en/of afgesproken. Zij hebben voor deze manier gekozen, misschien wel omdat zij jou tijdens je afwezigheid niet lastig wilden vallen. Ik snap om eerlijk te zijn niet dat je hier nu al, voor je überhaupt weer bent begonnen, zo boos om bent. Als je met deze houding weer aan de slag gaat, dan zou het zomaar eens enorm tegen kunnen gaan vallen.
Jij vindt de gekozen methode slecht, maar vinden zij dat ook? Zo nee, dan heb je helemaal geen draagvlak gekregen/gecreëerd voor jouw keuze en is het niet gek dat ze wat anders doen als jij weg bent.

Maar even los daarvan: jij focust je nu op de inhoud ("die methode is slecht en ze hadden mijn methode moeten kiezen") en je koppelt er ook nog een waardeoordeel over die mensen aan vast ("kortzichtig").

Op die manier krijg je een conflict, geen draagvlak.

Verandering is een proces dat niet klaar is met de keuze en de argumentatie ("jullie moeten dit doen om die reden"). Je moet er steeds bij blijven om te motiveren, te stimuleren, te ondersteunen en hulp te bieden als er vragen en problemen zijn. Dat kon in dit geval niet en dus gaat het mis. Nogmaals, dat gaat overal zo en dat moet je niet persoonlijk opvatten.
Als je plots ziek werd en je werk niet hebt kunnen overdragen, dan wilden ze je misschien niet wilde belasten met werkperikelen. Ik neem aan dat je niet thuis zat met een ingegroeide teennagel.

Bovendien dat jij voor de leerlingen altijd naar de allerhoogste kwaliteit streeft, wil niet zeggen dat je je colega's die langs die maatlat kan leggen als ze hun best doen om de boel draaiende te houden
@Astrape, ik probeer het ook om te draaien. Hoewel ik dat lastig vind, probeer ik me wel te verplaatsen in mijn collega's. Ik begrijp een aantal van de ondernomen stappen wel, maar dat van die methode vind ik wel pijnlijk.

Ik zal uiteindelijk ook wel een positieve draai er aan weten te geven, alleen ik zie er nu erg tegen op om gevoelsmatig weer een ' hoop recht te breien'.

@Snormel, Bedankt voor jouw laatste alinea, die zal ik in mn oren knopen. Ik wil ook geen confict, dat lost niets op, in tegendeel.

@Borderwalk, ik heb een 'dubbele' miskraam gehad, en de hormonen zijn nog niet helemaal geherpositioneerd, om het zo maar te verwoorden. M'n collega's zijn in die zin ook echt wel behulpzaam geweest en hebben hun best gedaan..

Enfin, laat ik het woord boos omzetten in frustraties. Afgelopen schooljaar heb ik keihard gewerkt, en vanwege omstandige (slecht functionerende vertrekkende collega, bijna overspannen collega) alles alleen gedaan. Dat liep prima. Alles was keurig georganiseerd en iedereen (leerling, collega's, directie) was daarmee tevreden. Ook was er een duidelijke stijging van kwaliteit en betere aansluiting op andere vakken. Tijdens vergaderingen bleek iedereen het er mee eens te zijn, maar zich ook wel te behoeden voor veel werk. En dat vele werk heb ik dan maar gedaan.
Tijdens vergaderingen bleek iedereen het er mee eens te zijn, maar zich ook wel te behoeden voor veel werk. En dat vele werk heb ik dan maar gedaan.

Dus je collega's zagen op tegen het meerwerk, en dat hebben ze voordat jij ziek werd, ook al laten liggen, en toen heb jij het maar gedaan.

Misschien waren de collega's het er toch niet mee eesns, en hebben ze gedacht "als ze zo graag wilt, dan doet ze het zelf maar", en niemand was gemotiveerd genoeg om het over te nemen. Dan krijg je deze toestanden,

had je niet een beetje je eigen toko gemaakt?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je bent als werknemer onderdeel van een groter iets, er zullen zich meer zaken voordoen waarin jij je niet kunt vinden. Je kunt in je eentje tegen windmolens gaan vechten of kijken waar je je energie beter voor kunt gebruiken; namelijk zaken waar je wel invloed op hebt.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven